×
صفحه اصلی ترنددیجیتال مارکتینگ بازاریابی برونگرا(outbound marketing) چیست؟
تاریخ انتشار : 07 اسفند 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

بازاریابی برونگرا(outbound marketing) چیست؟

بازاریابی برونگرا(outbound marketing) چیست؟

از بازاریابی برونگرا تا بازاریابی درونگرا

هنگامی که با اکثر بازاریابان صحبت می‌کنیم و از آنها درباره نحوه جذب لید و پر کردن قیف فروش‌شان صحبت می‌کنیم، غالبا از بازاریابی برونگرا به عنوان یک راهکار مؤثر صحبت می‌کنند.

اما بسیاری از کسب‌وکارهای نوآورانه و موفق، هنر بازاریابی درونگرا را به عنوان یک رویکرد جدیدتر در فرایندهای بازاریابی پذیرفته‌اند. به نظر می‌رسد که رویکردهای بازاریابی به سمت این شیوه در حال حرکت هستند و در کنار رویکردهای تبلیغاتی برونگرا، توجه به شیوه‌های ارگانیک در جذب مخاطب بیشتر شده است.

البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که اگرچه این روزها بسیاری از برندها و کسب‌وکارها در حال عبور از بازاریابی برونگرا ( outbound marketing ) به سمت بازاریابی درونگرا هستند؛ اما نوع اول نیز کماکان جایگاه خود را در فرایندهای بازاریابی حفظ کرده است.

بر همین اساس نیز این مقاله را به موضوع بازاریابی برونگرا اختصاص دادیم.

بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا یکی از رویکردهای بازاریابی سنتی است که تمرکز اصلی آن روی انجام تبلیغات پرسروصدا مانند بیلبوردهای تبلیغاتی و … روی یک برند است تا منجر به جذب لید و سرانجام تبدیل آنها به مشتری شود.

outbound marketing یکی از رویکردهای بازاریابی سنتی محسوب می‌شود که سعی می‌کند با تبلیغات بیرونی و پر سروصدا پیام مورد نظر خود را به مشتریان بالقوه برساند. بر همین اساس در فرایند استراتژی‌های بازاریابی برونگرا فعالیت‌هایی مانند برگزاری نمایشگاه‌ها و سمینارها، طراحی و نمایش بیلبوردهای تبلیغاتی،  تماس‌های تلفنی و … نمود بیشتری پیدا می‌کنند.

عموما این شیوه از بازاریابی برخلاف بازاریابی درونگرا که بیشتر بر محتوا تأکید دارد و سعی می‌کند از طریق ارائه محتوای مورد نظر مخاطب، آنها را به سمت خود جلب کند، بیشتر روی تبلیغات بیرونی تأکید دارد و بر همین اساس نیز پرهزینه‌تر است.

بازاریابی برونگرا را می‌توان در طیف وسیعی از فعالیت‌های بازاریابی سنتی مشاهده کرد، از بازاریابی تلفنی گرفته تا ایمیل مارکتینگ و به طور کلی تمام روش‌هایی که برندها سعی می‌کنند در بیرون از فضای کسب‌وکار خود برای جلب نظر مشتریان به کار ببرند.

بازاریابی برونگرا چیست؟

outbound marketing : مفهومی قدیمی با اصطلاحی جدید

برای درک بهتر بازاریابی برونگرا می‌توانیم از مثال‌های متعددی استفاده کنیم. فرض کنید در حال تماشای سریال مورد علاقه خود هستید و درست در قسمت حساس آن، ناگهان سریال قطع می‌شود و یک تیزر تبلیغاتی درباره یک کفش ورزشی پخش می‌شود. این تبلیغ به درخواست شما صورت نگرفته است و این خود برند است که با پرداخت هزینه، فیلم دیدن شما را مختل کرده است!

بر این اساس بازاریابی برونگرا یکی از رویکردهای بازاریابی سنتی محسوب می‌شود. در این رویکرد آغاز گفتگو با مخاطبان از سمت خود کسب‌وکار آغاز می‌شود، یعنی این خود برند است که می‌خواهد محصول و خدمت خود را به مخاطب معرفی کند و طبیعتا برای انجام چنین کاری هم هزینه خواهد کرد.

رویکرد برونگرا در بازاریابی سنتی جزو شیوه‌های قدیمی بازاریابی محسوب می‌شود که شاید قدمتی به درازای عمر بازاریابی داشته باشد، اما طبیعتا این اصطلاح یک اصطلاح جدید در بازاریابی به شمار می‌رود که شاید کمتر از سه دهه از عمر آن گذشته باشد.

برای درک بهتر مفهوم بازاریابی برونگرا در مقابل بازاریابی درونگرا می‌توانیم مثال خودمان را از زاویه‌ای دیگر هم بیان کنیم. فرض کنید این بار شما در حال خواندن مقاله‌ای درباره تأثیر کفش مناسب بر سلامت بدن هستید و در اواسط مقاله یک لینک برای خرید کفش ورزشی مناسب می‌بینید، در اینجا این خود شما هستید که روی لینک کلیک می‌کنید و حداقل کاری که انجام می‌دهید این است که به عنوان یک لید وارد صفحه برند مورد نظر می‌شوید.

بازاریابی درونگرا برخلاف بازاریابی برونگرا رویکردی است که از سمت مشتری آغاز می‌شود؛ یعنی این مخاطب است که گفتگو را آغاز می‌کند و بر این اساس نسبت به بازاریابی برونگرا هزینه‌ای در بر نداشته و منجر به جذب مخاطب ارگانیک می‌شود.

بازاریابی برونگرا در مقابل بازاریابی درونگرا

آیا دوره بازاریابی برونگرا رو به اتمام است؟

طبیعتا با بروز رویکردهای نوین بازاریابی در فضای دیجیتال، رویکردهای بازاریابی سنتی تا حدی رنگ باخته‌اند، اما آیا می‌توانیم به یکباره استرتژی‌های بازاریابی برونگرا را به کناری بگذاریم؟

طبیعتا خیر. مردم این دوره هم کماکان در بزرگراه‌ها و پشت ترافیک‌ها به بیلبوردها نگاه می‌کنند و هنگام تماشای سریال مورد علاقه خود، تبلیغات تلویزیونی را خواهند دید؛ بر این اساس بازاریابی برونگرا را نمی‌توانیم کنار بگذاریم.

توجه به این نکته ضروری است که بازاریابی برونگرا در حال عبور به سمت بازاریابی درونگرا است. شاید نتوانیم این شیوه از بازاریابی سنتی را به کناری بگذاریم، اما طبیعتا باید بپذیریم که با ظهور تکنیک‌های جدید در فضای دیجیتال، باید به بازاریابی درونگرا به عنوان رویکردی مؤثرتر و در عین حال کم‌هزینه‌تر توجه بیشتری نشان دهیم.

این روزها برای مخاطبان دیجیتال کار سختی نیست که بنرهای تبلیغاتی در فضای دیجیتال را به سادگی ببندند یا ایمیل‌های بازاریابی را نادیده بگیرند و براحتی آنها مسدود کنند. بنابراین برندها نیز باید این تغییر رفتار مخاطبان را درک کنند و در کنار استفاده از رویکردهای هزینه‌بر بازاریابی برونگرا، به فکر جلب مخاطب از طریق محتوای جذاب و کاربردی‌تر باشند.

شاید تا یک الی دو دهه پیش مخاطبان حاضر بودند برای شرکت در یک سمینار چند ساعتی را بر فراز آسمان باشند و هزینه آن را هم پرداخت کنند، اما این روزها که همین سمینارها را می‌توان در فضای آنلاین و با هزینه کمتری برگزار کرد، کشاندن مخاطب به یک فضای فیزیکی کار چندان آسانی نیست.

بنابراین باید بپذیریم که outbound marketing به عنوان یکی از مظاهر بازاریابی سنتی در حال مهاجرت به سمت بازاریابی برونگرا است؛ بازاریابی که تمرکز اصلی خود را بر جذب ارگانیک قرار داده است و مخاطبان خود را از طریق ارائه محتوای مناسب تبدیل به لید و سپس مشتری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید