×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگسئو مقایسه SEO و ASO
تاریخ انتشار : 21 دی 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

مقایسه SEO و ASO

مقایسه SEO و ASO

بهینه‌سازی اپ استور یا همان ASO یکی از اصطلاحاتی است که ممکن است به دلیل شباهت به سئو با آن اشتباه گرفته شود. به همین دلیل نیز موضوع این مقاله مقایسه SEO و ASO است. از آنجایی که اپ استورها نیز در کنار موتورهای جستجو، یکی از منابع قابل توجه سرچ کاربران هستند، بهینه‌سازی آنها به اندازه بهینه سازی مورتوهای جستجو اهمیت دارد و درک تفاوت این دو مفهوم، برای کسانی که در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، اهمیت دارد.

ASO چیست؟

قبل از اینکه به مقایسه SEO و ASO بپردازیم، بهتر است که با مفهوم ASO یا بهینه سازی اپ استور بیشتر آشنا شویم.

ASO به فرایندی گفته می‌شود که موجب نمایش اپلیکیشن‌ها در صدر اپ استورها خواهد شد. مثلا اپ استور گوگل پلی یا iOS را در نظر بگیرید، روزانه کاربران زیادی به دنبال اپلیکیشن‌های مورد نیازشان وارد این اپ استورها شده و عبارت‌ها و کلمات مورد نظر خود را جستجو می‌کنند، حال اگر صاحبان اپلیکیشن‌ها بتوانند اصول ASO را رعایت کنند، در صدر جستجوی کاربران اپ استورها دیده خواهند شد و در نتیجه دانلود اپلیکیشن آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم ASO و فرایندهای آن می‌توانید مقاله زیر را بخوانید: بهینه سازی اپ استور (ASO)چیست و چگونه عمل می‌کند؟

سئو چیست؟

سئو یا بهینه‌ساز موتورهای جستجو فرایندی است که باعث بهبود رتبه سایت‌ها در موتورهای جستجو می‌شود. این فرایند در مقایسه با ASO ، در فضای وب‌سایت‌ها اتفاق می‌افتد و اگر تولیدکنندگان محتوای وبسایت بتوانند محتوایی مناسب با اصول سئو تولید کنند، هنگام جستجوی کاربران، در صدر موتور جستجو ظاهر شده و در نتیجه امکان بازدید وبسایت آنها، نرخ تبدیل و حتی خرید از سایت‌شان بالاتر خواهد رفت.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم سئو و فرایندهای آن مقاله زیر به شما پیشنهاد می‌شود: سئو سایت چیست و راهکارهای بهبود سئو کدام‌اند؟

تفاوت SEO وASO

شاید بتوانیم بگوییم مهم‌ترین که در مقایسه SEO و ASO وجود دارد، این است که اولی برای وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود و دومی برای اپ استورها. اما این تمام ماجرا نیست، از آنجایی که هر دو رویکرد به دنبال بهینه‌سازی محتوا برای نمایش بالاتر هستند، طبییعتا شباهت‌هایی با یکدیگر دارند و اگر تولیدکنندگان محتوا متوجه تفاوت‌های آنها شوند، قطعا رتبه بهتری در هر دو مورد به دست خواهند آورد.

مقایسه SEO و ASO

پس با ما همراه باشید تا تفاوت‌های دو رویکرد بهینه سازی اپلیکیشن و بهینه سازی وبسایت را بهتر درک کنیم.

تفاوت در موتورهای جستجو

اولین نکته‌ای که در مقایسه SEO و ASO باید به آن توجه کنیم، بستر ارائه آنهاست. موتورهای جستجویی که کاربران در آن جستجو می‌کنند، متفاوت است. در فرایند سئو باید از بسترهای جستجوی وبسایت نام ببریم که مهم‌ترین آنها گوگل، بینگ و یاهو هستند، در حالی که برای فرایند ASO بستر جستجو شامل اپ استورها می‌شود، مانند گوگل پلی یا نمونه‌ها ایرانی مثل کافه بازار و مایکت.

بهینه سازی On-Page

اگرچه رویکرد بهینه سازی on page در هر دو فرایند وجود دارد، اما نوع کارکرد و عملیات آنها با هم متفاوت است. در فرایند سئوی on page بیشتر روی تگ‌های عنوان، H1، H2 و H3، بسامد کلمات کلیدی، سرعت پیج و Bounce Rate  یا نرخ پرش تمرکز می‌شود؛ در حالی که بهینه‌سازی on page در اپ استورها شامل نامی که برای اپلیکیشن انتخاب می‌کنیم، توصیف و توضیح آن، کلمات کلیدی، معیارهای مفید بودن و کاربردی بودن و نرخ حذف اپلیکیشن (uninstall rate) می‌شود.

بهینه‌سازی Off-Page

در فرایند مقایسه SEO و ASO باید به رویکرد off page هم توجه کنیم. این رویکرد در زمینه سئو و بهینه‌سازی اپلیکیشن متفاوت است. در فرایندهای سئوی off page نکاتی مانند لینک‌دهی، انکر تکست به معنای لینک‌هایی که قابل کلیک هستند و سوشیال سیگنال‌ها مهم هستند؛ در حالی که این فرایند در ASO بیشتر روی بک لینک‌ها، رتبه‌بندی‌ها و بررسی‌ها و میزان دانلود تمرکز می‌کند.

مقایسه SEO و ASO در اهداف

یکی از نکات مهم دیگری که باید هنگام بررسی و مقایسه سئو با بهینه سازی اپلیکیشن به آن توجه کنیم، مسأله اهداف این دو است. هدف از بهینه‌سازی وبسایت، بالا بردن میزان بازدید و ترافیک وبسایت است تا در نهایت منجر به بالا بردن آگاهی از برند آن شود.

هدف نهایی صاحبان اپلیکیشن‌ها که در اپ استور حضور دارند، چیست؟ مشخص است، هر کدام از ما اگر یک اپلیکیشن داشته باشیم، طبیعتا به دنبال این هدف هستیم که میزان دانلود آن را افزایش دهیم. بنابراین اگر اپلیکیشن خود را در یک اپ استور معرفی می‌کنیم، باید به اصول ASO و بهینه سازی آن هم توجه کنیم تا در نهایت با نیازهای کاربران تطبیق پیدا کرده و دانلود شود.

چک ‌لیست تفاوت SEO و ASO

در پایان مواردی را که می‌توانیم در مقایسه سئو و بهینه‌سازی اپ استور به دست بیاوریم، در جدول زیر ارائه خواهد شد تا با یک نگاه اجمالی به آن، موارد مقایسه‌ای را بهتر درک کنیم

جدول مقایسه SEO و ASO

دیدگاهتان را بنویسید