×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ نوشتن بیزینس پلن چگونه است نکات مهم در نوشتن آن
تاریخ انتشار : 06 بهمن 1401 زمان مطالعه : 29 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

نوشتن بیزینس پلن چگونه است نکات مهم در نوشتن آن

نوشتن بیزینس پلن چگونه است نکات مهم در نوشتن آن

یک بیزینس پلن عالی می تواند به روشن شدن استراتژی، شناسایی موانع احتمالی، تصمیم گیری در مورد منابع مورد نیاز و ارزیابی دوام ایده ها یا رشد ها برنامه ها قبل از شروع یک کسب و کار کمک می کند.

هر کسب و کار موفقی با یک پلن تجاری رسمی شروع به کار نمی کند، اما بسیاری از بنیانگذاران در وقت گذاشتن برای عقب نشینی، تحقیق در مورد ایده ها و بازاری که قرار است وارد آن شوند و درک دامنه و استراتژی پنهان در تاکتیک های خود ارزشی را مشاهده می کنند. اینجاست که نوشتن یک بیزینس پلن وارد عمل می شود.

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن سندی است که یک کسب و کار، محصولات یا خدماتش، چگونه کسب درآمد، رهبری و کارکنان،‌ تامین بودجه مالی، مدل عملیاتی و بسیاری از جزئیات دیگر مهم برای موفقیت را توصیف می کند.

«ما سابقه بازاریابی داشتیم، اما در سایر کارهای مربوط به اجرای یک کسب و کار تجارت الکترونیکی فشن مانند عملیات، تامین مالی، تولید و فناوری تجربه چندانی نداشتیم. نوشتن یک بیزینس پلن به ما کمک کرد تا ناشناخته ها را شناسایی کنیم و شکاف هایی که در آن ها به کمک نیاز داشتیم را مشخص کردیم.»

جردن بارنت، کاپو مگیگز

نوشتن بیزینس پلن چگونه است نکات مهم در نوشتن آن

چرا باید بیزینس پلن بنویسید؟

سرمایه گذاران به منظور ارزیابی قابلیت امکان یک کسب و کار قبل از تامین مالی آن، به بیزینس پلن ها متکی هستند. به همین دلیل است که بیزینس پلن ها معمولا با دریافت وام مرتبط هستند. اما دلایل قانع کننده ای برای نوشتن یک بیزینس پلن وجود دارند، حتی در صورتی که نیاز به تامین بودجه ندارید.

  • برنامه ریزی استراتژیک. نوشتن برنامه یک تمرین فوق العاده گرانبها برای روشن کردن ایده هاست و می تواند به شما در درک دامنه و نیز مقدار زمان، پول و منابعی که برای شروع کار بدان ها نیاز دارید، کمک کند.
  • ارزیابی ایده ها. اگر ایده های زیادی به ذهنتان می رسد، یک بیزینس پلن برای هر یک از این ایده ها می تواند به شما کمک کند زمان و انرژی خود را بر گزینه هایی متمرکز کنید که بیشترین شانس موفقیت را دارند.
  • برای نوشتن یک بیزینس پلن، باید در مورد مشتریان ایده آل و رقبای خود تحقیق کنید؛ اطلاعاتی که به شما کمک می کند تصمیمات استراتژیک را بهتر بگیرید.
  • تامین نیروی انسانی. بیزینس پلن یکی از ساده ترین روش ها برای برقراری ارتباط با نیروهای انسانی جدید است و می تواند در ایجاد اعتماد به نفس در معاملات کمک کند، به خصوص اگر شما در مراحل اولیه رشد و توسعه هستید.
  • شراکت. اگر قصد دارید با شرکت های دیگر همکاری کنید، داشتن یک دید کامل از چشم انداز، مخاطب و استراتژی کسب و کار به آن ها کمک می کند که تشخیص دهند آیا کسب و کار شما مناسب آن ها هستند یا نه، به خصوص اگر در مسیر رشد خود با شما فاصله زیادی دارند.
  • مسابقات. مسابقات بیزینس پلن مختلفی وجود دارند که جوایزی مانند مربیگری، کمک مالی یا سرمایه گذاری را ارائه می دهند. برای یافتن مسابقات مرتبط در صنعت و حوزه کاری خود، «رقابت بیزینس پلن + [مکان شما]» و «رقابت بیزینس پلن + [صنعت شما]» را در گوگل جستجو کنید.

اگر به دنبال روشی ساختاریافته برای طرح افکار و ایده های خود و به اشتراک گذاشتن این ایده ها با افرادی هستید که تاثیر قابل توجهی بر کسب و کار شما دارند، یک بیزینس پلن می تواند نقطه شروع خوبی باشد.

فرمت های بیزینس پلن

بیزینس پلن می تواند از یک صفحه تا چند صفحه شامل نمودارها و گزارش های دقیق باشد. یک روش منحصر به فرد برای نوشتن بیزینس پلن وجود ندارد. هدف این است که مهم ترین اطلاعات در مورد شرکت خود را به خوانندگان منتقل کنید.

انواع متداول بیزینس پلن ها شامل موارد زیر است، اما به آن ها محدود نمی شود:

  • سنتی. این ها رایج ترین نوع بیزینس پلن هستند. در ادامه، المان های استاندارد یک بیزینس پلن را پوشش خواهیم داد و با جزئیات هر بخش را بررسی می کنیم. نوشتن بیزینس پلن های سنتی به زمان بیشتری نیاز دارد و می تواند ده ها صفحه باشد. شرکت های سرمایه گذاری ریسک پذیر و وام دهندگان از این نوع استفاده می کنند.
  • ناب. یک بیزینس پلن ناب نسخه کوتاه تر از یک بیزینس پلن سنتی است. فرمت آن مشابه است، اما فقط مهم ترین اطلاعات را دربرمی گیرد. کسب و کارها از این پلن برای استخدام های جدید یا اصلاح پلن های موجود برای یک بازار هدف خاص استفاده می کنند.
  • غیرانتفاعی. یک بیزینس پلن غیرانتفاعی برای هر نهادی است که برای منافع عمومی یا اجتماعی فعالیت می کند. این پلن هر آنچه در بیزینس پلن سنتی می بینید را شامل می شود و علاوه بر آن شامل یک بخش با توضیح در مورد تاثیر پلن هایی است که شرکت اجرا می کند. به عنوان مثال، یک برند هدفون و اسپیکر که هدف آن کمک به افراد ناتوان شنوایی است. اهداکنندگان معمولا این پلن را درخواست می کنند.

با خواندن کتاب «جاده موفقیت: نمونه هایی از طرح کسب و کار برای الهام بخشیدن به خودتان»، نمونه های واقعی از طرح های تجاری مختلف را بررسی کنید.

نوشتن بیزینس پلن چگونه است نکات مهم در نوشتن آن

نحوه نوشتن بیزینس پلن در 9 مرحله

چیزهای کمی در جهان ترسناک تر از یک صفحه خالی هستند. بیزینس پلن خود را با یک طرح کلی ساختاریافته و المان های کلیدی برای آنچه در هر بخش گنجانده شده است، شروع کنید.

از آنجایی که طرح کلی یک گام بسیار مهم در فرآیند نوشتن یک بیزینس پلن است، ما یک مرور کلی سطح بالا جمع آوری کرده ایم که می توانید برای شروع آن را در صفحه خالی خود کپی کنید (و از مواجه شدن با یک صفحه خالی اجتناب کنید). شما همچنین می توانید با یک قالب بیزینس پلن رایگان شروع کنید و از آن برای ساختار طرح خود استفاده کنید.

هنگام یکه طرح کلی بیزینس پلن خود را مشخص کردید، باید آن را پر کنید. ما آن را به بخش هایی تقسیم بندی کردیم تا بتوانید پلن خود را مرحله به مرحله بسازید.

1. یک خلاصه اجرایی تهیه کنید

یک خلاصه اجرایی خوب یکی از مهم ترین بخش های یک بیزینس پلن است. همچنین، آخرین بخشی است که باید نوشته شود.

هدف از خلاصه اجرایی این است که هر انچه در ادامه می آیند را تقطیر کنید و به کاربران با زمان محدود (بازدیدکنندگان احتمالی و کسانی که وارد صفحه می شوند) یک مرور کلی از کسب و کار خود بدهید که آن ها را متقاعد کند تا بیشتر مطالعه کنند.

به هر حال این یک خلاصه است. بنابراین، نکات کلیدی که هنگام نوشتن بیزینس پلن خود بازگو کرده اید را در اینجا هایلایت کنید. اگر با هدف برنامه ریزی برای خود می نویسید، می توانید به طور کلی خلاصه را نادیده بگیرید. اگرچه برای تمرین هم می توانید یکبار آن را امتحان کنید.

خلاصه اجرایی نباید بیشتر از یک صفحه باشد. بعلاوه، این محدودیت فضایی می تواند فشرده سازی تمام اطلاعات را به یک امر استرس زا تبدیل کند، اما غیرممکن نیست. خلاصه اجرایی بیزینس پلن شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • مفهوم کسب و کار. کسب و کار شما چه می کند؟
  • اهداف و چشم انداز کسب و کار. کسب و کار شما می خواهد چه کاری انجام دهد؟
  • توضیحات و تمایز محصول. چه چیزی را می فروشید و چرا متفاوت است؟
  • بازار هدف. به چه کسی می فروشید؟
  • استراتژی بازاریابی. چگونه برای دستیابی به مشتریان خود برنامه ریزی می کنید؟
  • وضعیت مالی فعلی. در حال حاضر چه درآمدی کسب می کنید؟
  • وضعیت مالی پیش بینی شده. چه درآمدی را پیش بینی می کنید؟
  • سوال کنید. چقدر پول می خواهید؟
  • تیم. چه کسی در کسب و کار دخیل است؟

2. شرکت خود را توصیف کنید

این بخش از بیزینس پلن شما باید به دو سوال اساسی پاسخ دهد:

  • چه کسی هستید
  • می خواهید چه کاری انجام دهید؟

پاسخ دادن به این سوالات با توصیف شرکت مقدمه ای است برای این که چرا در کسب و کار هستید، چرا با دیگران تفاوت دارید، چه چیزی مختص به خود دارید و چرا یک سرمایه گذاری خوب محسوب می شوید.

به عنوان مثال، برند آرایشی Saie نامه ای را از جانب بنیانگذار خود در بیانیه ماموریت شرکت و دلیل به وجود آمدن آن به اشتراک گذاشته است.

روشن کردن این جزئیات همچنان یک تمرین سودمند است، حتی اگر شما تنها کسی باشید که آن را می بینید. این فرصتی است تا برخی از جنبه های ناملموس کسب و کار خود را بر روی کاغذ پیاده کنید؛ مانند اصول، ایده آل ها و فلسفه فرهنگی.

در اینجا برخی از مؤلفه هایی که باید در توضیحات شرکت خود بگنجانید آمده است:

  • ساختار کسب و کار شما (آیا شما یک شرکت سهامی خاص، مشارکت عمومی، مشارکت محدود، یا شرکت سهامی عام هستید؟)
  • مدل کسب و کار شما
  • صنعت شما
  • چشم انداز، ماموریت و ارزش پیشنهادی کسب و کار شما
  • اطلاعات پس زمینه کسب و کار شما یا تاریخچه آن
  • اهداف تجاری، اعم از کوتاه مدت و بلند مدت
  • تیم شما، از جمله پرسنل کلیدی و حقوق آنها

برخی از این نکات بیانیه واقعیت هستند، اما برای تعریف نکات دیگر به کمی فکر کردن نیاز دارید، به خصوص وقتی صحبت از چشم انداز، ماموریت و ارزش های کسب و کار شما به میان باشد.

اینجاست که دلیل اصلی به وجود آمدن کسب و کارتان، آنچه می خواهید به آن دست یابید و برای چه چیزی تلاش می کنید، مشخص می شود.

برای تعریف ارزش ها، به تمام افرادی فکر کنید که شرکت شما در برابر آن ها پاسخگو است ازجمله مالکان، کارکنان، تامین کنندگان، مشتریان و سرمایه گذاران. اکنون در نظر بگیرید که می خواهید کسب و کار خود را نسبت به هر یک از آن ها چگونه اداره کنید. همانطور که یک فهرست ایجاد می کنید، ارزش های اصلی شما ظاهر می شوند.

بعد از این که ارزش های خود را شناسایی کردید، می توانید یک بیانیه ماموریت بنویسید. بیانیه شما باید به شیوه ای قانع کننده توضیح دهد که چرا کسب و کار شما وجود دارد و توجه کنید که نباید بیشتر از یک جمله باشد.

به عنوان مثال، بیانیه ماموریت Shopify این است: «بهتر کردن تجارت برای همه». این دلیل هر کاری که انجام می دهند را توضیح می دهند و دیگر نیازی به توضیح اضافی وجود ندارد.

وقتی به چشم انداز خود دست پیدا کردید، تصور می کنید کسب و کار شما چه تاثیری بر جهان داشته باشد؟

سپس، بیانیه چشم انداز خود را ایجاد کنید: وقتی به چشم انداز خود دست پیدا کردید، تصور می کنید کسب و کار شما چه تاثیری بر جهان داشته باشد؟ این بیانیه را به عنوان یک تاییدیه در نظر بگیرید، بیانیه را با «ما خواهیم کرد» آغاز کنید و این شروع خوبی برای شما خواهد بود.

بیانیه چشم انداز برخلاف بیانیه ماموریت می تواند بیشتر از یک جمله باشد، اما سعی کنید حداکثر آن را در 3 جمله خلاصه کنید. بهترین بیانیه های چشم انداز، مختصر و مفید هستند.

در نهایت، توضیح شرکت شما باید شامل اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باشد. به طور کلی، اهداف کوتاه مدت باید طی یک سال آتی قابل دستیابی باشند، در حالی که پنجره یک تا پنج ساله برای دستیابی به اهداف بلندمدت در نظر گرفته می شود.

اطمینان حاصل کنید که تمام اهداف شما SMART هستند: خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی،‌ واقع بینانه و محدود به زمان.

3. تحلیل بازار را انجام دهید

مهم نیست که چه نوع کسب و کاری را شروع می کنید، اغراق نیست اگر بگوییم شما می توانید بازار را تغییر دهید.

بازار درست را برای محصول خود انتخاب کنید، بازاری با مشتریان زیاد که محصول شما را درک کرده و به آن نیاز دارند.

در این صورت است که یک شروع موفقیت آمیز خواهید داشت. اگر بازار اشتباه را انتخاب کنید یا زمان انتخاب بازار درست نباشد، برای هر فروش دچار مشکل خواهید شد.

تجزیه و تحلیل بازار بخش مهمی از بیزینس پلن شما است، چه قصد داشته باشید که دیگران آن را بخوانند یا نه.

به همین دلیل است که تحقیق و تجزیه و تحلیل بازار یک بخش کلیدی از بیزینس پلن به حساب می آید، مهم نیست که قصد دارید دیگران آن را بخوانند یا نه.

این باید شامل یک نمای کلی از برآورد شما از وسعت بازار برای محصولات شما، تجزیه و تحلیل موقعیت کسب و کار شما در بازار و مروری بر چشم انداز شرکت های رقیب باشد.

تحقیقات کاملی که از نتایج شما حمایت می کند، هم برای متقاعد کردن سرمایه گذاران و هم برای تأیید مفروضات خود در حین انجام پلن مهم هستند.

بازار بالقوه شما تا چه اندازه بزرگ است؟

بازار بالقوه برآوردی از تعداد افرادی است که به محصول شما نیاز دارند. در حالی که تصور اعداد و ارقام فروش بالا بسیار هیجان انگیز است، اما باید تا حد امکان از داده های مستقل مرتبط برای اعتبارسنجی بازار بالقوه برآورده شده استفاده کنید.

از آنجایی که این می تواند یک فرآیند دلهره آور باشد، در اینجا چند نکته کلی وجود دارد که به شما در شروع تحقیق کمک می کند:

  • پروفایل مشتریان ایده آل خود را مشخص کنید. اگر مصرف کنندگان نوجوان در ایالات متحده را هدف قرار می دهید، ابتدا باید به دنبال داده های دولتی در مورد اندازه آن گروه بگردید. همچنین باید تغییرات پیش بینی شده در تعداد افراد در این محدوده سنی برای چند سال آینده را مد نظر قرار دهید.
  • درباره ترندها و مسیرهای صنعت مرتبط تحقیق کنید. اگر محصول شما برای بازنشستگان است، سعی کنید اطلاعاتی در مورد تعداد افرادی که سال آینده بازنشسته می شوند و نیز داده هایی در مورد الگوی مصرف رایج در میان این گروه پیدا کنید. اگر تجهیزات مربوط به تناسب اندام می فروشید، می توانید اعضای باشگاه، وضعیت سلامتی و تناسب اندام کلی را در میان مخاطب هدف یا جمعیت به طور کلی مورد بررسی قرار دهید. در نهایت، به دنبال اطلاعاتی باشید که پیش بینی می کند صنعت شما در سال های آتی رشد خواهد کرد یا دچار رکود می شود؟
  • حدس های آگاهانه بزنید. شما هرگز اطلاعات کاملی در مورد اندازه بازار قابل دستیابی خود نخواهید داشت. هدف شما این است که برآوردهای خود را بر اساس تعداد نقاط داده قابل تأیید که برای حدس مطمئن لازم است، قرار دهید.

برخی از منابع برای مشاوره برای داده های بازار عبارتند از دفاتر آمار دولتی، انجمن های صنعتی، تحقیقات دانشگاهی، و خبرگزاری های معتبری که صنعت شما را پوشش می دهند.

نوشتن بیزینس پلن چگونه است نکات مهم در نوشتن آن

تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT به نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها نگاهی می اندازد. بهترین نکات در مورد شرکت شما چه هستند؟ در چه چیزهایی خوب نیستید؟ از چه تغییراتی در بازار یا صنعت می توانید بهره ببرید و آن ها را به فرصت تبدیل کنید؟ آیا فاکتورهای خارجی وجود دارند که موفقیت شما را تهدید می کنند؟

این بخش ها اغلب به صورت شبکه نشان داده می شوند و نقاط گلوله ای در هر بخش مرتبط ترین اطلاعات را تجزیه می کند. بنابراین، به احتمال زیاد می توانید از نوشتن پاراگراف های کامل در اینجا پرهیز کنید.

نقاط قوت و نقاط ضعف هر دو از فاکتورهای داخلی شرکت هستند و در ابتدای فهرست قرار می گیرند. در ردیف بعدی فرصت ها و تهدید ها ظاهر می شوند. با این نمایش بصری، خواننده می تواند به سرعت فاکتورهای تاثیرگذار بر کسب و کار شما را مشاهده کرده و مزیت رقابتی شما در بازار را تعیین کند.

تحلیل رقابتی

سه فاکتور کلی وجود دارد که می توانید برای متمایز کردن کسب و کار خود در مواجهه با رقابت از آنها استفاده کنید:

  • هزینه رهبری. شما این ظرفیت را دارید که با ارائه قیمت های کمتر نسبت به اکثر رقبای خود، سود را به حداکثر برسانید. به عنوان مثال می توان به شرکت هایی مانند Mejuri و Endy اشاره کرد.
  • تمایز. محصول یا خدمات شما چیزی متمایز از پیشتازان در صنعت شما ارائه می دهد که بر اساس منحصر به فرد بودن شما متمایز است. به شرکت هایی مانند Knix و Qalo فکر کنید.
  • تقسیم بندی. شما بر روی یک بازار هدف بسیار خاص یا منحصر به فرد تمرکز می کنید و قبل از اینکه به یک بازار گسترده تر بروید، مخاطبان کمتری جذب می کنید. شرکت هایی مانند TomboyX و Heyday Footwear نمونه های خوبی از این استراتژی هستند.

برای این که درک کنید کدام گزینه برای شما بهتر است، باید کسب و کار خود و نیز چشم انداز رقبا را درک کنید.

همیشه در بازار رقابت وجود دارد، حتی با یک محصول کاملا نوآورانه. بنابراین بسیار مهم است که یک نمای کلی رقابتی از بیزینس پلن خود داشته باشید.

اگر وارد یک بازار معتبر می شوید، فهرستی از چند رقیبی که به طور مستقیم با آن ها رقابت دارید تهیه کرده و توضیح دهید که چگونه می خواهید محصول و کسب و کار خود را از آن ها متمایز کنید.

همیشه در بازار رقابت وجود دارد، حتی با یک محصول کاملا نوآورانه.

به عنوان مثال، اگر جواهرآلات می فروشید، تمایز رقابتی شما می تواند این باشد که برخلاف رقبای سطح بالای خود، درصدی از سود خود را به یک خیریه شناخته شده اهدا می کنید یا این پس انداز را به مشتریان خود بازمی گردانید.

اگر وارد بازاری شده اید که امکان شناسایی دقیق رقبا وجود ندارد، باید رقبای غیرمستقیم خود را در نظر بگیرید. شرکت هایی که محصولات جایگزین محصول شما را عرضه می کنند.

به عنوان مثال، اگر یک نسخه جدید از وسایل آشپزخانه به بازار عرضه کرده اید، ممکن است خیلی راحت بگویید که چون محصول من جدید است پس رقیبی برای آن وجود ندارد. در نظر بگیرید که مشتریان بالقوه شما برای حل همان مشکلاتی که محصول شما حل می کند چه می کنند.

4. مدیریت و سازمان را مشخص کنید

بخش مدیریت و سازمان از یک بیزینس پلن به خوانندگان می گوید که چه کسی شرکت شما را اداره می کند. ساختار حقوقی کسب و کار خود را به تفصیل شرح دهید. شمخص کنید که آیا شرکت شما یک شرکت با سهامی خاص یا مالکیت محدود است یا خیر.

اگر یک تیم مدیریتی دارید، از یک نمودار سازمانی برای نمایش ساختار درون سازمانی خود ازجمله نقش ها، مسئولیت ها و روابط بین افراد در این نمودار استفاده کنید. نحوه مشارکت هر فرد در موفقیت استارت آپ خود را بیان کنید.

5. محصولات و خدمات خود را فهرست کنید

محصولات یا خدمات شما در بیشتر زمینه های بیزینس پلن گنجانده خواهند شد، اما مهم است که بخشی را به معرفی جزئیات کلیدی آن ها به خوانندگان علاقمند اختصاص دهید.

اگر محصولات مختلفی را به فروش می رسانید، می توانید اطلاعات کلی تری را در مورد هر خط تولید درج کنید. اگر تعداد محصولات کم است، می توانید توضیحات بیشتری در مورد هر یک بنویسید.

به عنوان مثال، فروشگاه کیف BAGGU مجموعه زیادی از انواع کیف ها را علاوه بر کالاهای خانگی و سایر لوازم جانبی به فروش می رساند. بیزینس پلن این برند می تواند فهرستی از این کیف ها همراه با جزئیات کلیدی در مورد هر یک باشد.

محصولات جدیدی را که در آینده نزدیک عرضه خواهید کرد و هر دارایی معنوی که دارید را شرح دهید. نحوه بهبود سودآوری را بیان کنید.

همچنین مهم است توجه داشته باشید که محصولات از کجا می آیند – به عنوان مثال، صنایع دستی متفاوت از محصولات معمول برای یک کسب و کار دراپ شیپینگ تهیه می شوند.

6. تقسیم بندی مشتریان را انجام دهید

مشتری ایده آل شما که با عنوان بازار هدف نیز شناخته می شود، اساس بیزینس پلن است، اگر نخواهیم بگوییم که کل بیزینس پلن را شکل می دهد.

هنگام تصمیم گیری استراتژیک باید این شخص را در نظر داشته باشید، به همین دلیل است که یک مرور کلی از این که مشتری ایده آل شما کیست می تواند در درک و نگارش بیزینس پلن مهم باشد.

برای ارائه یک نمای کلی از مشتری ایده آل خود، تعدادی از ویژگی های عمومی و خاص جمعیت شناختی را شرح دهید. تقسیم بندی مشتری اغلب شامل موارد زیر است:

  • جایی که زندگی می کنند
  • محدوده سنی آن ها
  • سطح تحصیلات آن ها
  • برخی از الگوهای رفتاری رایج
  • اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانند
  • محل کار آن ها
  • از چه فناوری استفاده می کنند
  • چقدر درآمد دارند
  • کجا خود را مشغول می کنند
  • ارزش ها، باورها یا عقاید آن ها

این اطلاعات بر اساس این که چه محصولی می فروشید متفاوت خواهد بود، اما باید به اندازه کافی دقیق باشید تا مشخص شوید که در تلاش برای دستیابی به چه کسانی هستید.

از همه مهم تر، این که چرا انتخاب های خود را بر اساس این که مشتریان شما چه کسانی هستند و چه ارزش هایی دارند، انجام داده اید.

به عنوان مثال، یک دانشجو علایق، عادات خرید و حساسیت به قیمت متفاوتی نسبت به یک فرد 50 ساله که در شرکت Fortune 500 کار می کند، دارد. بیزینس پلن و تصمیمات شما بر اساس این که کدام یک مشتری ایده آل شما هستند، بسیار متفاوت خواهد بود.

7. برنامه بازاریابی را تعریف کنید

تلاش های بازاریابی شما مستقیما به مشتری ایده آل شما اطلاع رسانی می شوند. برنامه بازاریابی شما باید تصمیمات کنونی و استراتژی آینده را با تمرکز بر این که چگونه این ایده ها متناسب با مشتری ایده آل هستند، مشخص کند.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید در یک بازاریابی اینستاگرامی سرمایه گذاری کنید، منطقی است که تحقیق کنید آیا اینستاگرام پلتفرم مورد استفاده مشتری ایده آل شما است یا نه. اگر نیست، باید در مورد برنامه بازاریابی خود تجدید نظر کنید.

بیشتر برنامه های بازاریابی شامل اطلاعات در مورد چهار موضوع کلیدی هستند. میزان جزئیاتی که در هر یک از آن ها توضیح می دهید به کسب و کار شما و مخاطبان برنامه شما بستگی دارد.

  • قیمت. قیمت محصولات شما چقدر است و چرا این تصمیم را گرفته اید؟
  • محصول. چه چیزی را می فروشید و چگونه آن را در بازار متمایز می کنید؟
  • ترویج. چگونه محصولات خود را در مقابل مشتری ایده آل خود قرار خواهید داد؟
  • محل. محصولات خود را کجا می فروشید؟

تبلیغات ممکن است بخش عمده ای از برنامه شما را شامل شود زیرا با سهولت بیشتری به جزئیات تاکتیکی می پردازید، اما سه حوزه دیگر نیز حداقل باید به طور مختصر پوشش داده شوند زیرا هر یک از آن ها یک اهرم استراتژیک مهم در ترکیب بازاریابی نهایی هستند.

8. ارائه یک برنامه لجستیک و عملیات

لجستیک و عملیات، جریان کاری هستند که برای تحقق بخشیدن به ایده های خود بکار می گیرید. اگر یک بیزینس پلن را برای اهداف برنامه ریزی خود می نویسید، بخش مهمی است که باید در نظر بگیرید اگرچه دیگر نیازی نیست همان سطح از جزئیات را بکار گیرید.

تمام بخش های عملیات برنامه ریزی شده را تحت پوشش قرار دهید، ازجمله:

  • تامین کنندگان. مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را از کجا تهیه می کنید یا محصولات شما از کجا تولید می شوند؟
  • تولید. آیا محصولات خود را می سازید، تولید می کنید، عمده فروشی می کنید یا دراپ شیپینگ می کنید؟ تولید محصولات شما و ارسال آنها به شما چقدر طول می کشد؟ چگونه یک فصل شلوغ یا افزایش غیرمنتظره تقاضا را مدیریت خواهید کرد؟
  • امکانات. شما و هر یک از اعضای تیم کجا کار خواهید کرد؟ آیا قصد دارید یک فضای خرده فروشی فیزیکی داشته باشید؟ اگر بله، کجا؟
  • تجهیزات. برای راه اندازی و راه اندازی به چه ابزار و فناوری نیاز دارید؟ این شامل همه چیز از کامپیوتر گرفته تا لامپ و همه چیز در میان است.
  • حمل و نقل و اجرا. آیا تمام وظایف انجام کار را در داخل انجام خواهید داد یا از شریک شخص ثالث استفاده خواهید کرد؟
  • فهرست موجودی. فهرست موجودی شما چقدر است و کجا ذخیره می شود؟ در صورت نیاز چگونه آن را برای شرکا ارسال می کنید، و چگونه به مدیریت موجودی نزدیک خواهید شد؟

این بخش باید به خواننده شما سیگنال دهد که درک کاملی از زنجیره تامین و برنامه های قوی برای پوشش عدم قطعیت ها دارید.

اگر خواننده خود شما هستید، مبنایی در اختیار شما قرار می دهد تا تصمیمات مهم دیگر را اتخاذ کنید، تصمیماتی مانند چگونه محصولات خود را قیمت گذاری می کنید تا هزینه های تخمینی را پوشش دهد و در چه مقطعی قصد دارید هزینه های اولیه خود را کاهش دهید.

برنامه مالی در بیزینس پلن

9. یک برنامه مالی تهیه کنید

مهم نیست ایده شما چقدر عالی است و صرف نظر از تلاش، زمان و هزینه ای که بر روی آن سرمایه گذاری کرده اید، یک کسب و کار بر اساس سلامت مالی خود به حیات خود ادامه می دهد یا از بین می رود.

در پایان روز، مردم می خواهند با کسب و کاری سروکار داشته باشند که انتظار دارند برای آینده قابل پیش بینی به حضور خود ادامه دهد.

سطح جزئیات مورد نیاز در یک برنامه مالی به مخاطب و اهداف شما بستگی خواهد داشت، اما معمولا باید سه دیدگاه اصلی از امور مالی خود را در نظر بگیرید: صورت درآمد، ترازنامه و صورت جریان نقدی. همچنین ممکن است شامل داده ها و پیش بینی های مالی باشد.

در اینجا یک الگوی صفحه گسترده وجود دارد که شامل همه چیزهایی است که برای ایجاد صورت درآمد، ترازنامه و صورت جریان نقدی نیاز دارید، از جمله تعدادی از اعداد و ارقام نمونه. شما می توانید آن را ویرایش کنید تا در صورت نیاز پیش بینی ها را منعکس کند.

صورت درآمد

صورت درآمد شما طوری طراحی شده است که منابع درآمد و هزینه های شما در یک بازه زمانی معین در اختیار خوانندگان قرار گیرد. با این اطلاعات، آن ها می توانند نتیجه نهایی یا میزان سود و زیان کسب و کار شما در یک بازه زمانی مشخص را مشاهده کنند. اگر هنوز کسب و کار خود را راه اندازی نکرده اید، می توانید نقاط عطف آینده را با همان اطلاعات پیش بینی کنید.

ترازنامه

ترازنامه شما نشان می دهد که چه مقدار سهام در کسب و کار شما وجود دارد. از یک طرف، تمام دارایی های کسب و کار خود را فهرست می کنید (آنچه دارید) و از طرف دیگر، همه بدهی های خود (آنچه بدهی دارید) را می نویسید.

این کار تصویری از سهم سهامداران کسب و کار شما را در اختیار خوانندگان قرار می دهد که به صورت زیر محاسبه می شود:

دارایی ها – بدهی = سهم صاحبان سهام

صورت جریان نقدی

صورتحساب جریان نقدی شما مشابه با صورتحساب درآمد است، اما با یک تفاوت مهم: زمان جمع آوری درآمدها و نیز پرداخت هزینه ها را نیز در نظر می گیرد.

وقتی پول نقدی که دریافت می کند بیشتر از پول نقدی است که هزینه می کنید، جریان نقدی شما مثبت است. وقتی سناریو برعکس شود، جریان نقدی منفی خواهد بود.

در حالت ایده آل، صورتحساب جریان نقدی به شما کمک می کند تا ببینید چه زمانی جریان نقد کم است، چه زمانی ممکن است مازاد داشته باشید و کجا ممکن است نیاز به داشتن یک برنامه اضطراری برای دسترسی به منابع مالی داشته باشید تا بتوانید کسب و کار خود را ادامه دهید.

پیش بینی صورتحساب جریان نقدی می تواند در شناسایی شکاف ها یا جریان نقدی منفی و انجام اصلاحات مورد نیاز بسیار مفید باشد. در اینجا یک راهنمای کامل برای کار از طریق پیش بینی جریان نقدی برای کسب و کار شما آمده است.

نکاتی برای ایجاد بیزینس پلن کوچک

مخاطب خود را بشناسید

وقتی می دانید چه کسی قرار است بیزینس پلن شما را مطالعه کند، حتی اگر آن را فقط برای روشن شدن ایده ها می نویسید، می توانید زبان و سطح جزئیات آن را تنظیم کنید.

این به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که مرتبط ترین اطلاعات را درج کرده اید و بفهمید چه زمانی باید بخش هایی که تاثیرگذار نیستند را حذف کنید.

یک هدف مشخص داشته باشید

اگر هدف شما تامین بودجه برای کسب و کارتان در مقابل کار کردن از طریق برنامه ای برای خود یا حتی تیمتان است، باید کار بیشتری انجام دهید و برنامه کامل تری ارائه دهید.

برای تحقیق وقت بگذارید

بخش هایی از بیزینس پلن شما در درجه اول اطلاعاتی را در مورد ایده ها و چشم انداز در اختیار خوانندگان قرار می دهد، اما برخی از مهم ترین اطلاعاتی که باید درج کنید نیاز به تحقیق از منابع مستقل دارند.

اینجاست که می توانید بر درک این که برای چه کسی می فروشید، تقاضا برای محصولات شما چقدر است و چه کس دیگری محصولات یا خدمان مشابه عرضه می کند، وقت بگذارید.

آن را مختصر و دقیق بنویسید

صرف نظر از این که برای چه کسی بیزینس پلن می نویسید، بیزینس پلن شما باید کوتاه و خوانا باشد؛ معمولا نباید بیشتر از 15 الی 20 صفحه باشد. اگر اسناد دیگری دارید که فکر می کنید برای مخاطب و اهدافتان ارزشمند هستند، آن ها را به صورت ضمیمه به بیزینس پلن اضافه کنید.

لحن، سبک و صدای برند را منسجم نگه دارید

بهتر است این کار با نوشتن طرح توسط یک نفر یا با دادن زمان برای ویرایش صحیح قبل از انتشار مدیریت شود.

از یک نرم افزار بیزینس پلن استفاده کنید

نوشتن بیزینس پلن ساده ترین کار برای یک صاحب کسب و کار نیست. اما برای هر فردی که قصد راه اندازی یا گسترش کسب و کار خود را دارد، مهم است.

خوشبختانه،‌ ابزارهای متعددی برای کمک به نوشتن بیزینس پلن شامل برنامه ریزی، پیش نویس، طراحی گرافیک، همگام سازی داده های مالی و غیره وجود دارد. نرم افزار بیزینس پلن دارای الگوها و آموزش هایی برای کمک به تکمیل یک برنامه جامع در عرض چند ساعت به جای چند روز است.

چند گزینه که می توانید از آن ها استفاده کنید، عبارتند از:

  • LivePlan: مقرون به صرفه ترین گزینه با نمونه ها و قالب ها
  • Bizplan: مناسب برای استارتاپ هایی که به دنبال سرمایه گذاری هستند
  • GoSmallBiz: گزینه مقرون به صرفه با قالب های خاص صنعت

اشتباهات رایج هنگام نوشتن یک بیزینس پلن

سایر مقالات در مورد موضوع بیزینس پلن آنچه قرار است در این بخش به شما توضیح دهیم را هرگز در اختیار شما قرار نمی دهند: بیزینس پلن شما ممکن است با شکست مواجه شود.

آخرین چیزی که می خواهید این است که تلاش و وقتی که برای نوشتن‌ آن صرف کرده اید، بی نتیجه بماند. از اشتباهات رایج هنگام نوشتن بیزینس پلن خودداری کنید:

  • ایده های تجاری بد. همه ایده ها موفقیت آمیز نخواهند بود. گاهی اوقات، ایده شما ممکن است بسیار خطرناک باشد و نتواند بودجه لازم را دریافت کند. گاهی اوقات نیز خیلی پرهزینه است یا بازاری برای آن وجود ندارد. ایده های کسب و کار کوچک را در نظر بگیرید که به پول کمی نیاز دارند و هزینه های سنتی استارتاپ را دور می زنند.
  • نداشتن استراتژی خروج. سرمایه گذارانی که بیزینس پلن شما را می خوانند به دنبال دانستن یک چیز هستند: آیا سرمایه گذاری آن ها منجر به کسب درآمد خواهد شد؟ اگر یک استراتژی خروج یا برنامه ای برای خروج آن ها با حداکثر سود ارائه ندهید، شانس کمی برای یافتن سرمایه خواهید داشت.
  • تیم های نامتعادل. یک محصول عالی هزینه راه اندازی یک کسب و کار موفق است. اما یک تیم فوق العاده می تواند بازی را به نفع شما تغییر دهد. متاسفانه، بسیاری از صاحبان کسب و کار داشتن یک تیم متعادل را نادیده می گیرند. آن ها فرض می کنند که خوانندگان به دنبال سودهای احتمالی هستند و نگرانی در مورد نحوه انجام کارها ندارند. اگر یک ایده نرم افزاری جدید ارائه می دهید، منطقی است که حداقل یک توسعه دهنده یا متخصص فناوری اطلاعات در تیم خود داشته باشید.
  • غفلت از پیش بینی های مالی. اعداد و ارقام جالب ترین بخش برای خوانندگان هستند. ترازنامه، صورتحساب جریان نقدی، صورتحساب P&L و صورتحساب های درآمد را کنار نگذارید. برای ایجاد یک طرح تجاری موفق، تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر خود و محاسبات بازگشت سرمایه را در نظر بگیرید.
  • اشتباهات املایی و دستور زبان. برخی از کسب و کارها به استخدام یک ویرایشگر حرفه ای فکر می کنند. واقعیت این است که بهترین سازمان ها یک ویرایشگر برای ویرایش اسناد خود دارند. اگر شخصی در حین خواندن بیزینس پلن شما اشتباهات املایی پیدا کند، چگونه می تواند باور کند که شما یک شرکت موفق را اداره خواهید کرد؟

سوالات متداول بیزینس پلن

چگونه یک بیزینس پلن بنویسم؟

یک بیزینس پلن سنتی باید مولفه های زیر را داشته باشد:
خلاصه اجرایی
توضیح شرکت
تحلیل بازار
مدیریت و سازمان
محصولات و خدمات
تقسیم بندی مشتریان
برنامه بازاریابی
لجستیک و عملیات
برنامه مالی

یک بیزینس پلن خوب چیست؟

یک بیزینس پلن خوب با یک خلاصه اجرایی قوی شروع می شود. همچنین به اندازه کافی امکان سنجی ایده، بینش بازار هدف و چشم انداز رقابتی را ترسیم می کند که در این پست وبلاگ به آن می پردازیم.

سه هدف اصلی یک بیزینس پلن چه هستند؟

سه هدف اصلی یک بیزینس پلن عبارتند از : شفاف سازی برنامه های رشد، درک نیازهای مالی و جذب سرمایه از جانب سرمایه گذاران، بانک ها و وام دهندگان.

انواع مختلف بیزینس پلن؟

انواع بیزینس پلن شامل استارت آپ، تمرکز مجدد، داخلی، سالانه، استراتژیک، امکان سنجی، عملیات، رشد و سناریو محور است. هر نوع بیزینس پلن هدف متفاوتی دارد.

تبلیغات خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب و گوگل ادز. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع : shopify

بیشتر بخوانید :

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؛ نحوه طراحی + کانال ها

اصول مدیریت برند؛ 10 اصل کلیدی در مدیریت برند

دیدگاهتان را بنویسید