×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگمحتوا وظایف کارشناس تولید محتوا چیست و چه مدرکی نیاز دارد
تاریخ انتشار : 11 دی 1401 زمان مطالعه : 11 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

وظایف کارشناس تولید محتوا چیست و چه مدرکی نیاز دارد

وظایف کارشناس تولید محتوا چیست و چه مدرکی نیاز دارد

این مطلب به شما کمک می کند تا وظایف کارشناس تولید محتوا را بدانید و در جریان فعالیت هایی که این سمت شغلی انجام می دهید، قرار بگیرید.

چنانچه در حال حاضر به این حرفه مشغول هستید و برای بخش های مختلف، تولید محتوا انجام می دهید، مطالب پیش رو، می تواند در یادآوری نکات مهم کمکتان کند.

در انتهای مطلب باید بدانید که یک متخصص تولید محتوا چه مهارت هایی را لازم دارد و برای تبدیل شدن به یک فرد با مهارت، چه مسیرهایی را باید طی کنید. در ادامه این مطلب، جواب سوالات زیر را در می یابید و از طریق آنها، دید کلی به این حوزه شغلی پیدا می کنید.

متخصص محتوا چیست؟

متخصص محتوا که به عنوان بازاریاب محتوا نیز شناخته می شود، فردی است که مسئولیت نوشتن، ویرایش و توسعه محتوا ها را بر عهده دارد.

چنین فردی در کمپین های دیجیتالی فعالیت می کند و با مهارتی که دارد، نیازهای دیجیتالی این کمپین ها را برآورده می کند. تولید کننده محتوا در همکاری نزدیک با متخصصان سئو و بازاریابان دیجیتالی فعالیت می کند تا با مشارکت یکدیگر، تشخیص دهند که اهداف یک کمپین دیجیتالی چیست و اقدامات خود را بر اساس آن هماهنگ کنند.

وظایف کارشناس تولید محتوا

مهارت های کارشناس تولید محتوا

برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا، باید مهارت های زیر را در خود بپرورانید یا حداقل آنها را کسب کنید.

مدرک دانشگاهی

چنانچه قصد دارید تا به عنوان یک فریلنسر و آزاد کار، این شغل را انتخاب کنید، به مدرک دانشگاهی احتیاجی ندارید.

ولی چنانچه بخواهید در شرکتی استخدام شوید، در آنصورت مدرک دانشگاهی کمک کننده است. گاهی در چنین مواردی، حداقل لیسانس نیاز است.

گواهی بازاریابی محتوا

در بیشتر حالات این گواهی اختیاری است، ولی چنانچه در رزمه خود CV ندارید، بهتر است راهی برای گرفتن چنین گواهی پیدا کنید. البته تنها گرفتن گواهی کفایت نمی کند و کسب تجربه حداقلی، در این زمینه ضروری است.

کسب مهارت های نوشتاری

اگر در بخش تولید محتوا فعالیت می کنید، می دانید که بیشتر وقتتان صرف نوشتن محتوا می شود.

چه بخواهید محتوای متنی بنویسید یا سناریوی یک انیمیشن یا ویدیو را تنظیم کنید، در هر صورت باید مهارت های اولیه نوشتن را داشته باشید. البته نوشتنی که با علاقه همراه باشد، بسیار لذت بخش و تاثیر گذارتر است.

توانایی تحقیق در مورد کلمات کلیدی

همیشه نیازهای محتوایی کاربران اینترنت در اولویت قراردارد. شما به عنوان یک کارشناس تولید محتوا، باید توانایی و مهارت این را داشته باشید که این نیاز ها را شناسایی کرده و به کمک آنها، محتوای ارزشمندی را تولید کنید تا پاسخی به نیاز های کاربران باشد.

داشتن مهارت های اولیه در سئو

تاثیر سئو در خلق یک محتوای ارزشمند را نمی توان نادیده گرفت. اگر به عنوان بخشی از یک تیم بازاریابی در حال فعالیت هستید، به احتمال زیاد یک متخصص سئو مسئولیت بهینه سازی محتوا را بر عهده دارد.

ولی با این وجود، داشتن برخی از مهارت های اولیه سئو، برای هر تولید کننده محتوایی نیاز است.

مهارت های تحلیل وب

این مهارت برای مدیران یا سایر پرسنلی که در بخش بازاریابی فعالیت می کنند، اهمیت دارد و نباید آن را دست کم گرفت. این افراد می دانند که چگونه داده ها را تجزیه و تحلیل کنند تا برای یک کمپین تبلیغاتی اثر گذار باشد و در عین حال بتواند برای مخاطب نیز مفید واقع شود.

وظایف کارشناس تولید محتوا

چگونه می توانید یک متخصص بازاریابی محتوای حرفه ای شوید؟

برای تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی محتوای خوب و حرفه ای، باید یکسری مهارت را بصورت جدی دنبال کنید و در هر کاری که به مشتریان یا کارفرمایان تحویل می دهید، آنها را اعمال کنید.

در ادامه به مواردی می پردازیم، که شما را در مسیر تبدیل شدن به یک متخصص کاربلد، قرار می دهد. این نکات کمک می کند تا در ضمن محتوای حرفه ای که تولید می کنید به جنبه های بازاریابی آن نیز توجه داشته باشید.

1- باید بدانید که بازاریابی محتوا چیست و چگونه کار می کند

برای اینکه در بازاریابی محتوا، حرفه ای و خبره شوید، باید بدانید که بازاریابی محتوا چیست و شما به عنوان یک متخصص، چگونه می توانید برای مشاغل گوناگون که بصورت آنلاین فعالیت می کنند، محتوایی تولید کنید که هم راستا در جهت بازاریابی آنها باشد.

اگر در ابتدای راه باشید، شاید گمان کنید که بازاریابی محتوا چیزی شبیه به همان نوشتن وبلاگ یا محتوای وب است، در صورتی که اینطور نیست و موضوع فراتر از آن است.

یک متخصص محتوا بصورت مداوم در حال درک مخاطبان هدف است و همواره سعی می کند تا محتوایی مناسب و هدفمند را تولید کند.

بنابراین به عنوان یک متخصص محتوا، وظیفه شما فقط این نیست که با کلمات مختلف فقط محتوا تولید کنید، بلکه باید از تمام ابعاد مطمئن شوید که هر چیزی که می نویسید یا ایجاد می کنید، دارای یک ویژگی خاص و منحصر بفرد است.

2- آشنایی به استراتژی بازاریابی دیجیتال

برای متخصص شدن در این حوزه، باید بدانید که چه محتوایی را تولید کنید که تا در رشد کسب و کار یک شرکت یا مجموعه کمک کند.

از طرفی استراتژی بازاریابی دیجیتال، مشخص می کند که برای یک کسب و کار، چه محتواهایی ضروری است و در اولویت قرار می گیرند.

به طور کلی، وظیفه مدیر بازاریابی دیجیتال، این است تا استراتژی مناسبی را طراحی کند، از طرفی وظیفه مدیر بازاریابی محتوا، این است تا با مهارت های خود آن استراتژی را پیاده سازی کند.

3- مهارت های نوشتاری خود را بهبود ببخشید

به عنوان یک متخصص بازاریابی محتوا، از شما انتظار می رود تا برای مخاطبان خود در پلتفرم های مختلف، محتوای مناسب تولید کنید. برای اجرا موفقیت آمیز این کار، باید در درجه اول، از مهارت های نوشتاری خوبی برخوردار باشید.

4- دانش خوبی در زبان انگلیسی داشته باشید

چنانچه قصد دارید تا در فضای بین المللی وب، برای مخاطبان بین المللی محتوا تولید کنید، باید مهارت کافی در نوشتن و درک مطالب انگلیسی داشته باشید و بتوانید از طریق آن، مطالب عاری از هرگونه اشتباهی را بنویسید تا در جهت بازاریابی محتوا، مثمر ثمر واقع شود.

برای دست یابی به این مهارت، بهتر است تا کتاب ها یا وبلاگ هایی که در حوزه فعالیت شما به نشر رسیده اند، را مطالعه کنید و با کمک آنها مهارت زبان خود را افزایش دهید.

5- نحوه استفاده از ابزارهای بازاریابی محتوا را بیاموزید

برای تبدیل شدن به متخصص بازاریابی محتوا، بایستی نحوه استفاده از ابزارهای آن را نیز بدانید.  این موضوع به قدری مهم است که در بیشتر آگهی های شغلی مرتبط با بازاریابی محتوا، آشنایی و تجربه کاری با این ابزارها را به عنوان نیاز اساسی در نظر می گیرند.

بدین منظور از ابزارهای متنوعی مثل محصولات مایکروسافت (ورد، اکسل، پاورپوینت)، google G suite، Google Trends، تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل، Google Data Studio، Google Keyword Tool و سایر ابزارهای مشابه، کمک می گیرند تا محتوایی کارآمد و مفید را تولید کنند.

6- تسلط کامل بر فرایند تحقیق کلمات کلیدی

مهارتی که قطعا باید در مورد آن تسلط کامل داشته باشید، موضوع تحقیق در مورد کلمات کلیدی است. در حوزه بازاریابی محتوا، همیشه این موضوع در اولویت قرار دارد، بطوری که از طراحی کمپین گرفته تا ایجاد محتواهای واقعی، کلمات کلیدی نقش حیاتی و برازنده ای را در موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه بازاریابی بازی می کنند.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی، بایستی در مورد موضوع مورد نظرتان تجزیه و تحلیل همه جانبه انجام دهید تا عبارات و کلماتی که مردم در موتورهای جستجوگر، به دنبال آن هستند را پیدا کنید.

در انتها باید تشخیص دهید که در مورد کلمه کلیدی مورد نظر، چه نوع محتوایی را تولید کنید که هدف اصلی کاربر را برآورده کند.

7- کپی رایتینگ را یاد بگیرید

به عنوان یک متخصص بازاریابی محتوا، بایستی به اصول کپی رایتینگ آشنایی کامل داشته باشید. کپی رایتینگ فرایند نوشتن محتوایی است که خواننده را در نهایت تشویق به اقدام می کند.

کپی رایتینگ از جادوی کلمات استفاده می کند و تاثیر ماندگاری بر مخاطب می گذارد. در کپی رایتینگ از همان کلماتی استفاده می شود که در گفتگوهای روزانه خودمان استفاده می کنیم، ولی ساختار منظم و منسجم آن باعث می شود تا تاثیر بی نظیری بر ذهن مخاطبان بگذارد.

در کپی رایتینگ باید کلمات کلیدی به شیوه هوشمندانه استفاده شود تا از یک سو مورد توجه مخاطب قرار بگیرد و از سوی دیگر با استانداردهای موتورهای جستجوگر برقرار باشد.

8- برای کار در آژانس دیجیتال مارکتینگ اقدام کنید

آژانس های بازاریابی دیجیتال همیشه به دنبال متخصصان محتوایی هستند که خوب می نویسند و اصول نوشتاری، سئو و بازاریابی را در خصوص نوشته های خود رعایت می کنند.

آژانس های دیجیتال مارکتینگ همیشه به دنبال افراد پر شوق و ذوقی هستند که با پشتکار خود می توانند، بازاریابی مجموعه را به بهترین شکل ممکن به پیش ببرند.

9- آثار مکتوب خود را در وب سایت های معتبر منتشر کنید

اگر می خواهید خودتان را از سایر رقبا، متمایز تر کنید، بایستی به نشر آثار خود نیز فکر کنید. فضای وب سایت های معتبر، این امکان را به شما می دهند تا محتواهای خودتان را در آنجا منتشر کنید تا از این طریق، در دسترس مخاطبان قرار بگیرد.

این وب سایت ها کمک می کنند تا تعداد زیادی از افراد با کارهای شما آشنا شوند و چنانچه به دنبال افرادی مثل شما هستند، بتوانند به سادگی با شما تماس بگیرند و پروژه های خود را به شما بسپارند.

10- در جریان آخرین روندهای محتوا باشید

اگر از هر متخصص بازاریابی محتوایی بپرسید که برای بقا و رشد در این صنعت، چه کارهایی را باید بصورت روزانه انجام دهید، یقینا آنها به شما خواهند گفت که باید همیشه در روند آخرین اخبار قرار بگیرید و خود را بروز نگه دارید.

صنعت دیجیتال مارکتینگ، هر روز در حال پیشرفت است و فاکتورهای رتبه بندی سئو هر روز در حال تغییر است. بهترین کار این است که وب سایت های فعال در این حوزه را شناسایی کنید و همیشه در جریان اخبار و وقایع روز آن باشید.

وظایف کارشناس تولید محتوا

درآمد تولید محتوا چقدر است؟

همیشه درآمد یک متخصص بازاریابی محتوا یا تولید کننده محتوا بر اساس مهارت ها و توانایی های آنها سنجیده می شود.

افراد هرچه قدر در حوزه کاری خود متخصص باشند و به دانش روز مجهز باشند، به همان مقدار نیز در درآمد و حقوق ماهیانه آنها بیشتر است.

آیا کار تولید محتوا را می توان در منزل انجام داد؟

بله بسیاری از افراد هستند که به عنوان فریلنسر در منزل، کار تولید محتوا را فقط با یک سیستم معمولی به پیش می برند و با توجه به سابقه فعالیتی که دارند، توانسته اند با مشتریان زیادی ارتباط برقرار کنند و انجام پروژه های بزرگی را بر عهده بگیرند.

مدرک کارشناس تولید محتوا چه نوع مدرکی است؟

رشته جداگانه ای در حوزه تولید محتوا و نویسندگی وب در دانشگاه وجود ندارد، ولی با این وجود رشته هایی مانند بازاریابی، ارتباطات یا روزنامه نگاری جزء بخش هایی هستند که مشترکات زیادی با شغل تولید کننده محتوا دارند و می توانند در استخدام افراد در شرکت ها کمک کننند.

آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت با چندین متخصص تولید محتوا همکاری مستقیم دارد و می تواند در حوزه تبلیغ در رسانه های اجتماعی و وب سایت ها، محتوایی مفید و ارزشمند تولید کند و شما را در ارتقای کسب و کارتان یاری بخشد. چنانچه هرگونه سوالی در این زمینه دارید، پیشنهاد می دهیم تا با همکاران ما در مجموعه مگنت تماس بگیرید.

نتیجه گیری

وظایف کارشناس تولید محتوا، خلاصه به یک یا دو مورد نمی شود و بخش های مختلفی را در بر می گیرد. یک کارشناس تولید محتوا، علاوه بر اینکه باید مهارت های نوشتاری خوبی داشته باشد، باید همچنین به اصول سئو مطالب و کپی رایتینگ نیز آشنا باشد. برای کسب موفقیت بیشتر در این کار، باید زبان انگلیسی فرد در حد خوب و قابل قبولی باشد و در ضمن آن اخبار و نو آوری های این حوزه را بداند.

منابع:

سوالات متداول

شغل تولید محتوا چیست؟

فردی که به شغل تولید محتوا مشغول است، در حوزه تولید محتوای متنی، صوتی و تصویری فعالیت می کند و از طریق آن، یک کمپین بازاریابی یا تولید محتوای یک سایت را برای جذب مخاطب بیشتر هدایت می کند.

کارشناس تولید محتوا چه مهارت هایی دارد؟

یک کارشناس تولید محتوا، علاوه بر مهارت های نوشتاری که بایستی بلد باشد، همچنین باید به تحلیل وب و تحقیق در مورد کلمات کلیدی و سئو مطالب نیز آشنا باشد.

حقوق کارشناس تولید محتوا چقدر است؟

برای این سمت شغلی، حقوق ثابتی را نمی توان در نظر گرفت. هرچقدر که فرد مهارت های بیشتری در حوزه نوشتاری، تحقیق کلمات کلیدی، سئو مطالب، زبان انگلیسی و موارد این چنینی داشته باشد، حقوق بیشتری دریافت می کند.

منبع : reliablesoft

بیشتر بخوانید :

اصول سئو در تولید محتوا و نحوه تقویت محتوا

تولید محتوا چیست؛ اهیمت، انواع و فرآیند تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید