×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ بازدهی تبلیغات گوگل (گوگل ادز) چگونه است و آیا ارزشش را دارد؟
تاریخ انتشار : 26 بهمن 1401 زمان مطالعه : 14 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

بازدهی تبلیغات گوگل (گوگل ادز) چگونه است و آیا ارزشش را دارد؟

بازدهی تبلیغات گوگل (گوگل ادز) چگونه است و آیا ارزشش را دارد؟

این که آیا تبلیغات گوگل برای یک فرد یا شرکت ارزش دارد یا نه یک مسئله بسیار شخصی است، بنابراین ما نمی توانیم این سوال را برای فرد دیگری پاسخ دهیم اما می توانیم ملاحظات مورد نیاز برای پاسخگویی به این سوال متناسب با کسب و کارتان را در اختیار شما قرار دهیم.

بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع… اجازه دهید در مورد اینکه به چه چیزی بستگی دارد و چگونه می تواند بر تصمیم شما برای آزمایش و استفاده از تبلیغات گوگل تأثیر بگذارد، صحبت کنیم.

آیا تبلیغات گوگل ارزشش را دارد؟ مزایا و معایب اصلی

قبل از این که به جزئیات بپردازیم، بیایید برخی از مزایا و معایب کلی تبلیغات گوگل را با هم بررسی کنیم.

مزایای تبلیغات گوگل

  • قصد. از آنجایی که شما کلمات کلیدی را با تبلیغات گوگل هدف قرار می دهید، زمانی که افراد قصد خرید دارند در معرض دید آن ها قرار می گیرید. ناگفته نماند که 89 درصد از سفر خریداران با یک موتور جستجو آغاز می شود.
  • نتایج سریع. در حالی که سئو برای هر کسب و کاری ضروری است، اما چندین هفته یا شاید چندین ماه طول می کشد تا در SERP مورد توجه قرار گیرد. از طرف دیگر، تبلیغات پولی بلافاصله ظاهر می شوند.
  • قرار گرفتن در معرض مشتری. تبلیغات جستجو نه تنها در بالای SERP ظاهر می شوند، بلکه موتورهای جستجو بهترین کانال هایی هستند که هنگام انجام تحقیقات آنلاین برند توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند. با اختلاف زیاد، گوگل پرکاربردترین موتور جستجو در میان مصرف کنندگان است. گوگل 92 درصد از سهم بازار موتور جستجو را به خود اختصاص داده است. از این رو، تبلیغات در گوگل یک روش خوب برای دیده شدن در مقابل افرادی است که نه تنها محصولات و خدمات، بلکه برند را نیز جستجو می کنند؛ فرقی نمی کند که برند شما باشد یا رقبایتان.
  • قابلیت سنجش. همانند بیشتر اشکال بازاریابی دیجیتال، پلتفرم تبلیغات گوگل نتایج قابل اندازه گیری را ارائه می دهد تا بتوانید به راحتی بررسی کنید که کدام تبلیغات، پیشنهادها، کلمات کلیدی و صفحات فرود بهترین عملکرد را دارند.
  • فرمت های متعدد. در حالی که ما معمولا تبلیغات جستجو را با تبلیغات گوگل مرتبط می دانیم، فرمت های مختلفی وجود دارند که می توانید با آن ها کار کنید و هر کانال تبلیغاتی یک نقش کلیدی متفاوت را در استراتژی بازاریابی شما ایفا می کند.
  • ROI. ماهیت تبلیغات گوگل بیان می کند که شما به ازای هر کلیک بر روی تبلیغات خود، کمترین هزینه ممکن را پرداخت می کنید. این به این دلیل است که فرمول هزینه به ازای هر کلیک در حداکثر قیمت پیشنهادی تبلیغاتی که بعد از آگهی شما ظاهر می شوند، بعلاوه یک سنت، فاکتور می شود. و البته، شما تنها وقتی هزینه می پردازید که شخصی بر روی تبلیغ کلیک کند. PPC، به طور متوسط به ازای هر 1 دلار خرج شده، 2 دلار برمی گرداند، و گوگل تا آنجا پیش رفته است که می گوید تبلیغات گوگل در واقع 8 دلار برمی گردانند.
بازدهی تبلیغات گوگل (گوگل ادز) چگونه است و آیا ارزشش را دارد؟

معایب تبلیغات گوگل

  • هزینه های پایین تضمین شده نیست. با تکیه بر نکته آخر قسمت قبل. پرداخت کمترین هزینه ممکن برای یک کلیک بر روی تبلیغات شما لزوما به معنی قیمت پایین نیست. شما کمترین قیمت را نسبت به رقبای خود می پردازید و این امکان وجود دارد که برخی از کلمات کلیدی بسیار پرهزینه باشند. علاوه بر این، بر کسی پوشیده نیست که تبلیغات گوگل یکی از بهترین کانال های بازاریابی است. هرچه افراد بیشتری از تبلیغات گوگل استفاده کنند، رقابتی تر و گران تر می شود.
  • نگهداری. مبلغی که برای کمپین های خود می پردازید به چند فاکتور بستگی دارد؛ یکی از مهم ترین آن ها میزان تاثیرگذاری شما در بهینه سازی تبلیغات است. مدیریت صحیح یک حساب تبلیغات گوگل شامل ساختاربندی درست حساب، انجام تحقیق کلمات کلیدی و نظارت و تنظیم مستمر با جمع آوری داده ها است.
  • اتوماسیون به این معنی نیست که شما هیچ کاری انجام نمی دهید. بله، ممکن است یادگیری ماشین در گوگل بکار گرفته شود، اما این شما هستید که باید بدانید چگونه با اتوماسیون و اطلاعات جدیدی که برای شما فراهم می کند کار کنید. در بیشتر موارد، اعمال توصیه های خودکار توصیه نمی شود.
  • منحنی یادگیری. تکامل پلتفرم تبلیغات گوگل کمی متناقض است؛ هرچه ویژگی ها و قابلیت های بیشتری برای استفاده آسان تر از این پلتفرم به آن اضافه می شوند، استفاده از آن و یادگیری آن پیچیده تر و سخت تر می شود.بنابراین، اگرچه دوره های آموزش رایگان بسیار خوبی برای تبلیغات گوگل وجود دارد، اما نمی توانید از منحنی یادگیری فرار کنید. علاوه بر این، ویژگی های سودمند زیادی باعث می شوند که شما در برابر اشتباهات در تبلیغات گوگل آسیب پذیر شوید.

فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه تبلیغات گوگل

شما می توانید تجزیه و تحلیل دقیق تری از این فاکتورها بدست آورید، اما در اینجا خلاصه ای برای شما آورده شده است.

  • صنعت. از آنجایی که مصرف کنندگان بر اساس محصول یا خدماتی که به دنبال آن هستند رفتار خرید متفاوتی را از خود نشان می دهند، هر صنعت مجموعه ای متفاوت از میانگین نرخ کلیک و نرخ تبدیل دارد که منجر به هزینه های متفاوت به ازای هر کلیک و به ازای هر پروفایل لید می شود. این موضوع را به خاطر بسپارید که برخی از صنایع که هزینه های بالاتری دارند، ارزش بالاتری نیز با نرخ تبدیل ایجاد می کنند.
  • چرخه عمر مشتری. به طور مشابه، چرخه عمر مشتری نیز بر اساس صنعت متغیر است. برخی از سفرهای خریدار یک روزه هستند، در حالی که برخی دیگر چند ماه یا حتی چند سال به طول می انجامند.
  • ترندهای اقتصادی. فرقی نمی کند که تورم، همه گیری، کمبود عرضه یا هر چیز دیگری باشد، این ترندهای اقتصادی باعث می شوند رفتار مشتری تغییر کند که بر نتایج تبلیغات گوگل تاثیرگذار خواهد بود.
  • کانال های دیگر. کانال های دیگر مانند سئو و رسانه های اجتماعی می توانند آگاهی از برند شما را بهبود داده و تاثیر مستقیمی بر اثربخشی تبلیغات گوگل داشته باشند.
  • مدیریت حساب. همانطور که در بالا ذکر شد، اینکه آیا تبلیغات گوگل برای شما ارزشش را دارد تا حد زیادی به میزان توجه شما به حساب خود بستگی دارد. افرادی که حسابرسی های منظم انجام می دهند، تبلیغات و صفحات فرود خود را مرتبط نگه می دارند، از به روز رسانی های پلتفرم مطلع می شوند و به طور مداوم بهینه سازی های مبتنی بر داده را آزمایش می کنند و انجام می دهند، کسانی هستند که موفقیت را می بینند.
بازدهی تبلیغات گوگل (گوگل ادز) چگونه است و آیا ارزشش را دارد؟

آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کار شما ارزش دارد؟ از کجا متوجه شوید.

همانطور که گفته شد، این ها فقط مزایا و معایب اولیه و سطحی استفاده از تبلیغات گوگل هستند. اکنون می خواهیم کمی عمیق تر به این فاکتورها بپردازیم. همانطور که در بالا ذکر شد، ما نمی توانیم یک پاسخ کلی را برای همه کسب و کارها ارائه دهیم، اما ملاحظات و نکات ارائه شده در این بخش می توانند به عنوان راهنمایی برای کمک به شما در تعیین این که آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کار شما ارزش دارد یا نه، عمل کنند.

  • می خواهید گوگل برای شما چه کاری انجام دهد؟
  • سناریوی سودآوری شما چیست؟
  • هزینه های راه اندازی شما چقدر است؟

ملاحظه شماره 1: می خواهید گوگل برای شما چه کاری انجام دهد؟

ما باید با در نظر گرفتن پایان کار شروع کنیم زیرا کارهای زیادی وجود دارند که تبلیغات گوگل می توانند انجام دهند و کارهایی نیز وجود دارد که نمی تواند.

کارهایی که تبلیغات گوگل نمی تواند انجام دهد:

  • فروش یا لید را تضمین کند.
  • تضمین کند فروش یا لیدهایی که به دست می آورید سودآور خواهند بود.
  • مشتریان رقبای خود را بدزدید.
  • تبلیغات خود را در وبسایت رقبای خود قرار دهید.
  • رتبه سایت خود را به صورت ارگانیک بالاتر ببرید.

سه مورد اول رایج ترین چیزهایی هستند که از مردم در مورد تبلیغات گوگل می شنویم؛ تبلیغات گوگل می تواند این کارها را انجام دهد اما تضمینی برای آن ها وجود ندارد. گزینه چهارم به برخی فاکتورهای خارجی بستگی دارد. اما آخرین مورد را مطلقا نمی تواند انجام دهد.

کارهایی که تبلیغات گوگل می تواند انجام دهد:

  • به شما کمک می کند تا برای افرادی که برند، محصولات یا خدمات شما را جستجو می کنند ظاهر شوید.
  • به شما کمک می کند تا برای افرادی که رقبای شما را جستجو می کنند ظاهر شوید.
  • از طریق مخاطبین و هدف گذاری پرسونا، در مقابل مشتریان احتمالی قرار بگیرید.
  • فروشگاه فیزیکی خود را به کسانی که در مجاورت آن هستند، تبلیغ کنید.

ملاحظه شماره 2: سناریوی سودآوری شما چیست؟

مهم نیست هدف شما از تبلیغات گوگل چیست، سناریوهای سودآوری مختلفی وجود دارند که می توانید با آن ها روبرو شوید.

مورد خاص شما تحت تاثیر طیف گسترده ای از فاکتورها قرار می گیرد، که برخی را می توانید کنترل کنید و برخی دیگر از دامنه کنترل شما خارج هستند.

مواردی مانند رقابت در صنعت و هزینه ها به ازای هر کلیک، نرخ تبدیل وبسایت و غیره نمونه هایی از این فاکتورها به شمار می روند.

به هر صورت، در یکی از موقعیت های زیر قرار خواهید گرفت. بسته به سناریویی که در آن قرار دارید، می توانید به راحتی تشخیص دهید که آیا تبلیغات گوگل ارزشش را دارد یا خیر.

بازدهی تبلیغات گوگل (گوگل ادز) چگونه است و آیا ارزشش را دارد؟

مستقیما سودآور است

  • به چه معناست: در این سناریو، شما مستقیما از گوگل درآمد کسب می کنید که بیشتر از هزینه ای است که در این پلتفرم خرج می کنید.
  • آیا تبلیغات گوگل ارزشش را دارد؟ بله، کار بیهوده ای نیست.
  • نکته: فراموش نکنید هر هزینه ای را برای مدیریت حساب کنید (خواه داخلی، خارجی یا وقت خودتان)، اما احتمالا اگر برای شما درآمدزایی داشته باشد بخواهید استفاده از تبلیغات گوگل را ادامه دهید.

به طور غیرمستقیم سودآور است

  • به چه معناست: شاید مشکلاتی با ردیابی وجود داشته باشد یا فرآیند تخصیص شما کمی مبهم باشد، اما می توانید بگویید که تبلیغات گوگل برای شما سودآور است و اگر آن را غیرفعال کنید، به اندازه قبل درآمد کسب نخواهید کرد.
  • آیا تبلیغات گوگل ارزشش را دارد؟ به احتمال زیاد بله، حتی اگر نتوانید مستقیما آن را به صورت اعداد و ارقام در پلتفرم مشاهده کنید.
  • نکته: ردیابی خود را پاک کنید. این کار همیشه ساده نیست، اما رفع مشکلات مربوط به ردیابی تبدیل نه تنها برای تشخیص این که آیا تبلیغات گوگل ارزشش را دارد یا نه ضروری است، بلکه برای به دست آوردن داده هایی که برای بهینه سازی عملکرد و صرفه جویی در بودجه نیاز دارید نیز مهم است.

برابر شدن دخل و خرج (نه سود و نه زیان)

  • به چه معناست: در اینجا به همان اندازه که در پلتفرم هزینه می کنیم، درآمد کسب می کنیم.
  • آیا تبلیغات گوگل ارزشش را دارد؟ اینجاست که باید قضاوت کنید. آیا این ارزش اضافی به شما کمک می کند تا محصول خود را به فروش برسانید؟ آیا حاشیه سود شما به اندازه ای زیاد است که حتی اگر هزینه های تبلیغات سرسام آور باشد، فروش در کل ROI مثبت باشد؟ آیا ارزش کار اضافی برای تحقق را دارد؟ آیا معمولاً مشتریان بازگشتی دارید؟ یعنی آیا با توجه به LTV کاربر، این اولین فروش سر به سر می تواند بسیار سودآور باشد؟
  • نکته: فقط اطمینان حاصل کنید که تمام هزینه های مرتبط را در نظر گرفته اید و کمتر از حد نمی فروشید زیرا واضح است که ازطریق پلتفرم سودآور نیست.

به احتمال زیاد/قطعا سودآور نیست

  • به چه معناست: برای این دو گروه، پاسخ بیشتر در نتیجه دلخواه شما از تبلیغات گوگل نهفته است.
  • آیا تبلیغات گوگل ارزشش را دارد؟ خب… آیا می خواهید فقط پول در بیاورید؟ اگر این کار را انجام نمی دهید، ممکن است تبلیغات گوگل برای شما ارزشش را نداشته باشد. آیا می خواهید مطمئن شوید که فقط برای جستجوهای محلی نشان داده می شوید؟ بسته به اینکه چقدر سودآور هستید، ممکن است هنوز منطقی باشد که در گوگل تبلیغ کنید تا آگاهی از برند خود را افزایش دهید. آیا در تلاش برای غلبه بر رقبا هستید؟ این کمپین ها تقریباً همیشه هیچ سودی ندارند (مستقیم و چندین بار غیرمستقیم)، بنابراین تا زمانی که با از دست دادن بودجه مشکلی ندارید، تبلیغات گوگل ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد.
  • نکته: هدف قرار دادن کلمات کلیدی رقبا ممکن است هزینه بر باشد.

درست همانطور که نمی توانیم پاسخ دهیم که آیا تبلیغات گوگل برای یک کسب و کار خاص ارزشمند است یا نه، نمی تواتیم به شما بگوییم سناریوی سودآوری شما چه خواهد بود. تنها راه فهمیدن این است که شروع کنید و ببینید به کجا ختم می شود.

بازدهی تبلیغات گوگل (گوگل ادز) چگونه است و آیا ارزشش را دارد؟

ملاحظه شماره 3: هزینه های راه اندازی شما چقدر است؟

جدا از پیامدهای مالی، برند و طولانی مدت تبلیغات در گوگل، محاسبه هزینه های اولیه مرتبط با یک حساب در محاسبه ارزش آن حائزاهمیت است.

مهم نیست چه مقدار از هزینه ها را خود برعهده می گیرید، همیشه هزینه های شروع وجود دارند. این امکان وجود دارد که این هزینه ها به لحاظ مالی خیلی شفاف نباشند.

در اینجا چند سناریو متداول برای فکر کردن و برخی از مزایا/معایب برای شما آورده شده است تا بفهمید کدام یک برای شما مناسب است.

اگر خودتان کار را انجام می دهید

اگر قصد دارید حساب تبلیغات گوگل را خود مدیریت کنید، هزینه های راه اندازی شما بیشتر بر روی زمان و منحنی یادگیری عملکرد شما متمرکز خواهد بود.

تبلیغات گوگل یک پلتفرم پیچیده است و اگرچه گوگل به خود افتخار می کند که صاحبان کسب و کارهای کوچک نیز خود می توانند این کار را انجام دهند، اما اگر ندانید چکار می کنید خیلی زود کنترل آن را از دست خواهید داد.

این را نمی گوییم تا شما را آنقدر بترساند که درک درستی از زمان و تلاش لازم برای اطمینان از اینکه پول خود را هدر نمی دهید به شما بدهد.

به یاد داشته باشید، همه تبلیغات در گوگل هزینه دارند، بنابراین اگر مهارت های تبلیغاتی شما برای اطمینان از اینکه ترافیک با کیفیتی را هدایت می کنید، به اندازه کافی نباشد، به معنای واقعی کلمه وقت و پول خود را هدر خواهید داد.

اگر فردی را از خارج از کسب و کار برای انجام این کار استخدام می کنید

در این مورد، شما زمانی را برای یادگیری و راه اندازی کمپین ها اختصاص نمی دهید و فرد دیگری به جای شما این کار را می کند.

در عوض، باید هزینه های مالی بیشتری را برای پرداخت به آن شخص به منظور ایجاد و مدیریت کمپین ها متحمل شوید.

همچنان یک منحنی یادگیری عملکرد وجود خواهد داشت، اما در دستان یک متخصص خواهد بود (با فرض این که شما به خوبی بررسی کرده باشید) و می توانید زمان خود را صرف انجام کارهایی کنید که در آن ها بهتر هستید.

فقط مطمئن شوید که ابتدا با پرسیدن همه سؤالات صحیح آنها را بررسی کرده اید.

اگر فردی را از داخل کسب و کار برای انجام این کار استخدام کنید

این گزینه نیز برای شما وجود دارد که فردی را از درون خود کسب و کار برای انجام این کار استخدام کنید.

بسته به وسعت کسب و کار و نیازهای آن، این گزینه ممکن است برای برخی امکان پذیر نباشد، در حالی که برخی دیگر به راحتی از ان استقبال کنند.

به خصوص اگر این استخدام جدید بازاریابی بتواند کمپین های تبلیغاتی گوگل را اجرا کند و همچنین سایر نیازهای بازاریابی را برآورده کند.

تنها نکته این است که اطمینان حاصل کنید بیش از حد به آن فرد کار ندهید. بارها دیده شده است که شرکت فردی را برای انجام کارهای بازاریابی استخدام کرده و مسئولیت های 2 تا 5 نفر را به او محول کرده است، این کار باعث می شود تا او در انجام های کارهای خود موفق نباشد.

برای این گزینه، شما هزینه های مالی استخدام یک نفر و حقوق و مزایا و همچنین مرحله شروع عملکرد را خواهید داشت.

آیا اجرای تبلیغات گوگل ارزشش را دارد؟

به طور کلی، فاکتورهای متعددی در تعیین این که آیا تبلیغات گوگل ارزشش را دارد یا نه، دخیل هستند. ما می گوییم که تقریبا هر کسب و کاری می تواند به شکلی از آن سود ببرد، اما همچنین از شما می خواهیم که تمام مولفه های درگیر در راه اندازی، ایجاد و حفظ یک استراتژی تبلیغات گوگل سالم را درک کنید.

تبلیغات و تبلیغات گوگل ادز را به ما بسپارید

بهتر است این کار را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغاتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را نیز ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب، تبلیغات در گوگل و تبلیغات موبایلی. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع : wordstream

بیشتر بخوانید :

استراتژی فروش آنلاین و تقویت فروش آنلاین سایت

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؛ نحوه طراحی + کانال ها

10 ویژگی فروشگاه آنلاین موفق؛ سایت فروشگاهی موفق

دیدگاهتان را بنویسید