×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ اپلیکیشن مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟
تاریخ انتشار : 02 بهمن 1401 زمان مطالعه : 14 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

اپلیکیشن مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

اپلیکیشن مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

شما از طریق اپلیکیشن­‌هایی که روی موبایل خود نصب کرده­‌اید، می‌­توانید شهریه کلاس­‌های خود را پرداخت کنید، انتقال پول انجام دهید، رژیم بگیرید، خرید­های آنلاین انجام دهید، کسب و کار راه بیاندازید، کلاس آموزشی شرکت کنید، غذا و شیرینی سفارش دهید، ورزش کنید، نوبت دکتر بگیرید و کارهای متعدد دیگر که محدودیت زمان و مکان را برداشته و به راحتی و بدون حضور فیزیکی می­‌توانید تمامی آنها را انجام دهید.

اپلیکیشن­‌های موبایل به همین دلیل که از صبح تا شب و از شب تا صبح می­‌توانند مورد استفاده کاربران قرار بگیرند اهمیت بسیاری در زمینه تبلیغات دارند و اینجاست که باید گفت اپلیکیشن­ مارکتینگ به شدت مهم و ضروری است و یکی از تاثیرگذارترین راه­های بازاریابی است و امروزه تاثیر بیشتری از دیگر رسانه­‌های جمعی دارد.

اپلیکیشن مارکتینگ چیست؟

اپلیکیشن مارکتینگ در مورد تعامل با مشتریان از زمانی است که برای اولین بار در مورد اپلیکیشن شما می شنوند تا وقتی که به یک کاربر معمولی و وفادار تبدیل می شوند.

برای انجام این کار به شیوه ای کارآمد، باید مخاطبان بالقوه خود، این که این افراد را کجا می توانید پیدا کنید و چه چیزی به آن ها بگویید، را مشخص کنید.

فاده از اپلیکیشن موبایل را به عنوان یک قیف در نظر بگیرید. یک قیف مراحل مختلفی دارد، اما در اینجا ساده ترین آن را به شما ارائه می دهیم.

  • اکتساب اولین مرحله از تعامل کاربر با اپلیکیشن شماست. چگونه می توانید آن ها را مجاب کنید که در همان وهله اول اپلیکیشن شما را دانلود و نصب کنند؟
  • فعالسازی مرحله بعدی است. معنی دقیق «فعالسازی کاربر» از اپلیکیشنی به اپلیکیشن دیگر متفاوت است، اما به طور کلی فعالسازی به اولین اقدامات کاربر مانند اضافه کردن آدرس ایمیل یا انجام اولین خرید اشاره دارد.
  • تعامل زمانی شروع می شود که برندها به صورت شخصی و محترمانه بتوانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و شروع به کسب درآمد از اپلیکیشن نمایند.
  • وفاداری ازطریق تجریه های مرتبطی که باعث رضایت و حمایت می شود به دست می آید.

مفهوم قیف مفید است، اما در واقعیت کاربران اغلب بین این مراحل جابجا می شوند. بنابراین ممکن است اصطلاحات «حلقه تعامل موبایل» یا «چرخه عمر اپلیکیشن مشتری» به گوشتان رسیده باشد.

هر مرحله از چرخه عمر نیازمند استراتژی ها و تاکتیک های مختلفی برای جذب مشتریان است.

این 4 مرحله که در طی یک فرآیند بازاریابی و برگزاری کمپین‌­های تبلیغاتی انجام می‌­شود و کاربر را با اپلیکیشن درگیر می‌­کند را اپلیکیشن مارکتینگ می­‌گویند.

اپلیکیشن مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

اکتساب اپلیکیشن

اولین بخش در ساخت یک اپلیکیشن موفق این است که مردم آن را دانلود کنند. از نقطه نظر پیام رسانی، شما باید یک کاربر احتمالی را متقاعد کنید که اپلیکیشن شما می تواند مشکل شما را حل کند. برخی از رایج ترین کانال ها برای ارسال این پیام ها عبارتند از:

اجتماعی

این یکی از محبوب ترین کانال های اکتساب اپلیکیشن است. مگر این که از قبل مخاطبان زیادی داشته باشید، تبلیغات اجتماعی پولی به احتمال زیاد موثرترین کانال برای شما خواهد بود. یک کانال حتی موثرتر، زمانی که برنامه شما جذابیت پیدا کرد، این است که کاربران را وادار به استخدام دوستان خود می کند.

مشوق های دنیای واقعی

ارائه یک هدیه محصول، ورود به قرعه کشی یا سایر پاداش های ملموس در ازای نصب اپلیکیشن یک استراتژی مرسوم است. یکی از مشکلات استفاده از مشوق های دنیای واقعی این است که کاربرانی که به این شیوه ثبت نام می کنند، ممکن است بلافاصله بعد از گرفتن پاداش خود اپلیکیشن را حذف کنند.

تبلغیات جستجو

تبلیغات وقتی ظاهر می شوند که کاربران کلمات کلیدی خاصی را جستجو می کنند. به عنوان مثال، تبلیغات برای اپلیکیشن های پرداخت موبایلی ممکن است وقتی ظاهر شوند که کاربر عبارت «ارسال نقدی» را جستجو کند.

شما همچنین می توانید تبلیغات جستجو را ازطریق پلتفرم هایی مانند Google AdWords خریداری کنید، بنابراین شخصی که عبارت «خرید یک خانه» را جستجو می کند تبلیغات اپلیکیشن املاک شما را مشاهده خواهد کرد. سپس، لینک مستقیما به صفحه فروشگاه اپلیکیشن شما وارد می شود.

تبلیغ متقابل اپلیکیشن

اگر بیشتر از یک اپلیکیشن دارید، یک روش خوب برای جذب مخاطبان این است که از یک اپلیکیشن برای تبلیغ دیگری استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر شرکت شما یک پایگاه داده رستوران تولید می کند، شما می توانید تبلیغاتی در آن قرار دهید که به اپلیکیشن سفر شما اشاره می کند، زیرا کاربرانی که به یک علاقمند باشند ممکن است به دیگری نیز علاقه نشان دهند.

فهرست فروشگاه اپلیکیشن

فروشگاه های اپلیکیشن نیازمند توضیحات متنی و تصویری از هر اپلیکیشنی است. نوشتن یک فهرست برای متقاعد کردن کاربران به دانلود اپلیکیشن بسیار مهم است.

متن موجود در این فهرست همراه با فاکتورهای دیگر بر روی این موضوع تاثیر می گذارد که آیا کاربران هنگام جستجو دسته بندی شما، این اپلیکیشن را می بینند یا نه.

نکته : در تعیین یک استراتژی اکتساب، مهم است که هزینه به ازای هر اکتساب یا CPA را ردیابی کنید. برخی از کانال ها مانند فهرست فروشگاه اپلیکیشن، یک صفحه وب یا پست های اجتماعی ارگانیک هیچ هزینه ای ندارند، اما مدیریت آن ها زمان بر است.

کانال های دیگر مانند تبلیغات پولی می توانند پرهزینه باشند، اما بهینه سازی و مقیاس بندی آن ها آسان تر است. تعیین تعادل درست بین فعالیت های اکتساب برای موفقیت بلندمدت اپلیکیشن بسیار مهم است.

مقایسه CPA با ارزش طول عمر مشتریان به شما می گوید که آیا یک استراتژی اکتساب ارزش پول و زمانی که برای آن هزینه کرده اید را داشته است یا نه. محاسبه ارزش طول عمر به شدت به فعالسازی و سپس حفظ کاربرانی که اکتساب کرده اید، بستگی دارد.

اپلیکیشن مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

فعالسازی اپلیکیشن

وقتی یک کاربر اپلیکیشن شما را نصب کرد، باید او را وادار کنید که از ان استفاده کند. بیشتر کاربران 7 الی 14 روز بعد از نصب اپلیکیشن آن را کنار می گذارند، بنابراین مهم است که یک استراتژی پیام رسانی موثر داشته باشید که به کاربر یادآوری کند که چرا باید از اپلیکیشن استفاده نماید.

استفاده موثر از این استراتژی ها به این بستگی دارد که کاربر واقعا پیام ارسالی شما را مشاهده کند. احتمال این رویداد به انتخاب کانال پیام رسانی درست از سه مورد در دسترس بستگی دارد.

کانال های اپلیکیشن موبایل

  • همه یک پوش نوتیفیکیشن را دریافت کرده اند. اگر کاربر را مجاب به نصب اپلیکیشن کرده اید، می توانید هر زمانی که می خواهید یک پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید. کاربر لازم نیست برای دیدن آن وارد اپلیکیشن شود. ساخت پوش نوتیفیکیشن ها ساده است و حتی می توانید اقدامات خاصی را مشخص کنید تا کاربر با یک ضربه آن را انجام دهد.
  • پیام های درون اپلیکیشن مشابه با پوش نوتیفیکیشن هستند، اما زمانی که کاربر در اپلیکیشن فعال است ارسال می شوند. شما می توانید بروزرسانی های زمان واقعی در آن ها قرار دهید و برخلاف پوش نوتیفیکیشن ها، برای دریافت نیازی به انتخاب ندارند.
  • مرکز پیام یک صندوق ورودی نامرتب و اختصاصی داخل اپلیکیشن شماست. این یک روش عالی برای ارسال پیام هایی است که نیاز به اقدام فوری ندارند و بهترین کارکرد را وقتی دارند که کاربر در اپلیکیشن فعال است.

هر یک از این کانال ها دارای یک روش متفاوت برای فعالسازی کاربر است.

استراتژی های فعالسازی کاربر

  • پیام خوشامدگویی یک پوش نوتیفیکیشن است که بلافاصله بعد از نصب اپلیکیشن ارسال می شود؛ معمولا ظرف 24 ساعت اول. یک رویکرد اثبات شده این است که به خاطر نصب اپلیکیشن از کاربر تشکر کنید و سپس ارزش پیشنهادی اپلیکیشن را تقویت کنید یا یک ویژگی کلیدی را به آن ها معرفی نمایید. به عنوان مثال، اگر کاربر یک اپلیکیشن اتوماسیون خانگی را نصب کند، شما می توانید با ارسال یک پیام از او تشکر کنید و لینکی برای شروع فرآیند تنظیم خانه در اپلیکیشن در آن قرار دهید.
  • بازاریاب های موفق اپلیکیشن یک قدم جلوتر رفته و یک فرایند معارفه مناسب را ایجاد می کنند. یک فرآیند معارفه خوب یک گشت و گذار در محصول است که ویژگی های کلیدی آن را نشان می دهد و توضیح می دهد که چه زمانی و چگونه از آن ها استفاده کنید. یک فرآیند معارفه کامل تعامل را افزایش می دهد و باعث ایجاد اعتماد می شود که به نوبه خود درخواست اجازه از کاربر برای ارسال نوتیفیکیشن ها و پیام ها راحت تر خواهد شد.
  • برای ادامه تلاش های بازاریابی بسیار مفید خواهد بود اگر کاربران اپلیکیشن با استفاده از شماره تماس یا آدرس ایمیل خود ثبت نام کنند. این به تلاش های بازاریابی بین کانالی کمک می کند و همچنین کانال دیگری در اختیار شما قرار می دهد که ازطریق آن می توانید با کاربر تعامل داشته باشید.
  • بسته به اپلیکیشن، ممکن است مناسب باشد که یک انگیزه تبدیل برای کاربر ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر اپلیکیشن اجازه خرید لباس را به کاربران می دهد، یک کوپن با مهلت استفاده محدود به آن ها بدهید تا به خرید ازطریق کانال آنلاین عادت کنند.

بعد از این که کاربر را فعالسازی کردید، باید به فکر حفظ او برای مدت زمان طولانی باشید.

حفظ اپلیکیشن

درگیر نگه داشتن کاربران یک گزاره بلندمدت است. حفظ کاربر به طور خاص اهمیت دارد زیرا یک فاکتور کلیدی در محاسبه ارزش طول عمر مشتری است و بنابراین نشان می دهد که آیا تلاش های شما سودآور بوده اند یا نه.

تفاوت بین موارد زیر را تصور کنید:

  • 1000 کاربر جدید که 10 درصد آنها به طور متوسط یک ماه می مانند
  • 500 کاربر جدید که 30 درصد آنها به طور متوسط دو ماه می مانند.

در مثال اول، 1000 کاربر جدید شما به 100 نفر کاهش می یابند، سپس بعد از گذشت یک ماه، نیمی از آن ها باقی می مانند. یعنی 50 کاربر خالص.

در مثال دوم، 500 کاربر جدید شما به 150 کاربر تقلیل می یابند، سپس بعد از گذشت یک ماه، تنها یک چهارم آن ها باقی می مانند. این یعنی 110 کاربر خالص، به عبارتی دو برابر بیشتر از مثال اول؛ اگرچه تعداد کاربران اکتساب شده در وهله اول نصف بود.

استراتژی های حفظ کاربر

  • برای کاربران تخفیف ها یا کوپن هایی را بر روی اقلامی در نظر بگیرید که به آن ها علاقمند هستند. این موارد برای اپلیکیشن های فروشگاهی، سفر و محلی کارآمدتر هستند. از دانش خود در مورد علاقه مندی های کاربر یا حتی آنچه در سبد خرید او وجود دارد استفاده کنید تا آن ها را دوباره به اپلیکیشن بازگردانید.
  • محتوای خاص. برای اپلیکیشن های ورزشی، شما می توانید یک راهنمای انحصاری برای ایجاد یک بسته کامل ارائه دهید که تنها در اپلیکیشن شما در دسترس است.
  • پیام های ویژه. به کاربران اجازه دهید تا از یک آپدیت جدید یا پیشرفتی که به تازگی حاصل شده است مطلع شوند و به آن ها کمک کنید تا از این آپدیت استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر به تازگی قابلیت اشتراک گذاری پلی لیست از اپلیکیشن موسیقی خود به فیسبوک را اضافه کرده اید، به کاربران در مورد آن اطلاع رسانی کنید.
  • شخصی سازی بهتر. بعد از این کاربران شما برای مدتی از اپلیکیشن استفاده کردند، به احتمال زیاد اطلاعات زیادی در مورد آن ها کسب کرده اید. آیا می توانید از این اطلاعات برای افزایش استفاده از اپلیکیشن خود استفاده کنید؟ به عنوان مثال، اگر به تازگی توصیه خود را راه اندازی کرده اید، یک پوش نوتیفیکیشن برای کاربران ارسال کرده و از آن ها دعوت کنید تا گزینه های جدید را ببینند.
  • آپدیت ها در مورد دوستان و اعضای خانواده ای که به تازگی پیوسته اند. یکی از روش هایی که لینکدین و فیسبوک به محبوبیت دست یافتند این است که به کاربران اجازه می دهند اشخاصی را که می شناختند در این سرویس ها جستجو کنند و سپس آپدیت هایی را در مورد آن ها ارائه دهند. به کاربرانی که اپلیکیشن را ترک کرده اند بگویید که چند نفر از اشخاصی که می شناسند به این سرویس ملحق شده اند.
اپلیکیشن مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

بهترین روش­‌های اپلیکیشن مارکتینگ چیست؟

هدف بلند در بازاریابی، بالابردن اعتماد مشتریان است که بتوانند به یک محصول یا خدمت وفادار بمانند. برای دستیابی به این هدف و تبدیل مشتریان به مشتریانی وفادار و بلند مدت باید بررسی همه جانبه‌­ای انجام داد و احتمال خرید و استفاده کالا و خدمت را از سمت مشتری بالا برد و برای این کار نیاز به منابع مالی، برنامه­‌ریزی و اجرای دقیق است.

برای پیاده‌سازی یک اپلیکیشن مارکتینگ، باید یکسری اقدامات ضروری و دقیق را انجام داد تا بتوان به نتایجی مثبت رسید:

مشتری هدف را مشخص کنید

آیا شما می­‌خواهید اپلیکیشنی برای کودکان، زنان، نوجوانان یا معلولان طراحی کنید؟ قصد دارید چه نیازی از جامعه هدف خود را برآورده کنید؟ آیا اپلیکیشن­ برای رفع یک نیاز است یا خدمتی است که برای آن پول دریافت می­‌کنید؟ این دست سوالات و یافتن پاسخ دقیق آنها برای شروع کار ضروری و اجتناب ناپذیر است و تا زمانی که به مشتری و جامعه هدف خود را به خوبی نشناخته‌­اید، دست به هیچ کاری نزنید.

تحقیقات همه جانبه

اگر شما مرحله اول را پشت سر گذاشتید و جامعه هدف خود را به درستی آنالیز کردید حالا وقت آن است که رقبای و بازار رقابتی خود را بشناسید. باید اطلاعات جامعی به دست بیاورید که رقبای شما تا چه اندازه قوی هستند و بازار را در دست دارند.

از طرفی باید شناخت دقیق از رقبا، بتوانید وجه تمایز خود از آنها را نشان دهید، چرا که می­‌توانید تنها به ارائه خدماتی بپردازید که رقبا بیش از شما آن را انجام می­‌دانند.

طراحی Landing Page جذاب

طراحی و اجرای یک لندینگ پیج جذاب، می­‌تواند مخاطب را برای مدت طولانی برای شما نگه دارد. حتی اگر ایده‌­ای خلاق داشته باشید اما نتوانید در بستری مناسب آن را پیاده کنید، امیدی به موفقیت آن نداشته باشید.

Landing Page شما، لحظه تصمیم­‌گیری برای کاربر است. یا وارد خواهد شد یا اپلیکیشن را برای همیشه پاک خواهد کرد. در نتیجه همان طور که باید برای شناخت بازار و رقبای خود تلاش کنید، برای پیاده­‌سازی و طراحی ایده خود، وقت، انرژی و منابع مالی اختصاص دهید.

استفاده از KPIها

Key Performance Indicators  یا همان KPI معیاری که با آن می‌توانید میزان موفقیت یا شکست خود را اندازه‌گیری کنید.  KPI در تبلیغات موبایلی استفاده می­‌شود و اطلاعات ضروری و مهمی مانند آمار حفظ مشتری، آمار کاربران فعال، نرخ همگرایی، نرخ خروج کاربران از اپلیکیشن، هزینه جذب هر CPA یا کاربر، هزینه هر نصب یا CPI، CPM و CTR از ضروری‌­ترین KPIها هستند.

اپلیکیشن مارکتینگ و کاربر وفادار

یادتان نرود که برای داشتن یک اپلیکیشن مارکتینگ موفق باید با برنامه­‌ریزی مسنجم هر گام را بردارید. منابع مالی مناسب برای تبلیغات در این حوزه در نظر بگیرید، خسیس بودن را کنار بگذارید چرا که تبلیغات موبایلی اگر درست انجام شود می­‌تواند نتیجه بهتری از دیگر راه­‌های تبلیغاتی داشته باشد.

از متخصصان در این حوزه کمک گرفته و بهترین تصمیم را بگیرید. نام اپلیکیشن را زیبا و مناسب انتخاب کنید. از تبلیغات در شبکه‌­های اجتماعی، اپ­‌استورهای ایرانی، استفاده کنید. این نکته ضروری را نیز به خاطر بسپارید که تمامی این تلاش­‌ها برای پیدا کردن و نگه داشتن یک کاربر وفادار است نه تنها نصب یک اپلیکیشن.

برای دستیابی به چنین امر مهمی باید، اپلیکیشنی ساده و آسان طراحی کرد که کار کردن با آن راحت باشد از طرفی باید سرعت استفاده از اپلیکیشن بالا باشد وبرنامه‌ریزی درون اپلیکیشن کاملا هدفمند و هوشمند باشد.

براساس آمار و دیتا مشخص است که اپلیکیشن مارکتینگ تا چه حد تاثیرگذار است و می­‌تواند سرمایه­‌گذاری شما را کم ریسک کند.

آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت می تواند در بهترین اپلیکیشن های داخلی که نرخ تبدیل بالایی دارند می تواند به راحتی برای شما تبلیغ انجام دهد

منبع : airship

بیشتر بخوانید :

تبلیغات میانی، راهی مناسب برای تبلیغ در اپلیکیشن‌ها

انواع فرمت تبلیغاتی برای اپلیکیشن‌ها چیست؟

بهینه سازی اپ استور (ASO)چیست و چگونه عمل می‌کند؟

تبلیغات cpi یا نصب اپلیکیشن چیست و چه اهمیتی دارد

دیدگاهتان را بنویسید