اگر شما هم مثل من با شنیدن نام بازاریابی قطره ای یاد آبیاری قطرهای میافتید، زیاد هم بیراه نرفتهاید! این شیوه از بازاریابی بیشباهت به آبیاری قطره ای نیست، همانطور که در آبیاری قطره ای به صورت چکهای، متناوب و مستمر آب به گیاه میرسد، در این رویکرد نیز محتوای بازاریابی به صورت متناوب و قطرهقطره اما مداوم به مخاطبان خواهد رسید.
بازاریابی قطرهای چیست؟
اگر این سؤال در ذهنتان نقش بسته است که بازاریابی قطره ای چیست؟ با ما همراه باشید.
بازاریابی قطره ای که به نامهای دریپ مارکتینگ و بازاریابی چکهای نیز شناخته میشود، رویکردی در بازاریابی به شمار میرود که بر اساس رابطهای مداوم و مستمر با مشتریان شکل میگیرد. مثلا اگر بخواهید از این رویکرد در ایمیل مارکتینگ استفاده کنید به این معناست که طی یک جریان متناوب و پیوسته مجموعهای اطلاعات را برای یک سری از مخاطبان هدف خود ارسال کنید.
عموما از drip marketing برای کمپینهای ایمیل خودکار، پاسخدهی خودکار و اتوماسیون بازاریابی استفاده میشود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک وبسایت ثبتنام کرده باشید، بلافاصله ایمیل خوشامد برایتان ارسال شده باشد و سه روز بعد ایمیل دیگری و یک هفته بعد هم ایمیل دیگری با موضوعاتی مانند یادآوری یا معرفی محصولات جدید برای شما ارسال شده باشد.
چنین رویکردی تحت عنوان بازاریابی قطره ای شناخته میشود. البته کمپینهای دریپ مارکتینگ تنها به ایمیل مارکتینگ محدود نمیشود و در انواع دیگری مانند بازاریابی تلفنی، بروشورها و پستهای شبکههای اجتماعی نیز استفاده میشود؛ اما عموما این شیوه از کمپینهای تبلیغاتی در ایمیل مارکتینگ کاربرد بیشتری دارد.
بر این اساس کمپین بازاریابی قطرهای مجموعهای از ایمیلهاست که بر اساس یک جدول زمانی خاص یا اقدامات کاربر منتشر میشوند. ارسال ایمیلها طبق یک جدول زمانی را توضیح دادیم، یعنی طی فواصل زمانی خاص چند ایمیل را ارسال کنیم.
اما ارسال ایمیل بر اساس اقدامات کاربر به چه معناست؟ در این روش با توجه به اقدامی که از سوی کاربر دریافت میشود، ایمیلی برایش ارسال میشود. مثلا محصولی را در سبد خرید خود رها کرده است، ایمیلی مبنی بر اینکه یک محصول در سبد خرید شماست برایش ارسال میشود؛ یا در وب سایت شما عضو شده است و درخواست دریافت یک فایل آموزشی دارد که برایش ارسال خواهید کرد.
به زبان ساده بازاریابی قطره ای یا drip marketing به معنای ارائه اطلاعات صحیح در زمان مناسب به مخاطبان است. اهمیت این شیوه از بازاریابی در این است که روند ارسال این اطلاعات طبق یک زمان بندی مشخص و با توجه به یک سری محرکهای خاص ( اقدامات کاربر ) به صورت متناوب و مستمر انجام میشود.
مرز باریک مفید بودن یا آزاردهنده بودن در بازاریابی قطره ای
رویکرد دریپ مارکتینگ همان اندازه که میتواند مفید باشد، ممکن است برای مخاطبان شما آزاردهنده باشد و مرز باریکی بین آنها قرار دارد. مانند هر چیز مفید دیگری، اگر در این رویکرد نیز زیادهوری کنید، آزاردهنده میشود و نتیجه عکس خواهد داد.
بنایراین باید سعی کنیم رویکرد قطره ای را در ایمیل مارکتینگ طبق یک برنامه مشخص و هدفمند ادامه دهیم، به طوری که مخاطب احساس کند یک سری اطلاعات مفید به صورت متناوب به دست او میرسد، نه اینکه صرفا اینباکس ایمیلش را از ایمیلهایی که نخوانده حذف میشوند، پر کنیم.
چه زمانی میتوانیم از کمپین بازاریابی قطره ای استفاده کنیم؟
drip marketing یک استراتژی عمومی است که میتواند چندین استراتژی مختلف بازاریابی را پوشش دهد، اما هدف آن تقریبا در همه موارد یکسان است: درگیر کردن کاربران با محصول.
با توجه به این هدف، بازاریابی قطره ای عموما در موارد زیر کاربرد پیدا میکند:
به دست آوردن لید
لیدها همان مشتریان بالقوهای هستند که ممکن است در آینده نزدیک محصول شما را بخرند. از آنجایی که شما نمیتوانید شخصا هر کاربر را کشف کنید و به خرید محصول برسانید، بازاریابی قطره ای میتواند چنین فرایندی را به طور خودکار برایتان انجام دهد.
خوشامدگویی
فرض کنیم کاربران زیادی در سایت شما ثبتنام کردند یا برای دریافت خبرنامهتان اعلام آمادگی کردهاند، در این صورت دریپ مارکتینگ به شما کمک میکند تا آگاهی از برندتان را افزایش دهید و از طریق یک سری ایمیلهای متناوب آموزشی مقالات بلاگ، امکان افزایش فروش محصولاتتان را بالاتر ببرید.
سبدهای خرید رها شده
ممکن است کاربران زیادی در سایت فروشگاهی شما حضور پیدا کنند و فرایند خرید را هم تا حدی تکمیل کنند، اما بنا به دلایلی از خرید منصرف شده و آن را کامل انجام ندهند. در این صورت یک سری محصول در سبد خرید آنها قرار دارد و شما با ارسال ایمیلهای قطره ای میتوانید آن محصولات را به این دست از مشتریان یادآوری کنید.
توصیهها و پیشنهادات
با انجام خرید هر فرد، دایرهای از محصولات دیگر حول خرید او شکل میگیرد که میتوانید از طریق drip marketing به او یادآوری کنید. فرض کنید مشتری، یک دستگاه قهوهساز از سایت شما خریداری کرده است، ممکن است به خود قهوه، فنجان مخصوص آن و … هم نیاز داشته باشد، در این صورت میتوانید این محصولات جانبی را نیز از طریق ایمیلهای قطره ای به او معرفی کنید.
تمدیدها
هرگاه اشتراک کاربران در سایت یا اشتراک دریافت سرویس و خدمات از شما رو به اتمام باشد، میتوانید در قالب یک کمپین تبلیغاتی قطره ای ، تمدید کردن اشتراک را به آنها یادآوری کنید. در این شیوه علاوه بر اینکه آگاهی برند شما افزایش پیدا میکند، کاربران نیز به فکر تمدید اشتراک خود افتاده و این چرخه ارتباطی ادامه خواهد داشت.
نتیجهگیری
فرایند ایمیل مارکتینگ با استفاده از بازاریابی قطره ای ، هدفمندتر و کاملتر خواهد شد. از طریق دریپ مارکتینگ میتوانید مجموعهای از محتواهای دستهبندی شده را به صورت هدفمند و طبق اقداماتی که کاربر انجام میدهد ارسال کنید.
در این صورت کاربران نیز وارد یک رابطه تعاملی با محتوای ارسالی شما خواهند شد و به تدریج روند قطره ای این محتواها باعث بالاتر رفتن آگاهی برند و افزایش فروش خواهد شد.