×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگمحتوا راهنمای کامل بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ!
تاریخ انتشار : 28 تیر 1401 زمان مطالعه : 8 دقیقه نام نویسنده : sardabir

راهنمای کامل بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ!

راهنمای کامل بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ!

بازاریابی محتوا نقش مهمی در ارتقاء فرایندهای دیجیتال مارکتینگ ایفا می‌کند. مخاطبان شما در فضای بازاریابی امروز، چه در مقام یک مشتری و چه در جایگاه یک کاربر که تازه با برندتان آشنا شده است، از شما محتوای باکیفیت می‌خواهند. این محتوا نیز باید به گونه‌ای به دست آنها برسد که ایجاد مزاحمت نکرده و کاملا طبیعی به نظر برسد.

برای تولید چنین محتوایی باید با بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ و ابزارها و روش‌های آن آشنا باشید تا در نهایت بتوانید از طریق تولید محتوای باکیفیت و مناسب، مخاطبان را به سمت برند خود جلب کرده و دایره مشتریان‌تان را گسترده‌تر کنید.

بازاریابی محتوایی اگر به درستی انجام شود، مزایای زیادی برای برندها خواهد داشت و فرایند تبلیغات دیجیتال آنها را بهبود خواهد بخشید؛ در قدم اول نرخ تبدیل وب‌سایت را بالا برده و به مرور باعث بالا رفتن آگاهی از نام تجاری می‌شود. در ادمه نیز با افزایش مشتریان، باعث بالاتر رفتن درآمد شده و فرایند برندینگ را در جهت درستی هدایت خواهد کرد.

بازاریابی محتوا چیست؟

برای درک اهمیت فرایند کانتنت مارکتینگ باید اول به این سؤال پاسخ دهیم که بازاریابی محتوا چیست؟

به فرایند برنامه‌ریزی، تولید، توزیع، به اشتراک‌گذاری و انتشار محتوا از طریق کانال‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، پادکست‌ها، اپلیکیشن‌ها، مطبوعات، نشریات چاپی و … بازاریابی محتوا می‌گویند.

آن چیزی که در بازاریابی محتوایی اهمیت دارد، درک هدف این فرایند است. ما از استراتژی‌های بازاریابی محتوا استفاده می‌کنیم تا به مخاطبان هدف خود برسیم و آگاهی از برندمان را افزایش داده و در نهایت فرایند تعامل با مخاطبان را تقویت کرده و فروش را بالاتر ببریم.

با توجه به اینکه مخاطبان امروز حضور گسترده‌ای در فضای دیجیتال دارند، استراتژی بازاریابی محتوا نیز باید متناسب با فضای دیجیتال برنامه‌ریزی شود. درست است که مخاطبان به دنبال محتوا بوده و اصطلاحا تشنه محتوا هستند، اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که محتوایی ارزشمند است که با نیاز مخاطب هماهنگ بوده و کیفیت لازم را داشته باشد و از سوی دیگر، انتشار آن نیز از طریق کانال‌های مناسب صورت بگیرد.

چرا کانتنت مارکتینگ اهمیت دارد؟

همانطور که گفتیم بازاریابی محتوایی جایگاه مهمی در فرایند برندسازی و تبلیغات پیدا کرده است و این روزها همه شرکت‌ها چه بزرگ باشند و چه کوچک، نمی‌توانند نسبت به این فرایند بی‌تفاوت باشند.

اما چرا فرایند بازاریابی محتوایی تا این اندازه اهمیت دارد که برندها و شرکت‌ها به دنبال تقویت آن هستند و از طریق استخدام تولیدکنندگان محتوا در تیم بازاریابی خود، می‌خواهند محتوای متناسبی را به دست مخاطبان‌شان برسانند:

  1. بازاریابی محتوا باعث می‌شود آموزش‌های لازم را درباره محصولات و خدمات خود به دست مشتریان احتمالی برسانیم
  2. نرخ تبدیل را بالاتر می‌برد
  3. از طریق برقراری تعامل با مشتریان باعت افزایش مشتریان وفادار می‌شود.
  4. این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانیم به مخاطبان خود نشان دهیم که چگونه محصول و خدمات ما چالش‌های آنها را برطرف می‌کند.
  5. فرایند آگاهی از برند را افزایش می‌دهد.
راهنمای کامل بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ

فرایندی به نام تولید محتوا

تولید محتوا به عملیات تولید اطلاعات برای مخاطبان گفته می‌شود که با در نظر گرفتن یک هدف نهایی بر بستر یک رسانه ارائه می‌شود و این اطلاعات و اهداف آن، به اهداف و سیاست‌های تولیدکننده محتوا بستگی دارد.

در این تعریف چند عنصر را می‌توانیم از هم متمایز کنیم: اطلاعات، هدف از تولید اطلاعات، بستر ارائه اطلاعات، اهداف تولیدکننده اطلاعات و همچنین قالبی که اطلاعات مذکور در آن تولید می‌شوند. پس به طور خلاصه می‌توان گفت تولید محتوا یعنی ارائه یک سری اطلاعات ( متنی، ویدئویی، تصویری و … ) به گروهی از مخاطبان با هدفی خاص که در یک بستر مشخص ( رسانه انتخابی ) ارائه می‌شوند.

انواع بازاریابی محتوایی

برنامه‌ریزی به منظور تدوین استراتژی تولید محتوا در نهایت به این نکته منجر می‌شود که از چه نوع فرایندی در بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید. برای کانتنت مارکتینگ می‌توانیم 4 بخش در نظر بگیریم: هدف، مخاطبان، محتوا و انتشار.

یعنی ابتدا باید هدف خود را از تدوین برنامه بازاریابی محتوا مشخص کنیم، مخاطبان‌مان و نیازهای‌شان را بشناسیم و سپس به فرایند تولید محتوا اقدام کنیم و در نهایت نیز بدانیم که این محتوا قرار است در چه رسانه‌های منتشر شود.

درست است که انواع بازاریابی محتوایی در مقابل ما وجود دارد، اما با توجه به هدف، نوع محتوا، کانال انتشار و مخاطبان، باید از میان انواع گوناگون کانتنت مارکتینگ، گزینه مناسب را انتخاب کنیم.

در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع بازاریابی محتوایی را معرفی خواهیم کرد:

راهنمای کامل بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ

بازاریابی محتوا در سوشال مدیا

رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین بسترها برای پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی محتوا به شمار می‌روند. این رسانه‌ها با داشتن بیش از 3.6 میلیارد کاربر جهانی، به خوبی می‌توانند روند انتشار کانتنت مارکتینگ را پوشش دهند.

انواع شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، فیس‌بوک، اینتساگرام، توئیتر و … امکان به اشتراک‌گذاری انواع محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و … را فراهم کرده و هر برند می‌تواند مخاطبان هدف خود را در این رسانه‌ها پیدا کند.

راهنمای کامل بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ

بازاریابی محتوایی اینفوگرافیک

یکی از انواع محتوا که باید در اصول بازاریابی محتوا به آن توجه کنیم، اینفوگرافی است. این شیوه از محتوا امکان ادغام محتوای متنی و تصویری را فراهم کرده و با ارائه یک محتوای قایل فهم، ارتباط مؤثرتری با مخاطبان برگزار می‌کند.

اینفوگرافی با ترکیبی از عبارات ساده، جملات کوتاه و تصاویر واضح، یک محتوای قابل درک را به نمایش می‌گذارد. بر این اساس توجه به اینفوگرافی در تدوین استراتژی محتوای بازاریابی اهمیت دارد و خصوصا برای ارائه محتواهای آموزشی و پیچیده، کاربرد پیدا می‌کند.

بازاریابی محتوایی در بلاگ

در فرایند بازاریابی محتوا نباید از اهمیت وبلاگ‌ها غاقل شویم. وبلاگ‌ها که تا چند دهه پیش برای بیان تجربیات شخصی افراد مورد استفاده قرار می‌گرفتند، حالا به یکی از انواع قدرتمند کانتنت مارکتینگ تبدیل شدند. دارندگان سایت‌ها بخشی را به نام بلاگ در صفحه خود مجزا کرده و به طور اختصاصی به تولید محتوا مشغول هستند.

فرایند کانتنت مارکتینگ در وبلاگ با توجه به هدف و موضوع محتوا می‌تواند بسیار خلاقانه باشد، ضمن اینکه امکان قرار دادن لینک‌های داخلی و خارجی در سایت هم باعث حضور بیشتر کاربر در وبلاگ و در نهایت، افزایش نرخ تبدیل خواهد شد.

بازاریابی محتوایی پادکست

پادکست‌ها طی چند سال اخیر مورد اقبال عمومی قرار گرفته‌اند و بر این اساس می‌توانند یکی از انواع کانتنت مارکتینگ باشند، زیرا مورد توجه کاربران هستند و مردم به آنها گوش می‌دهند. طبق نظرسنجی که در سال 2020 در ایالات متحده آمریکا انجام شده بود، 49 درصد از افراد بین 12 تا 32 سال به پادکست گوش می‌دادند و چیزی حدود 6 ساعت در هفته را به این کار اختصاص داده بودند.

بر همین اساس پادکست‌ها نیز در کنار سایر ابزارهای تولید محتوا مورد توجه بازاریابان قرار گرفته است و امروزه برندها و موسسه‌هایی مثل HBR و Hubspot و … بخشی از محتوای مورد نظر خود را از این طریق به دست یا بهتر است بگوییم به گوش مخاطبان خود می‌رسانند.

بازاریابی محتوایی ویدئویی

با توجه به اقبال گسترده‌ای که کاربران فضای دیجیتال نسبت به محتوای ویدیویی نشان داده‌اند، روندهای کانتنت مارکتینگ نیز به سمت این شیوه از بازاریابی حرکت کرده است و آمار نشان می‌دهد که جایگاه تبلیغات ویدیویی در فرایندهای بازاریابی جهان به خوبی تثبیت شده است.

روزانه حدود 4 میلیارد ویدیو در یوتیوب دیده می‌شود و چنین آماری اهمیت تبلیغات ویدیویی را در دنیای امروز بیشتر از قبل نشان می‌دهد. از سوی دیگر طبق بررسی‌های انجام شده، حدود یک سوم خریداران پس از تماشای یک تبلیغ ویدیویی، کالای مورد نظرشان را خریداری می‌کنند.

در تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی، نمی‌توانیم مبحث ویدیو را نادیده بگیریم، حتی تبلیغات ویدیویی به یکی از راه‌های کسب درآمد تبدیل شده است و بسیاری از کاربران فضای مجازی که در میان مردم شناخته شده هستند، فرایندهای تبلیغاتی دیگر برندها را از طریق ساختن ویدیوهای جذاب انجام داده و از این راه درآمد کسب می‌کنند.

استراتژی بازاریابی محتوایی

حالا که به اهمیت کانتنت مارکتینگ و انواع آن آشنا شده‌ایم، باید ببینیم که چطور باید این فرایند را آغاز کنیم و برای به انجام رساندن آن چه مراحلی را باید پشت سر بگذاریم. به طور کلی 7 مرحله را می‌توانیم برای تدوین و پیاده‌سازی اصول بازاریابی محتوا در نظر بگیریم که در ادامه معرفی می‌شوند:

مشخص کردن هدف

گام اول این است که هدف خود را از تدوین برنامه بازاریابی محتوایی مشخص کنید. چرا می‌خواهید این فرایند را انجام دهید:

  • آگاهی از برند
  • افزایش درآمد
  • افزایش نرخ تبدیل
  • افزایش وفاداری مشتریان به برند
  • افزایش نرخ مشارکت و تعامل مشتریان
  • ارتباط و تعامل با مشتریان بالقوه
  • جذب شرکای استراتژیک

هر کدام از این اهداف می‌توانند در لیست شما قرار بگیرند و یا حتی بیشتر یا کمتر شوند؛ اما در نهایت هدف یا اهدافی که انتخاب خواهید کرد، در ادامه تدوین اصول بازاریابی محتوا تأثیرگذار خواهند بود.

تعیین KPI

بعد از تعیین اهداف، باید شاخص‌های کلیدی عملکرد را نیز برای اهداف مورد نظر خود تعیین کنید. KPIها قابل اندازه‌گیری هستند و از این رو در بررسی نتایج عملکرد برنامه کانتنت مارکتینگ، تأثیر قابل توجهی خواهند داشت.

در این مرحله باید به طور واضح تعیین کنید که برای دستیابی به اهداف‌تان، چه کارهایی را باید در چه زمان‌هایی انجام دهید.

راهنمای کامل بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ

انتخاب نوع محتوا

در این مرحله از بازاریابی محتوایی شما باید نوع محتوای مورد نظر خودتان را مشخص کنید. برای این کار نیز بهترین مرجع، مخاطبان و خریداران شما هستند. باید نیازهای آنها را بسنجید تا بتوانید محتوای مناسب را تولید کنید.

با پرسیدن این سؤالات، نوع محتوا را راحت‌تر انتخاب خواهید کرد:

  • مخاطبان من به چه چیزی نیاز دارند؟
  • به دنبال حل چه چالش‌هایی هستند؟
  • چرا باید به محصول یا خدمات من نیاز داشته باشند؟
  • چگونه می‌توانم به آنها کمک کنم؟
  • مخاطبان من بیشتر وقت خود را در کجا می‌گذارنند؟

انتخاب کانال محتوایی

بعد از اینکه نوع محتوای خود را با توجه به نیاز مخاطبان‌تان انتخاب کردید، نوبت به انتخاب کانال انتشار آن محتوا می‌رسد. در واقع یکی از مهم‌ترین مراحل در بازاریابی محتوایی ، اتتخاب رسانه مناسب برای توزیع و به اشتراک‌گذاری محتوا است.

هر اندازه که محتوای شما مناسب با نیاز مخاطبان باشد و اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد آن نیز به درستی تعیین شده باشند، اما کانال ارتباطی‌تان نامناسب باشد، تمام زحمات‌تان بر باد خواهد رفت.

تعیین بودجه

یکی دیگر از اصول بازاریابی محتوا بودجه‌بندی آن است. فرایند کانتنت مارکتینگ نیز هزینه‌بر خواهد بود. در قدم اول شما به تولیدکننده محتوا نیاز دارید که محتوای مورد نظرتان را با توجه به اهداف شما تنظیم کند. در گام بعد نیز باید میزان هزینه انتشار محتوا را در رسانه‌های مورد نظرتان ارزیابی کنید تا در نهایت بتوانید به یک جمع‌بندی درست در تزریق هزینه‌های بازاریابی برسید.

تولید و توزیع محتوا

در این مرحله استراتژی بازارابی محتوا به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. اکنون محتوای مورد نظر شما با توجه به اهداف و KPIهایی که مشخص کرده‌اید تولید شده و کانال انتشار آن نیز مشخص شده و هزینه آن را هم محاسبه کرده‌اید. حالا مهم‌ترین قدم تنظیم یک تقویم محتوایی است تا محتوای تولید شده را در زمان مناسب به دست مخاطبان برسانید.

تجزیه‌وتحلیل و اندازه‌گیری نتایج

فرایند بازاریابی محتوا بدون اندازه‌گیری نتایج آن چیزی کم خواهد داشت. در مرحله آخر استراتژی کانتنت مارکتینگ نوبت به بررسی نتایج می‌رسد تا مشخص شود که چقدر به شاخص‌های کلیدی عملکرد و اهداف خود نزدیک شده‌اید، چه تغییراتی را باید در برنامه تولید محتوای خود ایجاد کنید و به طور کلی تا چه اندازه توانسته‌اید به هدف نهایی خود در بازاریابی محتوایی دست پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

بازاریابی محتوا فرایندی است که نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق دارد. از آنجایی که یکی از راه‌های ارتباطی قوی با مخاطبان برند، تولید محتوای مورد نیاز آنهاست، آشنایی با انواع بازاریابی محتوا و تدوین استراتژی کانتنت مارکتینگ می‌تواند این فرایند را به صورت اصولی‌تر و هدفمند‌تر انجام دهد.

در این مقاله بعد از تعریف بازاریابی محتوا و بیان اهمیت آن در فرایندهای بازاریابی، انواع این فرایند و مراحل انجام آن به تفکیک توضیح داده شد تا در نهایت بتوانیم این رویکرد را به درستی تبیین کنیم.

بازاریابی محتوایی یکی از ارکان اساسی تبلیغات و خصوصا دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که برندهای امروزی نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. بر این اساس، مقاله حاضر می‌تواند یک دید کلی برای آشنایی با اصول بازاریابی محتوایی در اختیار شما قرار دهد.

آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت در کنار شماست تا بهترین نتیجه را از کانتنت مارکتینگ بگیرید. ما با داشتن بهترین رسانه ها برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن های با نرخ تبدیل بالا، وب سایت‌های باکیفیت و انواع مختلف راه های دیجیتال مارکتینگ به دیده شدن شما در دنیای دیجیتال کمک می کنیم.

بیشتر بخوانید :

تولید محتوا چیست و چرا مهم است

6 مرحله در فرایند تولید محتوای متنی

قیف بازاریابی محتوا چیست؛ مراحل و نحوه کار آن

دیدگاهتان را بنویسید