صبح که از خواب بیدار میشوید و گوشی تلفن همراهتان را به اینترنت وصل میکنید وارد دنیایی دیگر میشوید. دنیایی که اگر هشیار نباشید و به موقع از آن جدا نشوید، میتواند ساعتها و حتی کل روز شما را درگیر خود کند.
شاید به این فکر کنید که فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و وبسایتهای مختلفی که از آنها استفاده میکنید، چرا به شما خدماتی رایگان میدهند و کسب درآمد آنها از چه راهی است؟ حالا اگر باز هم به این رسانهها دقت کنید، متوجه تبلیغات بسیاری در این بسترها میشوید که به آن تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات آنلاین میگویند. تبلیغاتی که هر لحظه در زندگی مردم حضور دارد و کسب و کاری وجود ندارد که خود را بینیاز از آنها تعریف کند.
تبلیغات اینترنتی از کجا شروع شد؟
شاید تا چندین سال پیش زندگی مردم در کشورها و شهرهای مختلف با یکدیگر تفاوت بسیاری داشت اما حالا میتوان الگوها مصرف و نزدیک شدن تجربه زیسته مردم در سراسر جهان را مشاهده کرد و بدون شک یکی از عوامل تاثیرگذار در این موضوع، تبلیغات اینترنتی است. تبلیغات اینترنتی استفاده کردن از ابزارهایی است که بتواند در بستر اینترنت پیامهای هدفمند و مشخص شده را بدون محدودیت به سراسر دنیا ارسال کند.
دهه ۹۰ میلادی شروع انقلابی نرم در سراسر جهان بود. در این دهه بود که سروکله کامپیوترهای شخصی در خانهها پیدا و استفاده مردم از اینترنت شروع شد. دورانی که پس از بحران اقتصادی دهه 80 میلادی شکل گرفته بود و آرام آرام تبلیغات اینترنتی در کنار تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و رسانههای چاپی مانند روزنامهها و تراکتها جای خود را پیدا کرد و امروزه به اصلیترین روش بازیابی تبدیل شده است.
انواع تبلیغات اینترنتی در ایران
تبلیغات اینترنتی یا آنلاین گستردگی و تنوع بسیاری دارد و این تنوع کار را برای فروش و معرفی محصولات و خدمات سخت کرده است و باید با هوشمندی از آن استفاده کرد تا بهترین نتیجه را گرفت. از طرفی دیگر تبلیغات اینترنتی این فرصت را ایجاد میکند که بهترین استفاده را از تبلیغات داشت و هدفمند آن را انجام داد. ادامه متن را بخوانید تا بدانید در ایران بیشتر از کدام روشهای تبلیغاتی استفاده میشود.
تبلیغات ویدئویی
روزگاری متن و نوشتار حرف اول را در تاثیرگذاری بر مردم میزد اما مدتهاست که ویدئوها و تصاویر بازیگر اصلی در حوزه تبلیغات شدهاند و هر چه ویدئو خلاقانهتر باشد، میتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و با نمایش چند ثانیه تصویر، میتوانید محصول یا سرویسی که ارائه میدهید را معرفی کنید و برای همیشه در اذهان بمانید.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی
بسیاری از مردم برای جستوجو و کسب اطلاعات ممکن است از گوگل استفاده نکنند اما به سراغ تبلیغات در شبکههای اجتماعی بروند. اینستاگرام و تلگرام پیش از فیلتر شدن از جمله شبکههای اجتماعی در ایران بودند که اقبال بیشتری از سمت مردم به آنها شده بود و همچنان اینستاگرام در صدر شبکههای اجتماعی قرار دارد که ایرانیان از آن استفاده میکنند و به همین دلیل برای انجام تبلیغات بسیار مورد توجه و مهم و ضروری است. تبلیغات در تمامی شبکههای اجتماعی اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک، لینکدین، واتساپ و تلگرام، امتیازهایی دارد که میتوان به وسیله آنها به شناخت درستی از مخاطب رسید و تبلیغات هدفمند را اجرایی کرد.
تبلیغات بنری
در گوشه و کنار وبسایتهای مختلف تصویرهای چشمک زن یا ثابتی هستند که حواس شما را به خود جلب میکنند. این تصاویر ممکن است متحرک یا گیف (GIF)، انیمیشن یا ثابت باشند که به آنها تبلیغات بنری میگویند و اندازه آن با توجه به محل قرار گرفتن در سایت یا اپلیکیشن تغییر پیدا میکند. در تبلیغات بنری شما میتوانید با توجه به میزان کلیک متوجه شوید چند کاربر تبلیغات شما را دیدهاند. در دنیا گوگل ادز (GoogleAds) بزرگترین سیستم تبلیغاتی بنری را دارد.
تبلیغات صوتی و متنی
تبلیغات صوتی را از رادیو شنیدهاید و اکنون میتوان برای انجام آن از پادکستها و رادیوهای اینترتی استفاده کرد. از طرفی تبلیغات متنی هنوز کاربرد دارد و در نسخه دیجیتال رسانههای معتبر به عنوان رپورتاژ منتشر میشود.
تبلیغات ایمیلی
فرستادن ایمیل برای مخاطبان راهی دیگر برای تبلیغات اینترنتی است. استفاده از این روش میتواند مفید و نتیجهبخش باشد به شرطی که هوشمندانه و به موقع از این ابزار استفاده کنید. یکی از مزایای تیلیغات ایمیلی این است که مخاطب شما را فراموش نخواهد کرد.
تبلیغات همسان (Native Ads)
تبلیغات همسان در در زمانی روی کار آمد که مردم از حجم تبلیغات زیاد خسته شدند در تبلیغات همسان بدون این که مشخص باشد محتوا برای تبلیغات است به مخاطب نشان داده میشود و برای مخاطب نیز این محتوا جذابتر است. در این نوع تبلیغ اینترنتی محتوای متنی و تصویری با دیگر محتوا یک شکل است.
پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)
پوش نوتیفیکیشن به این شکل عمل میکند که مخاطب سایت یا اپلیکیشن در بالای مرورگر یا گوشی تلفن همراه خود نوتیف یا پیام دریافت میکند. یکی از امتیازهای این شیوه تبلیغات اینترنتی به نسبت دیگر شیوهها، شخصیسازی تبلیغات است و مخاطب، خود اجازه دریافت پیام و تبلیغات را میدهد.
چرا از تبلیغات اینترنتی استفاده میکنیم؟
کمتر کسی پیدا میشود که تبلیغات سنتی از جمله چاپ و پخش تراکت یا بنر را بر تبلیغات اینترنتی و آنلاین ترجیح دهد. چرا که با تبلیغات اینترنتی میتوان هر لحظه و هر زمان با جامعه هدف در ارتباط بود و بازدهی تبلیغات را به بالاتری میزان خود رساند. گوشی تلفن افراد همیشه در دسترس است و این معنا را دارد که مخاطبان برای تبلیغات همیشه در دسترس هستند.
همچنین در این فضا میتوان تبلیغات را کاملا هدفمند کرد و برای افراد در سن، شغل یا جنسیت مشخص تبلیغات را انجام داد. از طرفی دیگر همان طور که ابزارهای بسیاری برای تبلیغات وجود دارد، ابرازهایی نیز در اختیار است تا بتوان نتیجه اقدامات تبلیغاتی را رصد و آنالیز کرد و برای بهبود آن برنامه جدید ریخت. نکته مهم دیگر برای الویت دادن تبلیغات اینترنتی به تبلیغات قدیمی و سنتی، میزان هزینه است. تبلیغات اینترنتی با کارایی بیشتر، هزینه بسیار کمتری را دارند.
مقالات بیشتر: