×
صفحه اصلی شبکه های اجتماعی نحوه شکایت از پیج فروش اینستاگرام و هر نوع پیج دیگری
تاریخ انتشار : 25 اردیبهشت 1403 زمان مطالعه : 3 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

نحوه شکایت از پیج فروش اینستاگرام و هر نوع پیج دیگری

نحوه شکایت از پیج فروش اینستاگرام و هر نوع پیج دیگری

تجربه استفاده از اینستاگرام برای اغلب کاربران خوشایند و مثبت است. اما نمی توان آن را حکم کلی در نظر گرفت و ممکن است برای استفاده از این اپلیکشین پرطرفدار با مشکلات عدیده‌ای از جمله توهین و کلاهبرداری روبه‌رو شوید.

برخی افراد با ساختن اکانت های جعلی اقدام به کلاهبرداری از افراد کرده یا برای ان ها مزاحمت ایجاد می کنند.

تصور برخی بر این است که به خاطر این که اینستاگرام یک اپلیکیشن غیر ایرانی است امکان شکایت و پیگیری وجود ندارد. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است.

بسیاری از مشکلاتی که برای کاربران در این شبکه اجتماعی رخ می‌دهد را می‌توان پیگیری حقوقی کرد. حتی اگر اکانت شخص پاک شده باشد. شما حتی با داشتن یک اسکرین شات از پیج مورد نظر نیز می توانید شکایت خود را پیگیری نمایید. در ادامه با چندی از مشکلاتی که ممکن است برای شما به عنوان کاربر در اینستاگرام اتفاق بیافتد و چگونگی پیگیری آن، صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چه مشکلاتی ممکن است در اینستاگرام برای شما به وجود بیاید؟

  • مزاحمت با اکانت جعلی
  • انتشار تصاویر خصوصی
  • انتشار دروغ و شایعات
  • تهدید
  • کلاهبرداری
  • کلاهبرداری از طریق خرید
  • فحش و ناسزا

چگونه و از چه چیز می توان در اینستاگرام شکایت کرد؟

اگر شما با کاربران یا اکانت فیک یا پیج‌های خرید کلاهبردار در اینستاگرام مواجه شدید به چهار روش زیر می توانید از آن ها شکایت کنید:

  • شکایت از پیج اینستاگرام
  • شکایت از یک پیج یا اکانت
  • شکایت از پست یا مطلب
  • شکایت از کامنت یا نظر
نحوه شکایت از پیج فروش اینستاگرام و هر نوع پیج دیگری

نحوه شکایت از کلاهبرداری در اینستاگرام

شکایت از هر گونه تخلف در اینستاگرام در دسته تخلفات اینترنتی قرار می‌گیرد و شما به طریق زیر می‌توانید شکایت خود را به مراجع قضایی ابزار کنید:

دفاتر الکترونیکی قضایی

اولین اقدامی که برای شکایت از پیج های اینستاگرامی باید انجام دهید این است که به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی ( سامانه ثنا ) مراجعه کنید و از شخص یا پیج کلاهبردار شکایت کیفری مطرح کنید.

اگر قصد شکایت کیفری ندارید یا نمی توانید جرم پیج کلاهبردار را ثابت کنید و اینکه فکر می کنید شکایت شما علیه وی به نتیجه ای نخواهد رسید می توانید از طریق حقوقی شکایت خود را مطرح کنید و از طریق دادگاه حقوقی آن را پیگیری نمایید نه دادگاه کیفری.

پلیس فتا

پلیس فتا سایتی را به آدرس https://cyberpolice.gov.ir دارد که پس از ورود به آن و با کلیک کردن روی گزینه اطلاعات مردمی می‌توانید شکایت خود را ثبت کنید. پس از آن پلیس فتا با شما تماس می‌گیرد و شکایت پیگیری می‌شود.

توجه داشته باشید طرح شکایت در سامانه پلیس فتا در واقع تنها گزارش تخلف محسوب می شود. به این معنی که شکایت به حساب نمی آید و پیگیری حقوقی نیز از آن به عمل نخواهد آمد. جهت تنظیم شکایت باید از طریق سامانه ثنا به این آدرس https://adliran.ir اقدام نمایید.

نماد الکترونیک یا ای نماد

برخی از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد هستند و این نماد اعتماد را مرکز توسعه تجارت به سایت‌هایی که صلاحیت آن را تشخیص دهد، می‌دهد. اگر از فروشگاه و پیجی که خرید کرده‌اید نماد اعتماد داشته باشد، شما به راحتی و با مراجعه به سایت WWW.ENAMAD.IR می‌توانید با کلیک بر گزینه سامانه ثبت شکایات، شکایت را ثبت و پیگیری کنید.

البته شکایت از طریق نماد الکترونیک یا ای نماد اغلب برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی کاربر دارد نه پیج های اینستاگرام.

دادسرای جرائم رایانه ای

مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای نیز راه سوم شماست. در بخش جرائم رایانه‌ای تشکیل پرونده دهید و مراحل قانونی را طی نمایید. دادسرا بر حسب موضوع پرونده را بررسی و به پلیس فتا ارجاع می‌دهد. در هر شهر پلیس فتا وجود دارد و می‌توانید حضوری مراجعه کنید.

هر استانی پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه ای دارد و شهروندان عزیز می توانند با مراجعه حضوری به این مراکز حق خود را مطالبه نمایند. علاوه بر مراجعه حضوری و ثبت تخلف به صورت آنلاین، از طریق تماس تلفنی با پلیس فتا نیز می توانید شکایت خود را مطرح نمایید.

نحوه شکایت از پیج فروش اینستاگرام و هر نوع پیج دیگری

شماره تلفن پلیس فتا

در صورتی که در فضای مجازی از شما کلاهبرداری شده است خیلی فوری می توانید از طریق تماس با شماره تلفن پلیس فتا ( 96380 ) تخلف صورت گرفته را گزارش دهید. پلیس سایبری نیز فورا اقدامات اولیه را انجام خواهد داد.

هزینه شکایت از اینستاگرام به پلیس فتا

وظیفه پلیس فتا کمک به قشرهای مختلف جامعه است. بنابراین هزینه شکایت از پیج اینستاگرام به پلیس فتا مبلغ بسیار کمی است و کلیه افراد توانایی پرداخت آن را خواهند داشت. بنابراین نگران هزینه نباشید و حق خود را بگیرید.

همچنین می توانید کلیه هزینه هایی را که در فرایند شکایت پرداخت کرده اید از متهم بگیرید و او نیز موظف است خسارت وارده به شما را تمام و کمال پرداخت نماید.

مجازات کلاهبرداری در اینستاگرام

با توجه به اینکه حجم کلاهبرداری هایی که به صورت اینترنتی و از طریق اینستاگرام اتفاق می افتد بسیار زیاد است پروسه رسیدگی به شکایات زمانبر بوده و نمی توان زمان دقیقی را برای بررسی پرونده ها مشخص کرد.

شما نمی توانید پیش بینی کنید رسیدگی به پرونده شما چقدر طول می کشد اما حداقل دو هفته کاری را در نظر بگیرید. علاوه بر آن مدارکی که برای شکایت خود ارائه می دهید باید مستند و کامل بوده تا شکایت شما به نتیجه برسد.

طبق قانون مجازات اسلامی برای اثبات جرم از قسم و شهادت استفاده شده و مجازاتی که برای فرد در نظر گرفته می شود براساس سنگینی جرم و میزان خسارتی که به شما وارد شده است می باشد.

البته نظر قاضی پرونده نیز شرط است. اگر بخواهیم حالت کلی قضیه را در نظر بگیریم مجازاتی که برای هک یا بسته شدن پیج اینستاگرام افراد معروف یا آنلاین شاپ ها تعیین می شود از 91 روز الی یکسال حبس و جریمه نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال می باشد. برخی موارد نیز هر دو مجازات حبس و جزای نقدی برای مجرمین اعمال می شود.

جرایمی مانند دریافت پول از مشتری و عدم ارسال کالا و برداشت از حساب دیگران نیز علاوه بر برگشت پول به شاکی، جریمه نقدی از یک میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا حبس از نود و یک روز تا یکسال شامل فرد می شود. جرائم رایانه ای دیگری نیز مانند سرقت اطلاعات، سرقت عکس های شخصی و خانوادگی و ارائه فساد و فحشا در فضای مجازی مجازات های مخصوص به خود را داشته که با توجه به میزان جرم مشخص خواهد شد.

نحوه شکایت از پیج فروش اینستاگرام و هر نوع پیج دیگری

نکات ضروری در شکایت از اینستاگرام

  • در بحث شکایت باید صبور باشید. چرا که تعداد جرائم اینترنتی بالا بوده و مشخص نیست چه زمانی نوبت به بررسی شکایت شما شود.
  • اگر شخص متخلف مشخص باشد، قاضی او را به دادگاه احضار نموده و اظهارات او را دریافت می‌کند.
  • اگر شخص مشخص نباشد پلیس وارد عمل می‌شود و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.
  • شکایت از اکانت اینستاگرام حتی در صورت پاک کردن آن نیز توسط پلیس فتا قابل رد گیری است، اما باید جرم مشخص شده باشد..
  • می‌توان با تهیه اسکرین شات از صفحه پیج یا کامنت‌ها و پیام‌های رد و بدل شده، جرم را در دادسرا و پلیس فتا اثبات و مراحل قانونی آن را طی کرد.

شکایت از پیج اینستاگرام

در مورد شکایت از پیج اینستاگرام باید بگوییم به دلیل اینکه اینستاگرام یک شبکه خارجی است امکان شکایت از آن وجود ندارد.

اما از طریق ریپورت پیج مورد نظر به نوعی می توانید شکایت خود را به اینستاگرام اعلام کنید. به این ترتیب اگر افراد دیگری هم این پیج را ریپورت کنند اینستاگرام پیج را می بندد. بنابراین شما با استفاده از گزینه ریپورت ( Report ) نیز می توانید تا حدی از سوء استفاده و مزاحمت برخی افراد جلوگیری نمایید.

موضوعی که در شکایت از پیج های اینستاگرام باید در نظر داشته باشید این است که جهت پیگیری نیازی نیست آن پیج حتما در دسترس باشد. بلکه تنها کافیست شما مدرک یا اسکرین شات از پیام های خود با آن پیج در اختیار داشته باشید تا امکان پیگیری قانونی وجود داشته باشد.

شکایت از پیج فروش در اینستاگرام

توجه داشته باشید در خریدهای اینترنتی اینستاگرام هنگامی به شکایت شما رسیدگی می شود که جرم اتفاق افتاده باشد. به طور مثال کلاهبرداری مثلثی، به این صورت است که خریدار کالایی را از فروشنده خریداری می کند و آن را آگهی می کند.

پس از اینکه برای کالا خریدار پیدا شد شماره کارت فروشنده اصلی را به خریدار داده و مبلغ کالا از این طریق برای فروشنده واقعی واریز می شود. بنابراین شخص بدون پرداخت پول کالا را خریداری کرده و دریافت می کند. در این صورت است که شکایت شما قابل پیگیری می باشد.

اما در مواردی مانند عدم ارسال جنس توسط فروشنده یا تاخیر در ارسال شکایت کیفری نتیجه ای نداشته اما می توان در دادگاه های حقوقی نسبت به بازپرداخت پول طرح دعوا نمود.

جمع بندی

بر اساس مواد قانونی موجود در قانون مجازات اسلامی و با توجه به نوع تخلف انجام شده مانند مزاحمت ، فحش ، توهین ، تهدید ، کلاهبرداری و اخاذی امکان ردیابی فرد مزاحم توسط پلیس فتا وجود داشته و از نظر قانونی فرد مورد تعقیب و مجازات قرار خواهد گرفت. پس بهتر است هیچ گاه نسبت به آن چه در حق شما ظلم می‌شود بی تفاوت‌ نباشید و حتما قضیه را پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

حل مشکلات اینستاگرام توسط خودتان (آموزش تصویری)

28 دیدگاه

  1. شهناز حاتمی گفت:

    سلام ..از یک پیچ تو اینستا خرید کردم وپول واریز کردم گفتن 14 تا 18 روز کاری به دستتون میرسه الان حدود 43 روزه شده اما سفارش من نرسیده وجوابگو هم نیستن لطفا پیگیر کنید

    1. مرتضی حسینیان گفت:

      پلیس فتا سایتی را به آدرس https://cyberpolice.gov.ir دارد که پس از ورود به آن و با کلیک کردن روی گزینه اطلاعات مردمی می‌توانید شکایت خود را ثبت کنید.
      -مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای نیز راه دیگری است. در بخش جرائم رایانه‌ای تشکیل پرونده دهید و مراحل قانونی را طی نمایید

    2. مریم گفت:

      این آدرسی ک گذاشتین ک باز نمیشه، ارور میزنه، پول منم خوردن، چجوری میتونم شکایت کنم

      1. مرتضی حسینیان گفت:

        ادرس جدید و صحیح جایگزین شد

    3. مهسا گفت:

      سلام برای منم این اتفاق افتاده شما شکایت کردین؟

      1. مرتضی حسینیان گفت:

        متاسفانه برای پیج های فروشگاهی هنوز مکانیزم های خاصی در این مورد وجود نداره مثل سایت های فروشگاهی و باید از راه های معمول شکایت پیش برید

  2. رویا گفت:

    چند روز پیش خانم فریده صادقی کار انجام دادم پول واسش واریز کردم بلاکم کرد حالا هرچی زنگ میزنم پیام میدم جوابم نمیده شمارش و اکانتش دارم لطف کنید رسیدگی کنید

    1. مرتضی حسینیان گفت:

      -پلیس فتا سایتی را به آدرس https://cyberpolice.gov.ir دارد که پس از ورود به آن و با کلیک کردن روی گزینه اطلاعات مردمی می‌توانید شکایت خود را ثبت کنید.
      -مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای نیز راه دیگری است. در بخش جرائم رایانه‌ای تشکیل پرونده دهید و مراحل قانونی را طی نمایید

    2. ناشناس گفت:

      من چند وقت پیش پول ریختم برای یه پیجی بعد الان نه جوابمو مائده نه بسته ای به دستم رسیده

      1. صمدحسینی گفت:

        سلام یه شخصی کلا مجازی اینستا وتلگرامو…تبلیغ میکنه شهابسنگ شمارومیبریم دبی آزمایش میکنیم پول ونمونه سنگو میگیره بعدمیگه منفیه بدون هیچ مدرکی ازخیلیا کلاهبرداری کرده چطوره ازش شکایت کنیم ممنون

        1. مرتضی حسینیان گفت:

          از راه دادگاه و قانونی. اما همیشه توجه داشته باشد که ادله اثبات دعوی کافی داشته باشید.

  3. ناشناس گفت:

    این سایت که کار نمیکنه که شکایت ثبت کنم

    1. مرتضی حسینیان گفت:

      ادرس جدید و صحیح جایگزین شد

      1. فاطمه گفت:

        واقعا کسی نیس از پیچ های کلاه برداریو جمع کنه چه وضعشه آخه

    2. sara گفت:

      سلام وقت بخیر. من از سایتی خرید کردم که درگاه مثلا امن زرین پال داشت. اما متاسفانه بعد دو ماه هنوز بسته منو ارسال نکردن و از هیچ جوره هم پاسخگو نیستن. تبلیغات پیجشونم همچنان به راهه و دارن از مردم کلاه برداری میکنن. چطوری میتونم پیگیری کنم؟ آدرس و شماره تلفن پلیس فتا ک دادین غلطه

  4. Vahide raeisi گفت:

    سلام ببخشید طی تلاش مکرر وارد سایت نمیشه ارور میده yuor connection not private
    Net err cert common name anvalid

    1. مرتضی حسینیان گفت:

      ادرس جدید و صحیح جایگزین شد

  5. Qzl گفت:

    من ی اگهی توی دیوار دیدم برای کار با موبایل ک اولش نوشته بودن ۱۴۰ تومن میگیرن بعد برمیگردونن بهم اگه پشیمون شدم. الان ک گفتم پشیمون شدم جوابمو نمیدن اون اگهی ام پاک کردن کجا باید شکایت کنم؟

    1. مرتضی حسینیان گفت:

      بیشتر این جنس آگهی ها کلاهبرداری هستن یا شما رو می کشونن ی جایی که پرزنت کنن بعد پول بگیرن و دیوار هم وقتی چت ها و مشخصات رو در اختیار شما میذاره که شما به صورت رسمی از طریق دادگاه شکایت کنید. از روش های گفته شده می تونید شکایت خودتون رو پیگیری کنید.

  6. محمود گفت:

    با سلام آیا راهی هست برای پیج های که در دبی موتور میفروشند و کلاهبردار هستند

  7. مبینا گفت:

    چطور میتونم از یک پیج تو اینستا گرام شکایت کنم پولمو خوردن

  8. میلاد گفت:

    سلام من از یه نفر طلبکار بودم و بهش تو پیج اینستاش پیام دادم که یا پولمو میدی یا طبق مدارکی که ازت دارم ابروتو میبرم اونم گفت من باج نمیدم برو هرکاری میخوای بکن و حالا فهمیدم اسکرین گرفته و به پلیس فتاح شکایت کرده با این دلیل که من میخاستم ازش اخازی کنم و قدیم خودش پیج اینستاشو رو گوشیم زده بود ومن رفتم تو پیجش و اینم فهمید و گفته که پیجو هک کرده اصل شکایتش بخاطر همین بوده راه کار چیه اطلاع دارین ؟

  9. سارا گفت:

    سلام من بسته م ب دستم رسیده ولی اصلا اونی ک ک گفتن نبود دوهفته برگشت داشت ۲۴ماه گارانتی ولی الان بلاکم کرده ۱۲ملیون پول براشون زدم میتونم شکایت کنم؟

    1. مرتضی حسینیان گفت:

      بله. از طریق دادگاه پیگیری کنید. اماحتما باید دله اثبات مناسب وکافی داشته باشید

  10. ناشناس گفت:

    سلام و درود یه سایت اینترنتی ارز معرفی کردن و بر اساس آن خرید شد الان فهمیدیم که ارز تقلبی بوده چی کار باید بکیم

  11. مریم گفت:

    سلام من از یک پیج اینستاگرام به نامharaj-khoneh لباسی خریدم که گفتن دارن و ارسال میشه بعد از واریز وجه گفتن 20روز طول می‌کشه بعد از دو ماه که ارسال کردن یک لته بدرد نخور که اصلا با چیزی که میخواستم و هماهنگ کرده بودم زمین تا آسمون فرق می‌کنه و اصلا جوابگو نیستن کلی هم پول دادم باید چیکار کنم . میشه منو راهنمایی کنید

  12. مریم گفت:

    سلام من از یک پیج اینستاگرام به نامدharaj_shop لباسی خریدم که گفتن دارن و ارسال میشه بعد از واریز وجه گفتن 20روز طول می‌کشه بعد از دو ماه که ارسال کردن یک لته بدرد نخور که اصلا با چیزی که میخواستم و هماهنگ کرده بودم زمین تا آسمون فرق می‌کنه و اصلا جوابگو نیستن کلی هم پول دادم باید چیکار کنم . میشه منو راهنمایی کنید

  13. فرشته گفت:

    سلام بنده از یک آنلاین شاپ که لوازم پت میفروخت ظاهرا. تقریبا ۴۵-۵۰رو پیش چند دست لباس سفارش دادم که قرار بود دوهفته بعد ارسال بشه که با کلی بحث وبگو مگو یک ماه بعد امد رسید. دیدم کلا چیزی که تو پیج گذاشته بود با اینی که فرستاده. زمین تا آسمون فرق داره و سایزش به قدری بزرگه. هرچی هم بهشون میگم قبول نمیکنند و میگن طبق اندازه ارسالی. دوخته شده درصورتی که من همین اندازه ها رو درپاییز به پیج دسگه ارسال کرده بودم و یک کت با همین اندازه دوخته وارسال کرده بودند من هم برگشت زدم براشون وبه هیچ عنوان قبول نمیکنند پول رو پس بدن. جز من چندین مشتری رو به همین شکل با هاشون رفتارکردند. الان تکلیف من چیه وچه طور میتونم پولم رو وس بگیرم. یا جنسی رو که تو پیج گذاشتن و معرفی کردند. رو برام بفرستند باتشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید