CTR یا نرخ کلیک، یک محاسبه بسیار ساده است که نشان میدهد چند نفر بر روی یک تبلیغ کلیک کردهاند. به عبارتی دیگر تعداد کلیکها تقسیم بر تعداد دفعات نمایش آگهی یا همان نمایشها، نرخ کلیک را مشخص میکند.
علاوه بر این CTR یکی از متداولترین راههایی است که تبلیغات دیجیتال را در کفه ترازو میگذارد و میتوان به سنجش دقیقی رسید. اما از چه راهی؟ از آنجایی با اندازهگیری نسبت بینندگانی که روی یک تبلیغ کلیک میکنند، یکی از راههای کلیدی برای فهمیدن این نکته است که آیا تبلیغ موثر است یا خیر؟ آیا این تبلیغ توانسته مخاطبان هدف را به خود جلب کند؟ و آیا این تبلیغ ترافیکی در وب سایت شما ایجاد میکند؟ CTR این سوالهای اساسی را به شما جواب میدهد. این فرمول را فراموش نکنید:
(کلیک های تبلیغاتی ÷ نمایش تبلیغات = نرخ کلیک)
یادتان باشد هر کسی که حتی یک انگشت پا را در اقیانوس بازاریابی دیجیتالی بگذارد باید با مفهوم و کارکرد CTR یا نرخ کلیک آشنا باشد. اما نرخ کلیک یا CTR چیست؟ و راههای افزایش آن کدام است؟
فهرست مطالب نرخ کلیک یا CTR
CTR چیست؟
به عنوان یکی از معیارهای کلاسیک بازاریابی، شما به شدت با CTR برخورد خواهید کرد. اما CTR یا نرخ کلیک، کارکردی بیشتر از یک معیار دارد. در واقع، از آنجایی که تبلیغکنندگان معمولا به ازای هر کلیک تبلیغاتی به ناشران پول میپردازند، CTR بر قیمت نهایی هر دو طرف؛ مشتری و تبلیغ کننده تاثیر میگذارد. به همین دلیل با توجه به اهمیت CTR در تبلیغ PPC یا همان پرداخت به ازای هر کلیک، 5 نکته و مفهوم ضروری در مورد نرخ کلیک را خلاصه کردهایم:
CTR مناسب به چه چیزی بستگی دارد؟
- CTR یک معیار کلیدی است
- کلمات کلیدی خیلی خیلی مهم است
- تاثیر CTR یا نرخ کلیک بر سئو وب سایت
- شناخت مخاطب
CTR مناسب به چه چیزی بستگی دارد؟
آنچه به عنوان یک CTR خوب در نظر گرفته میشود بسیار متفاوت است و به پلتفرم نیز بستگی دارد. برای تبلیغات گوگل، میانگین CTR در حال حاضر 3.17 درصد است. با این حال، برای تبلیغات فیس بوک و اینستاگرام، میانگین CTR حدود 1٪ است. بالاترین نتیجه در صفحه جستجوی گوگل دارای میانگین 31.7٪ رتبه دوم دارای میانگین 24.7٪ و رتبه سوم نیز دارای 18.7٪ در CTR است و تنها 0.78٪ از جستجوگران روی لینک از صفحه دوم کلیک میکنند. یادتان باشد اگر میخواهید نرخ CTR را بالا ببرید، به رقبای خود فکر نکنید و عملکرد خود را در نظر بگیرید و خود را با آن بسنجید. چرا که اگر وارد دنیای رقابتی با دیگران شوید ممکن است ناامید شوید و مسیر خود را رها کنید.
CTR معیاری کلیدی
دریای مواج و آرامی را تصور کنید که هر لحظه موجی آرام به ساحل میرسد و موج بعدی باز هم با آرامش در پی دیگری میآید. زمانی که CTR به خوبی عمل کند، اتفاقی شبیه به موجهای دریای آرام برای وب سایت شما رخ خواهد داد. وقتی یک تبلیغ دارای نرخ کلیک بالایی است، به این معنی است که بسیاری از افرادی که آگهی را میبینند، تصمیم میگیرند با آن تعامل داشته باشند در نتیجه تبلیغ برایشان جذاب بوده است.
این موضوع به چند دلیل اهمیت دارد. اول؛ CTR بالا باعث علاقه، تعامل، ترافیک و تبدیلهای احتمالی برای کسب و کار شما میشود. وقتی تبلیغ شما CTR خوبی داشته باشد، به گوگل نشان میدهد که کیفیت بالایی دارد و برای مخاطبان جالب است و امتیاز کیفیت شما نزد گوگل بهبود پیدا میکند. CTR بالا همچنین با هزینه کمتر به ازای هر کلیک و تعداد نمایش بیشتر مرتبط است که منجر به تعامل بیشتر و امتیاز کیفیت بالاتر میشود.
کلمات کلیدی خیلی خیلی مهم است
برای انتخاب کلمات کلیدی وقت بگذارید و کلمه کلیدی خاص را پیدا کنید. تصور کنید میخواهید برای یک شیرینی پزی کمات کلیدی انتخاب کنید. تخصص این شیرینی پزی در کاپ کیک پختن است. انتخاب کلمه کلیدی «کاپ کیک» بسیار گسترده است، اما اگر کلمه کلیدی خود را به «کترینگ مخصوص کیک» محدود کنید، مخاطبانی شما را پیدا میکنند که به هدف نهایی شما نزدیکتر هستند. از طرفی اگر آن را به «کترینگ مخصوص کاپ کیک در تهران» محدود کنید، باز هم نتایج متمرکزتری خواهید گرفت. در این شرایط به احتمال زیاد CTR بالاتری خواهید داشت. تمرکز بر یک کلیدواژه اصلی قوی اقدامی هوشمندانه خواهد بود
تاثیر CTR یا نرخ کلیک بر سئو وب سایت
این یک اصل مشخص شده است که هر اندازه صفحه وب سایت شما کلیک بیشتری داشته باشد، برای موتورهای گوگل صفحه بهتر و دوستداشتنی تعریف میشوید و برای معرفی شما وقت بیشتری اختصاص میدهد. در نتیجه هر اندازه صفحه شما کلیک بیشتری دریافت کند یا به معنای دیگر CTR بیشتری داشته باشد، موتور جستجوی گوگل آن را پراهمیت میداند و در نتیجه رتبه بهتری وب سایت شما خواهد داشت و میتوان گفت که سئو و CTR با همدیگر هم پوشانی دارد و هر کدام میتواند دیگری را تقویت کند. یادتان باشد اصول سئو را همیشه و همیشه رعایت کنید تا جایگاه بهتری در سرچ به شما اختصاص داده شود.
شناخت مخاطب
در بازاریابی، مهم نیست که از کدام تاکتیک میخواهید استفاده کنید یا چه نوع تبلیغ یا کمپینی را میخواهید اجرا کنید، یک کار ضروری باید انجام دهید؛ مخاطبان خود را بشناسید. اگر بخواهید CTR خود را بهبود ببخشید، همین موضوع به شما نتیجه خواهد داد. باید در این شناخت به جایی برسید که بدانید، مخاطب چگونه فکر میکند، ارزشهای او را بشناسید و از طرفی اجازه دهید تا شما را بشناسد و برای کارتان شخصیت بسازید و آن را معرفی کنید. از هر فرصتی برای تعامل با مشتریان استفاده کنید چرا که این تعاملها، فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر از مشتریان است.
کلام آخر
اگرچه معیارهای جدیدتر و پیچیدهتری در بازاریابی دیجیتال وجود دارد، اما CTR یکی از راههای اساسی و کلاسیک برای اندازهگیری و بهینهسازی عملکرد تبلیغات آنلاین شماست. بسیاری از کارکردهای استراتژی تبلیغات شما به افزایش نرخ کلیک شما بستگی دارد. برای این که بفهمید چه راهی درست است و چه راهی غلط، تا میتوانید هر راهی را آزمایش کنید و نترسید.