×
صفحه اصلی تبلیغات نرخ کلیک یا CTR چیست؟ و راه­­­­‌های افزایش آن
تاریخ انتشار : 14 تیر 1401 زمان مطالعه : 4 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

نرخ کلیک یا CTR چیست؟ و راه­­­­‌های افزایش آن

نرخ کلیک یا CTR چیست؟ و راه­­­­‌های افزایش آن

CTR یا نرخ کلیک، یک محاسبه بسیار ساده است که نشان می‌دهد چند نفر بر روی یک تبلیغ کلیک کرده‌اند. به عبارتی دیگر تعداد کلیک‌ها تقسیم بر تعداد دفعات نمایش آگهی یا همان نمایش‌ها، نرخ کلیک را مشخص می­‌کند. 

علاوه بر این  CTR یکی از متداول‌­ترین راه‌­­هایی است که تبلیغات دیجیتال را در کفه ترازو می­‌گذارد و می‌­توان به سنجش دقیقی رسید. اما از چه راهی؟ از آنجایی با اندازه‌گیری نسبت بینندگانی که روی یک تبلیغ کلیک می­‌کنند، یکی از راه­‌های کلیدی برای فهمیدن این نکته است که آیا تبلیغ موثر است یا خیر؟ آیا این تبلیغ توانسته مخاطبان هدف را به خود جلب کند؟ و آیا این تبلیغ ترافیکی در وب سایت شما ایجاد می­‌کند؟ CTR این سوال­‌های اساسی را به شما جواب می‌­دهد. این فرمول را فراموش نکنید:

 (کلیک های تبلیغاتی ÷ نمایش تبلیغات = نرخ کلیک)

یادتان باشد هر کسی که حتی یک انگشت پا را در اقیانوس بازاریابی دیجیتالی بگذارد باید با مفهوم و کارکرد  CTR  یا نرخ کلیک آشنا باشد. اما نرخ کلیک یا CTR چیست؟ و راه­­­­‌های افزایش آن کدام است؟

CTR  چیست؟

به عنوان یکی از معیارهای کلاسیک بازاریابی، شما به شدت با CTR برخورد خواهید کرد. اما CTR  یا نرخ کلیک، کارکردی بیشتر از یک معیار دارد. در واقع، از آنجایی که تبلیغ‌کنندگان معمولا به ازای هر کلیک تبلیغاتی به ناشران پول می‌پردازند، CTR  بر قیمت نهایی هر دو طرف؛ مشتری و تبلیغ کننده تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل با توجه به اهمیت CTR در تبلیغ PPC یا همان پرداخت به ازای هر کلیک، 5 نکته و مفهوم ضروری در مورد نرخ کلیک را خلاصه کرده‌­ایم:

CTR  مناسب به چه چیزی بستگی دارد؟

  •  CTR یک معیار کلیدی است
  • کلمات کلیدی خیلی خیلی مهم است
  • تاثیر CTR یا نرخ کلیک بر سئو وب سایت
  • شناخت مخاطب

CTR  مناسب به چه چیزی بستگی دارد؟

آنچه به عنوان یک CTR خوب در نظر گرفته می‌شود بسیار متفاوت است و به پلتفرم نیز بستگی دارد. برای تبلیغات گوگل، میانگین CTR در حال حاضر 3.17 درصد است. با این حال، برای تبلیغات فیس بوک و اینستاگرام، میانگین CTR حدود 1٪ است. بالاترین نتیجه در صفحه جستجوی گوگل دارای میانگین 31.7٪  رتبه دوم دارای میانگین 24.7٪ و رتبه سوم نیز دارای 18.7٪  در CTR است و تنها 0.78٪ از جستجوگران روی لینک از صفحه دوم کلیک می­‌کنند. یادتان باشد اگر می­‌خواهید نرخ CTR را بالا ببرید، به رقبای خود فکر نکنید و عملکرد خود را در نظر بگیرید و خود را با آن بسنجید. چرا که اگر وارد دنیای رقابتی با دیگران شوید ممکن است ناامید شوید و مسیر خود را رها کنید.

 CTR معیاری کلیدی

دریای مواج و آرامی را تصور کنید که هر لحظه موجی آرام به ساحل می­‌رسد و موج بعدی باز هم با آرامش در پی دیگری می‌­آید. زمانی که CTR  به خوبی عمل کند، اتفاقی شبیه به موج‌های دریای آرام برای وب­ سایت شما رخ خواهد داد. وقتی یک تبلیغ دارای نرخ کلیک بالایی است، به این معنی است که بسیاری از افرادی که آگهی را می­‌بینند، تصمیم می­‌گیرند با آن تعامل داشته باشند در نتیجه تبلیغ برایشان جذاب بوده است.

این موضوع به چند دلیل اهمیت دارد. اول؛ CTR  بالا باعث علاقه، تعامل، ترافیک و تبدیل‌های احتمالی برای کسب و کار شما می‌شود. وقتی تبلیغ شما CTR خوبی داشته باشد، به گوگل نشان می­‌دهد که کیفیت بالایی دارد و برای مخاطبان جالب است و امتیاز کیفیت شما نزد گوگل بهبود پیدا می‌­کند. CTR  بالا همچنین با هزینه کمتر به ازای هر کلیک و تعداد نمایش بیشتر مرتبط است که منجر به تعامل بیشتر و امتیاز کیفیت بالاتر می‌شود.

کلمات کلیدی خیلی خیلی مهم است

برای انتخاب کلمات کلیدی وقت بگذارید و کلمه کلیدی خاص را پیدا کنید. تصور کنید می­‌خواهید برای یک شیرینی پزی کمات کلیدی انتخاب کنید. تخصص این شیرینی ­پزی در کاپ­ کیک پختن است.  انتخاب کلمه کلیدی «کاپ کیک» بسیار گسترده است، اما اگر کلمه کلیدی خود را به «کترینگ مخصوص کیک» محدود کنید، مخاطبانی شما را پیدا می­‌کنند که به هدف نهایی شما نزدیک­تر هستند. از طرفی اگر آن را به «کترینگ مخصوص کاپ کیک در تهران» محدود کنید، باز هم نتایج متمرکزتری خواهید گرفت. در این شرایط به احتمال زیاد CTR بالاتری خواهید داشت. تمرکز بر یک کلیدواژه اصلی قوی اقدامی هوشمندانه خواهد بود

تاثیر CTR یا نرخ کلیک بر سئو وب سایت

این یک اصل مشخص شده است که هر اندازه صفحه وب سایت شما کلیک بیشتری داشته باشد، برای موتورهای گوگل صفحه بهتر و دوست­‌داشتنی تعریف می­‌شوید و برای معرفی شما وقت بیشتری اختصاص می­‌دهد. در نتیجه هر اندازه صفحه شما کلیک بیشتری دریافت کند یا به معنای دیگر CTR  بیشتری داشته باشد، موتور جستجوی گوگل آن را پراهمیت می‌­داند و در نتیجه رتبه بهتری وب سایت شما خواهد داشت و می­‌توان گفت که سئو و CTR با همدیگر هم پوشانی دارد و هر کدام می‌­تواند دیگری را تقویت کند. یادتان باشد اصول سئو را همیشه و همیشه رعایت کنید تا جایگاه بهتری در سرچ به شما اختصاص داده شود.

شناخت مخاطب

در بازاریابی، مهم نیست که از کدام تاکتیک می­‌خواهید استفاده کنید یا چه نوع تبلیغ یا کمپینی را می­‌خواهید اجرا کنید، یک کار ضروری باید انجام دهید؛ مخاطبان خود را بشناسید. اگر بخواهید CTR  خود را بهبود ببخشید، همین موضوع به شما نتیجه خواهد داد. باید در این شناخت به جایی برسید که بدانید، مخاطب چگونه فکر می­­‌کند، ارزش­‌های او را بشناسید و از طرفی اجازه دهید تا شما را بشناسد و برای کارتان شخصیت بسازید و آن را معرفی کنید. از هر فرصتی برای تعامل با مشتریان استفاده کنید چرا که این تعامل­‌ها، فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر از مشتریان است.

کلام آخر

اگرچه معیارهای جدیدتر و پیچیده‌تری در بازاریابی دیجیتال وجود دارد، اما CTR یکی از راه‌های اساسی و کلاسیک برای اندازه‌گیری و بهینه‌سازی عملکرد تبلیغات آنلاین شماست. بسیاری از کارکردهای استراتژی تبلیغات شما به افزایش نرخ کلیک شما بستگی دارد. برای این که بفهمید چه راهی درست است و چه راهی غلط، تا می­‌توانید هر راهی را آزمایش کنید و نترسید.

دیدگاهتان را بنویسید