×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگمحتوا چگونه تولید محتوا کنیم؛ ایده پردازی، برنامه ریزی و تولید
تاریخ انتشار : 17 آذر 1401 زمان مطالعه : 9 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

چگونه تولید محتوا کنیم؛ ایده پردازی، برنامه ریزی و تولید

چگونه تولید محتوا کنیم؛ ایده پردازی، برنامه ریزی و تولید

تولید محتوا تنها مسئولیت زمان‌بر برای بازاریاب‌های محتوایی امروزی است.

وقتی روند کاری روزانه ما را تقسیم‌بندی کنید،‌ متوجه می‌شوید که تولید محتوا عالی اصلی‌ترین مسئولیت ماست و بهترین روش برای تعامل با مخاطب و درآمدزایی است. ناگفته نماند که ما از این طریق امرار معاش می‌کنیم.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا فرآیند شناسایی یک موضوع جدید است که می‌خواهید در مورد آن مطلب بنویسید، تصمیم‌گیری در مورد شیوه نگارش، فرمولاسیون استراتژی (کلمات کلیدی یا موارد دیگر) و در نهایت تولید آن است.

علاوه بر این، بیشتر فرآیند تولید محتوا شامل چندین دور ویرایش با سهامداران دیگر قبل از انتشار محتوا است.

از آنجایی که تولید محتوا اشکال مختلفی دارد، ازجمله پست‌های وبلاگی، ویدئوها، کتاب‌های الکترونیکی، توییت‌ها، اینفوگرافیک‌ها و تبلیغات،‌ این فرآیند بسیار ظریف است و همیشه به این سادگی که به نظر می‌رسد، نیست.

انجام درست آن می‌تواند تاثیر چشمگیری بر کسب و کار شما داشته باشد.

در واقع، تحقیقات جدید ثابت کرده‌اند که تولید محتوای آموزشی باکیفیت باعث می‌شود تا مشتریان 131% بیشتر تمایل به خرید از یک کسب و کار داشته باشند.

تولید محتوای عالی با یک فرآیند به خوبی طراحی شده آغاز می‌شود.

ما فرآیند تولید محتوا را از آغاز تا پایان بررسی می‌کنیم و نشان خواهیم داد چگونه تولید محتوای عالی به مخاطبان و مشتریان شما کمک می‌کند تا راه حل‌ها و پاسخ‌هایی برای مشکلات خود پیدا کنند. پس، از کجا باید شروع کنیم؟

چگونه تولید محتوا کنیم؛ ایده پردازی، برنامه ریزی و تولید

تولیدکننده محتوا کیست؟

قبل از این که وارد فرآیند تولید محتوا شویم، بیایید ابتدا به اصولی مانند تعریف تولیدکننده محتوا بپردازیم.

یک تولیدکننده محتوا به شخصی اشاره دارد که مسئول ایده پردازی، تولید و انتشار محتوایی است که یک برند را به مخاطب هدف خود ارتباط می‌دهد.

هدف تولیدکنندگان محتوا ایجاد محتوایی جذاب و تعاملی است که توجه کاربران را برای هدایت ترافیک به وبسایت، تبدیل‌ها و تعامل‌ها با برند شما در پلتفرم‌های خارجی مانند شبکه‌های اجتماعی جلب می‌کند.

این می‌تواند محتوای حاوی اطلاعات باشد، اما لزوما اینگونه نیست. برای مثال می‌تواند برای افزایش آگاهی از برند، سرگرمی باشد.

تولیدکنندگان محتوای دیجیتال در هر پلتفرم یا کانالی محتوا تولید می‌کنند. داشتن تولیدکنندگان محتوای متعهد برای هر سازمانی یک ضرورت محسوب می‌شود.

این‌ها بازاریاب‌های محتوایی هستند که از طریق محتوای باکیفیت که بالاترین امکان رتبه‌بندی در SERP و افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت شما را فراهم می‌کند، ایده‌ها را عملی می‌کنند.

چگونه تولید محتوا کنیم؛ ایده پردازی، برنامه ریزی و تولید

ایده‌پردازی محتوا

ایده‌های محتوایی می‌توانند از منابع مختلف، هم از داخل خود تیم تولید محتوا و هم از مشتریان و سهامداران درون شرکت، از داده‌های جدید یا از چیزی که برای شما الهام‌بخش است، سرچشمه گیرد.

بسته به هدف از محتوا، تصمیم‌گیری در مورد زاویه درست پرداختن به یک موضوع می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

به عنوان مثال، اگر شما وظیفه تولید محتوایی را برعهده دارید که ویژگی‌های یک محصول جدید را بازگو می‌کند، ممکن است ایده اولیه از آنچه باید تولید کنید را در اختیار داشته باشید.

اما اگر به عنوان مثال، وظیفه شما بزرگ‌تر است و باید محتوایی تولید کنید که ترافیک ارگانیک را به سمت وبسایت شما هدایت می‌کند، باید روش‌های دیگر ایده‌پردازی را نیز بررسی کنید.

در اینجا چند روش وجود دارد که می‌دانیم به شما کمک می‌کند تا خلاقیت‌هایتان را به جریان بیندازید، و به شما کمک می‌کند رویکردهای نوآورانه و مؤثری را برای تولید محتوا پیدا کنید.

چگونه ایده‌های محتوایی تولید کنیم؟

  • ازطریق تحقیق کلمات کلیدی فرصت‌های جدید را پیدا کنید. تحقیق کلمات کلیدی یک روش عالی برای کشف نحوه صحبت کردن مخاطبان شما در مورد یک موضوع خاص است. علاوه بر این، تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند به شناسایی فرصت‌های جدید برای تولید محتوا کمک کند که ممکن است خود شما آن‌ها را مد نظر قرار ندهید. شما می‌توانید از حجم جستجوی ماهانه کلمات کلیدی (MSV) برای تخمین مقدار ترافیک ارگانیکی که بدست می‌آورید استفاده کنید، به خصوص اگر در نهایت به خاطر همان کلمات کلیدی در موتورهای جستجو رتبه‌بندی شوید.
  • فیدبک مشتریان را درخواست کنید. پرسیدن از مشتریان ممکن است یک ایده ساده به نظر آید، اما اغلب سوالات بی پاسخی در مورد محصول شما وجود دارد. تولید محتوا پیرامون این سوالات تاثیر مستقیم و معناداری بر مشتریان موجود خواهد داشت.
  • خود را جای مخاطبانتان قرار دهید. به عنوان یک بازاریاب،‌ مسئولیت اصلی شما درک مشتری است. بنابراین، وقتی به دنبال ایده‌های جدید می‌گردید،‌ به این فکر کنید که چه چیزی برای مشتری جذاب، جالب یا مفید است. سپس، بررسی کنید که چگونه آن ایده‌ها در استراتژی محتوایی شما کار می‌کنند. شما می‌توانید سایت‌هایی مانند Quora را بررسی کنید تا بفهمید که مردم چه موضوعاتی را در زمینه حوزه کاری و تخصص شما دنبال می‌کنند.
  • با گروه‌های بزرگ‌تر در سازمان خود طوفان فکری کنید. دانش سازمانی یک ابزار قدرتمند برای ارائه ایده‌های محتوایی جدید است. به عنوان مثال، تیم پشتیبانی شما دانش زیادی در مورد مشکلات روزانه مشتریان دارد. تیم فروش اطلاعات خوبی در مورد راه حل‌هایی که مشتریان می‌خواهند یا به آن‌ها نیاز دارند، در اختیار شما قرار می‌دهند. کمک گرفتن از گروه‌های دیگر درون سازمانی در شناسایی ایده‌های محتوایی جدید که متناسب با نیازهای مشتریان است، موثر عمل می‌کند.
  • بررسی کنید که رقبای شما در مورد چه موضوعی می‌نویسند. به عنوان یک تولیدکننده محتوا، شما باید همیشه از موضوعاتی که رقبایتان بکار می‌برند آگاه باشید. درک این که چگونه رقبا به یک موضوع می‌پردازند به شما کمک خواهد کرد تا صدا، رویکرد و محتوای برند خود را از دیگران متمایز کنید، شکاف‌های موجود در استراتژی محتوا را بیابید و در فرآیند فروش خود را تقویت کنید.

وقتی که مرحله ایده‌پردازی را به پایان رساندید و انتخاب کردید که می‌خواهید در مورد چه موضوعی مطلب تهیه کنید،‌ مرحله بعدی برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی در مورد آن است.

برنامه‌ریزی محتوا

مرحله اول در برنامه‌ریزی محتوا این است که تصمیم بگیرید چه نوع محتوایی می‌خواهید تولید کنید. برخی از ایده‌ها تاثیر بیشتری خواهند داشت اگر به صورت بصری ارائه شوند، در اینصورت می‌توانید بر محتوای اینفوگرافیک یا ویدئویی سرمایه‌گذاری کنید.

سایر بخش‌هایی محتوایی ممکن است با متن ساده مناسب باشند. در اینصورت، پست‌های وبلاگی، مقالات یا کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند بهترین گزینه باشند.

شما می‌توانید با بررسی این که چه نوع محتوایی حول موضوع مورد نظر تهیه شده است، ایده‌ بدست آورید. به عنوان مثال، موضوع ایده (کلمه کلیدی) خود را در گوگل تایپ کنید و ببینید که چه نوع محتوایی در صفحه ظاهر می‌شود.

آیا نتایج به صورت ویدئو هستند؟ آیا URLها به اینفوگرافیک‌ها لینک شده‌اند؟ آیا در SERP تصاویر ظاهر می‌شوند؟

دانستن این که چه نوع محتوایی حول موضوع مد نظر شما تهیه شده است به شما در تصمیم‌گیری در مورد نوع محتوایی که خود می‌خواهید تولید کنید، کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، در طی مرحله برنامه‌ریزی شما باید اطمینان حاصل کنید که تحقیق کلمات کلیدی را به خوبی انجام داده‌اید.

وقتی محتوایی برای وب تولید می‌کنید باید یک کلمه کلیدی هدف را انتخاب کنید و آن را به درستی در محتوای خود بکار ببرید.

مرحله بعدی تصمیم‌گیری در مورد مقیاس پروژه محتوایی است. اگر محتوای شما خاص و محدود است،‌ ممکن است فقط یک پست وبلاگی، ویدئو یا مقاله به درستی به موضوع بپردازد و کافی باشد.

اما اگر به یک موضوع گسترده می‌پردازید، به خصوص موضوعی که محور اصلی گزاره ارزش کسب و کار یا حوزه تخصص شماست، ممکن است لازم باشد چندین محتوا در مورد ایده خود تولید کنید.

تولیدکنندگان محتوا موفق قبل از این که شروع به نوشتن و تولید محتوا کنند می‌دانند که شکل نهایی پروژه محتوایی به چه صورت خواهد بود.

در اینجا چند سوال دیگر وجود دارد که توصیه می‌کنیم در مرحله برنامه‌ریزی از خود بپرسید:

  • با این محتوا چه پرسونایی را هدف قرار می‌دهم؟
  • این محتوا با چه مرحله‌ای از سفر خریدار صحبت می‌کند؟
  • چقدر زمان و پول می‌توانم برای ایجاد این محتوا سرمایه‌گذاری کنم؟
  • برای اجرای دیدگاهم به چه کمک یا منابع دیگری نیاز دارم (یک طراح برای ایجاد یک اینفوگرافیک، یک تهیه کننده ویدیو برای فیلمبرداری و غیره)؟
  • آیا محتوایی که من تولید می‌کنم تاریخ انقضا دارد؟ یا یک محتوا همیشه سبز است؟
  • چگونه این محتوا در طرح بزرگ‌تر استراتژی محتوایی من قرار می‌گیرد؟
  • این محتوا به کدام مخاطبان یا گروهی از مشتریان کمک می‌کند؟
  • این محتوا به چه کسی در سازمان من کمک می‌کند؟

بعد از این که برنامه‌ریزی کردید نوبت به تولید محتوا می‌رسد.

چگونه تولید محتوا کنیم؛ ایده پردازی، برنامه ریزی و تولید

تولید محتوا

خوب، زمان آن رسیده است که محتوای خود را تولید کنید. در این بخش از قبل حرفه‌ای هستید. از برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی مراحل قبل برای تولید یک محتوا نهایی خارق العاده استفاده کنید.

اگر مراحل 1 و 2 را به درستی انجام داده باشید، باید هر آنچه برای تولید یک محتوا عالی لازم است را در اختیار داشته باشید.

اما هنگام نوشتن، طراحی یا تولید به خاطر داشته باشید که تولید محتوا یک فرآیند زنده است. اگر متوجه شدید که از زاویه‌ای که انتخاب کردید چیزی اشتباه به نظر می‌رسد، از برداشتن یک گام به عقب نترسید.

این فرآیند باید سیال باشد و با بدست آوردن اطلاعات جدید در مورد مشتریان و مخاطب باید آن را اصلاح کنید.

پس از انتشار محتوا چه کار می‌کنید؟

وقتی روز انتشار محتوا فرارسید و محتوای خود را در یک دنیای وسیع منتشر کردید، یک نفس عمیق بکشید. اما فراموش نکنید که سفر تولید محتوا از ایده‌پردازی تا انتشار ادامه دارد.

یک استراتژی محتوایی خوب یک فرآیند تولید قدرتمند است و همچنین یک برنامه تبلیغاتی برای قبل و بعد از انتشار می‌باشد. وظیفه شما به عنوان یک بازاریاب محتوا این است که بر هر محتوا در راستای سفر کامل نظارت داشته باشید.

بنابراین اجازه ندهید که فرآیند تولید تمرکز شما را از استراتژی بعد از انتشار و تبلیغ منحرف کند زیرا این دو نیز به همان اندازه مهم هستند.

و مثل همیشه از موفقیت‌ها و اشتباهات گذشته خود درس بگیرید. هر محتوایی که تولید می‌کنید یک تجربه است.

ازطریق نظارت و اندازه‌گیری درست عملکرد، می‌توانید متوجه شوید که چه چیزی برای کسب و کار شما مفید است.

از آن اطلاعات برای تولید محتوای بعدی خود استفاده کنید. با ایجاد فهرستی از KPIها و اندازه‌گیری ROI محتوا تولید شده، می‌توانید ارزش محتواهای تولیدی خود را تایید کرده و ارزش بیشتری برای آینده کسب کنید.

تولید محتوا خود را به ما بسپارید

در دنیای رقابتی آنلاین، با مخاطبانی باهوش و هدفمند روبه‌رو هستید که زمان نیز برایشان ارزشمند است. به همین دلیل مهم است که پیام یا خبر خود را دقیق و آنقدر جذاب بیان کنید که مخاطب جذب پیام شود و به صدای شما گوش دهد. اگر محتوای تان را درست بیان کنید مخاطب یک مرحله فراتر از خواندن محض می رود.

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت به شما چه کمکی می‌کنیم؟

  • برنامه‌ریزی محتوایی : از آنجا که ارتباط شما با مخاطب در فضای آنلاین باید همیشگی باشد، برنامه‌ریزی منسجم به این منظور برای شما انجام می‌شود.
  • سوژه‌پردازی‌ خلاقانه : سوژه پردازی‌های خلاقانه و دقیق متناسب با هدف شما و درباره برند، خدمات و محصولات تان انجام انجام می‌شود.
  • قالب‌های محتوایی : قالب‌های محتوایی مختلف و سفارشی، متناسب با سوژه‌ها شامل خبر، گزارش، مقاله، گفت‌وگو و … نگارش می‌شود.
  • ویرایش محتوا : محتوای نهایی، از نظر نگارشی و ادبی بازبینی و در صورت نیاز ویرایش بر روی آن انجام می‌شود.

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

منبع: conductor

بیشتر بخوانید :

تولید محتوا چیست؛ اهیمت، انواع و فرآیند تولید محتوا

راهنمای تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی؛ 7 گام موثر

راهنمای کامل بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ!

6 مرحله در فرایند تولید محتوای متنی!

دیدگاهتان را بنویسید