×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگسئو فاکتور های مهم سئو داخلی سایت فروشگاهی
تاریخ انتشار : 06 دی 1401 زمان مطالعه : 14 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

فاکتور های مهم سئو داخلی سایت فروشگاهی

فاکتور های مهم سئو داخلی سایت فروشگاهی

این‌ها مهم‌ترین فاکتورها برای بهبود سئو داخلی برای وبسایت‌های فروشگاهی و بدست آوردن ترافیک ارگانیک ارزشمند هستند.

سئو داخلی می‌تواند به وبسایت فروشگاهی شما کمک کند تا رتبه بالاتری بدست آورد، کاربران را جذب کند، ترافیک بیشتری را به وبسایت هدایت کند و لیدهای بیشتری داشته باشید.

مردم معمولا تحقیق یک محصول را با یک جستجو (معمولا در گوگل) شروع می‌کنند.

برای انجام یک تصمیم‌گیری آگاهانه، آن‌ها معمولا:

  • قیمت‌ها و ویژگی‌ها را با هم مقایسه می‌کنند.
  • نظرات را می‌خوانند.
  • نکات و توصیه‌ها را جستجو می‌کنند.

اگر وبسایت شما وقتی که به دنبال جستجوی یک محصول هستند قابل رویت نباشد، مشتریان احتمالی و در نتیجه درآمد حاصل از آن را از دست می‌دهید.

بیایید برخی از مهم‌ترین مفاهیم بهبود سئو داخلی و بدست آوردن ترافیک ارگانیک ارزشمند را با هم بررسی کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی و بهینه‌سازی

اگر می‌خواهید افراد بتوانند شما را پیدا کنند، باید از کلمات درست استفاده کنید. اگر رویت‌پذیری بیشتری در موتورهای جستجو می‌خواهید، باید از کلمات درست و مناسب استفاده کنید.

آیا متوجه یک الگو نشده‌اید؟

شما باید محتوا را هم برای موتورهای جستحو و هم برای مردم بهینه کنید.

شما می‌توانید از میان تعداد زیادی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مفید استفاده کنید.

به عنوان مثال، Ahrefs Keywords Explorer پیشنهادات کلمات کلیدی را برای یک حوزه تجاری خاص یا موتور جستجو ارائه می‌دهد. شما می‌توانید معیارهایی را کنترل و مدیریت کنید که نشان‌دهنده میزان کارآمدی کلمات کلیدی شما با درخواست‌های کاربر هستند.

برخی دیگر از ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی عبارتند از Google Trends، Keyword Shitter، Google Correlate، Wordtracker Scout و Google Search Console.

در اینجا چند نکته در مورد استفاده از کلمات کلیدی که پیدا کرده‌اید، آورده شده است:

  • مهم‌ترین کلمات کلیدی را در عناوین صفحه، هدرها، عناوین فرعی، متن پاراگراف، توضیحات محصول، نام فایل تصویر و متن جایگزین تصویر، عنوان و توضیحات متا و URLها قرار دهید. از انواع مختلف آن استفاده کنید.
  • تمام جزئیات اعم از هزینه‌های حمل و نقل، نظرات کاربران، سیاست بازگشت وجه را در صفحه محصول قرار دهید. اگر مشتری مجبور باشد برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحه خارج شود، این احتمال زیاد است که به طور کلی وبسایت شما را ترک کند.
  • با نوشتن یک متن سودمند، ارزش واقعی در اختیار کاربران خود قرار دهید. از استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی برای پر کردن محتوا بپرهیزید زیرا گوگل به آن مشکوک می‌شود.
  • فروش فصلی خود را به موقع بروز کنید. مشتریان خود را ناامید نکنید.

محتوا در سایت فروشگاهی

محتوا در سایت فروشگاهی

صفحات محصول

به یاد داشته باشید که مردم و نه گوگل خدمات و محصولات شما را خریداری می‌کنند، بنابراین بهینه‌سازی صفحات تجارت الکترونیک به منظور راضی کردن خواسته‌های و نیازهای مشتریان حیاتی است.

با ارزیابی وبسایت‌های رقبا شروع کنید. تجزیه و تحلیل شما می‌تواند مشخص کند که کدام فاکتورها ارزش سرمایه‌گذاری را دارند. به دنبال موارد زیر باشید:

  • وبسایت‌های چند زبانه.
  • رنگ‌های خاص مورد استفاده در طراحی صفحه محصول.
  • ویژگی‌های خدمات/محصولات.
  • تعداد و ظاهر فراخوان‌های اقدام یا CTA.
  • برای بهبود سئوی داخلی خود، محصولات غیرقابل دسترس را از فهرست خود حذف کنید. وقتی این صفحات برای مدت طولانی در فهرست‌بندی باقی بمانند، در نهایت می‌توانند به رتبه شما آسیب بزنند.

شما می‌توانید کار خود را به ترتیب زیر تنظیم کنید:

  • تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل سرچ کنسول را با تعداد صفحات فهرست شده از نقشه سایت خود و همچنین تعداد صفحات گوگل ارگانیک مقایسه کنید.
  • مطمئن شوید که فقط صفحاتی از نقشه سایت شما برای ایندکس‌ گوگل باز هستند.

صفحات دسته‌بندی

صاحبان وبسایت‌های فروشگاهی معمولا بیشتر توجه خود را به صفحات محصول، صفحات لندینگ (فرود) و صفحه اصلی وبسایت خود معطوف می‌کنند و صفحات دسته‌بندی را فراموش می‌کنند. این در حالی است که صفحات دسته‌بندی نیز باید عالی باشند زیرا آن‌ها تاثیر مستقیمی بر نرخ تبدیل و رتبه‌بندی جستجو دارند.

اگر کاربران وب ظاهر یک صفحه دسته‌بندی را دوست نداشته باشند، اصلا صفحه محصولا را باز نخواهند کرد و تمام تلاش‌های شما در زمینه سئو به هدر می‌رود.

در اینجا چند معیار کلیدی برای نظارت به منظور بهینه نگه داشتن صفحات دسته‌بندی شما وجود دارد:

  • نرخ تبدیل: نسبت مقایسه تعداد فروش به تعداد بازدیدکنندگان سایت.
  • تعامل: زمانی که بازدیدکنندگان در صفحات وبسایت سپری می‌کنند. هر چه مردم زمان بیشتری را برای مشاهده محتوای شما صرف کنند، احتمال خرید بیشتر می‌شود.
  • نرخ کلیک: انتقال از صفحات دسته‌بندی به صفحات محصول.
  • درآمد به ازای هر بازدیدکننده: نسبت بین درآمد شما و تعداد بازدیدکنندگان. این معیار حتی از نرخ تبدیل نیز مهم‌تر است. داشتن مشتریان کمی که محصولات گران قیمت می‌خرند بهتر از تعداد زیادی از مشتریانی است که محصولات ارزان قیمت خریداری می‌کنند.

وبلاگ

یک دهه پیش، وبلاگ‌نویسی صرفا یک سرگرمی اضافی تلقی می‌شد، اما امروزه یک ابزار قدرتمند است که به صورت فعالانه توسط شرکت‌های تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک وبلاگ می‌تواند به سایت فروشگاهی شما کمک کند تا اطلاعات ارزشمندی را به مشتریان ارائه دهید، وفاداری آن‌ها را بدست آورید و ارتباط قوی با آن‌ها ایجاد کنید. همچنین، با درج کلمات کلیدی محبوب در مقالات وبلاگی، بازدیدهای بیشتری را از موتورهای جستجو جذب خواهید کرد.

در اینجا چند معیار برای محتوای بهینه شده سئو با کیفیت بالا آورده شده است:

  • این باید شامل پرس و جوهای قوی باشد که صفحات شما را به بالای رتبه‌بندی جستجو می‌رساند.
  • پست‌های شما باید به سوالاتی پاسخ دهند که اغلب مشتریان شما می‌پرسند: نحوه استفاده از برخی محصولات، نحوه انتخاب از بین چندین سرویس مشابه، نحوه افزایش طول عمر اقلام خریداری‌شده و غیره.
  • جدا از متن، مقالات شما باید شامل تصاویری زنده و جذاب باشند تا بخش‌های متنی را جدا کرده و خوانندگان را درگیر خود نگه دارد.
  • مقالات شما باید حاوی لینک‌هایی به صفحات محصول و دسته در کاتالوگ شما باشد.
  • شما باید محتوای خود را برای اشتباهات گرامری و همچنین اطلاعات گمراه کننده یا منسوخ به طور کامل تصحیح و ویرایش کنید.

عنوان و توضیحات متا

عنوان و توضیحات متا، المان‌های کوتاه اما معناداری هستند. آن‌ها شما را در معرض دید قرار می‌دهند زیرا کاربران وب هنگام انتخاب از میان منابع مشابه آن‌ها را مشاهده می‌کنند.

عنوان متا و توضیحات شما باید به طور خلاصه موضوع صفحه را به گونه‌ای بازگو کند که افراد تمایل به بازدید و کاوش بیشتر آن را داشته باشند.

سئو داخلی سایت های فروشگاهی

تگ‌های H

تگ‌های عنوان (H1، H2، H3 و ….) بسیار مهم هستند زیرا ساختار مقاله را شکل می‌دهند. هنگام بازدید از وبلاگ‌ها و صفحات محصول، کاربران وب ابتدا تگ‌های عنوان را مشاهده می‌کنند و در عرض چند ثانیه تصمیم می‌گیرند که آیا مطلب ارزش مطالعه را دارد یا نه.

همچنین، هدرها از نقطه نظر سئو ارزشمند هستند. گوگل توجه بیشتری به این تگ‌ها نسبت به متن خود محتوا می‌کند.

دو نکته ظریف را در نظر داشته باشید؛ تگ‌های H را که ایده‌ای از هر بخش متنی را منعکس می‌کند و کلمات کلیدی مرتبط را در بر می‌گیرد، جمع آوری کنید.

نظرات و بررسی‌ها

شما ممکن است یک کمپین تبلیغاتی درجه یک را راه اندازی کنید و ازطریق تمام کانال‌های ارتباطی موجود شرکت خود را تبلیغ کنید، اما مشتریان بالقوه با کمی شک و تردید به برند شما نزدیک می‌شوند و به این فکر می‌کنند که شما صرفا برای دستیابی به فروش بیشتر بر مزایای محصول خود تاکید می‌کنید.

اما وقتی کاربران وب در پلتفرم‌های بررسی مستقل، نظرات بی طرفانه‌ای در مورد محصول شما می‌خوانند داستان تغییر می‌کند.

مردم به دیگر مشتریان اعتماد می‌کنند و 91% از کل مشتریان به بررسی و نظرات آنلاین به اندازه توصیه‌های شخصی از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده اعتماد دارند.

ارسال نظرات مثبت زیاد در مورد محصولات شما می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. نظرات منفی تاثیر چندانی ندارند، البته تا زمانی که در اقلیت باشند.

بیایید صادق باشیم، هر محصولی دارای معایبی است و عدم وجود خریداران ناراضی خود می‌توانند بازدیدکنندگان را مشکوک کند.

نظرات مشتریان بیشتر از آنچه فکر می‌کنید برای سئوی داخلی مفید است.

بررسی‌ها و نظرات، محتوای اصیل، تازه و ثابتی را ارائه می‌دهند که هم برای موتورهای جستجو و هم برا ی مشتریان احتمالی مفید است. ناگفته نماند که این نظرات اغلب حاوی کلمات کلیدی هستند که خود یک مزیت اضافی به شمار می‌رود.

تشویق کاربران به گذاشتن نظر خود یک هدف بازاریابی است. به عنوان یک متخصص سئو، وظیفه شما تحلیل نظرات موجود و اشاره به کمیت و کیفیت آن‌هاست.

بهترین روش برای بدست آوردن نظرات بیشتر ازطریق بازاریابی ایمیلی و ایجاد سهولت و راحتی برای خریداران در ارائه نظرات در وبسایت شما است.

حسابرسی محتوا

به یاد داشته باشید که محتوا صرفا برای پر کردن فضاهای خالی در وبلاگ یا کاتالوگ تولید نمی‌شود. محتوا سلاح شما برای تسخیر بازار است. بنابراین، باید آن را قدرتمند و گیرا کنید.

اگر محتوا خود را ارزیابی نکنید، هرگز متوجه نخواهید شد که آیا مفید بوده است یا نه.

تحلیل منظم و بروزرسانی مطالب قدیمی به شما کمک می‌کند تا به برتری دست یابید. یک نقطه زمانی خاص را برای بازبینی تمام محتوای منتشر شده خود انتخاب کنید. این می‌تواند یک بار در ماه یا یک بار در سال باشد.

رفتار مخاطبان هدف خود را از نظر نظرات، کلیک‌ها، میانگین زمان مطالعه و سایر معیارها کنترل کنید.

سوالاتی که مشتریان اغلب از تیم پشتیبانی مشتری شما می‌پرسند را تجزیه و تحلیل کنید و از آن‌ها به عنوان موضوعاتی برای مقالات وبلاگ خود استفاده کنید.

همچنین، اگر متوجه راه‌حل‌های محتوایی جالب در وبسایت‌های رقبای خود شدید، حتماً از آنها استفاده کنید.

تصاویر

بهینه‌سازی تصویر یک روش سرمایه‌گذاری هوشمند در زمان است زیرا این پتانسیل را دارد تا سرعت صفحه شما را به طرز قابل توجهی بهبود بخشد.

در اینجا مهمترین نکاتی است که باید هنگام کار با تصاویر به خاطر بسپارید، آورده شده است:

  • فرمت عالی: PNG و GIF برای فضاهای بزرگ رنگ‌های ثابت، JPG برای عکس‌ها.
  • فشرده‌سازی: انواع ابزارهای رایگان یا پولی و خدمات آنلاین برای فشرده‌سازی تصاویر شما وجود دارد.
  • زیبایی شناسی: تصاویر محصول باید جذاب باشند، احساسات مثبت را بیدار کنند و کاربران وب را برای سفارش دادن تحریک کنند. بهتر است از یک عکاس حرفه‌ای استفاده کنید تا محصولات خود را از بهترین منظر ممکن به نمایش بگذارید.
  • سئو: کلمات کلیدی را در متن جایگزین، به ویژه متن‌های اطراف تصاویر قرار دهید.

ویدئوها

هنگام کار با ویدئو، به موارد زیر توجه کنید:

  • از فرمت MP4 استفاده کنید، زیرا کوچک‌ترین اندازه فایل را تولید می‌کند.
  • اندازه فایل بهینه را با در نظر گرفتن اندازه صفحه نمایش بازدیدکنندگان خود انتخاب کنید.
  • به یاد داشته باشید که تمام فایل‌های ویدئویی را فشرده کنید.
  • در صورت امکان مدت زمان ویدئو را کاهش دهید.
  • ویدیو را به جای ارائه به صورت محلی در YouTube، Vimeo یا سایر منابع مشابه آپلود کنید.
سئو داخلی سایت های فروشگاهی

تجربه کاربری در سایت فروشگاهی

بررسی و بهبود قابلیت استفاده یکی از وظایف اصلی برای هر متخصص سئو است. وظیفه شما این است که یک تحلیل دقیق انجام دهید که شامل موارد زیر باشد:

  • کاربر به طور متوسط چقدر زمان را در صفحه صرف می‌کند؟
  • نرخ پرش چقدر است؟
  • CTA ها چقدر خوب عمل می‌کنند؟
  • کدام صفحات بیشترین بازدید را دارند؟

نتایج خود را کنار هم قرار دهید و تیم‌های بازاریابی و توسعه شرکت خود را درگیر کنید. مسائلی که تاثیر متفی بر قابلیت استفاده دارند، می‌توانند فنی یا غیرفنی باشند.

به عنوان مثال، تبلیغات بیش از حد، متن ضعیف، فونت نوشتاری بسیار کوچک یا بسیار بزرگ، دکمه‌هایی که کار نمی‌کنند یا مسائل دیگر تاثیر زیادی بر قابلیت استفاده دارند.

وظیفه شما این است که این نقاط ضعف را پیدا کنید و وظایف مربوطه را به اعضای تیم بسپارید. در ادامه، مهم‌ترین المان‌های تاثیرگذار بر تجربه کاربر را برای شما فهرست کرده‌ایم.

1. پیمایش

پیدا کردن اطلاعات یا محصولاتی که مشتریان به آن نیاز دارند باید کار آسانی باشد. اطمینان حاصل کنید که منو وبسایت شما راحت و شهودی است و ساده‌ترین مسیر را به بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد.

وقتی وبسایت شما جذاب و استفاده از آن ساده باشد، بازدیدکنندگان مدت زمان طولانی‌تری در آن باقی می‌مانند.

2. لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی باید برای سایت‌های فروشگاهی کاملا فکر شده باشد.

سه دلیل عمده برای استفاده از لینک داخلی وجود دارد:

  • پیمایش در سایت را برای کاربران ساده کنید و به آنها محتوای جذاب مرتبط با اطلاعاتی که به آنها علاقه دارند ارائه دهید.
  • به موتورهای جستجو کمک کنید تا سایت شما را بخزند و مضامین محتوای شما را شناسایی کنند.
  • با بازدید از چندین صفحه محصول، کاربران را تشویق کنید مدت بیشتری در سایت شما بمانند.

فرض کنید یک مشتری از موردی که در نتایج گوگل بر روی آن کلیک کرده است، رضایت کامل ندارد. آیا بلافاصله وبسایت را ترک می‌کند؟ نه لزوما، اگر شما لینک‌هایی به گزینه‌های مشابه در اختیار او قرار دهید. این می‌تواند اول گام شما برای تبدیل مشتریان باشد.

لینک داخلی همچنین به ایجاد انکرتکست به شما کمک می‌کند. این یک روش عالی برای اطمینان از این موضوع است که کلمات کلیدی شما در جایگاه اول در موتور جستجو دست خواهند یافت.

بهترین راهکارها برای یک استراتژی لینک‌سازی داخلی مناسب:

  • فقط در صورت لزوم لینک‌ها را اضافه کنید.
  • لینک‌های زیاد با انکرتکست‌های متفاوت قرار ندهید.
  • از قدرت بردکرامب برای کمک به کاربران برای درک سلسله مراتب چند سطحی سایت برای پیمایش بهتر استفاده کنید.
  • قابل کلیک‌ترین لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که تصاویر جذابی دارند. این را در نظر بگیرید تا کاربران را در وبسایت خود نگه دارید.

3. محصولات مرتبط

وقتی شخصی آماده است تا اقدامی انجام دهد و محصولی را از وبسایت شما خریداری کند، چرا محصولات مرتبط را برای افزایش درآمد خود ارائه ندهید؟

به عنوان مثال، یک برند مبلمان ممکن است یک ست از صندلی‌ها را برای مشتری که در حال خریدن یک میز است، پیشنهاد دهد. یک وبسایت رزرو هتل ممکن است تخفیف‌هایی را برای کرایه ماشین پیشنهاد دهد.

مردم از خدمات مفیدی که همه نیازهای آنها را برآورده کرده و زندگی آن‌ها را آسان‌تر می‌کند، قدردانی می‌کنند.

4. صفحه سوالات متداول/درباره ما/تماس با ما

وقتی صفحات کلی خود را بهینه می‌کنید، در مورد محتوا FAQ یا سوالات متداول بیشتر فکر کنید. اگر نتوانید به سوالات افراد پاسخ دهید، آن‌ها به وبسایت‌های دیگر مراجعه خواهند کرد.

مهم نیست صفحات محصول/خدمات شما تا چه اندازه توصیفی هستند، کاربران همچنان سوال خواهند داشت. داشتن یک صفحه FAQ در وبسایت می‌تواند در پر کردن این شکاف موثر باشد.

اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات اولیه، از جمله اقدامات امنیتی وبسایت، گزینه‌های حمل و نقل و سیاست‌های بازگشت وجه را پوشش می‌دهید. ارائه این اطلاعات می‌تواند اعتماد خریداران را افزایش دهد و فروش شما سر به فلک بکشد.

یک بخش جذاب «درباره ما» به شهرت شما کمک خواهد کرد. به مشتریان احتمالی در مورد پیشینه، ارزش‌های شرکتی و معیارهای کلیدی شرکت خود بگویید. این کار به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بدانند با یک کسب و کار معتبر سروکار دارند و نه صرفا یک وبسایت اینترنتی.

در صفحه «تماس با ما»، تمام راهکارهای تماس مشتریان با شما ازجمله شماره تلفن و فکس، آدرس ایمیل، اسکایپ، واتس اپ، صفحات رسانه‌های اجتماعی، فرم‌های تماس با وبسایت و چت لایو را فهرست کنید.

5. مقایسه‌ها

با ارائه یک ابزار مقایسه محصول، فرآیند تصمیم‌گیری را برای خریداران خود اسان کنید. این ابزار باید داده‌های اولیه را از توضیحات محصول جمع آوری و مقایسه کند و بهترین گزینه‌ها را بر اساس نیاز مشتری پیشنهاد دهد.

6. ویدئوهای محصول

ویدیوهایی بسازید که نشان دهد چگونه می‌توان از محصولات شما استفاده کرد. یک فرمت مناسب برای حوزه کاری خود انتخاب کنید.

به عنوان مثال، اگر تجهیزات می‌فروشید، نکات نصب و نگهداری را ارائه دهید. یا اگر لوازم آرایشی می‌فروشید، می‌توانید وبلاگ زیبایی خود را ایجاد کنید و نکاتی در مورد آرایش را در آن منتشر کنید.

نشان دادن نحوه استفاده از محصولات شما به بازدیدکنندگان باعث ایجاد اعتماد و افزایش تبدیل می‌شود.

7. جستجوی سایت

مشتریان خود را از جستجو در کل وبسایت به منظور یافتن آنچه به آن نیاز دارند، دور کنید. درج یک کادر جستجو که به راحتی قابل مشاهده است، به آن‌ها کمک می‌کند تا خیلی سریع محصولی که می‌خواهند را پیدا کنند.

آمازون یک نمونه خوب است. کادر جستجوی آن‌ها خریداران را مستقیما به دسته‌بندی محصول مورد نظر هدایت می‌کند.

کلام آخر

سئو داخلی می‌تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند و نیز تصویر برند شما را در فضای وب بهبود بخشد.

منبع : searchenginejournal

بیشتر بخوانید :

نکات مهم و فاکتور های سئو داخلی؛ 12 مورد پر اهمیت آن

تبلیغات دهان به دهان؛ راهی اثبات شده برای معرفی برند

دیدگاهتان را بنویسید