×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ ایمیل مارکتینگ چیست؛ فواید و انواع کمپین های آن
تاریخ انتشار : 26 مرداد 1401 زمان مطالعه : 5 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

ایمیل مارکتینگ چیست؛ فواید و انواع کمپین های آن

ایمیل مارکتینگ چیست؛ فواید و انواع کمپین های آن

ایمیل مارکتنیگ یا بازاریابی ایمیلی همچنان سودآورترین کانال بازاریابی مسقیم است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 به 9/17 میلیارد دلار افزایش یابد.

بدون شک، ایمیل باید بخش جدایی‌ناپذیر استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باشد. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید برند خود را گسترش دهید یا محصولتان را تبلیغ کنید، ایمیل مارکتینگ یکی از موثرترین ابزارهای در دسترس است.

با این وجود، رقابت برای جذب مشتریان جدی است. هر ایمیل ارسالی باید جذاب و ارزشمند باشند تا گیرنده علاقمند به باز کردن آن شود. آیا می‌توانید آن‌ها را سرزنش کنید؟ به این فکر کنید که صندوق‌های ورودی ایمیل ما تا چه اندازه از ایمیل‌های خودکاری پر شده‌اند که ارزش کمی دارند.

بنابراین، چگونه می‌توانید مانع از انتقال ایمیل خود به سطل زباله یا به طور کلی نادیده گرفته شدن شوید؟ چه چیزی باعث ایجاد کمپین‌های ایمیلی موثر می‌شود که لیدهای شما را به مشتری تبدیل می‌کند؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از ایمیل برای تبلیغ محصولات و خدمات به مشتریان بالقوه و نیز مشتریان کنونی و گذشته استفاده می‌کند. این نوع بازاریابی برای ایجاد آگاهی از برند، ایجاد تبدیل و افزایش وفاداری مشتری ضروری است.

در سال‌های ظهور اینترنت، ایمیل مارکتینگ به یک هنر باستانی تبدیل شده است، اما همچنان کارایی خود را دارد. در میان کانال‌های بازاریابی مانند رسانه های اجتماعی و SMS، ایمیل به طور مکرر بالاترین ROI به ازای هر دلار هزینه شده را شامل می‌شود؛ چیزی حدود 38 تا 42 دلار بازگشت سرمایه به ازای هر 1 دلار هزینه شده.

برای این که بهتر متوجه شوید، یک ROI 10:1 برای تلاش‌های بازاریابی دیجیتال، بازده فوق العاده در نظر گرفته می‌شود.

از آنجایی که خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک هر روز بیشتر به بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به لید، مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی وابسته می‌شوند،‌ ایمیل مارکتینگ با پیام‌ها شخصی‌سازی شده در زمان و مکان مناسب و با یک پیشنهاد عالی، رضایت مشتریان را جلب می‌کند.

البته فقط به این دلیل که مخاطبان قبول کرده‌اند با شما تعامل ایمیلی داشته باشند، به این معنی نیست که هر ایمیل به صورت خودکار باعث ایجاد تبدیل و یا یک رابطه قابل اعتماد می‌شود. شما باید استراژی داشته باشید. این به معنی درک جایگاه هر گیرنده ایمیل در سفر مشتری است.

ایمیل مارکتینگ چیست؛ فواید و انواع کمپین های آن

انواع کمپین‌های ایمیل مارکتینگ

انواع مختلفی از کمپین‌های ایمیلی وجود دارند. در اینجا برخی از موارد رایجی که تیم‌های بازاریابی در طول سال‌ها ایجاد کرده‌اند و هنوز هم موثر هستند، آورده شده است:

1. ایمیل خوشامدگویی

این ایمیل خودکار وقتی فردی برای دریافت ایمیل از شما ثبت نام می‌کند، ارسال می‌شود. به آن‌ها اجازه می‌دهید تا بدانند متوجه آن‌ها شده‌اید: تصدیق و قدردانی از تصمیم آنها برای تعامل با شرکت شما. اینجا شروع یک رابطه زیباست!

2. تبلیغاتی

وقتی یک محصول یا خدمات جدید دارید، یا می‌خواهید محصولات یا خدمات فعلی خود را مجدد معرفی کنید،‌ ایمیل‌های تبلیغاتی را متناسب با هر بخش از فهرست ایمیل خود ارسال کنید.

اقدامات مقدماتی برای مشتریان بالقوه و دسترسی ویژه یا امتیازات دیگر برای مشتریان فعلی می‌تواند هر فردی را در جایی که در سفر خرید خود است، جذب کند.

3. فصلی

جمعه سایه، تابستان، بازگشت به مدرسه و سایر رویدادهای فصلی فرصت‌های عالی هستند تا به مردم بگویید آنچه برای گذراندن تعطیلات، فارغ التحصیلی یا بازگشت به مدرسه نیاز دارند را در اختیار دارید.

4. ایمیل خودکار

وقتی صحبت از ایمیل مارکتینگ در میان باشد، اتوماسیون بهترین گزینه است. وقتی مشترک شما بر روی یک پیشنهاد کلیک می‌کند، خریدی انجام می‌دهد، کالایی را مرجوع می‌کند، اقلام را در سبد خرید باقی می‌گذارد.

این اقدام نرم افزار بازاریابی را فعال می‌کند تا یک ایمیل سفارشی برای هر اقدام خاص او ارسال کند. به عبارت دیگر این ضرب المثل که تا تنور داغ است، نان را بچسبان.

5. مشارکت مجدد

آیا مدتی از آخرین باری که فردی قبلا به کسب و کار شما علاقمند بود یا از شما خرید می‌کرد، گذشته است و از او بی‌خبر هستید؟ ایمیلی همراه با پیشنهادی که نتواند آن را رد کند یا اطلاعات ارزشمند برای او ارسال کنید و رابطه خود را مجدد احیا کنید. بگذارید بدانند که آنها و لحظات خوبی را که با هم گذرانده‌اید به یاد می‌آورید.

6. خدمات پس از فروش

تعامل ایمیلی شما بعد از این که فردی از محصولات یا خدمات شما استفاده کرد، به اتمام نمی‌رسد. این تازه شروع مسیر جذب اعتماد و وفاداری مشتری ازطریق حفظ توجه و مفید بودن است.

در این شرایط، ایمیل نقش مهمی را ایفا می‌کند که با تایید سفارش شروع می‌شود و ازطریق تایید ارسال مرسوله و ایمیل‌های مربوط به رضایت مشتری ادامه می‌یابد. شما باید اطمینان حاصل کنید که هر مشکلی برطرف شود و همچنین محصولات و خدمات اضافی را به او معرفی کنید.

7. خبرنامه

برای مشترکین خود محتوای ارزشمند تولید کنید و به طور منظم آن‌ها را به اشتراک بگذارید. این کار باعث می‌شود که شرکت و محصولات شما در ذهن مخاطب باقی بماند و در عین حال برند شما با محتوایی که ارزشمند است در ارتباط خواهد بود.

محتوا می‌تواند به شکل نکات مفید، بروزرسانی در مورد یک محصول و حتی کمی سرگرمی تولید شود.

8. کمپین رها کردن سبد خرید

مردم خرید آنلاین را دوست دارند، سبد خرید خود را با هر آنچه که در لحظه خوب به نظر می‌رسد پر می‌کنند و سپس بنا به دلایل مختلفی، خرید را کامل نمی‌کنند.

برخی میانگین رها کردن سبد خرید را بین 70 تا 80 درصد تخمین می‌زنند. اتوماسیون ایمیل با ایجاد یک یادآوری ایمیل به تشویق خریداران برای بازگشت به آن موارد در سبد خرید کمک می‌کند.

ایمیل مارکتینگ چیست؛ فواید و انواع کمپین های آن

فواید و مزایای برتر ایمیل مارکتینگ

بازگشت سرمایه بالا تنها دلیلی نیست که چرا ایمیل مارکتینگ ارزش زمان و سرمایه‌گذاری شما را دارد.

  • ارائه محتوای شخصی‌سازی شده: راه حل‌های ایمیل مارکتینگ قوی کمک می‌کنند تا ایمیل خود را برای تولید محتوای شخصی‌سازی شده که با هر مخاطب بر اساس اطلاعات، پیشنهادها و پیام‌های مرتبط با نیازهایشان در هر مرحله و زمان از سفر مشتری متناسب است، تقسیم‌بندی کنید.
  • افزایش لید و درآمد: محتوای شخصی‌سازی شده موجب افزایش لید می‌شود. هرچه تعداد لیدهای واجدشرایط بیشتر باشد، درآمد نیز افزایش می‌یابد.
  • ایجاد کمپین‌های مقرون به صرفه: کمپین‌های ایمیلی قوی که از اتوماسیون و محتوای تولید شده توسط انسان استفاده می‌کنند، منجر به لیدهایی با کیفیت بالا شده و در مقابل تلاش و هزینه کمتری را می‌طلبند. یک کمپین ایمیل مارکتینگ موثر می‌تواند هزینه کمتری برای شما داشته باشد و در عین حال ROI بالاتری را به ارمغان آورد.
  • گردآوری بازخورد مشتریان: یکی دیگر از فواید تعامل مستقیم با مشتریان، توانایی گردآوری بازخورد و بررسی آن‌ها برای پیدا کردن حوزه‌هایی است که نیاز به بهبود دارند و نیز درک کارهایی است که به درستی انجام شده‌اند.

کلیک کنید، کلیک کنید، باز کنید: چگونه ایمیل شما خوانده شود

در دریای وسیعی از ایمیل‌ها، چگونه می‌توانید مطمئن شوید که ایمیل برند شما دیده شود و نرخ کلیک و باز شدن بیشتری را به خود اختصاص دهد؟

  • از شخصی شدن نترسید: محتوای شخصی‌سازی شده کلید این است که به مشترکین خود بفهمانید که به خواسته‌های آنها توجه می‌کنید.
  • خطوط موضوعی را کوتاه نگه دارید: کوتاه و شیرین توجه مشتریان شما را از میان انبوه ایمیل‌هایی که صندوق ورودی آنها را پر می‌کنند، جلب خواهد کرد.
  • زمان مناسب را انتخاب کنید: یکی دیگر از مزیت‌های راه‌حل‌های ایمیل مارکتینگ مبتنی بر داده و خودکار این است که می‌توانید در هر زمانی که برای مشترکتان مناسب‌تر است، ایمیل ارسال کنید، نه فقط زمانی که شخصی برای ارسال دستی ایمیل‌ها در دسترس شماست.
  • ارسال ایمیل‌های سازگار با موبایل: با توجه به اینکه افراد بیشتر در تلفن‌های هوشمند خود ایمیل می‌خوانند، اطمینان از اینکه ایمیل‌های شما پاسخگو و سازگار با موبایل هستند می‌تواند به معنای تفاوت بین تبدیل یا حذف باشد.
  • تقسیم‌بندی مشترکین ایمیل: بخشی از قدرت شخصی‌سازی، توانایی تقسیم‌بندی فهرست مشترکان ایمیل است تا مؤثرترین پیام‌ها را برای مخاطبان مناسب ارسال کنید.
  • نسخه آزمایشی، طراحی و دکمه‌ها – تکرار و انطباق مبتنی بر داده برای درک مشتریان و ملاقات با آنها بر اساس شرایط آنها ضروری است. تست A/B می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام پیام‌ها و انتخاب‌های طراحی بهترین نتایج را از مشترکین شما می‌گیرند.
  • از اتوماسیون ایمیل استفاده کنید: بدون شک، شما به محتوایی نیاز دارید که توسط انسان برای انسان ایجاد شده است. اما وقتی نوبت به اطمینان از اینکه محتوای شما در زمان مناسب به شخص مناسب تحویل داده می‌شود می‌رسد، اتوماسیون راه حل است. بین مدیریت حجم انبوه اطلاعات و کارهای تکراری و توانایی ارسال ایمیل در هر زمان، نرم افزار ایمیل مارکتینگ خودکار کلید کسب بهترین نتایج است.

داده‌ها را به من نشان دهید: آمار ایمیل مارکتینگ

وقتی صحبت از اثبات ارزش ایمیل مارکتینگ به میان باشد، اعداد و ارقام بازگوی همه چیز هستند.

  • ایمیل مارکتینگ می‌تواند تا 4200 درصد بازگشت سرمایه را به ارمغان بیاورد که به طور نجومی بالاتر از آنچه بازاریاب‌ها ROI استثنایی 10:1 در نظر می‌گیرند، است.
  • روزانه 4 میلیارد نفر از ایمیل استفاده می‌کنند.
  • تقریباً 20 درصد از شرکت‌های خرده‌فروشی/تجارت الکترونیک ایمیل‌ها را با ویژگی‌هایی مانند نژاد، جنسیت و قومیت شخصی‌سازی می‌کنند.
  • اگرچه بسیاری از نسل هزاره و مصرف‌کنندگان Gen Z از ایمیل و پیامک استفاده می‌کنند، درصد زیادی از بیبی بومرها (74%) ایمیل را راهی شخصی برای برقراری ارتباط با برندها می‌دانند.
  • ·       80 درصد از بازاریاب‌ها قبل از اینکه ایمیل مارکتینگ را کنار بگذارند، رسانه‌های اجتماعی را پشت سر می‌گذارند.
  • به گفته 31 درصد از بازاریاب‌های B2B، بهترین راه برای پرورش لید، خبرنامه ایمیلی است..
  • 66 درصد از بازاریاب‌ها می‌گویند که اتوماسیون ایمیل مارکتینگ مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی زمان ارسال ایمیل ارزشمند است.

اگرچه ایمیل یکی از قدیمی‌ترین اشکال ارتباطات دیجیتال در نظر گرفته می‌شود، اما از نقطه نظر استفاده رتبه برتر را به خود اختصاص داده است زیرا تقریبا همه از ایمیل استفاده می‌کنند؛ فرقی نمی‌کند که برای اهداف کاری باشد یا شخصی.

به عبارت ساده‌تر، ایمیل مارکتینگ همچنان در عصر حاضر وجود دارد و به بقای خود ادامه می‌دهد. کمپین‌های ایمیلی یک روش مقرون به صرفه برای دسترسی به هزاران مشتری تنها در یک لحظه هستند، و این قابلیت وجود دارد که هر ایمیل متناسب با مخاطب شخصی‌سازی شود.

شخص‌سازی جادو نیست، بلکه یک روش است.

اگر می خواهید ایمیل مارکتینگ انجام دهید، نگران هیچ مساله ای نباشید، ما در کنار شما هستیم. آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت با استفاده از بهترین سرویس ها به شما کمک می کند تا بیشترین بازخورد را از کمپین ایمیل مارکتینگ خود داشته باشید. برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

منبع: the-future-of-commerce

بیشتر بخوانید :

6 استراتژی موثر ایمیل مارکتینگ

بازاریابی قطره ای یا drip marketing چیست؟

خبرنامه ایمیلی چیست؛ بهترین شیوه ها، نحوه ایجاد و نوشتن

دیدگاهتان را بنویسید