×
صفحه اصلی سئو ساختار سایت (معماری سایت) چیست و نحوه تنظیم آن
تاریخ انتشار : 04 اسفند 1401 زمان مطالعه : 20 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

ساختار سایت (معماری سایت) چیست و نحوه تنظیم آن

ساختار سایت (معماری سایت) چیست و نحوه تنظیم آن

سایت شما باید یک ساختار تعریف شده داشته باشد، زیرا بدون آن صرفا مجموعه ای تصادفی از صفحات و پست های وبلاگی است.

کاربران شما برای پیمایش در سایت و کلیک از صفحه ای به صفحه دیگر به این ساختار نیاز دارند. همچنین، گوگل از این ساختار سایت برای تعیین این که چه محتوایی مهم است و چه چیزی کمتر مرتبط است، استفاده می کند. این مطلب هر آنچه باید در مورد ساختار یا معماری سایت بدانید را در اختیار شما قرار می دهد.

چرا ساختار سایت مهم است؟

ساختاربندی وبسایت هم برای قابلیت استفاده و هم برای یافت پذیری مهم است. بسیاری از سایت ها فاقد ساختاری مناسب برای راهنمایی بازدیدکنندگان به سمت اطلاعات مورد نظرشان هستند.

داشتن یک ساختار سایت واضح منجر به درک بهتر سایت توسط گوگل می شود، بنابراین بسیار برای سئو مهم است. بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد آن بیاندازیم.

اهمیت قابلیت استفاده

ساختار وبسایت شما تاثیر قابل توجهی بر تجربه بازدیدکنندگان (UX) دارد. اگر بازدیدکنندگان نتوانند محصولات یا اطلاعاتی که به دنبالش هستند را پیدا کنند، احتمال این که به بازدیدکنندگان دائمی یا مشتری تبدیل شوند خیلی کم است.

به عبارت دیگر، شما باید در پیمایش وبسایت به آن ها کمک کنید. یک ساختار سایت خوب به این هدف شما کمک خواهد کرد.

پیمایش سایت باید آسان باشد. شما باید پست ها و محصولات خود را دسته بندی کرده و لینک دهید تا یافتن آن ها آسان باشد. بازدیدکنندگان جدید باید بتوانند بلافاصله آنچه می نویسید یا می فروشید را درک کنند.

اهمیت برای سئو

یک ساختار سایت قوی به طرز قابل توجهی احتمال رتبه بندی در موتورهای جستجو را افزایش می دهد. سه دلیل اصلی برای این وجود دارد:

  1. به گوگل کمک می کند تا سایت شما را درک کند. نحوه ساختاربندی سایت به گوگل سرنخ های مهمی در مورد این که کجا می تواند باارزش ترین محتواها را بیابد، می دهد. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند سایت شما در اصل در مورد چیست یا چه محصولی را می فروشید. یک ساختار سایت مناسب موتورهای جستجو را قادر می سازد تا محتوا را سریع پیدا کرده و ایندکس کنند. بنابراین، یک ساختار سایت مناسب منجر به رتبه بندی بالاتر در گوگل می شود.
  2. مانع از رقابت با خودتان می شود. در سایت، شما ممکن است پست های وبلاگی مشابه با هم داشته باشید. به عنوان مثال، اگر در مورد سئو مطالب زیادی می نویسید، می توانید چندین پست در مورد ساختار سایت داشته باشید که هر یک جنبه های مختلف را پوشش می دهند. در نتیجه، گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام یک از این صفحات مهم تر هستند، بنابراین با خود برای رتبه های بالاتر گوگل رقابت خواهید کرد. برای انجام این کار به لینک سازی داخلی و ساختار طبقه بندی خوب نیاز دارید، بنابراین همه این صفحات می توانند به نفع شما کار کنند و نه به ضرر شما.
  3. با تغییرات وب سایت شما سروکار دارد. محصولاتی که در فروشگاه خود می فروشید احتمالاً در طول زمان تکامل می یابند. محتوایی که می نویسید نیز همینطور است. احتمالاً با فروختن سهام قدیمی، خطوط محصول جدیدی را اضافه می کنید. یا مقالات جدیدی می نویسید که کامل تر از مقالات قدیمی هستند. شما نمی خواهید گوگل محصولات قدیمی یا پست های وبلاگ حذف شده را نشان دهد، بنابراین باید با این نوع تغییرات در ساختار سایت خود مقابله کنید.
ساختار سایت (معماری سایت) چیست و نحوه ایجاد آن

چگونه ساختار سایت خود را تنظیم کنید

بنابراین، چگونه می توانید یک ساختار سایت قوی بسازید؟ ابتدا، به یک ساختار سایت ایده آل نگاهی می اندازیم؛ سپس توضیح می دهیم که چگونه می توانید به این ساختار ایده آل برای سایت خود دست یابید.

ساختار سایت ایده آل

بیایید با بررسی ساختار ایده آل شروع کنیم: اگر از صفر شروع می کنید، چگونه باید سایت خود را سازماندهی کنید؟ ما فکر می کنیم یک وبسایت به خوبی سازماندهی شده باید شبیه به یک هرم با چندین سطح باشد:

  1. صفحه اصلی
  2. دسته بندی ها
  3. زیر مجموعه ها (فقط برای سایت های بزرگ تر)
  4. صفحات و پست های جداگانه

صفحه اصلی باید در بالای هرم قرار گیرد. سپس، باید صفحات دسته بندی را زیر آن داشته باشید. شما باید بتوانید تمام محتواهای خود را زیر یکی از این دسته بندی ها قرار دهید. اگر سایت شما بزرگ تر است، می توانید هر بخش یا دست را به زیرمجموعه هایی تقسیم کنید. در زیر دسته بندی ها و زیرمجموعه ها، محتواهای جداگانه قرار می گیرند.

ساختار سایت (معماری سایت) چیست و نحوه ایجاد آن

صفحه اصلی

در بالای هرم صفحه اصلی قرار دارد. صفحه اصلی شما باید به عنوان یک مرکز پیمایش برای بازدیدکنندگان عمل کند. این بدان معنی است که باید از صفحه اصلی به مهم ترین صفحات وبسایت خود لینک دهید. با انجام این کار:

  • احتمال این که بازدیدکنندگان وارد صفحاتی شوند که شما می خواهید، بیشتر است.
  • به گوگل نشان می دهید که این صفحات مهم هستند.

مراقب باشید که به صفحات زیادی از صفحه اصلی خود لینک ندهید زیرا باعث به هم ریختگی خواهد شد. یک صفحه اصلی به هم ریخته بازدیدکنندگان را به هیچ جا هدایت نخواهد کرد.

پیمایش

علاوه بر داشتن یک صفحه اصلی به خوبی سازماندهی شده، مهم است که یک مسیر پیمایش خوب در سایت خود ایجاد کنید. پیمایش در سراسر سایت شما شامل دو المان اصلی است: منو و بردکرامب.

منو

ابتدا، بیایید نگاهی به منو بیاندازیم. منو وبسایت مرسوم ترین کمک برای پیمایش سایت است و شما باید بهترین بهره را از آن ببرید. بازدیدکنندگان از منو سایت برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنند.

منو به آن ها کمک می کند تا ساختار سایت را درک کنند. به همین دلیل است که دسته بندی های اصلی وبسایت همگی باید در منو اصلی گنجانده شوند.

علاوه بر این، همیشه لازم نیست همه چیز را فقط در یک منو قرار دهید. اگر یک سایت بزرگ با دسته بندی های زیادی دارید، این کار ممکن است وبسایت شما را به هم ریخته و منوی اصلی شما انعکاس ضعیفی از بقیه سایت شما باشد. در جایی که منطقی است، ایجاد منوی دوم ایده خوبی است.

به عنوان مثال، eBay یک منو در بالای صفحه دارد – که به آن منوی نوار بالا نیز می گویند – و علاوه بر آن، یک منوی اصلی نیز دارد. این منوی نوار بالا به صفحات مهمی لینک می خورد که دسته بندی در فروشگاه نیستند،

مانند صفحاتی که به حساب شخصی بازدیدکننده در سایت مربوط می شوند. منوی اصلی مهمترین دسته بندی محصولات را در eBay نشان می دهد.

در نهایت، درست مانند صفحه اصلی نباید لینک های زیادی به منوی اصلی اضافه کنید. اگر این کار را انجام دهید، ارزش آن ها هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو کاهش می یابد.

بردکرامب

با اضافه کردن بردکرامب به صفحات خود می توانید ساختار سایت را شفاف تر کنید. بردکرامب ها، لینک های قابل کلیکی هستند که معمولا در بالای صفحه یا پست دیده می شوند.

بردکرامب انعکاسی از ساختار سایت است. آن ها به بازدیدکنندگان کمک می کنند تا بدانند کجا قرار دارند. بردکرامب تجربه کاربری و نیز سئو سایت را بهبود می بخشند، همانطور که می توانید در راهنمای ادوین در مورد بردکرامب مطالعه کنید.

اگر از یک سایت وردپرسی استفاده می کنید، می توانید یکی از چندین پلاگین بردکرامب موجود را اضافه کنید. شما همچنین می توانید از افزونه Yoast SEO استفاده کنید.

طبقه بندی ها

وردپرس از طبقه بندی هایی برای گروه بندی محتوا استفاده می کند (سایر CMS ها اغلب سیستم های مشابهی دارند). کلمه «taxonomy» اساساً یک اصطلاح فانتزی برای گروهی از چیزها – صفحات وب سایت، در این مورد – است که دارای یک ویژگی مشترک هستند.

این راحت است زیرا افرادی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع هستند، می توانند مقالات مشابه را راحت تر پیدا کنند. شما می توانید محتوا را به روش های مختلف گروه بندی کنید. طبقه بندی های پیش فرض در وردپرس دسته ها و برچسب ها هستند.

دسته ها در ساختار سایت

دسته ها

شما باید پست های وبلاگی یا محصولات خود را در سایت به چند دسته تقسیم کنید.

اگر این دسته بندی های خیلی بزرگ شدند، باید آن ها را نیز به زیرمجموعه های کوچک تر تقسیم کنید تا همه چیز واضح باشد.

به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه لباس دارید و کفش نیز می فروشید، می توانید این دسته را به زیرمجموعه هایی مانند چکمه، کفش پاشنه بلند و کفش تخت تقسیم کنید. همه این زیرمجموعه ها حاوی محصولاتی هستند، در این مورد کفش، از آن نوع خاص.

افزودن این سلسله مراتب و طبقه بندی صفحات به کاربر و گوگل کمک می کند تا تمام مطالبی که می نویسید را درک کنند. هنگام پیاده سازی ساختار دسته بندی خود، مطمئن شوید که دسته های اصلی را به صفحه اصلی اضافه می کنید.

برچسب ها

ساختار سایت شما از اضافه کردن برچسب ها سود می برد. تفاوت بین دسته بندی و برچسب بیشتر به ساختار مربوط می شود.

دسته ها سلسله مراتبی هستند: شما می توانید زیر دسته و حتی زیر شاخه داشته باشید.

برچسب ها این سلسله مراتب را ندارند: برچسب ها فقط می گویند: «سلام، این مقاله یا محصول دارای ویژگی خاصی است که ممکن است برای یک بازدید کننده جالب باشد.»

اینطور فکر کنید: دسته ها فهرست مطالب وب سایت شما هستند و برچسب ها شاخص هستند. یک برچسب برای فروشگاه آنلاین لباس ذکر شده در بالا می تواند یک برند باشد، به عنوان مثال، Timberlands.

از ایجاد برچسب های زیاد اجتناب کنید. اگر یک برچسب جدید و منحصر به فرد به هر یک از مطالب خود اضافه کنید، شما هیچ چیز را ساختاربندی نمی کنید.

اطمینان حاصل کنید که هر برچسب حداقل دو بار استفاده شده باشد و برچسب مقالاتی که واقعا به یک گروه تعلق دارند را نشان می دهد.

برخی از تم های وردپرس برچسب ها را با هر پست نشان می دهند، اما برخی نه. اطمینان حاصل کنید که برچسب های شما در جایی، ترجیحاً در پایین مقاله یا در نوار کناری، در دسترس بازدیدکنندگان قرار گیرند.

گوگل تنها کسی نیست که برچسب ها را دوست دارد: آنها برای بازدیدکنندگان شما نیز مفید هستند که ممکن است بخواهند درباره همان موضوع بیشتر بخوانند.

لینک داخلی در ساختار سایت

لینک سازی داخلی متنی

ساختار سایت در مورد گروه بندی و لینک دادن به محتوا داخل وبسایت است. تا به اینجا، ما بیشتر در مورد لینک های طبقه بندی شده صحبت کردیم: لینک هایی در صفحه اصلی، در پیمایش و دسته ها.

از طرف دیگر، لینک های متنی لینک های داخلی درون متن صفحات هستند که به صفحات دیگر وبسایت شما اشاره می کنند.

برای لینک سازی متنی، صفحه ای که به آن لینک می دهید باید مرتبط با موضوع صفحه ای باشد که خواننده در حال مطالعه آن است.

مهم ترین صفحات شما احتمالاً اغلب بسیار مرتبط هستند تا در چندین صفحه در سراسر سایت خود ذکر شوند، بنابراین اغلب به آنها لینک می دهید. فقط به یاد داشته باشید که نه تنها صفحه ای که به آن لینک می دهید باید مرتبط باشد، بلکه انکر تکست لینک نیز مهم است.

گوگل از مفهوم انکر تکست لینک های شما برای جمع آوری اطلاعات در مورد صفحه ای که به آن لینک می دهید استفاده می کند.

گوگل همیشه از انکر تکست (یا متن پیوند) استفاده می کرد تا بفهمد صفحه ای که به آن پیوند می دهید چیست. اما انکر تکست تنها چیزی نیست که گوگل به آن نگاه می کند.

امروزه محتوای اطراف لینک را نیز برای جمع آوری اطلاعات اضافی در نظر می گیرد. گوگل در تشخیص کلمات و مفاهیم مرتبط بهتر شده است.

افزودن لینک ها از یک مفهوم معنادار به گوگل این امکان را می دهد که به درستی صفحات شما را ارزش گذاری و رتبه بندی کند.

لینک سازی متنی برای وبلاگ ها

برای وبلاگ، شما باید به طور گسترده در مورد موضوعی که می خواهید برای آن رتبه بندی شوید بنویسید. شما باید چند مقاله اصلی بنویسید‌ (سنگ بنای وبلاگ) و پست های متفاوتی در مورد موضوعات فرعی آن تولید کنید.

سپس، این پست های مرتبط را به مقالات اصلی لینک دهید و بالعکس. به این ترتیب، شما اطمینان حاصل می کنید که مهم ترین صفحات دارای تعداد کافی لینک و البته لینک های مرتبط هستند.

استعاره زیر ممکن است به شما در درک این اصل کمک کند: تصور کنید به نقشه ایالت یا کشور نگاه می کنید. احتمالاً شهرهای کوچک و چند شهر بزرگ تر را خواهید دید.

همه شهرستان ها و شهرها به نوعی به هم مرتبط خواهند شد. متوجه خواهید شد که شهرهای کوچک اغلب دارای جاده هایی هستند که به شهرهای بزرگ منتهی می شوند. این شهرها سنگ بنای شما هستند و بیشترین لینک ها را دریافت می کنند.

شهرهای کوچک پست های شما در مورد موضوعات خاص تر هستند. برخی از جاده ها (لینک ها) منتهی به این شهرهای کوچک تر هستند، اما نه به اندازه شهرهای بزرگ.

فرصت های لینک های متنی برای فروشگاه های آنلاین

لینک سازی داخلی متنی در فروشگاه های آنلاین که صفحات کمی برای اطلاع رسانی دارند، عملکرد متفاوتی دارد. شما یک موضوع خاص را در صفحات محصول خود جستجو نمی کنید؛ بلکه یک محصول را می فروشید.

بنابراین، در صفحات محصول هدف شما نگه داشتن بازدیدکننده در آن صفحه و متقاعد کردن او به خرید محصول است. در نتیجه، لینک سازی متنی در این زمینه کمتر به چشم می آید.

شما معمولاً نباید لینک های متنی را به توضیحات محصول خود اضافه کنید، زیرا ممکن است منجر به کلیک کردن افراد و خروج از صفحه شود.

فقط چند راه معنی دار برای افزودن لینک های متنی به صفحات محصول شما وجود دارد:

  • لینک از یک صفحه مجموعه محصول به تک تک محصولات
  • بخش «اقلام مرتبط» یا «مقایسه با موارد مشابه».
  • بخش «مشتریان نیز خرید کردند».
  • بخش «مجموعه های محصول» یا «معمولا با هم خریداری می شوند».

صفحات فرود (لندینگ پیج)

صفحات فرود (لندینگ پیج)، صفحاتی هستند که می خواهید مخاطبان هنگام جستجوی کلمات کلیدی که بهینه سازی کرده اید، آن ها را بیابند.

به عنوان مثال، ما می خواهیم افرادی که «آموزش سئو رایگان» را جستجو می کنند به صفحه آموزش رایگان ما با عنوان «سئو برای تازه کارها» منتقل شوند. شما باید به محتوای مهم ترین صفحات فرود خود متفاوت از سایر صفحات معمولی خود نگاه کنید.

در اینجا ما دو نوع صفحات فرود را بررسی می کنیم: صفحات سنگ بنا یا ریشه و صفحات فرود محصولات. این ها هر دو صفحاتی هستند که می خواهید بازدیدکنندگان از موتورهای جستجو وارد آن ها شوند، اما رویکرد این دو با هم متفاوت است. ابتدا، کمی در مورد هدف جستجو صحبت می کنیم زیرا باید بدانید مخاطب هدف شما واقعا به دنبال چه چیزی است.

هدف جستجو

هنگام تنظیم ساختار سایت خود، باید در مورد هدف جستجو فکر کنید. هدف جستجو در مورد چیزی است که فکر می کنید افراد در جستارهای موتورهای جستجو وارد می کنند. مردم می خواهند چه چیزی را بیابند؟ و انتظار دارند چه چیزی را پیدا کنند؟

به احتمالات متفاوت در هدف جستجو فکر کنید، زیرا ممکن است بخواهید انواع مختلفی را در سایت خود پوشش دهید.

  • آیا افراد فقط به دنبال پاسخ یک سوال یا یک تعریف هستند؟
  • آیا قبل از خرید محصولات را با هم مقایسه می کنند؟
  • آیا قصد خرید فوری چیزی را دارند؟

این اغلب در نوع جستار منعکس می شود. شما همچنین می توانید از نتایج جستجوی گوگل برای تولید محتوای عالی متناسب با نیازهای افراد استفاده کنید.

هنگامی که شما ایده ای از هدف جستجو دارید، ضروری است مطمئن شوید که صفحه فرود شما با هدف جستجوی مخاطبان شما مطابقت دارد.

صفحات می توانند به بیش از یک هدف جستجو پاسخ دهند، اما حداقل برای مهم ترین صفحات خود به یک نمای واضح نیاز دارید.

صفحات محتوا سنگ بنا

مقالات سنگ بنا مهم ترین مقالات اطلاعاتی در وبسایت شما هستند. تمرکز آن ها بر تامین بهترین و کامل ترین اطلاعات در مورد یک موضوع خاص است؛ هدف اصلی آن ها فروش محصولات نیست.

به خاطر این تمرکز، وقتی در مورد صفحات سنگ بنا صحبت می کنیم پست های وبلاگی به ذهنمان می رسند. البته، اما این بدان معنی نیست که فقط باید پست وبلاگی باشد. تمام انواع وبسایت ها دارای مقالات سنگ بنا هستند! قانون سرانگشتی: اگر یک مقاله همه چیزهایی را که در مورد یک موضوع گسترده می‌دانید جمع آوری کند، یک مقاله محتوایی است.

صفحات فرود محصول

صفحات فرود محصول به طرز قابل توجهی از مقالات سنگ بنا متفاوت هستند. مقالات سنگ بنا طولانی هستند، در حالی که صفحات فرود محصول نباید زیاد طولانی باشند. به جای مقالات کامل، آن ها باید متمرکز باشند. این صفحات صرفا باید شامل محتوایی متقاعدکننده برای خریدار باشند. نیازی نیست تمام اطلاعات را شامل شوند.

واضح است که شما می خواهید برای این صفحات رتبه بندی شوید و این بدان معناست که آنها به محتوا نیاز دارند.

محتوای کافی برای گوگل برای اینکه بفهمد صفحه درباره چیست و برای چه کلمه کلیدی باید رتبه بندی کند. در حالی که مقالات سنگ بنا با هزاران کلمه تولید می شود، در حد چند پاراگراف برای صفحات فرود محصول کافی است.

تمرکز اصلی محتوا باید روی محصولات شما باشد.

ساختار سایت (معماری سایت) چیست و نحوه ایجاد آن

حفظ ساختار سایت

ساختاربندی یا تغییر ساختار محتوا همیشه در هر کاری که انجام می دهید، بالاترین اولویت را ندارد. به خصوص وقتی پست های وبلاگی زیادی منتشر می کنید یا به طور منظم محتوا اضافه می کنید، ممکن است کمی طاقت فرسا به نظر آید.

اگرچه همیشه کار جذابی نیست، اما باید آن را انجام دهید یا وبسایت شما به هم ریخته خواهد شد. برای جلوگیری از این امر، نه تنها باید ساختار سایت خود را مرتب کنید بلکه هنگام فزودن محتواهای جدید نیز مراقب باشید. ساختار سایت باید بخشی از استراتژی سئو بلندمدت شما باشد.

منو خود را ارزیابی کنید

وقتی هدف کسب و کار یا وبسایت شما تغییر می کند، منوی وبسایت نیز باید تغییر کند. وقتی در مورد ساختاربندی مجدد وبسایت خود فکر می کنید، برنامه ریزی بصری به شما کمک خواهد کرد. یک فلوچارت تهیه کنید.

با یک یا دو سطح عمیق از منوی جدید خود شروع کنید و ببینید آیا می توانید در صفحات بیشتری که در طول سال ها ایجاد کرده اید قرار بگیرند. متوجه خواهید شد که برخی از صفحات هنوز معتبر هستند، اما دیگر به منوی شما مرتبط نیستند.

مشکلی نیست، فقط مطمئن شوید که در صفحات مرتبط و در نقشه سایت خود به آنها لینک دهید تا گوگل و بازدیدکنندگان شما همچنان بتوانند این صفحات را پیدا کنند. فلوچارت همچنین هرگونه شکاف در ساختار سایت را به شما نشان می دهد.

در طبقه بندی وبسایت خود تجدیدنظر کنید

ایجاد یک نمای کلی از دسته بندی ها، دسته های فرعی و محصولات یا پست ها به شما کمک می کند تا در مورد طبقه بندی وبسایت خود تجدیدنظر کنید. این می تواند یک صفحه گسترده ساده باشد، اما می توانید از ابزارهای بصری تر مانند LucidChart یا MindNode نیز استفاده کنید.

آیا دسته بندی ها و دسته های فرعی محصولات شما هنوز یک نمای کلی منطقی از محدوده محصول یا پست ها و صفحات شما ارائه می دهند؟ شاید تا به حال متوجه شده باشید که یک دسته بندی بسیار موفق تر از بقیه بوده است، یا شاید تعداد زیادی پست وبلاگ در مورد یک موضوع و تعداد کمی در مورد موضوعات دیگر نوشته اید.

اگر یک دسته بسیار بزرگ تر از بقیه دارید، هرم سایت شما ممکن است از تعادل خارج شود. در مورد تقسیم این دسته به دسته های مختلف فکر کنید.

اما، اگر برخی از خطوط تولید در نهایت بسیار کوچک تر از بقیه هستند، ممکن است بخواهید آنها را ادغام کنید. فراموش نکنید که مواردی را که حذف می کنید، ریدایرکت کنید.

در صورتی که نقشه سایت HTML خود را به صورت دستی ساخته اید، پس از تغییر ساختار سایت، نقشه سایت را به روز کنید. در صورت قطعی شدن نقشه سایت XML، آن را دوباره به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید.

محتوای قدیمی را پاک کنید

ممکن است بخواهید برخی از مقالات قدیمی را به روز کرده و دوباره منتشر کنید تا دوباره مرتبط شوند. اگر مقاله ای قدیمی شده باشد، هیچ کس آن را نمی خواند و بهتر است به طور کامل از شر آن خلاص شوید. این کار باعث می شود که سایت مرتب شود.

توجه به این نکته مهم است که در چنین مواردی نباید صرفا صفحه را پاک یا حذف کنید. اگر گوگل نتواند صفحه را پیدا کند، برای کاربر صفحه خطای 404 را نمایش می دهد. هم موتورجستجو و هم بازدیدکننده این پیغام را می بینند که چنین صفحه ای وجود ندارد، و این تجربه بد کاربری است و به ضرر سئو خواهد بود.

هوشمندانه عمل کنید!

اگر صفحه شما هموز اعتبار دارد و صفحه ای با موضوع مرتیط دارد شما باید URL صفحه ای که پاک می کنید را ریدایرکت 301 دهید تا کاربر به صفحه ای مرتبط هدایت شود. این می تواند سئو شما را بهبود بخشد.

در صورتی که صفحه ی مرتبطی ندارید می توانید از استاتوس کد 410 استفاده کنید. که به گوگل می گوید این صفحه برای همیشه پاک شده است.

از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی اجتناب کنید

وبسایت شما در مورد یک موضوع خاص است، که این موضوع خاص می تواند بسیار گسترده یا بسیار خاص باشد.

هنگام اضافه کردن محتوا، باید مراقب کنیبالیزیشن کلمات کلیدی باشید. اگر مقالات خود را برای کلمات کلیدی که بسیار مشابه هم هستند بهینه سازی می کنید، شانس خود را برای رتبه بندی در گوگل از دست می دهید.

اگر مقالات مختلف را برای کلمات کلیدی مشابه بهینه کنید، با خود رقابت می کنید و این باعث می شود رتبه هر دو صفحه کاهش یابد.

اگر درگیر کنیبالیزیشن کلمات کلیدی هستید، باید اقداماتی برای مقابله با آن انجام دهید. به طور خلاصه، باید در مورد عملکرد محتوای وبسایت خود تحقیق کنید و به احتمال زیاد برخی از مقالات را با هم ادغام و ریدایرکت کنید.

هنگام ادغام پست ها، توصیه می کنیم با شبیه سازی یکی از پست های اصلی با افزونه Yoast Duplicate Post یک پیش نویس جدید ایجاد کنید.

این کار به شما این آزادی را می دهد که بدون ایجاد این تغییرات در یک پست زنده، روی پست ادغام شده خود کار کنید.

کلام آخر

همانطور که متوجه شدید، دلایل بسیار زیادی برای اهمیت ساختار سایت وجود دارد. یک ساختار سایت خوب هم به گوگل و هم به بازدیدکنندگان کمک می کند تا سایت شما پیمایش کنند. اعمال تغییرات را آسان تر کرده و از رقابت با محتوای خود جلوگیری می کند.

بنابراین از نکات مذکور در این راهنما برای بررسی و بهبود ساختار سایت خود استفاده کنید. به این ترتیب، از همه چیز مطلع خواهید بود و از رشد خارج از کنترل وب سایت خود جلوگیری می کنید!

منبع : yoast

بیشتر بخوانید :

سئو تکنیکال Technical SEO چیست و چه اهمیتی دارد

محتوای همیشه سبز چیست و چگونه تولید می شود + مثال

چگونه سرعت سایت وردپرس را افزایش دهیم؛ ۱۲ راهکار کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید