×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ صدای برند چیست؛ اهمیت و نحوه کشف صدای برند خود
تاریخ انتشار : 14 دی 1401 زمان مطالعه : 16 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

صدای برند چیست؛ اهمیت و نحوه کشف صدای برند خود

صدای برند چیست؛ اهمیت و نحوه کشف صدای برند خود

بر اساس یک نظرسنجی جدید، 88 درصد از بازاریاب ها احساس می کنند که صدای برند ازطریق ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان به کسب و کار آن ها کمک می کند.

مشتری که احساس می کند به یک برند مرتبط است، اغلب به آن وفادار می ماند. این می تواند منجر به تکرار فروش و توصیه های شفاهی به دیگران شود.

این بدان معنی است که شما زمان و هزینه کمتری را صرف کسب مشتریان جدید خواهید کرد و البته متقاعد کردن آن ها برای خرید از شما.

ما به تفصیل توضیح می دهیم که صدای برند چیست و چرا اهمیت دارد. توضیح می دهیم که چگونه می توانید آن را پیدا کنید تا بتوانید شخصیتی را توسعه دهید که به شما در تبدیل مشتریان اولیه به خریداران وفادار کمک خواهد کرد.

صدای برند چیست؛ اهمیت و نحوه کشف صدای برند خود

صدای برند چیست؟

صدای برند نحوه صحبت کردن یک برند با مخاطبان خود و جهان است. این شخصیت منحصر به فرد نهفته در یک کسب و کار و پرسونای منعکس دهنده یک برند است.

اگر با صدای برند صحبت کنید،‌ خواهید دانست که آیا پاسخ جسارت آمیز، متواضعانه، حمایت کننده یا از روی بدخلقی به شما می دهند.

از بسیاری جهات، صدای برند در مرکزیت رابطه مشتریان با یک کسب و کار قرار دارد. صدای برند ارتباط و جامعه را تقویت می کند و حتی می تواند اعتماد بیشتری را در محصولات یک برند ایجاد کند.

درست مانند شخصیت یک دوست نزدیک یا آشنا، یک صدای برند متقاعدکننده به اندازه خود کسب و کار حس منحصر به فرد بودن را دارد.

به راحتی قابل تشخیص است که اهداف و ارزش های اصلی یک کسب و کار را بازگو می کند.

برندهایی که با همه صحبت می کنند با هیچ کس صحبت نمی کنند.

مورگان براون، معاون بازاریابی، Shopify

به عنوان مثال، صدای برند Chipotle، سرگرم کننده، مطمئن و متین است و همین آن را از سایر فست فودهایی که غذاهای مشابه ارائه می دهند، متمایز می کند.

همانطور که صدای برند خود را توسعه می دهید، ارتباطی که می خواهید با مشتریان خود داشته باشید را مد نظر قرار دهید.

آیا این یک دوست، محرم، فرد تبلیغاتی، همکار محترم، متخصص صنعت، دانشمند، خواهر و برادر یا والدین است؟

صدای و لحن برند: صدای برند شخصیت کلی کسب و کار شما است. لحن، از سوی دیگر، احساسات و عطف آن صدا است. در حالی که صدای برند در طول عمر یک برند ثابت می ماند، لحن بر اساس بازتابی از وضعیت فعلی تغییر می کند.

چرا صدای برند اهمیت دارد؟

مورگان براون، معاون بازاریابی Shopify می گوید: برندهایی که با همه صحبت می کنند با هیچ کس صحبت نمی کنند.

فرقی نمی کند که تمایز یک کسب و کار به معنی آن چیزی باشد که برند را نشان می دهد، روشی که محصول تولید می شود یا نحوه تعامل با مخاطب، مصرف کنندگان به دنبال تجربه های متمایز و برندهایی هستند که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

توسعه صدای برند برند شما را از رقبا متمایز می کند، حتی اگر محصولات مشابه ای را تولید و عرضه می کنید.

این کار می تواند بر نحوه درک مشتریان از کسب و کار شما تأثیر بگذارد، اعتماد ایجاد کند، ارتباط ایجاد کند یا به مردم اجازه دهد به راحتی صدای شما را در میان هیاهوی بازار شناسایی کنند.

بر درک مخاطب تاثیر می گذارد

شما می خواهید برندتان شهرت مثبتی را بدست آورد، اما صدای برند دقیقا بر نحوه درک آن توسط مشتریان تاثیرگذار است. .

برند شما ممکن است به دلیل تحقیقات در حوزه پزشکی، مواد سازگار با محیط زیست یا اسلوگان های الهام بخش شناخته شده باشد. این درک با روشی که صدای برند جایگاه شما در بازار را مشخص می کند، تقویت می شود.

به عنوان مثال، آدیداس از صدای برند خود برای الهام بخشیدن به مصرف کنندگان استفاده می کند. در پوشاک آدیداس، اشاره می شود که مشتریان می توانند غیرممکن ها را میسر سازند.

صدای برند چیست؛ اهمیت و نحوه کشف صدای برند خود

باعث تشخیص می شود

همه ما می دانیم که برند نایکی از اسلوگان یا شعار «فقط انجامش بده» استفاده می کند. در واقع، این اسلوگان به اندازه خود لوگو و نام نایکی شناخته شده است.

در هر کجا و هر زمان که مصرف کننده این اسلوگان را ببیند، فورا تشخیص می دهد که متعلق به برند نایکی است. اگرچه این مورد برای اسلوگان صدق می کند، اما در مورد صدای آرمانی بزرگتر برند نیز صادق است.

اعتماد ایجاد می کند

فرقی نمی‌کند که صدای برند خود را سرگرم کننده، حمایت‌کننده یا جدی تشخیص دهید، همیشه باید به عنوان ابزاری برای ایجاد اعتماد با مشتریانتان عمل کند.

شما نمی خواهید به عنوان دوست احمقی که هرگز دنبال نمی شود برچسب زده شوید. در عوض، از صدای خود، هر شخصیتی که دارد، استفاده کنید تا به مشتریان اطمینان دهید که به هر قولی پایبند خواهید بود و واقعاً همان چیزی هستید که می گویید.

ارتباط ایجاد می کند

ارتباط با برند همان چیزی است که باعث می شود مشتریان دوباره به کسب و کار شما بازگردند. به عنوان مثال، مشتریان ممکن است با برندی که احساس می کنند ارزش های مشترکی با آن دارند ارتباط برقرار کنند.

 یک مشتری ممکن است به دلیل تعهد به محیط زیست و منابع تجدیدپذیر به یک کسب و کار که محصولات کاغذی قابل بازیافت تولید می کند، وفادار شود. یا، یک مشتری ممکن است به کسب و کارهای محلی و خانوادگی وفادار باشد، زیرا احساس می کند ارتباط مستقیمی با صاحبان آن ها دارد.

هدف شما، حتی اگر نمی توانید مستقیماً با مشتریان در یک محیط خرده فروشی صحبت کنید، این است که آنها احساس کنند که شما هستید. صدای برند شما چگونه می تواند شبیه باریستای مورد علاقه شما در کافی شاپ محلی باشد؟

چگونه صدای برند خود را کشف کنیم: تمرین های کلیدی

1. مخاطب هدف خود را تعریف کنید

نحوه صحبت کردن شما به عنوان یک برند تا حد زیادی با مخاطبی که با او صحبت می کنید، ربط دارد.

قبل از این که صدای کسب و کار خود را ایجاد کنید، ابتدا باید مخاطب هدف خود را تعریف کنید.

به عنوان مثال، شما با افراد 50 و 60 ساله به همان شیوه ای که با نوجوانان صحبت می کنید، ارتباط برقرار نمی کنید زیرا در اینصورت این امکان وجود دارد که اعتماد و تعامل مشتریانی که از شما خرید می کنند را از دست دهید.

چند راه برای شناسایی مخاطبان هدف به شرح زیر است:

  • انجام نظرسنجی های پس از خرید
  • تجزیه و تحلیل داده های گوگل آنالیتیکس
  • انجام تحقیقات صنعتی
  • انجام تجزیه و تحلیل رقبا
صدای برند چیست؛ اهمیت و نحوه کشف صدای برند خود

2. برندهای موجود یا افرادی که دوست دارید را پیدا کنید

اگر صدای برند شما بتواند ترکیبی از دو برند موجود، افراد مشهور، شخصیت های خیالی یا چهره های رسمی باشد، کدام را انتخاب می کنید؟

به عنوان مثال، ممکن است برندی بسازید که گیاهان کمیاب را به صورت آنلاین بفروشد و از طریق تحقیقات خود مخاطبان هدف خود را کشف کرده باشید.

بر اساس این اطلاعات، تصمیم می گیرید که ترکیبی از بازار Trader Joe و شخصیت Friends، فیبی بافی باشد.

اکنون که آن اطلاعات را دارید، کاوش های مکتوب انجام خواهید داد. در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

3. با تمرینات نوشتاری خلاقیت خود را به جریان بیاندازید

شما مواد لازم برای ایجاد ترکیبی از یک صدای برند ایده آل را در اختیار دارید. ازطریق تمرین های نوشتاری سرگرم کننده، ما دو هویت را با هم ترکیب می کنیم و مواد اضافی را به آن اضافه می کنیم تا به یک صدای درست متناسب با کسب و کار خود دست یابیم.

ابتدا، در بالای یک صفحه خالی نام دو نهادی که انتخاب کرده اید را یادداشت کنید. با داشتن این دو نام در ذهن خود به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • از چه کلماتی برای توصیف صدای برند جدید خود استفاده می کنید؟ ساکت، باهوش، مفید، خنده دار، الهام بخش، قوی؟
  • اگر برند شما یک شخص بود، چگونه می توانست در یک مهمانی شام شرکت کند؟ آیا او شلوغ ترین فرد حاضر در مهمانی است، محققی است که سخنرانی اخیر خود را خلاصه می کند، میزبان است یا کسی است که لباس های همه را بررسی می کند؟
  • با در نظر گرفتن این شخصیت جدید، 250 کلمه در مورد برند خود بنویسید. چگونه این صداها با هم ترکیب می شوند؟ صدای برند شما از چه نوع کلمات و عباراتی برای توصیف محصولات، ماموریت یا اهداف شما استفاده می کند؟
  • برند شما چگونه یک پست رسانه اجتماعی متمرکز بر محصول را عنوان می کند؟ نسخه ای را که فکر می کنید با شخصیت برند جدیدی که ایجاد کرده اید مطابقت دارد، بنویسید.
  • با استفاده از صدای برند جدید خود، یک ایمیل سبد خرید رها شده بنویسید. چگونه می‌توانید کسی را متقاعد کنید که برگردد و دوباره نگاهی به محصولات شما بیندازد؟

اگر از درک جدیدی که از صدای برند خود دارید راضی هستید، به مرحله بعدی بروید. اگر همچنان به تحقیق بیشتری نیاز دارید، سعی کنید صفحه درباره ما را با صدای برند خود بنویسید.

این صفحه محلی است که شخصیت برند شما می درخشد و می تواند به شما کمک کند تا بهتر خود را تعریف کنید.

ایجاد یک راهنمای سبک برای صدای برند شما

حال که درک دقیق تری از صدای برند خود دارید، زمان آن رسیده است که یک راهنمای سبک برای انعکاس آن ایجاد کنید.

راهنمای سبک شما نه تنها یادآوری می کند که شخصیت برند شما چیست، بلکه به عنوان نقشه ای برای کارمندان، فریلنسرها و شرکای کاری جدید عمل می کند که می خواهند بر اساس صدا برند شما بنویسند و درک عمیق تری از آن بدست آورند.

در اینجا نحوه ایجاد این راهنما برای شما آورده شده است.

1. مکانی برای ساخت راهنمای سبک خود پیدا کنید

بزرگ ترین نیاز در اینجا این است که خیلی سریع و ساده راهنمای سبک خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. Google Docs and Notion مکان های عالی برای شروع کار هستند.

2. بیانیه ماموریت و ارزش های خود را به اشتراک بگذارید

اهداف، آرزوها یا کاری که می خواهید به عنوان یک کسب و کار انجام دهید، چه هستند؟ بیانیه ماموریت، ارزش ها و چشم انداز برند خود را در ابتدای راهنمای سبک یادداشت کنید. این به عنوان یک سطح تعیین شده برای کسی که به دنبال درک شخصیت کسب و کار شماست، عمل می کند.

3. در نظر بگیرید می خواهید مشتریانتان چه احساسی داشته باشند

این فرصت شما برای به اشتراک گذاشتن احساسی است که مشتریان در تعامل با شما بدست می آورند. ایا می خواهید دوست باهوشی باشید که توصیه های هوشمندانه ای را به اشتراک می گذارد؟ یک استاد دانشگاه؟

بهترین دوستی که همیشه می خواهد اوقات خوشی با شما داشته باشد؟ شما باید این اطلاعات را از تمرین های نوشتاری که در بخش قبل عنوان کردیم، در اختیار داشته باشید.

آن اطلاعات را بنویسید و واکنشی که دوست دارید از مشتریان خود بگیرید را نیز درج کنید.

به عنوان مثال: «صدای ما دوست بداخلاقی است که برای همه چیز باز می گردد و می کند هر کسی را تشویق کند. ما دوست داریم که مشتریان در هر زمانی که با ما ارتباط برقرار می کنند، احساس شادی، نشاط و روحیه بهتری داشته باشند.»

4. یک نمودار جالب تهیه کنید

گاهی اوقات بهترین روش برای فهمیدن این که چه صدایی را دوست دارید، این است که صداهایی که دوست نداری را به اشتراک بگذارید.

ایجاد نموداری برای اینکه چگونه شخصیت برند شما به نظر می رسد، آن را برای تیم شما واضح تر می کند.

در راهنمایی که از آن استفاده می کنید، دو بخش ایجاد کنید؛ یکی شامل آنچه برند شما به نظر می رسد و دیگری آنچه که به نظر نمی رسد. بخش ها را با بولت هایی که توصیف می کند صدای برند شما چیست و چه چیزی نیست، کامل کنید.

 مثلا:

به عنوان یک برند، صدای ما به دنبال این است:

  • گرم، دلگرم کننده و حمایت کننده. ما دوست داریم مشتریان با این احساس که ما آنها را درک می کنیم و از آنها حمایت می کنیم، از ما جدا شوند.
  • مهربان، اما نه پرخاشگر. ما دوستی هستیم که از شما درخواست حمایت می کنید، اما در مورد آن زیاده روی نمی کنیم.

به عنوان یک برند، صدای ما این نیست:

  • تحقیر آمیز. ما اینجا هستیم تا به شما توصیه کنیم که چگونه محصولاتمان از سبک زندگی شما حمایت می کنند، اما هرگز تحقیرآمیز در مورد آن با شما صحبت نمی کنیم.
  • سخیف یا کنایه آمیز. ما یکنواخت، ثابت و خوب هستیم، اما شوخی نمی کنیم و کنایه نمی زنیم.

5. یک بخش بایدها و نبایدها ایجاد کنید

حال وقت آن رسیده است که به جزئیات بیشتر اهمیت دهید. در بخش بایدها و نبایدها، جزئیاتی را توضیح می دهید که می خواهید در شرایط خاص چگونه به نظر بیایید.

صدای شما در صفحات محصول، صفحات پرداخت، پست های رسانه های اجتماعی، ایمیل های انبوه، خبرنامه ها و پیام های متنی چگونه باید باشد؟

مطمئن شوید که تغییرات لحن را که در این کانال های مختلف اعمال می شود را نیز در نظر گرفته اید.

6. تصمیم بگیرید که چگونه به گرامر و امور فنی رسیدگی می کنید

این بخش نحوه برخورد برند شما با علائم نگارشی، حروف بزرگ، قوانین املایی، کلمات اختصار، فهرست های شماره ای و بولت ها، تاریخ ها، ارز، خط تیره و غیره را شامل می شود.

صدای برند چیست؛ اهمیت و نحوه کشف صدای برند خود

صدای برند خود را در همه پلتفرم ها یکپارچه نگه دارید

از آنجایی که شما در پلتفرم های مختلف ازجمله رسانه های اجتماعی، ایمیل ها،‌ پیام های SMS و وبسایت خود محتوا تولید می کنید، حفظ یکپارچگی می تواند چالش برانگیز باشد.

انواع مختلف مشتریان از پلتفرم های مختلف شما بازدید خواهند کرد، بنابراین چگونه صدای برند شما می تواند به شخصیت اصلی خود وفادار باقی بماند؟

اینجاست که لحن صدا وارد عمل می شود. لحن صدا به شما انعطاف پذیری مورد نیاز برای ملاقات با مشتریان در پلتفرم های مختلف را می دهد.

در اینستاگرام، پیام های سازگار با محیط زیست یکسان است، اما لحن آن سرگرم کننده تر و شادی بخش تر است: «یک دسته از بطری های قدیمی آب بازیافتی هرگز به این خوبی به نظر نمی رسند».

نمونه هایی از صدای برند

صدای برند بخش قابل توجهی از شخصیت برند شما را شکل می دهد. صدای برند شما می تواند قوی، سرگرم کننده، جدی یا منطقی باشد. ما طیف وسیعی از انواع صدا را انتخاب کردیم تا بتوانید بهترین گزینه را متناسب با برند خود انتخاب کنید.

کنایه آمیز

دوست دلسوز مورد علاقه شما که به برندهای سرگرم کننده تبدیل شده است.

Who Gives a Crap

چه کسی می دانست که دستمال توالت می تواند سرگرم کننده باشد؟ Who Gives a Crap از یک لحن سرگرم کننده و کنایه آمیز برای خرید دستمال توالت استفاده کرده است.

این برند با جملاتی مانند «مطمئناً، ما عاشق توله سگ ها و روزهای آفتابی و پیاده روی در ساحل هستیم، اما عشق واقعی ما دستمال توالت است»، توجه شما را به خود جلب می کند.

سپس، از این توجه برای آموزش پایداری و عدم دسترسی بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان به دستمال توالت استفاده می کند.

Marine Layer  

اگر Marine Layer یک شخص بود، برای همه چیز راه حلی پیدا می کرد. کنایه های این برند به خوبی در ارتباطات بازاریابی و وبسایت آن بکار گرفته شده است به گونه ای که به نظر می رسد یک شخص حقیقی در واقع با شما ارتباط برقرار می کند.

از آنجایی که این برند حس یک دوست را به شما می دهد، تجربه خرید فوق العاده لذت بخشی را احساس خواهید کرد.

قدرت بخش

کلماتی که مشتریان را ترغیب می کنند تا نسخه های بهتری از خودشان شوند.

Patagonia

تعهد Patagonia به پایداری و کنشگری در زبانی که این برند در سراسر تلاش های بازاریابی خود بکار می گیرد، کاملا مشخص است.

علاوه بر این، صدای برند آن ثابت و قوی است. مشتریانش را به بیرون رفتن، پیوستن به کمپین هایی برای حفظ محیط زیست، قوی تر شدن تشویق می کند؛ در حالی که از شما می خواهد همه این کارها را وقتی لباس این برند را بر تن دارید انجام دهید.

Almsthre

نام Almsthre مخفف «almost there» است. این نمایشی از انگیزه و استقامت است که صدای برند را تقویت می کند.

Almsthre صدای برند خود را با ماموریت محصول خود تطبیق می دهد: توانمندسازی مشتریان برای بیرون رفتن، انجام کارهای بیشتر و شرکت در ماجراجویی های بزرگ.

جدی

Private Stock Labs

شما ممکن است محصولاتی را بفروشید که برای محافظت از مشتریانتان کاربرد دارند. به منظور ایجاد بالاترین سطح از اعتماد که مشتریان برای خرید محصولات شما به آن نیاز دارند، برند شما باید به احتمال زیاد شخصیت جدی تر داشته باشد.

Private Stock Labs یکی از این کسب و کارهاست که ماسک های محافظ KN95 و چهار لایه را می فروشد. زبان آن جدی و اطمینان بخش است و گواهینامه ها و علمی که از محصولاتش پشتیبانی می کنند را منعکس می کند.

Molekule

Molekule یک کسب و کار است که دستگاه های تصفیه هوا می فروشد، در نتیجه صدای برند جدی دارد.

پیچیده، مطمئن، و با پشتوانه علمی، گواهینامه ها و تحقیقات، Molekule خود را به عنوان یک برند قابل اعتماد، با کیفیت بالا و تاثیرگذار معرفی می کند.

متفکر

این برندها در نحوه معرفی محصولات خود بسیار دقت می کنند.

Raen

عینک های آفتابی دست ساز برند Raen با نهایت دقت و بر اساس زبانی که برند مستقر در سن دیگو در وبسایت خود استفاده می کند، ساخته می شوند.

توجهی که این برند در ساخت محصولات خود بکار می گیرد، این اطمینان را به مشتریان خود می دهد که با خرید این محصول به همان اندازه اعتماد به نفس پیدا خواهند کرد.

Open Farm

Open Farm غذاهای باکیفیت درجه انسانی برای سگ ها و گربه ها تولید می کند. این شرکت توجه ویژه ای به تامین و تهیه مواد اولیه تشکیل دهنده محصولات خود دارد و صدای برند آن ها به خوبی این موضوع را منعکس می کند.

همین امر یک تجربه کامل و جامع ایجاد می کند، جایی که صدای شرکت اهداف و ارزش های آن را منعکس می کند.

مرتبط

گاهی اوقات بهترین صدای برند، صدای خود شماست. این کارآفرینان چهره و صدای کسب و کار شما هستند.

Oxbow Designs

دیدن یادداشتی از بنیانگار یک کسب و کار تاثیر بسیار زیادی در جهت انسانی کردن یک برند دارد. این باعث می شود که افراد احساس ارتباط بیشتری با کسب و کار شما داشته باشند زیرا درک می کنند که چرا شما اهمیت می دهید.

Oxbow Designs، یک جواهرفروشی که توسط مگی راجرز کایل و توله سگش، هارپر اداره می شود، کار بسیار خوبی در این زمینه انجام می دهد. در اینستاگرام، مگی عکس ها و عکس های هارپر را از محصول منتشر می کند و فاصله بین او و مشتریانش از بین می رود.

Fewer Finer

مدیسون اسنایدر از Fewer Finer در استوری های اینستاگرام فعالیت روزانه دارد و ویدئوهایی را از جواهرات وینتج جدید به اشتراک گذاشته و محصولاتی را توصیه می کند و عکس هایی از روز خود را نشان می دهد.

صدای برند صدای خود اوست، این کار باعث می شود تا مشتریان ارتباط بیشتری با برند برقرار کنند، به خصوص اگر قرار است خریدهای بزرگ مانند حلقه نامزدی یا حلقه ازدواج را انجام دهند.

صدای برند، شخصیت برند شما را مشخص می کند

همانطور که صدای برند خود را توسعه می دهید، به یاد داشته باشید که آن بخش اصلی شخصیت آنلاین کسب و کار شماست.

صدای برند اساس نحوه صحبت کردن شما با مشتری و ایجاد احساس در آن هاست و می تواند بر این که چرا به شما و کسب و کارتان اعتماد می کنند، تاثیرگذار باشد.

تبلیغات خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب و تولید محتوا. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : shopify

بیشتر بخوانید :

چطور می‌توانیم برند آگاهی (brand awareness) آنلاین را افزایش دهیم؟

هویت برند چیست و چگونه یک هویت برند منحصر به فرد ایجاد کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید