×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ تفاوت UX (تجربه کاربر) و UI (رابط کاربری) در چیست
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1401 زمان مطالعه : 5 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

تفاوت UX (تجربه کاربر) و UI (رابط کاربری) در چیست

تفاوت UX (تجربه کاربر) و UI (رابط کاربری) در چیست

UI (User Interface) در مقابل UX (User Experience) دو اصطلاح وابسته به هم هستند که به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما معانی متفاوتی را نشان می‌دهند.

  • UI با تعامل کاربر با یک سیستم سروکار دارد
  • UX به میزان تجربه کاربر در هنگام استفاده از یک سیستم می‌پردازد.

اما اگر تا به حال از خود پرسیده‌اید که تفاوت بین طراحی ui و ux چیست؟  و اگر علاقه‌مند به کار بر روی UI یا UX به صورت حرفه‌ای هستید، ادامه این متن را بخوانید.

تجربه کاربر یا رابط کاربری؟

رابط کاربری (UI) بیشتر اوقات با مجموعه‌ای از صفحه‌ها و عناصر بصری  مانند نمادها ارتباط دارد که فرد را قادر می‌سازد با یک محصول یا خدمات تعامل داشته باشد.

تجربه کاربر (UX) معمولا بر تجربه داخلی که یک فرد در تعامل با هر جنبه‌ای از محصولات و خدمات متعلق به یک شرکت، دولت و جامعه یک فرد دارد، تمرکز می‌کند.

تعریف رایج رابط کاربری این است که رابط کاربری طرح گرافیکی یک سیستم است.

در حال حاضر طراحی شده است. برای مثال متنی که کاربر می‌خواند، تصاویر، فیلدهای وارد کردن متن، و همه موارد دیگری که کاربر با آنها تعامل دارد. این شامل چیدمان صفحه نمایش، انتقال، انیمیشن‌های رابط و هر گونه تعامل است، اما محدود به آن نیست.

وظیفه اصلی طراحان رابط کاربری این است که تصمیم بگیرند که برنامه چگونه به نظر می‌رسد. آنها باید طرح‌های رنگی را انتخاب کنند، عرض خطوط و فونت‌های مورد استفاده برای متن را تعیین کنند. طراحان UI وظیفه ایجاد ظاهر و احساس رابط کاربری یک برنامه را دارند.

تفاوت بین طراحی ui و ux

همه طراحان UI طراح گرافیک هستند اما همه طراحان گرافیک طراح UI نیستند. طراحی UI زیرمجموعه‌ای از طراحی گرافیکی است.

آنها به زیبایی‌شناسی اهمیت می‌دهند. به این شکل که یک طرح چگونه به نظر می‌رسد و به این بستگی دارد که مطمئن شوند رابط سیستم جذاب، از نظر بصری محرک و دارای تم مناسب برای مطابقت با هدف یا شخصیت برنامه است.

تفاوت UX (تجربه کاربر) و UI (رابط کاربری) در چیست

طراحی تجربه کاربری چیست؟

طراحی UX به کل تجربه کاربر از محصول شما از ابتدا تا انتها اشاره دارد. جالب است بدانید که UX تمایل دارد به این سوال پاسخ دهد: چگونه می‌توانم مراحلی را که کاربر برای انجام وظیفه مورد نظر باید انجام دهد را ساده کنم؟

به عبارت دیگر، طراحی UX مجموع کاربرپسندی کل سفر مشتری است.

UX تاریخچه‌ای غنی دارد، همچنین بحث‌هایی در مورد اینکه همه چیز از کجا شروع شد وجود دارد. تجربه کاربری تجربه ای است که کاربر هنگام تعامل با یک محصول از آن برخوردار است.

این را دان نورمن در دهه 90 و در زمان حضورش در اپل ابداع کرد. دان می گوید که «تجربه کاربر» تمام جنبه‌های تعامل کاربران نهایی با یک شرکت را خلاصه می‌کند. این امر می‌تواند از طریق خدمات یا محصولات آن باشد.

شخصیت کاربر چیست؟

مرحله اول طراحی UX زمانی شروع می شود که تحقیقات کاربر انجام شود. این تحقیق به طراحان UX به مخاطبان هدف خود کمک می‌کند و دقیقا از محصولی که طراحی می‌کنند، این مخاطبان به چه چیزی نیاز دارند.

طراحان UX نتیجه تحقیق را با ایجاد پرسونای کاربر نشان می‌دهند. پرسوناها به کاربران کمک می‌کنند تا اهداف، خواسته‌ها، محدودیت‌های کاربران هدف و موارد دیگر را ببینند.

این درک به آنها کمک می‌کند تا راه حل‌های طراحی را پیشنهاد دهند که بهترین کار را برای کاربران خود داشته باشد.

سفر کاربر به چه فرآیندی گفته می‌شود؟

کاربران در هنگام تعامل با یک محصول، احساسات منفی، خنثی یا مثبت را از بین می‌برند. این احساسات معمولا تأثیر زیادی روی آن محصول می‌گذارند.

مفهوم سفر کاربر در تلاش برای طراحان UX برای درک بهتر مقاصد کاربر و نشان دادن آنها به سنگ بنای طراحی تجربه کاربر تبدیل شد.

سفر کاربر مسیری است که کاربر هنگام تعامل با یک محصول دنبال می کند. هر بخش از قصد کاربر را در هنگام تعامل با برنامه مشخص می‌کند.

تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربر دارد. طراحی UX بر سفر کاربر متمرکز است. این فرآیند به حل مشکلات خاص کمک می‌کند.

تفاوت UX (تجربه کاربر) و UI (رابط کاربری) در چیست

چرا طراحی خوب ضروری است؟

هرم بصری نیازهای کاربران زیر آنچه را که یک طراحی UX خوب می‌سازد ساده می‌کند. طراحی خوب تجربه کاربری دیجیتال (UX) برای موفقیت هر وب سایت، برنامه یا محصول دیجیتالی ضروری است.

نه تنها تجربه‌ای شهودی و لذت‌بخش را به کاربران نهایی ارائه می‌کند، بلکه UX خوب همچنین وفاداری و اعتماد را ارتقا می‌دهد و دو ستون اساسی هر استراتژی تجاری خوب هستند.

طراحی تجربه کاربری دیجیتال موثر یک هنر است. ایجاد تعادل بین زیبایی‌شناسی و قابلیت استفاده همیشه آسان نیست اما با وجود تعداد زیاد وب سایت‌ها و برنامه‌های موجود برای کاربران، قابلیت استفاده چیزی است که برخی از تجربیات دیجیتال را از بقیه متمایز می‌کند.

برای مثال Evernote به جای اینکه توسط یک ویژگی جدید غافلگیر شود، با ایجاد یک مکان دائمی در پلتفرم برای به‌روزرسانی‌های جدید، پذیرش ویژگی‌ها را افزایش می‌دهد.

به این ترتیب، کاربران به جای اینکه تحت فشار قرار بگیرند تا فورً آن را یاد بگیرند، این ویژگی را در زمان خود کشف می کنند.

یادداشت‌های انتشار همچنین به کاربران کمک می‌کنند تا درک کنند که این ویژگی چگونه مستقیما با آنها ارتباط دارد و به‌طور نامحسوس آنها را تشویق می‌کند تا آن را امتحان کنند.

آیا برای شروع آماده هستید؟

دیجیتال مارکتینگ برای ساخت یک کسب و کار موفق الزامی است. فرقی نمی کند که می خواهید برند خود را گسترش دهید یا فروش را بیشتر کنید، هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد.

با درک آنچه در فضای دیجیتال رخ می دهد، می توانید از آن بهره ببرید و آینده هر کسب و کاری را تضمین کنید.

ما در آژانس تبلیغاتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی دیجیتال را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب، تبلیغات موبایلی و گوگل ادز. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید :

چندین ایده برای طراحی سایت فروشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید