بازاریابی شبکههای اجتماعی یک روش قدرتمند برای تمامی کسب و کارها برای دستیابی به مشتریان احتمالی و مشتریان است.
مردم ازطریق شبکههای اجتماعی با برندها آشنا میشوند، درباره آنها اطلاعات کسب میکنند، آنها را دنبال میکنند و در نهایت خرید را انجام میدهند.
بنابراین، اگر در پلتفرمهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین نیستید، فرصت را از دست میدهید! بازاریابی عالی در شبکههای اجتماعی میتواند موفقی قابل توجهی را برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد، طرفداران برند اختصاصی ایجاد کند و حتی منجر به لید و فروش شود.
در این راهنمای جامع برای بازاریابی شبکههای اجتماعی، شما یاد میگیرید:
- بازاریابی شبکههای اجتماعی چیست، فواید، آمار و نکات آن چه هستند.
- چگونه یک استراتژی شبکههای اجتماعی ایجاد کنید و آن را اجرا نمایید.
- چند مورد از بهترین پلتفرمهای شبکههای اجتماعی و نحوه استفاده از آنها.
فهرست مطالب بازاریابی رسانه های اجتماعی
- فواید بازاریابی شبکه های اجتماعی
- آمار بازاریابی شبکههای اجتماعی
- ملزومات استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق
- ایجاد برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی خود
- نکات بازاریابی رسانه های اجتماعی
- بهترین پلتفرمهای بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کار
- اولویتبندی استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را شروع کنید
بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی شبکههای اجتماعی یک شکل از بازاریابی دیجیتال است که از قدرت شبکههای اجتماعی محبوب برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندینگ استفاده میکند.
اما صرفا در رابطه با ساخت حسابهای کسب و کار و گذاشتن پست نیست. بازایابی شبکههای اجتماعی نیازمند یک استراتژی در حال تحول با اهداف قابل اندازهگیری است و شامل موارد زیر میشود:
- حفظ و بهینهسازی پروفایل شما
- ارسال تصاویر، ویدئوها، استوریها و ویدئوهای زنده که نشاندهنده برند شما هستند و مخاطبان مرتبط را جذب میکنند.
- پاسخگویی به نظرات، اشتراکگذاریها و لایکها و نظارت بر شهرت شما.
- دنبال کردن و تعامل با فالوورها، مشتریان و اینفلوئنسرها برای ایجاد یک جامعه حول نام تجاری خود.
بازاریابی شبکههای اجتماعی همچنین شامل تبلیغات پولی در شبکههای اجتماعی است که در آن هزینهای را برای قرار گرفتن در معرض حجم زیادی از کاربران هدف خود پرداخت میکنید.
فواید بازاریابی شبکه های اجتماعی
با چنین کاربرد و تنوع گستردهای، شبکه اجتماعی یکی از موثرترین کانالهای رایگان برای کسب و کار در عصر حاضر است. در ادامه برخی از فواید خاص بازاریابی شبکههای اجتماعی را بررسی میکنیم:
- کسب و کار خود را انسانی کنید: شبکه اجتماعی شما را قادر میکند تا کسب و کار خود را به یک شرکتکننده فعال در بازار تبدیل کنید. پروفایل، پستها و تعاملات شما با کاربران یک پرسونای در دسترس را شکل میدهد که مخاطب شما با آن آشنا است و با آن ارتباط برقرار میکند و به آن اعتماد دارد.
- ترافیک را افزایش دهید: بین لینک در پروفایل شما، لینکهای پست وبلاگی در پستها، و تبلغیات شما، شبکه اجتماعی برترین کانال برای جذب ترافیک به سمت وبسایت است زیرا میتواند بازدیدکنندگان را به مشتریان تبدیل کند.
- ایجاد لید و مشتریان: شما میتوانید مستقیما از این پلتفرمها لید و مشتری جذب کنید. شما میتوانید با استفاده از ویژگیهایی مانند فروشگاههای اینستاگرامی و فیسبوکی، پیامرسانی مستقیم، دکمههای دعوت به اقدام در پروفایل و امکان رزرو این کار را انجام دهید.
- افزایش آگاهی از برند: ماهیت بصری پلتفرمهای شبکههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد که هویت بصری خود را در بین مخاطبان گسترده کنید و آگاهی از برند را بهبود بخشید. و آگاهی بهتر از برند به معنای نتایج بهتر با همه کمپینهای دیگر شماست.
- ایجاد روابط: این پلتفرمها خطوط ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم را با فالوورهای خود برقرار میکنند که از طریق آنها میتوانید شبکهسازی کنید، بازخورد جمع آوری کنید، بحث داشته باشید و مستقیماً با افراد ارتباط برقرار کنید.
هرچه مخاطب شما در شبکههای رسانههای اجتماعی بزرگتر باشد و تعامل بیشتری داشته باشد، دستیابی به اهداف بازاریابی برای شما آسانتر خواهد بود.
آمار بازاریابی شبکههای اجتماعی
با توجه به فواید مورد بحث در بخش قبل، تنها به گفته ما اکتفا نکنید. در ادامه نگاهی میاندازیم به برخی از آمارهای مرتبط با بازاریابی شبکههای اجتماعی تا قدرت آن اثبات شود:
- به طور متوسط یک بزرگسال هر روز دو و نیم ساعت را در شبکه های اجتماعی سپری میکند.
- بیش از 70 درصد از افرادی که تجربه مثبتی از یک کسب و کار در شبکههای اجتماعی دارند، آن کسب و کار را به شبکههای خود توصیه میکنند.
- کاربران فیسبوک به طور متوسط هر ماه بر روی ۱۲ تبلیغ فیسبوک کلیک میکنند.
- 81 درصد از مردم از اینستاگرام برای تحقیق در مورد محصولات و خدمات استفاده میکنند.
- تقریباً 80 درصد از کاربران توییتر وقتی پاسخی به توییت خود دریافت میکنند، نسبت به یک تجارت احساس مثبت بیشتری دارند.
- 4 نفر از هر 5 نفر در لینکدین تصمیمات تجاری اتخاذ میکنند.
- 46 درصد از کاربران تیکتاک بدون هیچ گونه مزاحمت دیگری در برنامه شرکت میکنند.
ملزومات استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق
یک استراتژی