×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگسئو سرپ SERP چیست و معرفی چند ویژگی پر کاربرد آن
تاریخ انتشار : 29 آذر 1401 زمان مطالعه : 10 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

سرپ SERP چیست و معرفی چند ویژگی پر کاربرد آن

سرپ SERP چیست و معرفی چند ویژگی پر کاربرد آن

در این مقاله می‌آموزید که سرپ چیست و ویژگی‌های جستجویی مختلف که بر نحوه ظاهر شدن کسب و کار شما برای مخاطب هدف تاثیرگذار هستند را بررسی می‌کنیم.

سرپ (SERP) چیست؟

سرپ یا SERP مخفف search engine results page یعنی صفحه نتایج موتور جستجو است. این صفحه‌ای است که به کاربران موتورهای جستجو بهترین نتایج مرتبط با جستارهایشان را می‌دهد.

صفحات نتایج موتورهای جستجو بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند ورود به حساب کاربری گوگل، تنظیمات موقعیت مکانی، اولویت‌های زبانی و سابقه جستجو از یک کاربر موتور جستجو به کاربر دیگر متفاوت خواهد بود.

در تصویر زیر سرپ برای سئو را مشاهده می‌کنید.

در ابتدای نتایج جستجو، گوگل تعداد تقریبی نتایج جستجو برای جستار کاربر و زمان ارائه آن را نشان می‌دهد. در این مورد، ۴۳٬۰۰۰٬۰۰۰ صفحه وب ایندکس‌ شده برای کلمه کلیدی سئو وجود دارد و نتایج در ۰٫۴۱ ثانیه ارائه شد.

در سمت راست بخش فهرست ارگانیک و سوالات متداول در بخش پنل دانش گوگل برای بهینه‌سازی موتور جستجو قرار دارد. پنل‌های دانش می‌توانند بر اساس نهادی که توصیف می‌کنند،‌ متفاوت باشند.

در این مورد، پنل دانش تعریف سئو را از ویکی پدیا استخراج می‌کند و به دنبال آن عبارت‌های مرتبط، پادکست‌های سئو و عبارات مرتبطی که افراد جستجو می‌کنند، ظاهر می‌شوند.

بخش بعدی سرپ برای سئو شامل دو فهرست ارگانیک بیشتر است که به دنبال آن شرکت‌های محلی سئو قرار می‌گیرند. در سمت راست، شما می‌توانید ادامه پنل دانش را ببینید که تعریف فرهنگ لغت سئو را جستجو می‌کند.

بعد از مجموعه محلی، گوگل داستان‌های خبری برتر در مورد سئو در 24 ساعت گذشته را نمایش می‌دهد. بعد از فهرست ارگانیک دوم، گوگل سه ویدئو را از یوتیوب در مورد سئو در سرپ نمایش می‌دهد و به دنبال آن چهار فهرست ارگانیک دیگر ظاهر می‌شوند.

در نهایت، گوگل نتایج ارگانیک و جستجوهای مرتبط بیشتری ارائه می‌دهد.

اگر از یک دستگاه گوشی همراه استفاده می‌کنید، گوگل شما را مجبور نمی‌کند بر روی صفحه دوم نتایج کلیک کنید.

در عوض، بعد از فهرست جستجوهای مرتبط، صفحه بعدی نتایج جستجو به صورت خودکار با اسکرول به سمت پایین ظاهر می‌شود.

ویژگی‌های سرپ (SERP)

در اولین مثال از یک سرپ از گوگل برای سئو، ویژگی‌های جستجویی متعدد فراتر از نتایج جستجوی ارگانیک ازجمله سوالات متداول، پنل‌های دانش، داستان‌های برتر و ویدئوها قرار دارند.

بیایید نگاهی بیاندازیم به ویژگی‌های سرپ که اغلب با آن‌ها روبرو می‌شویم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرپ که در 66 درصد از سرپ‌ها در ایالات متحده یافت می‌شود، لینک‌های سایت است.

لینک‌های سایت به عبارت ساده لینک‌هایی هستند که به کاربران جستجو اجازه می‌دهند تا محتوای خاصی را فراتر از صفحه اصلی بیابند.

در سرپ زیر برای دیجی کالا، می‌توانید مشاهده کنید که دیجی کالا جایگاه نخست را در جستجوی ارگانیک دارد.

سوالات دیگران

یکی دیگر از ویژگی‌های برتر جستجو، سوالات متداول یا People Also Ask است. این ویژگی می‌تواند در هر جایی در سرپ به نمایش درآید. این ویژگی معمولا با نمایش پنج سوال برتر در مورد یک جستار جستجویی آغاز می‌شود.

در سرپ زیر برای موتور جستجو، گوگل پس از اولین نتیجه جستجوی ارگانیک بخش وسالات متداول را به نمایش درآورده است.

وقتی کاربری بر یکی از سوالات موجود در این بخش کلیک می‌کند، پاسخ آن سوال به نمایش درمی‌آید و لینکی به منبع آن پاسخ نیز داده می‌شود.

همچنین، به صورت خودکار سوالات مرتبط بیشتری به سوالی که کاربر بر روی آن کلیک کرده است، به نمایش درمی‌آید.

نقد و بررسی‌ها Reviews

علاوه بر ستاره‌هایی که در مجموعه محلی برای نقدها و بررسی‌های کسب و کار محلی خود مشاهده می‌کنید و ستاره‌هایی که در تبلیغات خرید می‌بینید، گوگل ممکن است رتبه‌بندی ستاره‌ها و تعداد نقدها و بررسی‌ها را درون نتایج جستجوی ارگانیک نشان دهد.

در سرپ زیر برای کتاب پرفروش حال حاضر، می‌توانید ویژگی نقد و بررسی‌ها را در دو مورد از دو مورد فهرست ارگانیک برتر مشاهده کنید.

تصاویر

وقتی گوگل تصمیم می‌گیرد که بهتر است یک جستار به صورت بصری پاسخ داده شود، از ویژگی تصاویر استفاده می‌کند. این ویژگی می‌تواند در هر جایی در سرپ به نمایش درآید.

در جستجوی زیر برای گیاه کدو تنبل، گوگل ده‌ها عکس از کدو تنبل را به نمایش درآورده است. وقتی بر روی یکی از آن‌ها کلیک کنید، به لینک نتایج جستجوی تصویر گوگل برای آن جستار هدایت می‌شوید و جزئیات بیشتر در مورد ان تصویر برای شما نشان داده خواهد شد.

ویدئوها

مشابه با ویژگی تصویر، ویژگی ویدئو نیز می‌تواند در هر جایی در سرپ به نمایش درآید.

در جستجوی زیر برای 1st party data activation، گوگل یک بخش از ویدئوها از یوتیوب را بعد از چهار تبلیغ، یک ویژگی اسنیپت، سوالات متداول و پنج نتیجه جستجوی ارگانیک به نمایش درآورد.

پنل‌های دانش

پنل‌های دانش، باکس‌هایی از اطلاعات مفید هستند که به صورت خودکار تولید می‌شوند و از منابع مختلف در سراسر اینترنت توسط گراف دانش گردآوری می‌گردند. آن‌ها به طور معمول در سمت راست نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.

در جستجوی زیر برای تنیس، گوگل یک پنل دانش با خلاصه‌ای از این که تنیس چیست و محبوب‌ترین جستجوهای مرتبط به آن را نشان می‌دهد.

مجموعه‌های محلی

وقتی نتایج محلی وجود دارند که با جستار شما منطبق هستند، ممکن است آن‌ها به صورت مجموعه‌های محلی برای شما ظاهر شوند. فهرست مجموعه‌های محلی معمولا با نقد و بررسی‌ها،‌ آدرس و ساعات کاری همراه است.

طبق گزارش Local Pack-O-Meter، 7/35 درصد از تقریبا 60 میلیون جستار جستجویی در ایالات متحده شامل یک مجموعه محلی در ماه مارچ 2022 بوده است.

در سال گذشته، این رقم از 33 درصد به 9/33 درصد در حال نوسان بوده است

فیچر اسنیپت

فیچر اسنیپت معمولا در بالای سرپ‌ها به نمایش درمی‌آید و بخشی از محتوا را از یکی از برترین نتایج جستجو ارگانیک برای یک جستار خاص ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، یک جستجو برای نحوه تغییر آیکون‌های اپلیکیشن، ممکن است یک فیچر اسنیپت با یک ویدئواز یوتیوب که به جستار پاسخ می‌دهد را نشان دهد.

فیچر اسنیپت‌ها معمولا در گوشه سمت راست پایین اسنیپت محتوا برچسب‌گذاری می‌شوند. فرمت‌های دیگر فیچر اسنیپت شامل فهرست‌های شماره‌دار یا بولت‌دار، مانند نتایج نحوه ارسال یک کتاب برای ناشر است.

فیچر اسنیپت گاهی اوقات برای جستار خاص پایین‌تر از گوگل ادز قرار می‌گیرد.

در یک جستجو برای nft چیست، نتیجه برتر یک فیچر اسنیپت به فرمت پاراگراف است.

گوگل ادز

نتایج اسپانسر شده از تبلیغ‌کنندگانی که از گوگل ادز استفاده می‌کنند ممکن است در قسمت بالایی یا پایینی سرپ‌ها نمایش داده شوند. در این جستجو برای ثبت دامنه، سرپ با 4 تبلیغ آغاز می‌شود.

بعد از فهرست‌های ارگانیک، بخش سوالات متداول و داستان‌های برتر، گوگل سه تبلیغ دیگر مرتبط با آن جستجو را نشان می‌دهد.

تبلیغات شاپینگ

علاوه بر تبلیغات متنی استاندارد، گوگل همچنین به خرده‌فروشان این امکان را می‌دهد تا تبلیغات خرید را برای محصولات خود تولید کنند. تبلیغات خرید معمولا نام محصول، قیمت، خرده‌فروش و رتبه‌بندی محصول را شامل می‌شود.

چرخ و فلک یا Carousels

چرخ و فلک‌ها معمولا در قسمت بالایی سرپ ظاهر می‌شوند و پاسخ‌های سریعی را برای جستارهای کاربر ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، یک جستجو برای نژادهای سگ منجر به یک چرخ و فلک از تصاویری از محبوب‌ترین نژادهای سگ می‌شود که کاربران گوگل آن‌ها را جستجو کرده‌اند.

پاسخ‌های سریع

آیا می‌خواهید بدون نیاز به کلیک بر روی لینک یک وبسایت پاسخ سریعی برای سوال خود پیدا کنید؟

پاسخ‌های سریع یک ویژگی گوگل است که گوگل از آن برای نمایش پاسخ به جستار یک کاربر در قسمت بالایی سرپ استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اگر دمای امروز را جستجو می‌کنید، ممکن است موارد زیر را برای موقعیت مکانی خود پیدا کنید.

اگر در جستجوی زمان اکران یک فیلم خاص هستید، گوگل ممکن است زمان نمایش آن فیلم را در نزدیک‌ترین سینمای به شما نشان دهد.

اگر نیاز به تبدیل ارز به نرخ کنونی دارید، گوگل ممکن است بتواند پاسخ آن را در سرپ برای شما نشان دهد. برای یک جلسه در مناطق زمانی مختلف برنامه‌ریزی می‌کنید؟ گوگل می‌تواند تفاوت زمانی بین دو موقعیت مکانی و نیز زمان فعلی در هر دو جا را نشان دهد.

آیا مطمئن نیستید یک کلمه چه معنی می‌دهد؟ گوگل ممکن است تعریف آن کلمه همراه با منشا و کاربردهای مختلف را در اختیار شما قرار دهد.

آیا به کمک برای حل یک مسئله ریاضی نیاز دارید؟ گوگل ممکن است پاسخ را همراه با یک ماشین حساب کاملا کاربردی نشان دهد.

گوگل همچنین ممکن است پاسخ‌های فوری را در قسمت بالایی SERP برای انواع جستارهای زیر ارائه دهد.

  • ترجمه یک کلمه یا عبارت.
  • محاسبه تعداد روزهای تا یک تاریخ خاص یا تعطیلات آینده.
  • پیدا کردن امتیاز یک بازی ورزشی اخیر.
  • تعیین سن افراد بر اساس تاریخ تولد.
  • دریافت تاریخ رویدادهای محبوب، مانند همایش‌ها و جشنواره‌ها.
  • مشاهده قیمت فعلی سهم و خلاصه بازار برای سهام محبوب.

داستان‌های برتر

اگر یک عبارت جستجویی دارای داستان‌های مرتبط است، ممکن است گوگل بخشی را به نمایش داستان‌های برتر از خروجی رسانه‌ها اختصاص دهد.

در این سرپ برای مک بوک، گوگل داستان‌های برتر را بعد از تبلیغات خرید، نتایج ارگانیک، سوالات متداول و نتایج خرید بیشتر نشان می‌دهد.

توییت‌ها

درصد کمی از سرپ‌ها حاوی توییت‌های مرتبط با یک عبارت جستجویی است.

اپلیکیشن‌ها

کاربران جستجو گوگل در دستگاه‌های موبایل ممکن است ویژگی‌هایی را مشاهده کنند که تنها در موبایل قابل مشاهده است.

در جستجوی اپلیکیشن‌های ویرایش عکس، گوگل اپلیکیشن‌هایی را از اپل استور بعد از سه تبلیغ و فهرستی از اپلیکیشن‌ها از منابع مختلف در سراسر وب نمایش می‌دهد.

مقایسه‌های محصول

گوگل این توانایی را دارد که اطلاعات محصول را گرفته و آن‌ها را در نتایج جستجو برای کاربرانی که به دنبال مقایسه محصولات هستند به نمایش درآورد.

در جستجوی آیفون 12 در مقایسه با آیفون 12 پرو، می‌توانید یک فهرست مقایسه‌ای از تصاویر، نقدها و بررسی‌ها، قیمت و اطلاعات اضافی محصول را مشاهده کنید.

وقتی کاربر بر روی لینک مقایسه دقیق کلیک می‌کند، گوگل جزئیات بیشتری را در مورد محصول مقایسه شده همراه با گزینه‌ای برای مقایسه محصول با محصولات دیگر به نمایش درمی‌آورد.

محصولات برتر

برخلاف تبلیغات خرید، ویژگی محصولات برتر محصولات تبلیغ نشده مرتبط با جستار را نشان می‌دهد. در جستجو برای دوربین‌های بدون آینه، گوگل برترین دوربین‌های بدون آینه را بعد از نتایج جستجو ارگانیک و بخش سوالات متداول نشان می‌دهد.

وقتی بر روی یک محصول کلیک می‌کنید، جزئیات بیشتری از آن محصول پدیدار می‌شود. گوگل نظرات سایت‌های شخص ثالث، قیمت‌ها را از چندین خرده‌فروش، بینش‌های برتر از رسانه‌ها، و نظرات چندین خرده‌فروش را نمایش می‌دهد.

مشاغل

گوگل با جمع‌آوری مشاغل از منابع مختلف در سرتاسر وب و نمایش آنها در سرپ برای جستجوهایی مانند مشاغل نزدیک من به کارجویان کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

گوگل به بروزرسانی الگوریتم و ویژگی‌های جستجو خود برای ایجاد یک تجربه کاربری بهتر در میان کاربران جستجو ادامه می‌دهد.

همیشه مراقبت ویژگی‌های جدیدی باشید که در سرپ‌ها برای جستارهای جستجویی هدفمند ظاهر می‌شوند.

سپس، روش‌هایی را برای بهینه کردن صفحات وب پیدا کنید تا در ویژگی‌های جستجو ظاهر شوند و توجه بیشتری را به سمت برند شما در سرپ‌ها معطوف نمایند.

برخی از این ویژگی ها هنوز بر روی زبان فارسی اعمال نشده است.

تبلیغات خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب و تولید محتوا. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

منبع : searchenginejournal

بیشتر بخوانید :

سئو سایت SEO چیست؛ انواع، فاکتور ها و بهترین روش های سئو

ترافیک ارگانیک چیست؛ فواید، استراتژی ها و 5 ترفند ایجاد آن

دیدگاهتان را بنویسید