برنامهریزی و سازماندهی محتوای تولیدی میتواند یک کار بزرگ باشد. خوشبختانه، روشهایی برای ساختاربندی تولید محتوا و اطمینان از این که تیم تولید محتوا مسیر درست را طی میکند، وجود دارد.
اصطلاح محتوا به عنوان یک مجموعه برای پوششدهی تعداد زیادی از موارد مانند گرافیکها، کلمات، تصاویر و پستهای شبکههای اجتماعی بکار گرفته میشود.
سازماندهی تمامی این المانها چالش بزرگی را برای دپارتمانها و تیمهای بازاریابی محتوا ایجاد میکند. به همین دلیل است که محتوا برای اثربخشی به برنامهریزی نیاز دارد.
بدون مقدار مناسب برنامهریزی استراتژیک، در نهایت بخشهای مهم را از دست خواهید داد و کنترل فرآیند کلی تولید محتوا برای شما سخت خواهد شد.
به جای تلاش برای برآورده کردن موعد تحویل کارها و پست گذاشتن دقیقه آخری، شما میتوانید یک برنامه روشن و دقیق داشته باشید که از ماهها قبل تهیه شده است. همین اینها با کمک یک تقویم محتوایی قابل انجام است.
فهرست مطالب تقویم محتوایی
- تقویم محتوایی چیست؟
- چگونه تقویم محتوایی اثربخشی بازاریابی را بهبود میبخشد؟
- چه چیزهایی باید در یک تقویم محتوایی گنجانده شوند؟
- مراحل ایجاد یک تقویم محتوایی چه هستند؟
- 1. اهداف خود را تعیین کنید
- 2. قالبی برای تقویم تهیه کنید
- 3. کانالهای مد نظر خود را انتخاب کنید
- 4. با سال تقویم شروع کنید
- 5. در قیف بازاریابی حرکت کنید
- 6. از تمام تیم خود بخواهید تا ایدههای موضوعی ارائه دهند
- 7. بر انتشار محتوا توسط رقبا نظارت داشته باشید
- 8. خوشههای موضوعی را کشف کنید
- 9. محتوای محبوب در صنعت خود را در نظر داشته باشید
- 10. محتوای خود را اضافه کنید
- 11. محتوای خود را همیشه سبز نگه دارید
- 12. از مطالب قبلی خود استفاده کنید
- 13. در مورد تعداد دفعات انتشار تصمیم بگیرید و محدودیتهای زمانی را تعیین کنید
- تولید محتوا و تبلیغات خود را به ما بسپارید
در این مقاله، به تمام این سوالات پاسخ میدهیم و نیز یک فرآیند گام به گام برای تهیه تقویم محتوایی را در اختیار شما قرار میدهیم. با ما باشید.
تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوایی دقیقا همان چیزی است که به نظر میرسد: یک تقویم مستند از تمام محتواها با تاریخ انتشار مشخص و وظایف فرعی تخصیص داده شده.
این تقویم ابزاری است که به شما در طوفان فکری، سازماندهی، جریانسازی و برنامهریزی تمام محتواهای تولید شده در سراسر کانالها کمک میکند.
تقویمهای محتوایی به شما کمک میکنند تا برنامه محتوایی و خروجی را تجسم کنید و نیز به شما کمک میکند تا اهداف بلندمدت و کوتاه مدت را برای استراتژی بازاریابی محتوا خود درک نمایید.
همچنین به اعضای تیم تولید محتوا اجازه میدهد تا اطلاعات مشابهای در مورد برنامه زمانی محتوا در اختیار داشته باشند، به این معنی که تمام اعضای تیم همراستا با هم خواهند بود.
یک تقویم محتوایی با ساختار خوب تمام سردرگمیها در مورد برنامهریزی محتوا را از بین میبرد. هیچ کس سوال نمیکند که آیا یک پست توییتر منتشر شده است یا آیا اینفوگرافیک مد نظر به تیم طراحی ارسال شده است یا نه.
تقویم محتوایی به شما کمک میکند تا یک جریان تولید محتوا موثر داشته باشید و استراتژی بازاریابی محتوا خود را توسعه دهید.
چگونه تقویم محتوایی اثربخشی بازاریابی را بهبود میبخشد؟
یکی از بزرگترین فواید و مزایای تقویم محتوایی این است که موجب افزایش اثربخشی یا کارایی بازاریابی شما میشود.
به عنوان یک ابزار سازمانی، تقویم محتوایی باعث شفافیت میشود و یک بیان واضح و بصری از جریان محتوایی ایجاد میکند.
همچنین باعث میشود تا همه اعضای تیم با هم همراستا شوند و اطمینان حاصل میکند که یکپارچگی در تمام دپارتمانها وجود دارد.
در اینجا چند مورد از مزایای دیگری که با یک تقویم محتوای خوب ارائه می شود آورده شده است:
- هرگز تاریخها یا رویدادهای مهم را از دست نمیدهید.
- فضاهای خالی را در تولید محتوای خود مشاهده میکنید.
- کل گردش کار محتوا را از ابتدا تا انتها مدیریت میکنید.
- متوجه میشوید کجا میتوانید همه چیز را با هم ترکیب کنید و ایدههای جدید را امتحان کنید.
- فرصتهایی برای تلاشهای مشترک ایجاد میکنید.
- برای تمام پروژههای محتوایی به کار خود ادامه میدهید.
- وظایف را به اعضای مختلف تیم محول میکنید.
- همه اعضای تیم مسئول هستند.
- به شما این امکان را میدهد که ببینید موانع و کاهش سرعت تولید کجا اتفاق میافتد.
- یک منبع واحد و جهانی برای همه تولید محتوا خواهید داشت.
- به شما یک دید دقیق از کل فرآیند تولید بازاریابی محتوا میدهد.
- از قبل برای روندهای فصلی، رویدادهای مهم و تاریخهای مهم صنعت برنامهریزی میکنید.
همه این موارد با هم کار میکنند تا اثربخشی بازاریابی افزایش یابد و یک فرآیند تولید محتوا روانتر ایجاد شود.
یک تقویم محتوایی به شما کمک میکند تا از استرسهای ناخواسته ناشی از برنامهریزی ضعیف و برنامه تولید محتوای عجولانه دور شوید. به شما امکان کنترل استراتژیهای بازاریابی محتوا و نحوه اجرای آنها را میدهد.
چه چیزهایی باید در یک تقویم محتوایی گنجانده شوند؟
تقویمهای محتوایی باید بر اساس نیازهای کسب و کار شما سفارشیسازی شوند و باید المانهای خاصی را دربرگیرند که برای فرآیند تولید محتوا شما مهم هستند.
با این حال، برخی از ویژگیهای مشترک وجود دارد که هر تقویم محتوایی باید برای به حداکثر رساندن وضوح و کارایی شامل شود.
بخشهایی که در آینده میآیند
اولین چیزی که باید در تقویم محتوایی خود بگنجانید، بخشهایی محتوایی است که میخواهید در آینده تولید کنید.
با قرار دادن آنها در برنامهریزی خود، میتوانید ببینید که خط زمانی چگونه است و از چه ریتمی برای پست گذاشتن استفاده میکنید. این بخشهای باید شامل موارد زیر باشند:
- پستهای وبلاگ
- پستهای رسانههای اجتماعی
- تصاویر
- ویدئوها
- اینفوگرافیک
- مطالعات موردی و توصیفات
- نمودار
- کتابهای الکترونیکی
- اخبار و اطلاعیههای شرکت یا صنعت
- عرضه محصول جدید
- اعلامیههای مطبوعاتی
- محتوای فصلی یا رویداد خاص
آپدیت وضعیت
هرگونه آپدیت یا تغییری در برند شما باید در تقویم محتوایی گنجانده شود. شما باید بتوانید برنامهای برای تغییرات بزرگی که بر تغییرات داخلی و خارجی تاثیرگذار هستند، داشته باشید.
مشتریان نیز باید نسبت به تغییرات انجام شده اپدیت شوند و برنامهریزی از قبل میتواند در صرفهجویی از زمان و استرس به شما کمک کند.
فعالیت تبلیغاتی
تبلیغات بخش بزرگی از فرایند فروش محصولات و خدمات شما است.
بدون برنامهریزی درست و پشتیبانی محتوایی، فعالیت تبلیغاتی نمیتواند توجه مشتریان و مخاطبان شما را جذب کند و در نتیجه درآمد بالقوه خود را از دست خواهید داد.
برنامهریزی تمام فعالیتهای تبلیغاتی از قبل و گنجاندن آنها در تقویم محتوایی به سازماندهی بهتر کمپینها کمک خواهد کرد.
مشارکت
هرگونه مشارکت با سایر برندها، اینفلوئنسرها یا صنایع باید در تقویم محتوایی شما گنجانده شود.
چه این یک پست مهمان از یک نویسنده در صنعت شما باشد یا یک محصول جدید با حمایت یک برند دیگر، شما می خواهید که مشارکت شما برنامه ریزی شود.
بروزرسانی محتوای موجود
برای این که محتوا در نتایج سئو عملکرد خوبی داشته باشد باید به روز نگه داشته شود.
اگر میخواهید هرگونه بروزرسانی را برای محتوای کنونی خود انجام دهید، باید آن را در تقویم محتوایی یادداشت کنید تا بدانید چه زمانی وقت آن فرارسیده است.
این همچنین به شما کمک می کند تا از چرخه عمر محتوای خود و زمان مناسب بودن به روز رسانی مطلع شوید.
مراحل ایجاد یک تقویم محتوایی چه هستند؟
حال که متوجه شدید تقویم محتوایی چیست، چگونه به تیم بازاریابی کمک میکند و برای موفقیت تقویم چه چیزهایی باید گنجانده شوند، بیایید نگاهی بیاندازیم به مراحل و گامهایی که برای ایجاد یک تقویم محتوایی برند باید انجام دهید.
1. اهداف خود را تعیین کنید
قبل از برنامهریزی محتوا آینده خود، باید انتظارات و اهداف مناسبی برای محتوایی که منتشر میکنید داشته باشید.
دانستن اهداف به شما کمک میکند تا بهترین کانالها و فرمتها را برای محتوا خود انتخاب کنید. به محض این که اهداف خود را شناسایی کردید، میتوانید با هدف مشخصی هر بخش از محتوا را تولید کنید.
2. قالبی برای تقویم تهیه کنید
قالبها ابزار فوق العادهای برای شروع کار با تقویم محتوایی هستند. قالبهای تقویم محتوایی آنلاین رایگانی در دسترس هستند که میتوانند به شما در برنامهریزی سریع کمک کنند.
فقط باید مطمئن شوید که قالب شامل موارد خاصی است که در فرآیند تولید محتوای شما اعمال میشود، مانند موضوع، کانال و تاریخ انتشار محتوا.
3. کانالهای مد نظر خود را انتخاب کنید
کانالها، پلتفرمهای مختلفی هستند که در آنها میتوان محتوا را منتشر و به اشتراک گذاشت.
همه نوع محتوا در کانالهای مختلف جواب نمیدهد. به عنوان مثال، یک وایت پیپر با جزئیات ممکن است تاثیر زیادی در اینستاگرام نداشته باشد و یک تصویر با کیفیت ممکن است در وبلاگ فنی کارکرد نداشته باشد.
انتخاب کانال درست برای محتوا کلید بهینهسازی عملکرد محتوایی است.
4. با سال تقویم شروع کنید
سال تقویم نقطه شروع فوق العادهای برای تهیه یک تقویم محتوایی است که تمام رویدادهای مهم و تعطیلات را دربرمیگیرد.
شما همچنین باید روزهای مختص برند و صنعت مد نظر را که برای شرکت شما مهم هستند در تقویم بگنجانید، همچنین محتوای فصلی که میخواهید برای آن سال تولید کنید.
5. در قیف بازاریابی حرکت کنید
درک هرچه بهتر مشتریان برای ایجاد یک محتوای تاثیرگذار که با مخاطب ارتباط برقرار میکند، مهم است.
خود را به جای پرسونای خریدار خود قرار دهید و به انواع مختلف محتواهایی که آنها میخواهند در نقاط مهم قیف بازاریابی مشاهده کنند، فکر کنید.
سپس میتوانید شروع به برنامهریزی ایدههای موضوعی مختلف حول آن مراحل مهم کنید.
6. از تمام تیم خود بخواهید تا ایدههای موضوعی ارائه دهند
طوفان فکری ایدههای محتوا نباید بر دوش یک نفر یا حتی چند نفر قرار گیرد. در عوض، به تمام اعضای تیم خود اجازه دهید تا ایدههای محتوایی را برای تقویم محتوا شما ارائه دهند.
این کار نه تنها باعث ایجاد همکاری بیشتر بین اعضای تیم میشود، بلکه به همه اجازه میدهد تا خود را بیان کنند و به برند کمک میکند تا ایدههای جدیدی را برای تولید محتوا پیدا کند.
7. بر انتشار محتوا توسط رقبا نظارت داشته باشید
رقبای شما میتوانند منبع خوبی برای الهامبخشی به شما در هنگام طوفان فکری تقویم محتوایی باشند.
بر نوع محتوایی که رقبا منتشر میکنند نظارت کنید تا ترندهای موضوعات پرطرفداری که باید در برنامه محتوایی خود بگنجانید را بیابید.
شما همچنین میتوانید ببینید که مخاطبان چگونه به ایدههای موضوعات مختلف پاسخ میدهند، قبل از اینکه خودتان آنها را امتحان کنید.
8. خوشههای موضوعی را کشف کنید
خوشههای موضوعی یک نوع از ابزار طوفان فکری هستند که به شما کمک میکنند تا تعداد پستها و ایدههای محتوایی که دارید را افزایش دهید.
با برخی از موضوعات تصویری بزرگ که برای صنعت و برند شما مهم هستند شروع کنید، سپس ایدههای محتوای خاصتری را در زیر آن موضوعات تصویر بزرگ اضافه کنید.
سپس ایدههای محتوایی بیشتری را اضافه کنید تا زمانی که فهرست کاملی از موضوعات داشته باشید.
9. محتوای محبوب در صنعت خود را در نظر داشته باشید
اخبار و آپدیتهایی که در صنعت رخ میدهند، منبع الهام خوبی برای ایدههای محتوایی هستند.
شما میتوانید آنچه در صنعت شما محبوب است را زیر نظر داشته باشید و از آنها برای یافتن ارائه ایدههای محتوایی استفاده کنید که شما را به عنوان یک پیشرو در صنعت و منبع معتبر محتوا معرفی کند.
در صورت موفقیت افراد حتی ممکن است برای دریافت اخبار صنعت خود به کانالهای شما مراجعه کنند.
10. محتوای خود را اضافه کنید
هنگامی که ایدههای محتوایی را برای کانالهای مختلف مد نظر خود پیدا کردید، زمان آن رسیده است که آن محتوا را به تقویم خود اضافه کنید.
کاملا قابل قبول است که از کم شروع کنید و با گذشت زمان محتوای بیشتری به تقویم اضافه کنید. بعد از شروع، مهم است که جریانی ایجاد کنید که بتوانید آن را به طور موثر مدیریت کرده و از آن بیشترین بهره را ببرید.
11. محتوای خود را همیشه سبز نگه دارید
محتوا همیشه سبز به محتوایی اشاره دارد که تاریخ انقضا ندارد و برای سالها مرتبط باقی خواهد ماند. این به سئو و رویتپذیری آنلاین شما کمک خواهد کرد و نیز در تثبیت برند شما به عنوان یک پیشرو در صنعت و یک منبع معتبر موثر است.
وبلاگها و مقالات همیشه سبز میتوانند مخاطبان جدیدی را مدتها پس از ارسال به خود جذب کنند.
12. از مطالب قبلی خود استفاده کنید
اگر محتوای خوبی دارید که مدتها قبل تولید کردهاید، فکر نکنید که دیگر جایی در تقویم محتوایی شما ندارد!
شما میتوانید به روشهای مختلف از محتواهای قبلی خود استفاده کنید. این کمک میکند تا به دنبال موضوعات جدید نگردید و اجازه دهید تا محتوای قبلی شما در کانالها بدرخشد.
به عنوان مثال، میتوانید از یک وبلاگ با عملکرد بالا یک خط بگیرید و آن را به یک پست رسانه اجتماعی یا ایمیل انبوه تبدیل کنید.
13. در مورد تعداد دفعات انتشار تصمیم بگیرید و محدودیتهای زمانی را تعیین کنید
بعد از این که تمام محتوا به تقویم محتوایی شما اضافه شد، باید نگاهی به تعداد دفعات انتشار خود بیاندازید و محدودیت زمانی برای محتواها تعیین کنید.
برخی از کانالها به پست گذاشتن بیشتری نیاز دارند، بنابراین ایجاد یک جریان محتوایی متناسب با انتظارات هر کانال کلید موفقیت یک تقویم محتوایی است.
جمعبندی
یک تقویم محتوایی چیزی فراتر از یک برنامه زمانی انتشار است. تقویم محتوایی یک ابزار استراتژیک مهم است که به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شیوهای منطقی سازماندهی کنید.
بدون داشتن یک تقویم محتوایی، به احتمال زیاد با یافتن ایده برای تولید محتوا در کشمکش خواهید بود، تاریخهای مهم را فراموش خواهید کرد و تولید محتوا تاثیرگذاری نخواهید داشت.
تقویم محتوا یک مولفه مهم برای بازاریابی دیجیتال موفق است، اما تنها نوع تقویمی نیست که میتواند برای بهبود تولید محتوا و بهبود کارایی محل کار مورد استفاده قرار گیرد.
تقویمهای بازاریابی میتوانند چیزی فراتر از تولید محتوا شما را سازماندهی کنند.
تولید محتوا و تبلیغات خود را به ما بسپارید
ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گستردهای از خدمات بازاریابی را ارائه میدهیم مانند تبلیغات وب و تولید محتوا. خدمات ۳۶۰ درجه ما میتواند در راهاندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.
مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامهریزی، خلاقیت و ایدهپردازی، طراحی کمپینهای تبلیغاتی و انتشار آنها در کانالهای مناسب، مهمترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.
برای مشاوره با ما تماس بگیرید
منبع : rockcontent
بیشتر بخوانید :
راهنمای تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی؛ 7 گام موثر