×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ کپی رایتینگ (نوشتن محتوای تبلیغاتی) چیست؛ آینده این شغل
تاریخ انتشار : 21 شهریور 1401 زمان مطالعه : 7 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

کپی رایتینگ (نوشتن محتوای تبلیغاتی) چیست؛ آینده این شغل

کپی رایتینگ (نوشتن محتوای تبلیغاتی) چیست؛ آینده این شغل

آیا در دنیای کپی رایتینگ تازه کار هستید؟

خوش آمدید!

فرقی نمی‌کند که کپی رایتینگ (Copywriting) را به عنوان حرفه آینده خود در نظر می‌گیرید یا به عنوان یک شغل جانبی برای کسب درآمد به آن نگاه می‌کنید، مهم است که بدانید کپی رایتینگ چیست.

این مقاله در مورد صنعت کپی رایتینگ به تمام سوالات مطرح شده در این صنعت پاسخ می‌دهد. بنابراین، هر آنچه برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کپی رایتینگ (تبلیغ نویسی) چیست؟

کپی رایتینگ فرآیند نوشتن مطالب بازاریابی و تبلیغاتی متقاعدکننده‌ای است که افراد را تشویق می‌کند تا نوعی اقدام را انجام دهند، این اقدام می‌تواند خرید کردن، کلیک بر روی یک لینک، کمک مالی با یک هدف خاص یا تعیین زمان مشاوره باشد.

این مطالب می‌تواند شامل تبلیغاتی باشد که به صورت چاپی یا آنلاین منتشر می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند شامل مطالبی باشند که به عنوان اسکریپت برای ویدئوها یا تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متن موجود در این مطالب با عنوان «کپی» شناخته می‌شود و از این رو اصطلاح کپی رایتینگ به وجود آمد. شما ممکن است متوجه نشوید، اما کپی رایتینگ همه جا حضور دارد.

در واقع، اگر در صندوق ایمیل خود جستجو کنید، نمونه‌های بارزی از کپی رایتینگ را پیدا خواهید کرد. تبلیغات برای رستوران‌های محلی، کاتالوگ‌ها، نامه‌های جمع آوری کمک مالی برای سازمان‌های خیریه یا نامه‌های فروش محصولات و خدمات مختلف همگی از انواع کپی رایتینگ به حساب می‌آیند.

اما دنیای کپی رایتینگ به فراتر از مطالب چاپ شده قدم می‌گذارد.

بسیاری از مطالبی که به صورت آنلاین می‌خوانید جز کپی رایتینگ به حساب می‌آیند، ازجمله بیشتر وبسایت‌ها، گزارش‌های رایگان برای ثبت نام، حتی ایمیل‌هایی که بعد از ثبت نام دریافت می‌کنید.

مثال زیر را از Stitch Fix در نظر بگیرید، وبسایتی که متخصص در کمک به افراد برای یافتن سبک مد مناسب برای آنهاست. این سایت همچنین لباس‌هایی را برای طیف وسیعی از سبک‌های مختلف به فروش می‌رساند.

می‌توانید مشاهده کنید که صفحه طوری نوشته و طراحی شده است که به شیوه‌های مختلف شما را به اقدام به عمل وادار کند. عباراتی مانند «بیشتر بخوانید»، «شروع کنید» یا «ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید» به چشم می‌آیند. همچنین می‌توانید برای مشاوره مد «از یک استایلیست سوال کنید».

این‌ها نمونه‌هایی از تبلیغات ساده‌ای هستند که هر روز در وبسایت‌ها مشاهده می‌کنید و به نوعی کپی رایتینگ به حساب می‌آیند. آنچه می‌شنوید نیز می‌تواند کپی رایتینگ در عمل باشد.

تبلیغات تلویزیونی، بررسی محصولات در یوتیوب، ویدئوهای کوتاه در مورد نحوه استفاده از یک محصول خاص همگی نمونه‌هایی از کپی رایتینگ گفتاری هستند.

در ادامه جزئیات بیشتری از انواع کپی رایتینگ را توضیح خواهیم داد، اما این به شما ایده‌ای می‌دهد که چگونه کپی رایتینگ به شیوه‌های مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است.

توجه: کپی رایتینگ را نباید با اصطلاح کپی رایت (حق نشر) اشتباه گرفت. کپی رایت به حق قانونی انحصاری برای تکثیر یا فروش کار یک فرد مانند کتاب، موسیقی یا آثار هنری گفته می‌شود. هدف از کپی رایت حفظ آیتم اصلی و جلوگیری از سواستفاده قانونی است. کپی رایت با نماد © مشخص شده است.

کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؛ آینده این شغل

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر یک نویسنده حرفه‌ای است که مسئول نگارش متن یا کپی مورد استفاده در مطالب بازاریابی و تبلیغات می‌باشد.

ممکن است افسانه‌های مختلفی را در مورد نویسندگان شنیده باشید، مانند این که نویسندگان با استعداد به دنیا می‌آیند و شما نمی‌توانید نحوه نوشتن را بیاموزید.

شاید نیز برعکس این را شنیده باشید، این که هیچ مهارتی در نوشتن وجود ندارد و همه می‌توانند آن را بیاموزند. وقتی صحبت از کپی رایتینگ به میان باشد، هر دو این افسانه‌ها نادرست هستند.

کپی رایترها افراد حرفه‌ای هستند که حرفه خود را آموخته و تمرین کرده‌اند. هیچ یک از ما از بدو تولد نمی‌دانیم که چگونه یک کپی خوب بنویسیم، اما این کار قطعا یک مهارت است که تقریبا همه با کمی پشتکار می‌توانند یاد بگیرند.

شاید به دلیل افسانه‌هایی که در مورد نویسندگان وجود دارد، کپی راتینگ همچنان یک حرفه انحصاری باقی مانده است که افراد زیادی وارد آن نمی‌شوند.

اما این در واقع برای شما به عنوان یک کپی رایتر یک مزیت است زیرا به این معنی است که یافتن کپی رایترهای خوب و حرفه‌ای کار سختی است.

انحصاری بودن کپی رایترها باعث شده است که ارزش آن‌ها بالا باشد. ما نگاهی دقیق‌تر به میزان درآمد کپی رایترها، ازجمله حوزه‌های پردرآمدی که ممکن است بخواهید در آن‌ها فعالیت کنید، خواهیم انداخت.

همچنین شرح شغلی روزانه یک کپی رایتر و نیز ویژگی‌هایی که آن‌ها باید داشته باشند را بررسی خواهیم کرد.

هشدار : برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه‌ای با درآمد بالا نیازی به نامی پرآوازه ندارید. شما می‌توانید خیلی سریع و با سرمایه‌گذاری کم به این مهم دست یابید

کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؛ آینده این شغل

چه کسی از کپی رایترها استفاده می‌کند؟

کپی رایتینگ هسته اصلی همه کسب و کارهاست. بدون کپی رایترها، کسب و کارها نمی‌توانند پیام خود را با مشتریان احتمالی به اشتراک بگذارند تا بازار بزرگ‌تری را پوشش دهند یا این که مشتریان فعالی خود را در تعامل نگه دارند.

این شامل وبسایت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی، ارائه‌دهندگان خدمات و همچنین خرده‌فروشان ساخت و ساز است. همه آن‌ها از کپی رایتینگ استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال شرکت اپل را در نظر بگیرید. اگر وبسایت آنها را مرور کنید، توضیحاتی در مورد محصولات آنها خواهید یافت، مانند این مورد برای MacBook Air:

توضیحات محصول مانند این موارد توسط کپی رایترها نوشته می‌شوند، اما همچنین می‌توانید لینک به ویدئوی محصول را در پایین صفحه مشاهده کنید.

حدس بزنید چه کسی اسکریپت این ویدئو را نوشته است؟ حدس زدید، بله یک کپی رایتر.

اگر به پایین صفحه اسکرول کنید، این توضیحات را برای یک تراشه امنیتی ویژه موجود در لپ تاپ خواهید دید:

به دنبال این توضیحات یک لینک برای مشاهده گزارش رسمی در مورد تراشه مورد نظر درج شده است. گزارش رسمی، سندی است که با جزئیات در مورد یک موضوع یا محصول خاص توضیح می‌دهد و لازم به ذکر است که خود این گزارش‌ها نیز توسط کپی رایترها نوشته می‌شوند.

این حقیقت که اپل ویدئو، گزارش‌های رسمی، توضیحات دقیق محصول و سایر مطالب مانند این‌ها را درج کرده است، نشان می‌دهد که آن‌ها از کپی رایتینگ استفاده زیادی می‌کنند.

مانند Apple Inc.، سایر شرکت‌های Fortune 500 نیز به طور گسترده از کپی‌ رایترها استفاده می‌کنند. آنها بودجه‌های بازاریابی قابل توجهی دارند و بخشی از این بودجه مستقیماً به کپی رایترها اختصاص می‌یابد.

با توجه به آنچه گفته شد، لازم نیست برای شرکت‌های Fortune 500 کار کنید. بسیاری از شرکت‌های دیگر، چه کوچک و چه بزرگ نیز از کپی رایتینگ استفاده می‌کنند، ازجمله:

  • موسسات مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری
  • شرکت‌های تامین پزشکی و دارویی
  • تولیدکنندگان مواد غذایی
  • سازمان‌های غیر انتفاعی
  • ارائه‌دهندگان خدمات محلی، مانند مکانیک خودرو و سالن‌های مو
  • تناسب اندام، بهبود شخصی، و انواع دیگر مربیان
  • دندانپزشکان، پزشکان و سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی
  • نویسندگان و سخنران‌های خودیاری
  • تولیدکنندگان مکمل‌ها و سایر محصولات بهداشتی مکمل

و این‌ها تنها نمونه‌های کوچکی از کسب و کارهایی هستند که به خدمات شما به عنوان یک کپی رایتر حرفه‌ای نیاز دارند. صرف‌نظر از علایق شخصی و پیشینه شما،‌ به طور قطع در جایی در صنعت کپی رایتینگ یک گزینه مناسب با مهارت‌های خود پیدا خواهید کرد.

کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؛ آینده این شغل

تفاوت بین کپی رایتینگ و تولید محتوا چیست؟

ممکن است منابعی را مطالعه کرده باشید که می‌گویند کپی رایتینگ و تولید محتوا دو چیز متفاوت هستند. بخشی از آن درست است، اما ما توضیح می‌دهیم که این تمایز از کجا شروع می‌شود.

به عنوان یک قانون کلی، کپی رایتینگ به نوشتن مطالب بازاریابی و تبلیغاتی اشاره دارد. از طرف دیگر، تولید محتوا به نوشتن صفحات ادیتوریال و اطلاعاتی بر روی وبسایت‌ها مانند پست‌های وبلاگی، صفحات مقالات یا صفحات محصول اشاره دارد.

این توصیف دقیقی از معنای هر اصطلاح است.

اما برخی از تعاریف بیان می‌کنند که تولید محتوا صرفا اطلاعاتی است و هیچ عنصر متقاعدکننده‌ای در آن وجود ندارد، یعنی کپی رایتینگ نیست.

 در اصل همه صفحات وب حاوی نوعی محتوا برای متقاعد کردن یا اقدام به عمل هستند. این موضوع به طور خاص در صفحات محصول با یک دکمه «همین حالا خرید کنید» در پایین صفحه مشخص می‌شود.

اما حتی یک صفحه مقاله از اقدام به عمل‌های ظریفی استفاده می‌کند، معمولا به شکل لینک‌هایی به منابع اضافی یا پیشنهادهایی برای سایر صفحاتی که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

این‌ها همه المان‌های متقاعدسازی هستند.

بنابراین، این نادرست است که بگوییم تولید محتوا از کپی رایتینگ متمایز است.

نظر ما این است که تولید محتوا به سادگی نوع دیگری از کپی رایتینگ است. مانند هر کپی رایتینگ خوب دیگر، هدف تولید محتوا جذب خواننده و وادار کردن آن‌ها به اقدام کردن است، حتی اگر صرفا ماندن در وبسایت و خواندن یکی دیگر از صفحات آن باشد.

آیا کپی رایتینگ یک صنعت در حال رشد است؟

به طور خلاصه، بله!

همانطور که می‌دانیم امروزه کپی رایتینگ به عنوان بخش ضروری از تلاش‌های بازاریابی مورد مطالعه و شناسایی قرار گرفته است. اما تاریخچه کپی رایتینگ حتی به سال‌ها قبل بازمی‌گردد. بدون شک، فروشندگان در خیابان‌های قدیمی روم باستان باید از متقاعدسازی برای مبادله با مشتریان احتمالی استفاده می‌کردند.

آیا می‌توانید حدس بزنید که این تبلیغ برای اولین بار برای Van Camp’s Boston Baked Pork and Beans چه زمانی پخش شد؟

با استانداردهای مدرن، این یک تبلیغ خیلی خوب است. این تبلیغ دارای گرافیک جذاب، توصیف فریبنده از محصول و حتی مسابقه‌ای برای جلب توجه خوانندگان است.

به راحتی می‌توان تصور کرد که این تبلیغ برای اولین بار در دهه 1970 یا حتی 1980 اجرا شده است. اما در واقع، اولین بار در سال 1897 در مجله The Ladies’ Home Journal منتشر شد.

نکته‌ای که ما سعی می‌کنیم بدانیم این است که کپی رایتینگ برای مدت طولانی وجود داشته است و قرار نیست به این زودی‌ها از بین برود.

کسب و کارها همیشه به کپی رایتینگ نیاز داشته‌اند تا به مشتریان بالقوه دست یابند و به طور مؤثر آنچه را که می‌توانند به آنها ارائه دهند، به آنها منتقل کنند.

این موضوع در عصر اطلاعات امروزی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. امروزه، افراد پیام‌های رقابتی را بیشتری را به اشکال مختلف در شبکه‌های اجتماعی خود دریافت می‌کنند.

هر کسب و کاری به راهی برای متمایز شدن نیاز دارد، به همین دلیل است که بسیاری از آن‌ها سرمایه‌گذاری زیادی بر روی بازاریابی و کپی رایتینگ می‌کنند.

آمار زیر نشان می‌دهد که چگونه کپی رایتینگ، چه به صورت چاپی و چه آنلاین، بخشی جدایی‌ناپذیر از اکثر مشاغل مدرن است:

  • بسته‌های پست مستقیم سنتی که مستقیماً به خانه‌های مردم ارسال می‌شوند، در حال حاضر توسط 56 درصد از شرکت‌ها در ایالات متحده استفاده می‌شوند.
  • 81 درصد از این شرکت‌ها قصد دارند در سال آینده استفاده از پست مستقیم را حفظ یا افزایش دهند.
  • در حوزه دیجیتال، 90 درصد از تمام سازمان‌ها از بازاریابی محتوای آنلاین استفاده می‌کنند.
  • 70 درصد از کسب و کارها به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری می‌کنند و 53 درصد انتظار دارند بودجه بازاریابی محتوایی آنها در سال 2020 بیشتر از سال 2019 باشد.
  • تقریباً 67 درصد از کسب و کارها برای ایجاد محتوای آنلاین خود به کمک خارجی متکی هستند. به عبارت دیگر، آنها کپی رایترهای خارجی را استخدام می‌کنند.

Robert Half International به تازگی گزارش داده است که «تقاضا برای کپی رایترهای حرفه‌ای در حال افزایش است زیرا شرکت‌های بیشتری نیازمند محتوای متقاعدکننده برای صفحات وب و تبلیغات چاپی خود هستند. 60% از مدیران تبلیغات و بازاریابی که قصد دارند کارمندان جدید استخدام کنند، گفته‌اند که می‌خواهند کپی رایتر استخدام کنند.»

آینده برای کپی رایتینگ و افرادی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، به نظر روشن می‌رسد. حال، اجازه دهید به طور مختصر این صنعت را با صنایع دیگر مقایسه کنیم. بر اساس U.S. Bureau of Labor Statistics، از بین 808 عنوان شغلی که آن‌ها بررسی کرده‌اند، 190 مورد از آن‌ها طی هشت سال آینده افت خواهند کرد.

این بدان معنی است که از دست دادن شغل حدود 25% یا یک چهارم از تمام مشاغل موجود در ایالات متحده خواهد بود. این شامل حرفه‌هایی مانند مکانیک‌های ماشین، مدیران ارشد، مهندسان الکترونیک، داروسازها و کارگران مزرعه خواهد بود.

حتی پیش‌بینی می‌شود شغلی مانند برنامه‌نویسی کامپیوتر نیز که به حداقل مدرک لیسانس نیاز دارد، تا سال 2028 تا 7% کاهش یابد؛ به عبارت دیگر، 17900 شغل از بین خواهند رفت.

کپی رایتینگ مهارتی است که کسب و کارها برای بقای خود به آن نیاز دارند. به همین دلیل است که کپی رایتینگ یک صنعت رو به رشد است که درآمد خوبی دارد و حجم کاری آن تقریبا بی پایان است.

تا زمانی که تمام تلاش خود را برای آموختن مهارت کپی رایتینگ بکار گیرید، همیشه تقاضا وجود خواهد داشت و می‌توانید از درآمد بالا و ثباتی که این شغل با خود به همراه دارد، لذت ببرید.

امروزه کپی رایتینگ اهمیت زیادی دارد و از بارخورد و نرخ تبدیل خوبی هم برخوردار است. اگر می خواهید به شکل هدفمند تبلیغ کنید ما در کنار شما هستیم. آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت با همکاری بهترین رسانه ها و شبکه های اجتماعی در کنار شماست.

برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در خدمات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع : awai

بیشتر بخوانید :

اپلیکیشن مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

4 نکته کلیدی برای استراتژی اثربخش گزینش محتوا

اشتباهات رایج در کپی رایتینگ که باید از آن اجتناب کرد

دیدگاهتان را بنویسید