×
صفحه اصلی محتوا اشتباهات رایج در کپی رایتینگ که باید از آن اجتناب کرد
تاریخ انتشار : 25 اسفند 1401 زمان مطالعه : 17 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

اشتباهات رایج در کپی رایتینگ که باید از آن اجتناب کرد

اشتباهات رایج در کپی رایتینگ که باید از آن اجتناب کرد

همینگوی یکبار گفت: «چیزی برای نوشتن وجود ندارد. تنها کاری که می کنید این است که پشت ماشین تحریر بنشینید و خونریزی کنید.» اما دقیقا نمی دانم که آیا کپی رایترها با این گفته موافق هستند یا نه. برای نوشتن یک متن کپی رایتینگ فوق العاده فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند و جزئیات زیادی به خاطر آورده شوند.

خوشبختانه، در این مقاله 21 اشتباه رایج کپی رایتینگ که حتی متخصصان این زمینه نیز هرازچندگاهی مرتکب آن ها می شوند را گردآوری کرده ایم. هر زمان که نیاز به نوشتن یک متن کپی یا بررسی یک پیش نویس دارید، از این به عنوان یک چک لیست استفاده کنید!

21 اشتباه رایج کپی رایتینگ که برای نتایج بازاریابی بهتر باید از آن ها اجتناب کنید

در زیر لیستی از اشتباهات کپی رایتینگ را مشاهده خواهید کرد که معمولاً انجام آنها بسیار آسان یا وسوسه انگیز است. برخی از آنها جزئی هستند در حالی که برخی دیگر واقعاً می توانند بر نتایج بازاریابی شما تأثیر بگذارند.

1. درک نکردن هدف کپی

رایج ترین اشتباهی که همچنان برخی از کپی رایترها انجام می دهند:

آن ها محتوا را به گونه ای تولید می کنند که برای آن ها منطقی به نظر می آید، اما برای مخاطبانی که باید با آن ارتباط برقرار کنند اینگونه نیست. اگرچه شناخت محصول یا خدمات خود ضروری است، اما تفاوتی بین آنچه می خواهید انجام دهید و آنچه خواننده می خواهد بشنود وجود دارد.

مطمئن شوید که شخصیت خریدار را از درون و بیرون می شناسید. یک کپی رایتر حرفه ای نیازها، مشکلات، انگیزه ها، ناامیدی ها و مخالفت های احتمالی آن ها را می داند زیرا این فاکتورها به تولید محتوای قانع کننده کمک می کنند.

2. مشکلی برای حل کردن وجود ندارد

کپی رایتینگ برای وادار کردن مخاطب به اقدام است. اما برای اقدام، آن ها باید مشکلی که با این اقدام حل می شود را درک کنند. این اشتباه است که فرض کنید خواننده این را می داند.

مشکل را در محتوای خود بیان کنید. این سوال را به یاد داشته باشید: «چه چیزی برای من وجود دارد؟». هنگام خواندن مطلب، خواننده به دنبال پاسخ واضحی به این سوال است.

مثال:

  • راهنمای بازاریابی ما را بگیرید! مشکلی برای حل در اینجا وجود ندارد. یک خواننده نمی داند که چرا باید این راهنما را دانلود کند.
  • راهنمای محتوای ما را بگیرید تا به شما در نوشتن یک نسخه بازاریابی متقاعدکننده کمک کند! خواننده متوجه می شود که در محتوای شما چه چیزی برای او وجود دارد.
لحن نامناسب

3. لحن نامناسب

قانون طلایی کپی رایتینگ: هنگام نوشتن تمام محتواها لحن برند را حفظ کنید. اگر نتوانید آن لحن را حفظ کنید و ثبات داشته باشید، به بازار هدف دست نخواهید یافت.

لحن صدا در مورد ارزش ها، فلسفه و نگرش یک برند نسبت به مخاطبان خود است. این لحن واژگان و ساختار جملاتی که برای برقراری ارتباط در محتوا استفاده می کنید را مشخص می کند. به شما این امکان را می دهد که به همان زبان مخاطب صحبت کنید و آن ها را مجاب کنید که به شما گوش فرا دهند.

اگر مشتری شما کتاب برند یا راهنمای سبکی برای توصیف لحن صدای نداشته باشد، حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که محتوای منتشر شده قبلی آنها را بخوانید تا سبک ارتباطی آنها را در نوشته های خود منعکس کنید.

4. مقدمه با کلی گویی های خسته کننده

اغلب اوقات، نویسندگان یک پست وبلاگ یا ایمیل بازاریابی را با یک کلیت مطلق یا خسته کننده شروع می کنند. مثلا:

  • این راز نیست که شکر به سلامتی ما آسیب می رساند.
  • همه می دانند که سیگار کشیدن خطرناک است.

چنین ادعاهایی هیچ معنا یا ارزشی را بیان نمی کنند. اگر چیز جدیدی را بازگو نمی کند چرا آن را بنویسید؟

هر کسی می تواند چنین محتوای کلی را به صورت آنلاین تولید کند. اگر می خواهید محتوای بازاریابی قانع کننده ای بنویسید، از اطلاعات جالب با پشتوانه علمی و آماری، نقل قول هایی از افراد تاثیرگذار درباره موضوع یا توصیه هایی از مشتریان استفاده کنید.

به جای موارد بالا، موارد زیر را بکار ببرید:

  • وقتی فهمیدم قند موجود در شکلات می تواند مهارت های تفکر را بهبود بخشد، هیجان زده شدم…
  • آیا می دانستید که سیگار از هر 10 مرگ ناشی از سرطان ریه باعث 9 مرگ می شود؟

5. نادیده گرفتن سطح انگیزه مخاطب

این اشتباه در مورد فراموش کردن مرحله قیف فروش مخاطب هدف شماست. قبل از این که یک محتوا موثر بنویسید، باید بدانید آن ها کجا هستند:

  • آیا قبلاً نام برند یا محصول شما را شنیده اند؟
  • آیا آنها آماده خرید هستند؟
  • آیا آنها سؤال، تردید یا ترسی دارند که مانع خرید آن ها شود؟

شما باید درک کنید که خواننده شما چقدر آگاه، بدبین و با انگیزه است. این به شما کمک می کند تکنیک کپی رایتینگ مناسب را انتخاب کنید و در مورد فراخوان به اقدام های (کال تو اکشن) مناسب برای یک کپی تصمیم بگیرید.

عنوان اصلی و زیر عنوان ها

6. عنوان اصلی و زیر عنوان های ضعیف

مطالعه آنلاین نه تنها 25% آهسته تر از خواندن یک متن چاپی است، بلکه کاربران نسخه وب را نمی خوانند بلکه آن را اسکن می کنند. عناوین اصلی و فرعی آن ها را در سراسر محتوا هدایت می کنند و به آن ها کمک می کنند بفهمند که آیا ارزش وقت گذاشتن را دارد یا نه.

به همین دلیل است که یک کپی رایتر خود به این دو المان توجه ویژه دارد.

عناوین اصلی و فرعی عالی کوتاه، خاص و مرتبط با محتوا هستند. المان نوشتن احساسی همچنین ارزش تلاش برای جلب توجه، برانگیختن کنجکاوی یا FOMO، و انگیزه دادن به کاربران برای ادامه خواندن را دارد.

یک مثال از عنوان اصلی برای یک محتوا در مورد عناوین…

  • عنوان ضعیف: عناوینی که باید در پست های وبلاگ، تبلیغات، ایمیل ها و موارد دیگر امتحان کنید.
  • عنوان قوی: 88 مثال از عناوین که شما را وادار به کلیک کردن می کنند.

7. جملات بلند

سوال سریع: آیا می توانید نقطه ای را در این جمله پیدا کنید؟

مگر اینکه اوکسانا زابوژکو، رمان نویس و مقاله نویس اوکراینی هستید که جملات فوق العاده طولانی را در آثارش به زیباترین شکل ممکن می نویسد (متن فوق متعلق به اوست، از موزه اسرار رها شده؛ می توانید نسخه صوتی آن را به زبان انگلیسی بیابید)، از این عمل اجتناب کنید.

جملات طولانی و بلند به قابلیت استفاده و خوانایی محتوای شما آسیب می رساند.

به یاد داشته باشید که کاربران آنلاین فقط 20-28 درصد از متن شما را می خوانند؛ بنابراین بر اختصار تمرکز کنید.

8. خیلی رسمی

کپی رایترها می دانند که نوشتن در وب محاوره ای است و اگر بخواهند با مخاطب ارتباط برقرار کنند باید به زبان آن ها بنویسند.

اما ایجاد تعادل بین زبان محاوره ای و معمولی چالش برانگیز است. برخی از نویسندگان به دلیل ترس از دست دادن این تعادل متن خود را خیلی رسمی می نویسند. آن ها از جملات پیچیده، زبان آکادمیک استفاده می کنند گویی برای دانشجویان مقاله دانشگاهی می نویسند.

این یک اشتباه است. این کار باعث فراری دادن خواننده می شود. حداقل کاری که می توانید برای جلوگیری از این اشتباه انجام دهید این است که جملات و عبارات محاوره ای مانند «می بینی» یا «نمی توانم» را به جای «قادر نیستم» در متن خود بکار ببرید.

نوع ایده آل این است که لحن صدای برند خود را بشناسید و دنبال کنید.

9. استفاده بیش از حد از اصطلاحات

اگرچه 21% از جمعیت بزرگسالان آمریکا بی سواد هستند، اما حتی افرادی با سواد بالا نیز زمان خود را صرف خواندن متون پیچیده غیرضروری نمی کنند.

وقتی صحبت از کپی رایتینگ به میان باشد، اصطلاحات تخصصی و پیچیده را باید کنار بگذارید.

اگر فردی برای درک آنچه می نویسید مجبور به استفاده از فرهنگ لغت باشد، به سختی از پیام شما لذت می برد و با آن درگیر می شود. ابزارهای تست خوانایی می توانند به شما کمک کنند تا ببینید آیا بازاریابی محتوا خود را با کلمات بیش از حد پیچیده پر می کنید یا خیر.

این کپی برای فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد نوشته شده است. آیا از کلمات فانتزی استفاده می کند؟ جواب منفی است.

10. نادیده گرفتن کپی رایتینگ موبایل

بیایید با آن روبرو شویم: بسیاری از افراد وقتی به دنبال متخصص محتوا برای برندهای خود هستند، به کپی رایتینگ مبتنی بر وب فکر می کنند. اما در مورد 32/4 میلیارد کاربر اینترنت که پیام شما را از طریق تلفن همراه دریافت می کنند، چطور؟

هنگام نوشتن و چارچوب بندی محتوا، مهم است که این مخاطب وسیع را به یاد داشته باشید. محتوای خود را با المان های بصری، جملات کوتاه و اندازه فونت خوانا برای عناوین طراحی کنید. کلمات غیرضروری را حذف کنید، عناوین فرعی جذاب بنویسید و پاراگراف های کوتاه را مد نظر داشته باشید.

11. نادیده گرفتن یا زیاده روی در سئو

هنگام نوشتن کپی بازاریابی، ارزشش را دارد که در نظر بگیرید مردم چگونه آن را به صورت آنلاین پیدا خواهند کرد. المان های نوشتاری سئو به موتورهای جستجو کمک می کند تا زمینه را درک کنند و بر اساس آن صفحه شما را رتبه بندی نمایند، اما باید تعادل رعایت شود.

تمرکز بیش از حد بر بهینه سازی محتوا برای کلمات کلیدی خود ضرر بیشتری دارد. برای گوگل، متن شما شبیه به اسپم خواهد بود؛ برای کاربران، خواندن آن ناخوشایند و غیرطبیعی خواهد بود.

12. استفاده بیش از حد از توصیفات

افعال و صفت ها (مخصوصاً موارد مفید) ابزار قدرتمندی برای نوشتن هستند. ترفند این است که حد را بدانید.

هر صفتی که در محتوا استفاده می کنید باید برای هدایت آن کار کند. وقتی بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند، کپی شما را پر می کنند و این امکان وجود دارد که کاربر پیام اصلی شما را گم کند.

  • خیلی زیاد: این کاناپه چرمی زیبا و راحت را به اتاق خواب خود اضافه کنید تا به خودتان گوشه ای دنج بدهید تا با ظاهری خنثی و در عین حال شیک که با طراحی اتاق شما مطابقت دارد بنشینید (شش صفت).
  • درست: «این کاناپه چرمی راحت رنگی خنثی دارد تا با طراحی اتاق شما مطابقت داشته باشد. (سه صفت).

13. استفاده بیش از حد از عبارات تاکیدی

عبارات تاکیدی کلماتی هستند که برای تاکید بر قید مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از آن ها هیچ اشکالی ندارد مگر این که اضافی باشند و متن شما را بی معنی کنند.

در صورت استفاده بیش از حد از این عبارات تاکیدی، هیچ فایده ای برای متن شما ندارند. به نظر می رسد که آنها همان چیزی هستند که استیون کینگ هنگام گفتن این جمله در ذهن داشته است:«جاده جهنم با قیدها هموار شده است.»

در صورت امکان از چنین کلماتی در مطالب خود اجتناب کنید. همیشه می توانید یک کلمه قدرتمند جایگزین پیدا کنید که قوی تر به نظر برسد. بنابراین، «بحرانی» یا «ضروری» مطمئن تر از «بسیار مهم» به نظر می رسد.

14. کلمات خسته کننده

اکثر نویسندگان کلماتی یا عباراتی دارند که اغلب از آن ها استفاده می کنند. اگر این عبارات بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، باعث می شوند که کپی شما یکنواخت و خسته کننده شود.

تمام تلاش خود را بکار گیرید تا از استفاده بیش از حد از کلمات و عبارات خاص اجتناب کنید. کپی خود را تحلیل کنید، عبارات تکراری را در نظر داشته باشید و آن ها را تغییر دهید تا در نهایت متنی جذاب تر داشته باشید.

15. صفحه آرایی ضعیف

به عنوان یک قانون، کپی رایترها در مورد چینش متن خود فکر نمی کنند. آن ها قوانین پایه نوشتن در وب را دنبال می کنند، اما دسترس پذیری متن را نادیده می گیرند که ممکن است باعث ریزش مخاطبان آن ها شود.

این اشتباهات عبارتند از:

  • تراز درست
  • عناوین فرعی که به سختی قابل مشاهده هستند
  • اندازه فونت اشتباه
  • ساختار متن پیچیده
  • فیلدهای متنی بزرگ
  • نسبت رنگ-کنتراست ضعیف
  • بدون پاراگراف بندی

هنگام نوشتن، لطفاً به این فکر کنید که متن شما به صورت آنلاین چگونه به نظر می رسد.

نوع ایده آل این است که از قبل بدانیم کپی در کجا منتشر می شود. صفحه آرایی به شما کمک می کند تایپوگرافی وبسایت را ببینید و متن خود را بر اساس آن صفحه آرایی کنید.

خوانایی فونت بر اثربخشی کپی شما تاثیر می گذارد!

صفحه آرایی بر تجربه خوانش و برقراری ارتباط با مخاطب تاثیرگذار است. چرا خوانندگان را صرفا به این دلیل که نمی توانند به صورت بصری اطلاعات شما را درک کنند، از دست بدهید؟

16. استفاده نادرست از محرک های عاطفی و احساسی

کپی رایتینگ به معنی برانگیختن پاسخ عاطفی کاربران، تشویق ان ها به ارتباط با یک برند و انگیزه دادن به آن ها برای انجام یک اقدام است.

با دانستن این موضوع، برخی از نویسندگان از محرک های عاطفی به شیوه ای نادرست استفاده می کنند و ترس، عدم قطعیت و شک (FUD) را در متن خود القا می کنند. در حالی که چنین دستکاری می تواند یک ابزار فروش قدرتمند باشد، اما استفاده نادرست از آن ارتباط با مشتری را مختل می کند.

کال تو اکشن

17. CTA (کال تو اکشن) اشتباه، نبود CTA و یا استفاده از چندین CTA

در حالی که کپی رایترها می دانند که استفاده از CTA یک امر ضروری است، برخی مطمئن نیستند که چگونه آن را موثر ایجاد کنند.

یک CTA خوب:

  • ایجاد احساس فوریت؛
  • به کاربر می گوید که بلافاصله پس از خواندن کپی چه کاری انجام دهد.
  • به کاربر دلیل قانع کننده ای برای انجام آن اقدام می دهد.

یک اشتباه بزرگ این است که چندین CTA را در یک صفحه بگنجانید؛ به خصوص اگر آن ها به صفحات مختلف منتج شوند یا از آن ها خواسته شود تا چندین اقدام را انجام دهند. خوانندگان متوجه نمی شوند که باید چه کاری انجام دهند.

ساده ترین مسیر ممکن را برای مرحله بعدی به آنها بدهید و خود را به گزینه های خسته کننده «اکنون بخرید» یا «اینجا کلیک کنید» محدود نکنید. با یک متن CTA خلاق باشید و در استفاده از «من» تردید نکنید. این باعث می شود CTA شما معتبرتر و شخصی تر به نظر برسد.

18. استفاده بیش از حد از کنایه ها و ضرب المثل ها

عبارات محاوره ای و اصطلاحات می توانند رنگ و شخصیت به نوشته شما بیافزایند، اما تعداد بیش از حد آنها می تواند در نوشتن کپی رایتینگ تجاری شما اختلال وارد کند.

مراقب «خیارهای سرد» یا «باران سیل آسا» خود باشید، زیرا همه خوانندگان آن‌ها را درک نمی کنند و ممکن است نتوانید پیامی را که قصد دارید منتقل کنید.

19. امکانات بسیار زیاد اما بدون مزیت

این یک اشتباه رایج کپی رایترهای تازه کار و کسانی است که اطلاعاتی در مورد نیازها و نکات دردناک شخصیت خریدار ندارند.

آنها ویژگی های محصول را توصیف می کنند، اما به مخاطب نمی گویند که این ویژگی ها چگونه می تواند برای آنها مفید باشند، که انجام آن در پیام های بازاریابی بسیار مهم است: باید به خوانندگان دلیلی برای خرید ارائه دهید.

ویژگی های سودمند محصول را در متن بکار گیرید:

  • با مزایا رهبری کنید. به  سوال «پس چی؟» پاسخ دهید. توضیح دهید که در صورت انتخاب محصول یا خدمات شما چگونه می تواند زندگی خواننده را بهبود بخشد.
  • از مزایا با ویژگی هایی که آنها را ممکن می کند پشتیبانی کنید. این امر مشتری را در اولویت قرار می دهد و اعتبار شما را افزایش می دهد.

20. تکیه بیش از حد بر فرمول های کپی رایتینگ

تعداد زیادی از بهترین شیوه های کپی رایتینگ به صورت آنلاین در دسترس ما قرار دارند تا بیاموزیم و در متن خود از آن ها استفاده کنیم. بر اساس تجربه نویسندگان دیگر، این نکات به عنوان یک راهنما یا نقطه شروع بسیار مفید هستند.

اما اغلب این فرمول های کپی رایتینگ صرفا شیوه های رایجی هستند که برای یک فرد کارساز بوده اند. چه کسی می گوید که آن ها برای خوانندگان شما نیز مفید خواهند بود؟

مثال ها:

  • آن ها می گویند: اعداد فرد توجه بیشتری را به خود جلب می کند. درست است، اما به این معنا نیست که اعداد زوج باعث از بین رفتن تعامل کپی شما می شوند.
  • آن ها می گویند: کلمه «رایگان» راهی مطمئن برای جذب خواننده است. شاید، اما برخی افراد آن را به عنوان یک سیگنال اسپم می بینند.
  • آن ها می گویند: این فرمول های تیتر کار می کنند. بگذارید اینطور باشد، اما این فرمول ها اگر با مخاطبان یا استراتژی محتوای شما مناسب نباشند، تغییر نخواهند کرد.

منظور این است که باور داشتن و رعایت تمام فرمول های کپی رایتینگ در متن یک اشتباه است. آن ها را با مخاطبان خود امتحان کنید نه اینکه فرض کنید برای شما کار می کنند زیرا آن ها برای یک کپی رایتر دیگر کارساز بوده اند.

21. بیش از حد مبتنی بر فروش باشد

کاربران آنلاین ساده لوح یا احمق نیستند. آن ها متوجه می شوند که کپی شما در مورد فروش یک محصول یا خدمات است، بنابراین نیازی نیست توجه آن ها را بر این موضوع معطوف کنید. پیام های بیش از حد تهاجمی و فروش مستقیم در متن ها باعث نتیجه معکوس می شوند.

یعنی طرد شدن.

به جای آن داستان محصول را بازگو کنید، از توصیه های مشتریان راضی استفاده کنید و بر زبان جذاب برای وادار کردن مخاطب به خواندن ادامه مطلب نهایت بهره را ببرید. یک فراخوان به اقدام قانع کننده در انتهای محتوا برای خوانندگان کافی خواهد بود.

کپی رایتینگ خود را در مسیر درست نگه دارید

اکنون همه چیز را می دانید؛ فهرست بلند از اشتباهات رایج در کپی رایتینگ. بررسی موارد بالا را به یک بخش از روند ویرایش متن خود تبدیل کنید. مطمئن شوید که تمام کلمات، لحن و فرمول های نگارشی منطقی هستند، هدفی را دنبال می کنند، با مخاطب هدف شما مطابقت دارند و اهداف شما را به سوی موفقیت هدایت می کنند. مخاطبان شما (کسب و کار شما) قدردان آن خواهد بود!

برای تبلیغات بیشتر در کنارتان هستیم

بعد از تولید محتوا نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع : wordstream

بیشتر بخوانید :

انواع کپی رایتینگ که در رسانه و کسب وکارها استفاده می شود

دیدگاهتان را بنویسید