×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ بازاریابی آنلاین (اینترنتی) چیست؛ مزایا، ابزارها و نحوه شروع
تاریخ انتشار : 27 مرداد 1401 زمان مطالعه : 6 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

بازاریابی آنلاین (اینترنتی) چیست؛ مزایا، ابزارها و نحوه شروع

بازاریابی آنلاین (اینترنتی) چیست؛ مزایا، ابزارها و نحوه شروع

بازاریابی آنلاین روشی برای اعمال نفوذ کانال‌های مبتنی بر وب به منظور گسترش پیامی در مورد برند شرکت، محصولات یا خدمات به مشتریان بالقوه آن‌هاست.

روش‌های و تکنیک‌های مورد استفاده برای بازاریابی آنلاین شامل ایمیل، رسانه‌های اجتماعی،‌ تبلیغات نمایشی،‌ بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)، گوگل ادوردز و غیره است.

هدف از بازاریابی رسیدن به مشتریان بالقوه ازطریق کانال‌هایی است که در آن‌ها مشتریان زمان خود را صرف مطالعه، جستجو، خرید و تعامل اجتماعی می‌کنند.

پذیرش گسترش اینترنت برای کسب‌وکارها و مصارف شخصی موجب به وجود آمدن کانال‌های جدید برای تبلیغات و بازاریابی، ازجمله موارد مذکور در بالا شده است.

همچنین فواید و چالش‌های زیادی برای بازاریابی آنلاین وجود دارند که عمدتا از بسترهای دیجیتال برای جذب، مشارکت و تبدیل بازدیدکنندگان مجازی به مشتریان استفاده می‌کنند.

بازاریابی آنلاین متفاوت از بازاریابی سنتی است،‌ که در طول تاریخ شامل بسترهای بازاریابی مانند تبلیغات چاپی، بیلبورد، تلویزیون و رادیویی است.

قبل از ظهور کانال‌های بازاریابی آنلاین، هزینه بازاریابی محصولات و خدمات اغلب بسیار زیاد بود و اندازه‌گیری آن به روش سنتی امکان‌پذیر نبود.

به کمپین‌های تبلیغاتی تلویزیون ملی فکر کنید که ازطریق گروه‌های تمرکز مصرف‌کننده برای تعیین سطح آگاهی از برند سنجیده می‌شوند. این روش‌های به طور سنتی برای آزمایش‌های کنترل شده مناسب نیستند.

امروزه، هر فردی که یک کسب و کار آنلاین دارد (و نیز بیشتر کسب‌وکارهای آفلاین) می‌تواند با ایجاد یک وبسایت و ساخت کمپین‌های جذب مشتری بدون هزینه چندان زیادی در بازاریابی آنلاین شرکت کند. این محصولات و خدمات بازاریابی را می‌توان با بهینه‌سازی کرد تا اثربخشی و ROI کمپین‌ها به طور دقیق تعیین شود.

بازاریابی آنلاین چیست؛ مزایا، ابزارها و نحوه شروع

مزایای بازاریابی آنلاین

یکی از فواید اصلی استفاده از کانال‌های آنلاین  برای بازاریابی یک کسب و کار یا محصول، توانایی اندازه‌گیری تاثیر هر یک از کانال‌ها و نیز نحوه جذب بازدیدکنندگان ازطریق تعامل کانال‌های مختلف با یک وبسایت یا تجربه صفحه فرود است.

از میان بازدیدکنندگانی که به مشتریان بالقوه تبدیل می‌شوند، تحلیل بیشتری باید انجام شود تا تعیین گردد کدام کانال‌ها در جذب مشتریان ارزشمند موثرتر عمل می‌کنند

تجزیه و تحلیل برای تجربه اپلیکیشن موبایل یا وب می‌تواند به تعیین موارد زیر کمک کند:

  • بر اساس نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان و هزینه‌ای که آن بازدیدکنندگان پرداخت می‌کنند، کدام کانال‌های بازاریابی آنلاین برای جذب مشتری مقرون به صرفه‌تر هستند.
  • کدام کانال‌ها در به دست آوردن و ایجاد ارزش طول عمر بالاتر برای مشتریان موثر هستند – مانند بازاریابی ایمیلی، که خریدهای تکراری را به مشتریان قبلی هدایت می‌کند.
  • کدام دسته از مشتریان رفتار تعاملی قوی و پتانسیل بالایی برای فروش بیشتر از خود نشان می‌دهند – مانند نرم افزار یا اپلیکیشن‌های تلفن همراه، که انتظار دارند محصولات بیشتری را به مشتریان با تعامل بالا بفروشند.

ابزارهای بازاریابی آنلاین

ابزارهایی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد و حفظ یک برنامه بازاریابی آنلاین قوی استفاده کرد:

  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی ازطریق رسانه‌های اجتماعی
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • تبلیغات نمایشی مانند تبلیغات لینکدین یا شبکه نمایش گوگل
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • رویدادهای آنلاین و وبینارها
  • تست A/B و بهینه‌سازی وبسایت
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ویدیویی
  • تجزیه و تحلیل بازاریابی مانند گوگل آنالتیک
  • اتوماسیون بازاریابی
  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • سیستم مدیریت محتوا (CMS)
  • تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) مانند تبلیغات گوگل
  • بازاریابی همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ
بازاریابی آنلاین چیست؛ مزایا، ابزارها و نحوه شروع

نمونه‌هایی از بازاریابی آنلاین

چند نمونه از کمپین‌های بازاریابی آنلاین عبارتند از:

  • Canon برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با «عکاسی» در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو و بینگ تبلیغ می‌کند تا دوربین‌های خود را برای مخاطبان مرتبط بازاریابی کند تا ترافیک را به یک صفحه وب خاص هدایت کند.
  • Whole Foods آدرس‌های ایمیل را در وبسایت خود جمع‌آوری می‌کند تا لیست‌های ایمیلی ایجاد کند که می‌تواند برای تبلیغ محصولات، فروش و رویدادهای جدید در فروشگاه‌های خود استفاده شود.
  • Dove تبلیغات ویدیویی ایجاد می‌کند و آنها را با مخاطبان خود در فیسبوک، توییتر و سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد تا گفتگوهای مطلوب در مورد برند و محصولات خود را ترویج دهد.
  • Bite Beauty با اینفلوئنسرها همکاری می‌کند تا یک رژ لب جدید را به مخاطبان هدف خود از علاقه‌مندان به زیبایی با کیفیت بالا تبلیغ کند.

اگرچه بازاریابی آنلاین فرصت‌های زیادی را برای رشد و حضور کسب و کارها در اینترنت و دستیابی به مخاطبان فراهم می‌کند، همچنین این روش‌های بازاریابی چالش‌های ذاتی را به همراه خواهند داشت.

اول این که بازاریابی می‌تواند غیرشخصی شود که به دلیل ماهیت مجازی پیام‌ها و ارائه محتوا به یک مخاطب هدف است. بازاریاب‌ها باید استراتژی بازاریابی آنلاین خود را با درک قوی از نیازها و ترجیحات مشتریان اطلاع دهند.

تکنیک‌هایی مانند نظرسنجی‌ها،‌ تست کاربر و مکالمات حضوری را می‌توان برای درک تجربه کلی کاربر مورد استفاده قرار داد.

بازاریابی آنلاین می‌تواند شلوغ و رقابتی باشد. اگرچه فرصت‌هایی برای فراهم نمودن کالاها و خدمات هم در بازارهای محلی و هم در بازارهای دور به وجود می‌آید، اما رقابت می‌تواند قابل توجه باشد.

شرکت‌هایی که بر روی بازاریابی آنلاین سرمایه‌گذاری می‌کنند ممکن است به دلیل تعداد زیاد کسب و کارهایی که محصولات یا خدمات خود را به صورت آنلاین تبلیغ می‌کنند،‌ در جذب مشتری دچار مشکل شوند.

بازاریاب‌ها باید تعادلی بین ایجاد ارزش پیشنهادی یکتا (UVP) و صدای برند ایجاد کنند زیرا آن‌ها کمپین‌های بازاریابی را در کانال‌های مختلف به وجود می‌آورند.

چه طور باید بازاریابی آنلاین را شروع کرد

اولین گام برای شروع کار با بازاریابی آنلاین، ارزیابی اهداف و اطمینان از این که آن‌ها قابل اندازه‌گیری هستند، است. آیا امیدوار هستید 100 مشتری جدید بدست آورید؟ برای تقویت فرآیند فروش B2B خود، 1000 لید تولید کنید؟ یک پایگاه ایمیلی با 10000 نفر مشترک بسازید؟

بعد از آن، باید در مورد نحوه ایجاد حضور آنلاین که به شما در دستیابی به اهداف و یک استراتژی بازاریابی مرتبط برای آن کانال‌ها کمک می‌کند، تصمیم‌گیری کنید. شاید لازم باشد یک سایت تجارت الکترونیک راه اندازی کنید.

اگر به وبلاگ‌نویسی برای افزایش آگاهی و جذف مشترکین علاقمند هستید، یک وبلاگ راه اندازی کنید و در مورد چگونگی ایجاد محتوای عالی که به اشتراک‌گذاری در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی ختم می‌شود، استراتژی ایجاد کنید.

همکاری با یک مشتری که مایل به تبلیغ کسب و کار شما ازطریق یک مطالعه موردی یا اینفوگرافیک است، می‌تواند اثبات اجتماعی قدرتمندی باشد زیرا مشتریان در حال ارزیابی شرکت شما هستند.

یک وبسایت یا صفحه فرود ساده با فرم جذب لید می‌تواند به شروع توسعه برند و تولید ترافیک کمک کند. یک پلتفرم اصلی تجزیه و تحلیل (مانند گوگل آنالیتیک که رایگان است) می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه پیگیری تلاش‌های بازاریابی خود را برای رسیدن به هدف اولیه خود اندازه‌گیری کنید.

وقتی که آماده شروع بازاریابی آنلاین خود هستید، همراه کردن اعضای تیم و ردیابی تمام کارهای انجام شده می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

استفاده از یک پلتفرم مدیریت محتوا (رایگان) را برای ردیابی تمام وظایف انجام شده و کمک به انتشار برخی از محتواهای مورد نیاز در نظر داشته باشید.

جمع‌بندی

بازاریابی آنلاین با نام‌های بازاریابی اینترنتی، بازاریابی وب، و بازاریابی موتر جستجو و جو (SEM)  نیز شناخته می‌شود. تبلیغات آنلاین و تبلیغات اینترنتی، تکنیک‌های مورد استفاده در بازاریابی آنلاین هستند، اما مترادف با بازاریابی آنلاین نمی‌باشند.

اگر قصد دارید تا در بازار های آنلاین پا بگذارید و بازاریابی آنلاین را شروع کنید، ما در کنار شما هستیم. آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت با همکاری بهترین رسانه ها، شبکه های اجتماعی و … بهترین بازخورد را برای شما به ارمغان خواهد آورد. برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

منبع: optimizely

بیشتر بخوانید :

تبلیغات آنلاین چیست؟ چه مزایایی دارد و انواع آن کدامند؟

چگونه شرکت خود را در اینترنت تبلیغ کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید