×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ CRM چیست و چه کاربردی دارد؛ انواع، مزایا و نحوه ایجاد استراتژی آن
تاریخ انتشار : 18 دی 1401 زمان مطالعه : 19 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

CRM چیست و چه کاربردی دارد؛ انواع، مزایا و نحوه ایجاد استراتژی آن

CRM چیست و چه کاربردی دارد؛ انواع، مزایا و نحوه ایجاد استراتژی آن

CRM :  سه حرفی که اهمیت زیادی در کسب و کار دارد. اما چه معنی دارد؟

در این راهنما، شما یک نمای کلی و جامع از آنچه CRM مخفف چیست و چه تاثیری بر کسب و کار شما خواهد داشت، بدست می آورید.

ما به تمام سوالات شما پاسخ می دهیم و توضیح می دهیم که چگونه این ابزار می تواند ارتباط با مشتری ارائه دهد و در عین حال فروش و بهره وری شما را افزایش دهد.

CRM چیست؟

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یک استراتژی کسب و کار است که توسط شرکت ها برای بکارگیری تکنولوژی ها به منظور بهبود مدیریت روابط خود با مشتریان بالقوه و مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت ها از برنامه های مختلف به عنوان بخشی از استراتژی CRM خود استفاده می کنند.

در نهایت، هدف مدیریت ارتباط با مشتری جذب خریداران جدید و راضی نگه داشتن مشتریان قدیمی است. این سیستمی از ایجاد و حفط اعتماد با افرادی است که کسب و کار شما را نگه داشته و موجب رشد و توسعه آن می شوند.

CRM چیست و چه کاربردی دارد؛ انواع، مزایا و نحوه ایجاد استراتژی آن

CRM مخفف چیست؟

CRM مخفف customer relationship management یعنی مدیریت ارتباط با مشتری است. این همان مخففی است که قبل از کلماتی مانند «نرم افزار»، «پلتفرم» و «راه حل» مشاهده می کنید.

مشتریان خواهان یک تجربه کاربری عالی هستند، به این معنی که مکالمات روان و شخصی سازی شده بدون نیاز به تکرار داشته باشند. اینجاست که CRM وارد عمل می شود.

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار CRM یک پلتفرم است که به شرکت ها در مدیریت ارتباط با مشتری ازطریق ارتباط با تیم ها و سازماندهی یادداشت ها، وظایف و معیارها همه به صورت یکجا کمک می کند.

به عنوان یک اپلیکیشن مدیریت تماس عمل می کند که به این معنی است که اطلاعات مشتری مانند موارد زیر را ذخیره می کند:

  • شماره تلفن ها
  • ایمیل ها
  • کانال های رسانه های اجتماعی
  • آدرس ها
  • سابقه خرید
  • اولویت های روش های ارتباطی

با استفاده از این داده ها، تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری لیدهای شما را اولویت بندی می کند و به طور خودکار شما را آماده می کند تا با مشتریان احتمالی خود تعامل داشته باشید.

حتی زمانی که یک لید به فروش منجر نمی شود، نرم افزار هر تعامل را در طیف گسترده ای از کانال ها ثبت می کند.

این کار باعث می شود که دیگر نیازی به ثبت دستی داده ها نداشته باشید و به آنها محتوای مفید زیادی می دهد که می تواند برای شخصی سازی پیام های آینده استفاده شود.

چرا شرکت ها از نرم افزار CRM استفاده می کنند؟

یک سیستم CRM متصل برای تمام کسب و کارها با هر اندازه و شکلی مهم است. با جمع آوری، سازماندهی و تحلیل داده های کلیدی مشتری؛ مانند رفتار خریدار و اولویت های فردی؛ نمایندگان شما درک عمیق تری از آنچه مشتریان شما می خواهند، بدست آورده و در عین حال تجربه کاربری عالی به آن ها ارائه می دهند.

CRM چیست و چه کاربردی دارد

یک سیستم CRM چگونه کار می کند؟

تکنولوژی CRM شما را قادر می سازد تا یک ارتباط معنادار با مشتریان خود ایجاد کنید. این ابزار نحوه ردیابی و استفاده از اطلاعات مشتریان را ساده می کند تا شما بتوانید بیشترین بهره را از هر تعامل با مشتری به دست آورید.

شما یک دید واحد از مشتری با دید کامل از سفر و کانال فروش خواهید داشت.

  • اتوماسیون. نرم افزار CRM با مجموعه ای از گزینه های مختلف اتوماسیون، حذف کارهای تکراری مربوط به بازاریابی، فروش و پشتیبانی از مشتریان ارائه می شود. این کار در زمان ارزشمند تیم شما صرفه جویی می کند.
  • متمرکز سازی. سیستم های CRM تمام وظایف و داده های شما را ازطریق یک داشبورد متمرکز فیلتر می کنند. با در دسترس بودن تمام اطلاعات در یک داشبورد، دپارتمان ها می توانند به راحتی اطلاعات به روز شده را مشاهده و به اشتراک بگذارند.
  • سفارشی سازی. داشبوردها را می توان سفارشی سازی کرد و آن ها را با سایر کسب و کارها و اپلیکیشن های فروش ادغام نمود تا منطبق با نیازهای منحصر به فرد سازمان شما شوند.

ویژگی های کلیدی یک CRM چه هستند؟

اگر CRM را مغری در نظر می گیرید که کل سفر مشتری را پوشش می دهد، ویژگی های آن مسیرهای عصبی مختلفی هستند که همگی به یک مرکز پردازش مرکزی متصل شده و بازمی گردند.

بسیاری از این مسیرها به جریان کاری و اتوماسیون فروش کمک می کنند، برخی در گزارش دهی و تحلیل و برخی دیگر در راه حل های مرکز تماس موثر هستند. این ویژگی ها به هر تیم امکان رسیدگی موثر به وظایف تخصصی را می دهد.

بیایید به مهم ترین ویژگی های یک سیستم CRM نگاه کنیم:

CRM چیست و چه کاربردی دارد

دید کامل مشتری

در گزارش Trends Experience Customer Zendesk در سال 2022، 73 درصد از رهبران کسب و کار مورد بررسی گفتند که ارتابط مستقیمی بین خدمات مشتریان و عملکرد کسب و کار وجود دارد.

نرم افزار خدمات مشتریان خود را با CRM ادغام کنید تا دید کاملی از مشتریان خود بدست آورید؛ این کار به شما کمک می کند تا از داده ها به منظور فراهم کردن یک تجربه منحصر به فرد و شخصی استفاده کنید.

  • پلتفرم متمرکز: یک پلتفرم متمرکز تمام اطلاعات مشتری را در یک مکان قرار می دهد تا همیشه دید کامل مشتری را داشته باشید.
  • ادغام اپلیکیشن ها: با یک کلیک، اپلیکیشن های کسب و کار خود را به هم وصل کنید تا به بهبود گردش کار شما کمک کند.
  • دسترسی به API: رابط خود را با APIهای غنی و باز تغییر دهید و سفارشی کنید.
  • اپلیکیشن موبایل: با مشتریان در جایی که هستند، هر کجا که هستید ملاقات کنید.
  • اشتراک ها: درآمد متناوب حاصل از مشتری را ردیابی کنید و تاریخ پایان اشتراک آنها را مشاهده کنید.

ابزارهای بهره وری

بهترین نرم افزار CRM ابزارهایی را ارائه می دهد که به نمایندگان شما کمک می کنند تا کارآمدتر کار کنند. این ابزارها عبارتند از:

  • یکپارچه سازی ایمیل. همگام سازی ایمیل های موجود با CRM به شما دید بهتری نسبت به فرآیند فروش می دهد و بهره وری را با اعلان ها، الگوها، اتوماسیون ها و غیره تقویت می کند.
  • ابزارهای تعامل فروش. فهرست های لید ایجاد کنید و دسترسی خود را اتوماسیون کنید تا بتوانید به راحتی با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کرده و ارتباطات خود را شخصی سازی کنید.
  • توزیع کننده وظایف. با توجه به مضمون هر وظیفه، لید یا معامله در یک مکان واحد، یک توزیع کننده وظایف می تواند اقدامات معمول مانند تماس با مشتری را ساده کند تا زمان بیشتری برای تمرکز بر فروش در اختیار داشته باشید.
  • پیام رسانی و لایو چت. فرقی نمی کند که توسط پیامک، رسانه های اجتماعی یا لایو چت ارسال شده باشند، پیام ها به یک لید یا مخاطب فورا ثبت و ذخیره می شوند.
  • فهرست ها و الگوهای هوشمند. لیدهای خود را تقسیم بندی و فیلتر کنید، سپس بیشترین بازدیدهای خود را از داده های مشتریان به عنوان «فهرست های مشتریان» برای دسترسی سریع ذخیره کنید. دیگر نیازی به شخصی سازی مکرر یک دیدگاه نخواهید داشت.
  • توالی ها. یک توالی برای اتوماسیون مشتریان احتمالی در فواصل زمانی منتخب ایجاد کنید.
  • Power dialer یا شماره گیر برقی. شما اجازه می دهد تا یک فهرست تماس سفارشی ایجاد و آن را اتوماسیون کنید.
  • دسترسی انبوه. چندین مخاطب را انتخاب کرده و ایمیل های متعددی را به طور همزمان به آن ها ارسال کنید.
  • محرک های فروش. بخش های خاصی از جریان کاری خود را اتوماسیون کنید و کار ادمین را با ایجاد اقدامات مبتنی بر محرک کاهش دهید.

گزارش دهی و تجزیه و تحلیل

گزارش دهی و تجزیه و تحلیل می تواند بینش ارزشمندی را در مورد کسب و کار و مشتریان شما فراهم کند. شما می توانید این ویژگی های قدرتمند را متناسب با نیازهای فردی تنظیم کنید.

  • پیش بینی دقیق. حجم معاملات و رشد درآمد را پیش بینی کنید تا بتوانید به اصلاح استراتژی خود ادامه دهید.
  • تجزیه و تحلیل کانال. پیشرفت معاملات خود را تحلیل و بررسی کنید تا ببینید در چه جاهایی دچار مشکل هستید و نیاز به اصلاح دارید.
  • تحلیل پیشرفته. درک عمیق تری از ترندها و عملکرد با داده های واقعی و قدیمی، داشبورهای از پیش تعبیه شده، داشبورهای سفارشی و ابزارهای همکاری بدست آورید.
  • گزارش فعالیت. گزارش هایی ایجاد کنید که معیارهایی مانند تماس های برقرار شده و خروجی های ایمیل را ارزیابی می کنند و به شما کمک می کنند تا لیدها را به مشتریان واقعی تبدیل کنید.
  • معیارهای عملکرد. این معیارها از ردیاب های فروش به شما می گویند که آیا در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار دارید یا باید اصلاحاتی در آن اعمال کنید.
  • داشبوردهای سفارشی. از ویجت ها برای نظارت بر اهداف عملکرد، فعالیت ها و وظایف استفاده کنید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد

انواع CRM

هر نوع از نرم افزار مدیریت مشتری با یک هدف منحصر به فرد کار می کند و مزایای خاصی را به مشتریان شما ارائه می دهد.

محاوره ای

CRMهای محاوره ای به کسب و کارها شما کمک می کنند تا با مکالمه های غنی و روان در هر مکان و هر زمان، ارتباطات طولانی مدتی را با مشتریان خود ایجاد کنید.

هدف: ایجاد یک تجربه کاربری ساده و کارآمد که به وفاداری مشتری منجر می شود.

بهترین برای: شرکت هایی که می خواهند خدمات مشتری خود را به طور کلی ارتقا دهند و ارتباطات معناداری با مخاطبان خود ایجاد کنند.

منفعت مشتری: مشتریان یک تجربه شخصی را ازطریق کانال های ارتباطی به انتخاب خود دریافت می کنند.

مبتنی بر همکاری

CRMهای مبتنی بر همکاری ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهند که می توانید بروزترین اطلاعات مشتریان را در تمام دپارتمان ها نگهداری و به اشتراک بگذارید.

هدف: تقسیم مجموعه های اطلاعاتی که موجب کاهش بهره وری می شوند.

بهترین برای: شرکت هایی با دپارتمان های فروش، بازاریابی و خدمات مشتری بزرگ که در چندین مکان فعالیت می کنند یا با حجم زیادی از داده های مشتری سروکار دارند.

منفعت مشتری: مشتریان هرگز مجبور نخواهند شد خود را تکرار کنند، حتی اگر با شخص جدیدی صحبت می کنند.

عملیاتی

CRMهای عملیاتی، اتوماسیون نیروی فروش و ابزارهایی را برای ساده سازی جریان کاری روزانه و اطمینان از عملکرد درست فرآیندهای یک کسب و کار ارائه می دهند.

هدف: ایجاد عملیات روان تر و اختصاص زمان بیشتر به ارتباطات انسانی در طی سفر مشتری.

بهترین برای: شرکت هایی با فرآیندهای فروش پیچیده که می بینند لیدهای واجد شرایط از کانال فروش آن ها خارج می شوند.

منفعت مشتری: مشتریان از لحظه آگاهی از شرکت، یک تجربه بی دردسر و یکپارچه را تجربه می کنند.

تحلیلی

CRMهای تحلیلی به شرکت ها کمک می کنند تا بینش بیشتری در مورد نیازهای مشتریان و الگوهای خرید آن ها بدست آورند و درنتیجه می توانند استراتژی خود را برای دستیابی به نتایج بهتر در آینده اصلاح کنند.

هدف: تحلیل داده مشتری به گونه ای که رفتار آن ها را آشکار و پیش بینی می کند،‌ به هر دپارتمان اجازه می دهد تا عملیات خود را بهبود بخشد.

بهترین برای: شرکت هایی با حجم زیادی از داده برای درک هرچه بهتر پایگاه مشتریان خود.

منفعت مشتری: مشتریان تجربه های شخصی سازی شده ای را دریافت می کنند زیرا کسب و کار به طور کامل آن ها را درک می کند.

10 مزیت مدیریت ارتباط با مشتری: چگونه CRM می تواند به کسب و کار شما کمک کند

در گزارش وضعیت فروش ما، 72 درصد از رهبران کسب و کار گفتند که فروش باید چندجانبه باشد و ابزارهایی مانند نرم افزار CRM را به منظور جلوگیری از از دست دادن کسب و کار ادغام کند.

یک CRM می تواند به تیم های فروش، بازاریابی، پشتیبانی از مشتریان و مدیریت پروژه کمک کند تا در زمان خود صرفه جویی کنند، منظم بمانند و به درک عمیق تری دست یابند.

در اینجا مزایای سرمایه گذاری در مدیریت ارتباط با مشتری برای کسب و کار شما آورده شده است.

سازماندهی و مشاهده داده های مشتری در یک مکان

با توجه به این که داده های مشتری در یک مکان سازماندهی می شوند، شما دید بهتری از کسب و کار خود بدست می آورید.

این کار به تیم های شما بینش کاملی از مشتری می دهد و به آن ها اجازه می دهد الگوها را درک کرده و تعامل ها را تنظیم کنند؛ فرقی نمی کند که یک تبلیغ هدفمند است یا تبادل پشتیبانی از مشتریان یا تماس فروش.

تعیین اهداف و ردیابی پیشرفت خود

با استفاده از تحلیل های بازاریابی ساده اهداف سطح بالایی برای خود تعیین کنید. بر پیشرفت تیم نظارت داشته باشید و اگر کسی از مسیر خارج می شود یا عقب می ماند، آگاه باشید.

همچنین می توانید به راحتی ببینید چه کسی چه کاری انجام می دهد و در کجا به تلاش‌های شما بیشتر نیاز است تا همه را در مسیر رسیدن به اهداف سه ماهه نگه دارید.

CRM چیست و چه کاربردی دارد

تعامل های مشتری را شخصی سازی کنید

شخصی سازی تعاملات نه تنها باعث می شود مشتری تجربه بی نظیری را احساس کند، بلکه موجب وفاداری مشتری و در نتیجه افزایش فروش می شود.

طبق گزارش CX Trends ما، 90 درصد از مشتریان بیشتر در شرکت هایی هزینه می کنند که تجربه شخصی سازی شده ای را به آن ها ارائه می دهد.

سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری به شما کمک می کنند تا اطلاعات درستی را برای ایجاد پیام هایی که متناسب با مشتریان شما هستند، جمع آوری کنید.

پایگاه مشتریان خود را هدف قرار دهید

CRMها سابقه داده های مشتریان را جمع آوری، سازماندهی و ذخیره می کنند تا شما بتوانید کمپین های هدفمند و شخصی سازی شده ای را برای مخاطب خود ایجاد کنید.

حتی بهتر از آن، این تکنولوژی به شما اجازه می دهد تا مشتریان خود را تقسیم بندی کنید تا درک بهتری هر تجربه هر گروه داشته باشید. درک خریدار باعث می شود که شما به دنبال مشتریان مشابه بگردید و احتمال موفقیت شما افزایش می یابد.

وفاداری مشتری را تقویت می کند

یک CRM تمام اجزای مورد نیاز برای ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان را دارد؛ این ارتباطات عاطفی قوی کلید تقویت وفاداری مشتریان است.

اما مشتریان انتظارات زیادی از کسب و کارهایی که با آن ها سروکار دارند، دارند: گزارش CX Trends ما نشان می دهد که 61 درصد از خریداران تنها بعد از یک تجربه بعد به کسب و کار رقیب مراجعه می کنند.

کسب و کارها باید تجربه های یکپارچه، ساده و مکالمه ای را ایجاد کنند، اگر می خواهند مشتریان خود را از دست ندهند و اینجاست که CRM به کمک آن ها می آید.

کسب و کار خود را بسنجید

همانطور که نیازها و اولویت های مشتریان شما تغییر می کنند، شما نیز باید با آن تکامل یابید. CRM به کسب و کار شما قدرت می بخشد، بنابراین باید دارای ویژگی هایی برای پشتیبانی از رشد و پیشرفت شما باشد.

یک دیدگاه یکپارچه از مشتری همراه با اتوماسیون، پرتال های شخصی و ارتباطات همه کاناله به شرکت شما کمک می کند تا با سرعتی که می خواهید پیشرفت کنید.

افزایش نرخ حفظ مشتری به این معنی است که شما می توانید برای توسعه برنامه ریزی کنید و ترس کمتری از معرفی محصولات و خدمات جدید داشته باشید و در نتیجه کمتر ضرر ببینید.

افزایش همکاری بین تیم ها

وقتی همه تیم ها از اطلاعات یکسان بروزرسانی شده ای از داشبورد فروش استفاده می کنند، می توانند به راحتی با هم همکاری کنند.

مشتریان از تکرار خود متنفرند، بنابراین وقتی دپارتمان ها در داخل خود شرکت اطلاعات را به اشتراک می گذارند، تجربه کاربری بهبود می یابد. بازاریاب ها و نمایندگان فروش از یک داده یکسان برای ایجاد پیام های منسجم استفاده می کنند، بنابراین هیچ کس در مورد وعده هایی که می دهد سردرگم نیست.

بهبود سودآوری

افزایش فروش وقتی موفقیت آمیز است که شما درک کنید مشتریان شما چه کسانی هستند و چه چیزهایی می خواهند.

مانند یک فروشنده که معمولا می داند مشتریانش به دنبال چه چیزی هستند، بازاریابی و فروش می تواند در مورد زمان و نحوه انجام استراتژیک باشد، به جای این که همه چیز را به دست سرنوشت بسپارید.

اتوماسیون وظایف

استفاده از CRM برای اتوماسیون وظایف تکراری به کسب و کار شما کمک می کند تا تجربه مشتری عالی تری ارائه دهید؛ و در عین حال تیم شما زمان کافی برای تمرکز بر فروش را خواهد داشت.

از هر جایی می توانید کار کنید

آینده همینجاست. مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر فضای ابری و اپلیکیشن های موبایل به فروشندگان این اجازه را می دهند تا قرارها و وظایف خود را مدیریت کنند، معاملات را بروزرسانی کنند، بازدیدها را پیگیری کنند و تماس‌ها را ثبت کنند.

اپلیکیشن موبایل Zendesk Sell حتی امکان دسترسی به گزارش ها و تحلیل ها را به شما می دهد تا بتوانید بر معیارهایی مانند شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) نظارت داشته باشید.

نمونه هایی از CRM

یک CRM مانند یک خدمتکار رستوران خوب است؛ افراد ممکن است به سختی متوجه او شوند. احتمالاً بیش از آنچه فکر می کنید با CRM درگیر بوده اید.

بسیاری از کسب و کارها از نرم افزار CRM برای ردیابی رفتار مشتری، رسیدگی به مشکلات رضایت مشتری و جمع آوری بازخورد از مشتریان استفاده می کنند.

CRM در فروش چیست؟

سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری ابزارهای مدیریت فروش یکپارچه ای را با گزارش های نرخ تبدیل به روز شده و بررسی فعالیت کلی ارائه می دهند.

دیدن نقاط ضعف فروشندگان به مدیران کمک می کند تا کوچینگ خود را در محل مناسب بکار گیرند و در نتیجه آن نیروی فروش قوی تری داشته باشند.

CRM فروش همچنین بسیاری از وظایف تکراری را اتوماسیون می کند، بنابراین فروشندگان وقت بیشتری برای تعامل با مشتریان خواهند داشت.

CRM در بازاریابی چگونه است؟

بهترین CRMها می توانند به شما در ایجاد کمپین های هدفمند کمک کنند.

ابزارهای CRM امکان تقسیم بندی مشتریان را فراهم می کنند به گونه ای که شما می توانید داده های ارزشمند مشتریان را جمع آوری و پردازش کنید. این بینشی را در مورد گروه های مشتریانی که می توانید هدف قرار دهید و نحوه شخصی سازی تجربه آن ها ارائه می دهد.

یک CRM قوی داده های مشتری را با امنیت بالا جمع آوری و ذخیره می کند:

  • سابقه خرید
  • سابقه مکالمه و تعامل
  • اطلاعات مشتری (به عنوان مثال، عنوان شغلی، اطلاعات تماس، رسانه های اجتماعی و غیره)

داده های ذخیره شده در CRM می توانند به شما در درک بهتر مشتریان ایده آل کمک کنند، و به شما این امکان را می دهد که تجربیات مناسبی را ارائه دهید که به ایجاد روابط کمک می کند.

CRM در خدمات مشتریان چیست؟

یک CRM خوب آنچه را که مشتریان می خواهند در اختیار آنها قرار می دهد: یک تجربه یکپارچه و کارآمد.

این به معنی فراهم آوردن پشتیبانی شخصی سازی شده در هر زمان و هر مکان است. مکالمه همیشه برقرار و در حال جریان است؛ فرقی نمی کند که ازطریق پیامک، پیام مستقیم، لایو چت، رسانه اجتماعی، ایمیل یا تلفن صورت گیرد.

CRMها همچنین کسب و کار شما را هماهنگ نگه می دارند و تیم های شما را برای موفقیت آماده می کنند. آنها ابزارهایی را در اختیار نمایندگان فروش شما قرار می دهند که کار آنها را آسان تر می کند:

  • گردش کار آسان برای اتوماسیون
  • پورتال های شخصی
  • ابزارهای گزارش دهی و تجزیه و تحلیل
  • دید یکپارچه از اطلاعات مشتری

با استفاده از یک CRM، تیم شما برای یافتن اطلاعات مهم نیازی نیست از برنامه های متفاوت استفاده کند. همین امر موجب کارآمدتر و بهره وری بیشتر تیم می شود.

چگونه یک استراتژی CRM موفق ایجاد کنید؟

بسیار ضروری است که از یک راه حل CRM متناسب با نیازهای خود استفاده کنید. فرقی نمی کند که می خواهید فروش، بازاریابی، پشتیبانی یا تجربه کلی مشتری خود را بهبود بخشید، باید CRM را انتخاب کنید که به شما در دستیابی به اهداف کسب و کار کمک خواهد کرد.

در ادامه چند روش برای ایجاد یک استراتژی CRM موفق آورده شده است.

  • اهداف CRM خود را تعیین کنید: شاید می خواهید وفاداری مشتری ایجاد کنید، بهره وری را افزایش دهید یا همکاری بین تیم ها را بهبود بخشید.
  • سفر مشتری خود را تعریف کنید: سفر مشتری ایده آل خود را ترسیم کنید و توضیح دهید که چگونه می توانید هر مرحله را به یک تجربه عالی تبدیل کنید.
  • KPI های خود را ایجاد کنید: تجزیه و تحلیل کنید که کدام معیارها به شما کمک می کنند پیشرفت خود را پیگیری کنید.
  • مشخص کنید کدام وظایف را می‌توانید اتوماسیون کنید: برای مثال، اتوماسیون ارتباطات مشتری و گزارش دهی، می تواند تیم شما را قادر سازد کارآمدتر کار کنند.

چگونه متوجه می شوید که یک سیستم CRM کارآمد و موثر بوده است؟

برای سنجش میزان اثربخشی CRM، اطمینان حاصل کنید که اهداف قابل سنجش و خاصی را تعیین کرده اید. سپس، داده های فروش را با دقت تحت نظر بگیرید تا متوجه شوید که آیا در مسیر درست حرکت می کنید یا باید اصلاحاتی صورت گیرد. این شامل:

  • نرخ های بسته شدن
  • نرخ های افزایش فروش
  • درآمد خالص جدید
  • طول چرخه فروش

به یاد داشته باشید که قدرت واقعی CRM در نحوه استفاده شما از داده ها نهفته است. هر سیستم CRM می تواند اعداد و تحلیل هایی را در اختیار شما قرار دهد، اما شما باید بدانید چگونه این تحلیل ها و اعداد و ارقام را تفسیر کنید تا بیشترین بهره را از تجربه مدیریت ارتباط با مشتری ببرید.

در بلندمدت، سرمایه گذاری بر یک CRM یک بخش حیاتی از کسب و کار شما خواهد شد و کاملا ارزشش را دارد. حال که می دانید CRM چیست و چگونه کار می کند، زمان آن رسیده است که گزینه های خود را ارزیابی کنید.

تبلیغات خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب و گوگل ادز. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع : zendesk

بیشتر بخوانید :

انواع بازاریابی محتوا و نحوه تولید محتوا برای آن؛ 17 نوع

دیدگاهتان را بنویسید