×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگسئو سئو تکنیکال در سایت فروشگاهی؛ موارد مهم
تاریخ انتشار : 07 دی 1401 زمان مطالعه : 7 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

سئو تکنیکال در سایت فروشگاهی؛ موارد مهم

سئو تکنیکال در سایت فروشگاهی؛ موارد مهم

سئو تکنیکال بخش مهمی از فروشگاه های اینترنتی است. با این نکات سئو، میزان رویت پذیری فروشگاه آنلاین خود را بهبود بخشید و فروش بیشتری ایجاد کنید.

طی دو سال گذشته، کسب و کارهای متعددی به دلیل تغییر شرایط بازار به سمت مدل های آنلاین تغییر جهت داده اند. به همین دلیل، رقابت در بسیاری از زمینه ها بسیار داغ است.

برخی از کسب و کارها با قالب های غیرمعمول و راه حل های تجارت الکترونیک عملکرد خوبی داشتند. اما با توجه رقابت شدید، باید بهترین تجربه کاربری ممکن را ارائه دهید.

در برخی مواقع، به منظور جلوگیری از خطاهایی که به عملکرد جستجوی شما صدمه وارد می کنند، باید جنبه تکنیکال وبسایت خود را بررسی کنید؛ به خصوص اگر به دنبال انتقال وبسایت خود به قالب های دیگری هستید.

اگرچه می توانید حتی فروشگاه های تجارت الکترونیک بزرگ را در پلتفرم هایی مانند شاپیفای اجرا کنید، اما همچنان باید زمانی را برای درک جنبه تکنیکال آن پلتفرم ها سپری کنید.

بخش مهمی از این، تکنیکال سئو برای فروشگاه های تجارت الکترونیک است که خود به دو قسمت تقسیم بندی می شود: کارایی تکنیکال و بهینه سازی تکنیکال.

سئو تکنیکال در سایت فروشگاهی؛ موارد مهم

معماری وبسایت و ساختار URL

از اصطلاح معماری در مقابل ساختار سایت استفاده می کنیم، زیرا ساختار سایت اغلب منجر به افرادی متمرکز بر ساختار URL می شود. مفهوم معماری سایت باید از یک کاتالوگ استاندارد پیروی کند.

قرن هاست که کاتالوگ ها مورد استفاده قرار گرفته اند. اگر به بیش از 100 سال قبل برگردید و به کاتالوگ های کلاسیک Sears، Roebuck & Co در قرن 19 نگاه کنید.

تغییرات بسیار کمی در نحوه ساختار کاتالوگ های آفلاین و حتی سایت های فروشگاهی امروز ما ایجاد شده است.

سال ها تکرار به طور موثری کاربران را با این قالب آشنا کرده است، بنابراین از ساختار ساده سایت پیروی کنید:

صفحه اصلی >دسته بندی ها > زیر دسته ها > محصولات

این چیزی است که کاربران با آن آشنا هستند و منطقی به نظر می آید. سپس باید به ساختار URL شما که خود باید با توصیف صفحه برای کاربران سازگار باشد، فراتر رود.

محصولات نیز باید در زیر دسته های مناسب خود قرار گیرند، به این معنی که شما می توانید بدون نیاز به ایجاد تکرار در صفحات محصول، آن ها را در دسته بندی های مختلف بگنجانید.

به عنوان مثال:

  • صفحه دسته بندی: example.com/category
  • صفحه دسته های فرعی: example.com/category/niche-1
  • صفحه محصول: example.com/p/product-name یا website.com/products/product-name

بر اساس تجربه، تلاش برای پر کردن URLهای فروشگاه آنلاین با کلمات کلیدی یک تاکتیک موثر نیست.

اگر از پلتفرم های تجارت الکترونیک پیشرو مانند Shopify و Salesforce Commerce Cloud استفاده می کنید، آن ها ساختارهای URL را به شما تحمیل می کنند به گونه ای که باید شامل زیرپوشه ها و SKUهای محصول باشند. این وبسایت ها هم می توانند به خوبی با سایر وبسایت ها رقابت کنند.

سئو تکنیکال در سایت فروشگاهی؛ موارد مهم

نقشه سایت (XML و HTML) و راه اندازی گوگل سرچ کنسول

یک نقشه سایت HTML ممکن است برای عملکرد سایت فروشگاهی ضروری نباشد، اما آن ها ایده خوبی هستند.

نقشه های سایت HTML می تواند امکان لینک سازی داخلی بهتر را به صفحات دسته بندی و دسته های فرعی فراهم سازد. آن ها به ردیابی و سازماندهی صفحات و امکان پیمایش سایت توسط کاربران کمک می کنند.

همچنین داشتن نقشه سایت XML ضروری نیست، اما آنها می توانند در کشف URL به گوگل کمک کنند.

هنگامی که URLهای متصل به Search Console Inspection API را کراول می کنید، می توانید مشکلات احتمالی را شناسایی کنید (به عنوان مثال،‌ یک صفحه دسته بندی تنها توسط نقشه XML پیدا می شود و نه ازطریق لینک سازی داخلی).

برای بدست آوردن داده های بهتر (کمتر فیلتر شده) و بینش بیشتر در مورد کیفیت صفحات خود، شما می توانید:

  • نقشه های سایت XML ساختاریافته را به گوگل سرچ کنسول ارسال کنید.
  • یک ویژگی گوگل سرچ کنسول را برای هر شاخه زیرپوشه در وبسایت خود اضافه کنید: برای مثال yoursite.com/clothing.

این داده به شما کمک می کند تا مشخص کنید آیا نیاز دارید ارزش پیشنهادی و کیفیت صفحات دسته بندی، دسته های فرعی و صفحات محصول را بهبود بخشید یا نه.

شما همچنین می توانید شکلی از نقشه سایت XML را در طراحی صفحه اصلی خود بگنجانید تا یک مسیر کراولینگ طبیعی برای PageRank از صفحه اصلی به صفحه دسته بندی و دسته های فرعی بدون نیاز به فهرست های اسپم از لینک ها ایجاد کنید.

رسیدگی به موجودی و خطای Soft 404s

وقتی موجودی محصولات شما به پایان می رسد، قالب های صفحه محصولات شما این را نشان خواهند داد:

این می تواند باعث شود گوگل صفحه را با خطای soft 404 در نظر بگیرد، آن را از ایندکس حذف کند و در نتیجه شما ترافیک و رتبه بندی را برای عبارات جستجویی مرتبط با صفحه از دست بدهید.

اگر یک کاربر به دنبال یک محصول خاص است و وارد صفحه شما می شود و متوجه می شود که نمی تواند آن را خریداری کند، تجربه کاربری منفی بدست می آورد.

اما، این فرصتی است برای فروش متقابل سایر محصولات یا تشویق کاربر به انتظار تا زمانی که آن را در انبار بازگردانید.

شما می توانید این کار را ازطریق اتوماسیون انجام دهید. وقتی که سطح موجودی یک محصول به صفر می رسد، پیام پیشفرض موجود نیست به نمایش درمی آید، در نتیجه گوگل آن را به صورت خطای soft 404 تشخیص می دهد.

برای جلوگیری از این امر، محصولات مشابه با آن را در صفحه محصول بیاورید تا ارزش پیشنهادی متفاوتی ایجاد کنید. کاربر در مورد گام های بعدی راهنمایی می شود و شما می توانید از خطای soft 404 اجتناب کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید موجودی شما برای مته های 3 میلی متری برند X HSS تمام شود.

اگر محصولات مشابه ای در انبار دارید، یک پیام خودکار اضافه کنید که جایگزین پیام «موجود نیست» شود. شما می توانید این کار را با استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات محصول product information management (PIM) خود انجام دهید.

قالب را اصلاح کنید تا برندها و محصولات مشابه ای را نشان دهد که معیارهای یکسان یا مشابه را دارند – در این مثال، یک مته 3 میلی متری.

اگر امکان فروش حضوری دارید، می توانید پیام «موجود نیست» را تغییر دهید و مشتری را مستقیما به مکان یاب فروشگاه هدایت کنید.

همچنین می‌توانید قالب هایی ایجاد کنید که از PIM شما برای شناسایی فرصت‌های فروش و فروش متقابل برای صفحات دیگر استفاده می کنند.

و اگر از تگ گذاری سفارشی در PIM خود استفاده می کنید، می توانید مشتریان را با متغیرهای مختلف (مانند اندازه، رنگ، شکل، زمان عرضه) به سمت محصولات مشابه هدایت کنید.

این ادغام PIM با صفحات محصول می تواند همچنین به جلوگیری از تجربه کاربری منفی کمک کند.

استفاده از داده PIM برای افزودن ارزش به کاربر باید یک روش استاندارد در بهینه سازی فروشگاه آنلاین می تواند باشد. می تواند به صفحات محصول کمک کند تا در بین رقبا دیده شوند، به خصوص اگر رقبا صفحات مشابه یا ارزش های پیشنهادی یکسانی دارند.

داده ساختاریافته Structured Data

داده ساختاریافته Structured Data

استفاده از داده ساختاریافته می تواند به بهبود محصولات یک سایت فروشگاهی در نتایج جستجو ازطریق ارائه اسنیپت های غنی در SERPها کمک کند. همچنین اطلاعات را به وضوح در موتورهای جستجو ارائه می دهد، به آن ها کمک می کند تا المان های اصلی یک محصول (برای مقایسه با وبسایت های رقیب) را درک کنند.

اسنیپت های غنی می توانند به بهبود نرخ کلیک از SERPها به صفحات شما کمک کنند، اما تضمینی برای آن وجود ندارد. برای صفحات محصول، اسکیما محصول مهم است و می تواند اسنیپت های غنی را فعال سازد.

برای صفحه دسته بندی محصولات، شما می توانید اسکیما ItemList را بکار ببرید.

اگر فروشگاه های محلی دارید، می توانید اسکیما LocalBusiness را در صفحات فروشگاهی جداگانه قرار دهید.

علاوه بر اسکیما محصول، سایت همچنین باید از انواع دیگر اسکیماهای معمولی مانند موارد زیر استفاده کند:

  • سازمان
  • بردکرامب
  • وبسایت
  • Sitelinks Search Box

نتیجه گیری

یک وبسایت اصلاح شده از نظر تکنیکال تجربه کاربری بهتری ارائه می دهد و می تواند به شما کمک کند تا در رقابت پیشتاز باشید.

تبلیغات و بهبود سئو خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب و گوگل ادز. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد. از این طریق علاوه بر جذب مشتری سئو خود را هم بهبود می بخشید

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

منبع : searchenginejournal

بیشتر بخوانید :

سفر مشتری چیست؛ فواید، تحلیل و ایجاد نقشه سفر مشتری

فاکتور های مهم سئو داخلی سایت فروشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید