×
صفحه اصلی تبلیغات بازاریابی متمایز چیست؛ ایجاد استراتژی، مزایا و معایب + مثال
تاریخ انتشار : 20 تیر 1402 زمان مطالعه : 8 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

بازاریابی متمایز چیست؛ ایجاد استراتژی، مزایا و معایب + مثال

بازاریابی متمایز چیست؛ ایجاد استراتژی، مزایا و معایب + مثال

بازاریابی متمایز یک استراتژی است که شامل ایجاد کمپین‌های بازاریابی است که برای دو یا چند بخش از مخاطبان هدف آنها جذاب است.

این نوع بازاریابی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا شناخت برند را بهبود بخشند، به مخاطبان بیشتری دست یابند، نیازهای مشتریان را برآورده کنند و درآمد را افزایش دهند.

امروزه شرکت ها از استراتژی های مختلفی برای دستیابی به مشتریان و رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

سه رویکرد اصلی بازاریابی وجود دارد: بازاریابی متمایز، متمایز نشده و متمرکز. برای شروع، اجازه دهید به مزایا و معایب بازاریابی متمایز بپردازیم و سپس به چندین مثال نگاهی بیندازیم.

مزایا و معایب بازاریابی متمایز

قبل از راه اندازی هر کمپین بازاریابی، برندها مخاطبان هدف خود را مشخص می‌کنند. شرکت‌ها بر اساس پیشنهادی که برای مشتریان خود دارند، مخاطبان خود را بر اساس ویژگی های مشترک تقسیم بندی می‌کنند.

پس از آن، آنها پیشنهاد و پیام خود را به بخش انتخاب شده ارسال می‌کنند تا تبدیل ها را افزایش دهند. برای ایجاد یک کمپین موثر، هر شرکت مرتبط‌ترین استراتژی بازار هدف را انتخاب می‌کند که از میان آنها بازاریابی متمایز می‌شود.

این استراتژی دارای مزایای زیر است:

  • _ فرصتی برای شفاف‌سازی نیازها و انتظارات واقعی مشتریان خود
  • _ شانس انتخاب مشتریان بر اساس توانایی های برند شما
  • _ ارائه محصولات مناسب به افراد مناسب
  • _ کاوش در بازار و موقعیت رقبای خود در آن
  • _ استفاده کارآمد از منابع شرکت
  • _ افزایش درآمد
  • _ برآورده شدن نیازهای مشتریان

با این حال، مانند هر استراتژی بازاریابی، بازاریابی متمایز نیز معایب خود را دارد. برخی از معایب بازاریابی متمایز عبارتند از:

  • _ افزایش هزینه تبلیغات برای رسیدن به هر بخش بازار
  • _پاسخ متفاوت مشتریان
  • _ محدودیت‌هایی در رشد کسب و کار شما که ممکن است هنگام هدف قرار دادن گروه‌های کوچکی از مشتریان رخ دهد
  • _ سطح بالایی از رقابت بین شرکت‌هایی که محصولات را با هزینه کمتر به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند

تفاوت بازاریابی متمایز و بازاریابی غیرمتمایز

هنگامی که یک برند برای دو یا چند بخش از مخاطبان هدف خود کمپین ایجاد می‌کند، بازاریابی متمایز را اجرا می‌کند.

با هدف قرار دادن مشتریان با ویژگی‌های مشترک خاص، شرکت‌ها موفق می‌شوند با ارائه پیشنهادات مرتبط، نیازها و نیازهای مشتریان را برآورده کنند.

بازاریابی متمایز برای مشاغل عمده فروشی و خرده فروشی مناسب است زیرا می‌توانند به بخش‌های مختلف مخاطبان دسترسی پیدا کنند. هنگام استفاده از این استراتژی، شرکت‌ها به کانال‌های تبلیغاتی مختلفی تکیه می‌کنند که پلتفرم‌هایی را که نیازهای مشتریان را برآورده می‌کنند، ترجیح می‌دهند.

با انجام این کار، برندها قادر به ارائه پیام های شخصی تر و تجربه استثنایی هستند. این استراتژی کمک می‌کند تا با نیازهای هر بخش هماهنگ شود و مشتریان وفاداری به دست آورید که در نهایت برند شما را به دوستان و همکاران توصیه می‌کنند.

برخلاف بازاریابی متمایز، بازاریابی غیرمتمایز برای طیف وسیعی از مردم جذابیت دارد. هدف اصلی آن دستیابی به حداکثر تعداد مشتریان با یک محصول، یک قیمت، یک استراتژی قرارگیری و یک کمپین تبلیغاتی است.

در این استراتژی، تصویر همچنان مهم است. برندها بر کیفیت، مقرون به صرفه بودن یا ویژگی خاصی از محصول خود تمرکز می‌کنند. هدف برندها با ارائه بهترین کیفیت به مشتریان، کسب مزیت رقابتی است.

محصولات تمایز نیافته معمولا مشتریان گسترده‌ای دارند. با استفاده از این استراتژی، برندها سعی می‌کنند نشان دهند که محصولاتی را ارائه می‌دهند که مردم در زندگی روزمره خود به آن نیاز دارند.

به عنوان مثال، محصولات مراقبت شخصی. از مزایای بازاریابی غیرمتمایز می‌توان به شناخت، دستیابی به دسترسی بیشتر و عدم نیاز به تحقیق یا معیارهای تخصصی یک کمپین خاص اشاره کرد.

بازاریابی متمایز چیست؛ ایجاد استراتژی، مزایا و معایب + مثال

مراحل لازم برای ایجاد استراتژی بازاریابی متمایز

با استفاده از این استراتژی بازاریابی، یک برند می‌تواند چندین کمپین ایجاد کند که پیامی را به حداقل دو بخش از مخاطبان خود منتقل کند.

به عنوان مثال، یک فروشگاه لوازم جانبی را در نظر بگیرید. این می‌تواند یک کمپین ایمیلی برای تبلیغ یک پیشنهاد با زمان محدود ایجاد کند و برای افراد در کشورها و شهرهای مختلف یا مشتریان گروه های سنی مختلف جذاب باشد.

با این رویکرد، شرکت شما می‌تواند حتی بخش‌های بیشتری را هدف قرار دهد. برندهای کفش اغلب کمپین های بازاریابی را ایجاد می‌کنند که هدف آن نه تنها مردان و زنان بلکه مشتریانی از گروه‌های سنی مختلف است.

علاوه بر این، شرکت ها می‌توانند پیام‌های مختلفی را در یک کمپین ایجاد کنند تا به بخش‌های مختلف دسترسی پیدا کنند.

برای ایجاد این استراتژی بازار هدف، چندین مرحله را در نظر بگیرید:

مخاطب هدف خود را مشخص کنید. ضروری‌ترین مرحله این است که مشخص کنید مشتریان اصلی شما چه کسانی هستند. برای این منظور، باید ویژگی‌های اصلی مشتریان خود مانند سن، موقعیت مکانی، جنسیت، وضعیت تاهل، شغل، درآمد و تمام اطلاعات لازم را که می‌تواند به شما در تقسیم آنها به گروه‌ها کمک کند، مشخص کنید.

نیازهای منحصر به فرد مشتریان خود را تعریف کنید. به عنوان مثال، با کمک نظرسنجی‌ها، دریابید که مشتریان شما چه محصولاتی را ترجیح می‌دهند و چه خدماتی به آنها کمک می‌کند تا با مشکلات خود مقابله کنند. علاوه بر این، از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای ردیابی عادات خرید مشتریان خود استفاده کنید تا بفهمید که کدام محصولات را به طور منظم خریداری می کنند.

برای بخش های مختلف پیشنهاد ایجاد کنید. اکنون که نیازهای مشتریان خود را می‌دانید، زمان آن رسیده است که پیشنهادات منحصر به فرد خود را به آنها ارائه دهید. به عنوان مثال، تصور کنید یکی از بخش‌های هدف شما ترجیح می‌دهد مواد غذایی ارگانیک خریداری کند. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانید یک پیشنهاد ویژه برای این بخش ایجاد کنید.

کانالهای تبلیغاتی قابل استفاده را شناسایی کنید. برای دستیابی به مشتریان خود، باید راه‌های مناسبی را برای تبلیغ محصولات خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر گروه های هدف شما اغلب از شبک‌ های اجتماعی استفاده می‌کنند، به فکر توسعه کمپین‌های تبلیغاتی برای کانال‌های رسانه‌های اجتماعی باشید.

نمونه هایی از بازاریابی متمایز

گزینه های بازاریابی متمایز بسیار زیاد هستند. بیایید نگاهی به لیلی پولیتزر، یک برند معروف لباس ساحلی بیندازیم.

در سال 2015، این شرکت با Target برای راه‌اندازی خط تولید پوشاک، لوازم آرایشی و سایر کالاهای مقرون به صرفه‌تر همکاری کرد. با ارائه قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر به مشتریان در مکان‌های بیشتر، این برند توانست تقاضا را افزایش دهد و مشتریان وفادار جدیدی به دست آورد.

بیایید یک برند کفش دو را تصور کنیم.

این شرکت در طراحی کفش‌های کتانی پایدار از مواد بازیافتی و تجدید پذیر برای ورزشکارانی که به محیط زیست ما اهمیت می دهند، تخصص دارد. علاوه بر این، آن‌ها مدل‌های عملکردی کفش‌های دویدن با بالشتک کمتر برای کسانی که به سرعت اهمیت می‌دهند تولید می‌کنند. این نشان می دهد که شرکت مشتریان را به بخش‌هایی تقسیم می‌کند تا نیازهای منحصر به فرد هر مصرف کننده را برآورده کند.

به عنوان مثال، تصور کنید یک هتل جدید افتتاح شده است.

این هتل خانواده‌های دارای فرزند را هدف قرار می دهد. برای رفع نیازهای بازدیدکنندگان، فضای ویژه ای را برای والدین در نظر گرفته است که برای انجام بازی های آموزشی مختلف برای فرزندانشان طراحی شده است.

همچنین ساکنان هتل می توانند باغی با تاب های سفارشی برای کودکان پیدا کنند. علاوه بر این، به مردم اجازه می دهد تا حیوانات خانگی خود را بیاورند.

برای این منظور صاحبان اتاق های مخصوص حیوانات خانگی را طراحی کردند. با این کار، هتل سعی می کند بخش های مختلف را هدف قرار دهد.

بازاریابی متمایز چیست؛ مراحل ایجاد و نمونه های موفق

مثال دیگر یک پیست اسکی را در نظر بگیرید.

آنها تصمیم گرفتند یک ویدیوی تبلیغاتی برای جذب مشتریان بیشتر در فصل انبوه ایجاد کنند. برای هدف قرار دادن دو بخش، بازاریابان دو ویدیوی تبلیغاتی ایجاد کردند: اولی جوانان اسنوبورد را نشان می‌دهد، در دومی خانواده‌ها را در حال اسکی نشان می‌دهد.

بنابراین، با استفاده از هر دو آگهی، این پیست اسکی می تواند برای افراد جوان و مسن جذاب باشد.

در پایان

بازاریابی متمایز یک استراتژی پرکاربرد است که به شرکت ها کمک می‌کند تا به بازارهای هدف مختلف دست یابند و درآمد را افزایش دهند. با ایجاد کمپین های متمایز، برندها نیازهای بخش‌های مختلف را برآورده می کنند.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

قیف بازاریابی چیست؛ دلیل اهمیت، مراحل و نحوه ایجاد آن

مهم‌ ترین ویژگی در بازاریابی چریکی چیست؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؛ نحوه طراحی + کانال ها

دیدگاهتان را بنویسید