×
صفحه اصلی تبلیغات استراتژی‌های تدافعی و تهاجمی تبلیغات؛ نحوه انجام و کاردبرد‌ها
تاریخ انتشار : 04 شهریور 1402 زمان مطالعه : 7 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

استراتژی‌های تدافعی و تهاجمی تبلیغات؛ نحوه انجام و کاردبرد‌ها

استراتژی‌های تدافعی و تهاجمی تبلیغات؛ نحوه انجام و کاردبرد‌ها

استراتژی‌های بازاریابی مؤثر می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا مبتکر باقی بمانند، از فعالیت‌های رقبا محافظت کنند و پایه‌های قابل اعتمادی برای رشد ایجاد کنند.

بازاریابی تدافعی و تهاجمی از استراتژی‌هایی هستند که رهبران بازار می‌توانند از آن برای محافظت از شهرت، مشتریان و سود خود استفاده کنند. یادگیری در مورد بازاریابی تدافعی و تهاجمی می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی را در عملیات تجاری خود اعمال کنید و سطوح بالایی از موفقیت را حفظ کنید.

در این متن، بازاریابی تدافعی و تهاجمی را تعریف می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که چرا شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند، تفاوت بین بازاریابی تهاجمی و تدافعی را شرح می دهیم.

بازاریابی تدافعی چیست؟

بازاریابی تدافعی یک استراتژی است که رهبران صنعت برای حفظ موقعیت فعلی خود در بازار به کار می‌گیرند. این استراتژی بر محافظت از کسب و کار یک شرکت متمرکز است تا مشتریان را به دست رقبای خود از دست ندهند.

با بازاریابی تدافعی، شرکت ها برای حفظ سودآوری، موقعیت بازار، اعتماد مشتری و سهام خود در برابر رقبای جدید یا موجود تلاش می‌کنند. برای برندها مهم است که از فعالیت رقبا آگاه باشند تا بتوانند فرآیندهای خود را تنظیم کنند و در صورت نیاز بر روی مناطق خاص تمرکز کنند.

بازاریابی تدافعی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که از مشتریان فعلی محافظت کنند، دامنه بازار خود را گسترش دهند و رقبا را شکست دهند تا از تجارت خود محافظت کنند.

چرا شرکت‌ها از بازاریابی تدافعی استفاده می‌کنند؟

در اینجا دلایلی وجود دارد که شرکت ها از بازاریابی تدافعی در استراتژی‌های خود استفاده می‌کنند:

برای ماندن در رقابت

شرکت‌ها از بازاریابی تدافعی استفاده می‌کنند تا تجارت ارزشمند خود را به رقبای صنعت خود از دست ندهند. بسیاری از شرکت‌ها از استراتژی‌های بازاریابی دفاعی برای محافظت در برابر از دست دادن مشتریان فعلی خود استفاده می‌کنند.

با حفظ مشتریان وفادار و بازگشتی، شرکت‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که مخاطبان هدف آنها بر روی پیشنهادات و خدمات خود متمرکز می‌شوند.

این امر به ویژه برای شرکت هایی که فروش مکرر را به مشتریان مشابه انجام می دهند، مانند خرده فروشان، فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها صادق است. برای شرکت‌هایی که بیشتر روی فروش‌های بزرگ یا یکبار تمرکز می‌کنند، ممکن است استراتژی‌های بازاریابی دفاعی را هم برای مشتریان فعلی و هم برای مشتریان احتمالی خود اعمال کنند.

برای شرکت‌ها مهم است که به‌جای تکیه بر محبوبیت یا جایگاه فعلی خود، استراتژی‌های جدید را به طور مداوم توسعه دهند. فعالیت‌های رقیب می‌تواند عمدتاً بر رفتار مشتری و موفقیت شرکت تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که از استراتژی‌های منسجم برای محافظت از جایگاه رهبران فعلی بازار استفاده کنید.

استراتژی‌های تدافعی و تهاجمی

عملیات خود را توسعه دهند

دلیل دیگری که شرکت ها از بازاریابی تدافعی استفاده می کنند این است که بتوانند فعالیت های خود را گسترش دهند.

بازاریابی تدافعی می تواند به شرکت ها کمک کند تا ثبات و آگاهی ایجاد کنند تا بتوانند پایه های قابل اعتماد و موفقیت قابل پیش بینی را ایجاد کنند.

با ایجاد  استراتژی‌های قوی و شیوه‌های دفاعی، شرکت‌ها می‌توانند موفقیت مستمر خود را در صنعت خود تضمین کنند و برای جذب مشتریان و تجارت بیشتر تلاش کنند.

برای شرکت‌های فناوری که می‌توانند رقابتی و مستعد تغییرات مخرب باشند، بازاریابی تدافعی می‌تواند برای رشد بسیار مهم باشد. به منظور توسعه موفقیت آمیز شرکت ها، آنها اغلب نیاز دارند که عملیات خود را چابک نگه دارند و دائماً به دنبال راه های جدید و نوآورانه برای حفظ مرتبط با صنعت خود باشند.

نیازهای مشتریان خود را بهتر برآورده کنند

آگاهی از فعالیت رقبا و مشتری برای بازاریابی تدافعی موثر ضروری است. این می تواند مزایای متعددی برای مشاغل داشته باشد.

این به آن‌ها کمک می‌کند تا از آنچه در بازار اتفاق می‌افتد آگاه باشند تا بتوانند نیازهای مشتری را تا جایی که می‌توانند برآورده کنند. همچنین به این معنی است که آنها به دنبال راه هایی برای بهبود مستمر فرآیندهای خود هستند.

این می تواند به آنها کمک کند تا مشتریان جدید را جذب کنند و عملیات خود را گسترش دهند، در حالی که به طور همزمان از رقبا پیشی می گیرند.

بازاریابی تدافعی در مقابل بازاریابی تهاجمی

استراتژی‌های بازاریابی تهاجمی به جای تمرکز بر دفاع از مشتریان موجود و جایگاه بازار، بیشتر بر حملات فعال تمرکز می‌کنند.

یک شرکت جدید یا موجود ممکن است با اعمال فشار بر رهبران بازار تلاش کند تا در بازار رشد کند. راه های مختلفی وجود دارد که شرکت ها می‌توانند بازار را مختل کنند. آنها ممکن است نقطه ضعف آشکاری پیدا کنند یا بر روی نیازهای مشتری سرمایه گذاری کنند که شرکت‌های برتر برآورده نمی‌کنند.

آن‌ها ممکن است محصول یا خدمات قوی‌تری ایجاد کنند یا آگاهی خود را در مورد اخلاق تجاری یا شیوه‌های معیوب یک رقیب افزایش دهند.

بازاریابی تهاجمی با بازاریابی تدافعی متفاوت است زیرا یک استراتژی دفاع را در اولویت قرار می دهد و استراتژی دیگر بر حمله تاکید می‌کند. شرکت‌هایی که در بازاریابی تدافعی شرکت می کنند اغلب سعی می کنند از آسیب پذیری های خود محافظت کنند تا سایر رقبا نتوانند نقاط ضعف خود را آشکار کنند.

نکاتی برای استفاده از بازاریابی تدافعی

  • 1. آسیب پذیری ها را شناسایی کنید
  • 2. فرصت هایی برای نوآوری پیدا کنید
  • 3. روی رشد تمرکز کنید
  • 4. از فعالیت رقبا آگاه باشید
  • 5. به مشتریان در مورد نقاط قوت خود آموزش دهید

بازاریابی تهاجمی: موثر یا نه؟

تعریف مفهوم بازاریابی تهاجمی دشوار است اما تشخیص آن آسان است. زیرا این نوعی بازاریابی است که آگاهانه از محدودیت‌های معین فراتر می‌رود.

بازاریابی حمله (Attack Marketing) به‌معنای تلاش برای بدست آوردن سهم بیشتر بازار است. یک کسب و کار در این مدل بازاریابی سعی می‌کند، با استراتژی‌ها و پلن‌هایی مشتری‌های بیشتری بدست آورد.

محصول و خدماتش را به افراد بیشتری ارائه دهد و در نتیجه درآمد بیشتری داشته باشد. بازاریابی تهاجمی می‌تواند در مقیاس‌های مختلفی صورت بگیرد.

برای مثال کسب و کارهای بزرگ‌ می‌توانند با گسترش فعالیت‌های خود از آن استفاده کنند. ممکن است یک کسب و کار کوچک در ابتدای راه دست روی بازاری بگذارد که پرچمدارانی آن‌ها هستند.

استراتژی‌های تدافعی و تهاجمی

انواع استراتژی‌های تهاجمی

در تعریف کلی بازاریابی تهاجمی چند استراتژی وجود دارد. کسب و کارها و شرکت‌ها می‌توانند از چند طریق به بازار هدف موردنظرشان حمله کنند:

1- frontal attack  حمله رو در رو

این استراتژی به شرطی که دارای منابع مالی و تمایز هستیم توصیه می گردد . به صورت علنی و مستقیم  به سهم بازار هدف رقیب حمله نموده تا سهم بازار بیشتری به دست آوریم.

2.-encirclement  محاصره رقیب

: در این نوع استراتژی با ایجاد نوآوری به سهم بازار رقیب حمله نموده و از گسترش بازار رقیب جلوگیری می نماییم .

3.-  guerrilla attack حمله چریکی

شرکت های کوچکتر معمولا سعی می کنند به صورت حمله های  چریکی ( guerrilla attack ) به سهم بازار رقیب بزرگتر ، سهم بازار بیشتری به دست آورند .این شرکت ها به علت اینکه توان رقابت با رقبای بزرگتر را ندارند سعی می‌کنند با چراغ خاموش حرکت نموده تا حساسیت رقبای بزرگتر را برانگیخته نکنند.

4. flank attack  حمله از سمت نقطه ضعف

با تمرکز بر روی نوآوری ها می توانیم رقیب را از دور خارج نماییم. می توان با تمرکز بر 1 یا 2 نقطه ضعف رقیب می توان به وی ضربه زده و سهم بازارش را به دست آوریم .در این استراتژی به بازار های محدودی می توان حمله نمود .

5.bypass attack

 در این نوع استراتژی ما آینده درازمدت رقیب را مورد هدف قرار می دهیم  در این نوع استراتژی درواقع ما از رقابت از وضعیت فعلی ، با هدف رقابت در مراحل بعدی یا در آینده خارج می شویم.

اهداف بازاریابی تهاجمی

استفاده از این بازاریابی توسط شرکت‌های باتجربه، سبب رسیدن به اهداف زیر خواهد شد.

حمله: حمله‌کردن در بازاریابی به این معناست که تمامی نقاط قوت و ضعف بازار و مصرف‌کنندگان برند توسط متخصصان و واحدها به‌خوبی شناخته شده و زمانی که متوجه کوچک‌ترین تغییر در بازار و مصرف‌کنندگان ‌شوند، واکنش‌های مناسبی از خود نشان می‌دهند.

افزایش سود: بازاریابی تنها زمانی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها مؤثر است که علاوه بر رضایت مشتری، شرکت از سود زیادی نیز بهره‌مند شود. در واقع واحد بازاریابی باید بتواند بین سازمان و مصرف‌کنندگان تعادل ایجاد کند.

استراتژی‌های تدافعی و تهاجمی

استراتژی یا راهبرد: استراتژی یکی از مفاهیم اساسی بازاریابی تهاجمی است و به معنای یک راهبرد اساسی در کلیه کارهای مربوط به بازاریابی و برنامه‌ریزی مدون جهت دستیابی به پیشرفت در بیزینس است.

اجرای موفق برنامه‌ها: شیوه‌های مدیریت خوب و منسجم در عملیاتی‌کردن برنامه‌های بازاریابی تهاجمی به‌صورت کاملاً عملی بسیار مؤثر است.

ایجاد اتحاد: اگر قصد دارید خدمات یا محصولاتی باکیفیت بالا و کم‌هزینه به بازار ارائه دهید، بدون شک باید در تمامی فرایندهای تولید، بازاریابی و حتی افراد شرکت، وحدت و یکپارچگی ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید:

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

استفاده از خدمات آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت می‌تواند به شما کمک کند تا در دیده شدن و جذب مشتری بیشتر موفق‌تر باشید. با تجربه و تخصص چندین ساله در این زمینه، تیم مگنت می‌تواند بهترین راهکارها و استراتژی‌ها را برای شروع کار و معرفی محصول جدید به شما ارائه دهد.

با ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی اینترنتی، شما می‌توانید از:

بهره ببرید.

با کمک مشاوران ما، می‌توانید از مشاوره و راهبری، استراتژی‌گذاری، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آن‌ها در کانال‌های مناسب بهره مند شوید.

هدف ما ایجاد یک کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه است که به شما کمک کند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب کسب کنید و بازاریابی موثر و جذاب برای مخاطبان خود انجام دهید.

اگر احتیاج به کمک در معرفی محصول جدید و جذب مشتریان هدف دارید، می‌توانید با آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت تماس بگیرید و از خدمات حرفه‌ای ما بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:

استراتژی بازاریابی کسب و کارهای کوچک چگونه است؟

بازاریابی متمایز چیست؛ ایجاد استراتژی، مزایا و معایب + مثال

استراتژی بازاریابی دیجیتال (اینترنتی) چیست؛ ساخت و معرفی ۱۰ نوع

دیدگاهتان را بنویسید