×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ نرخ بازده (RoR) چیست و نحوه محاسبه آن
تاریخ انتشار : 08 فروردین 1402 زمان مطالعه : 6 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

نرخ بازده (RoR) چیست و نحوه محاسبه آن

نرخ بازده (RoR) چیست و نحوه محاسبه آن

به بیان ساده نرخ بازده (ROR) سود یا زیان هر سرمایه گذاری، بر حسب درصد، برای یک دوره زمانی معین است.

وقتی به کسی پول قرض می‌دهید، معمولاً انتظار دارید همان مبلغ را در زمانی دیگر دریافت کنید. برخی از قرض دادن‌ها که بانک به شخص یا شرکتی اعتبار می‌دهد یا زمانی که سرمایه‌گذار سهام یا اوراق قرضه می‌خرد حتی انتظار دارد پول بیشتری را به دست بیاورد.

بانک‌ها و سرمایه‌گذاران انتظار دارند بابت دسترسی به پول خود غرامت دریافت کنند. این غرامت معمولاً درصدی بیش از مبلغ اصلی وام داده شده یا سرمایه گذاری شده به عنوان نرخ بازده شناخته می‌شود. .

ادامه متن را بخوانید تا به زبان ساده با مفهوم نرخ بازده آشنا شوید.

نرخ بازده چیست؟

به بیان ساده، نرخ بازده که اغلب به اختصار (ROR) سود یا زیان هر سرمایه گذاری، بر حسب درصد، برای یک دوره زمانی معین است. این دوره می‌تواند متفاوت باشد؛ یک ماه، یک سال، یک چهارم سال… اما استاندارد برای مقایسه بازده یک چارچوب زمانی یک ساله است.

فرمول ساده است:

نرخ بازدهی به صورت استاندارد و به شکل زیر محاسبه می‌شود

نرخ بازده (RoR) چیست و نحوه محاسبه آن

در فرمول:

ارزش فعلی: ارزش فعلی سرمایه‌گذاری

ارزش اصلی: ارزش سرمایه‌گذاری

نرخ بازده را می‌توان برای هر سرمایه‌گذاری، از جمله سهام، اوراق قرضه، املاک، آثار هنری و عتیقه‌ها و در حال حاضر حتی ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

از آنجایی که نرخ بازده به صورت درصد بیان می‌شود، این امکان را فراهم می‌کند که بازده دارای‌های مختلف را بدون توجه به اینکه چند دلار در خطر است، مقایسه کنید.

نرخ بازده (RoR) چیست و نحوه محاسبه آن

نحوه محاسبه نرخ بازده

برای مثال، فرض کنید در مارس 2020 سهمی از نتفلیکس را به قیمت 350 دلار برای هر سهم خریداری کرده اید. یک سال بعد شما سهم را به قیمت 500 دلار می‌فروشید. سود شما 500 – 350 دلار = 150 دلار است و نرخ بازده شما:

150 دلار / 350 دلار = 0.4285 یا 42.85٪

حال فرض کنید خانه خود را پس از خرید 400000 دلار به قیمت 500000 دلار در سال فروختید. سود شما 100000 دلار است و نرخ بازده شما:

100000 دلار / 400 دلار = 0.25 یا 25٪

علیرغم تفاوت بسیار زیاد در اندازه، سرمایه گذاری نتفلیکس به شما برای پول سرمایه گذاری شده جذابیت بیشتری داد. برای محاسبه نرخ بازده در صفحه گسترده اکسل، می توانید به راحتی فرمولی را وارد کنید:

  • ۱. ارزش فعلی سرمایه گذاری را در یک ردیف وارد کنید.
  • ۲. ارزش اصلی (هزینه) سرمایه گذاری را در ردیف زیر ارزش فعلی وارد کنید.
  • ۳. در یک ردیف بالای این دو، فرمول نرخ بازده را وارد کنید:

(مقدار فعلی – ارزش اصلی)/مقدار اصلی

نرخ بازده اوراق قرضه و بهره

یک اوراق قرضه توسط قراردادی پشتیبانی می شود که مشخص می‌کند یک شرکت، یک دولت یا یک آژانس چه میزان سود و چه زمانی (سه ماهه، سالانه، شش ماهه) به سرمایه گذار اوراق می‌پردازد.

برای مثال Kerfuffle را بررسی کنیم. یک سال پیش این شرکت تصمیم گرفت 100 میلیون دلار از طریق فروش اوراق قرضه جمع آوری کند و از درآمد حاصل از آن برای توسعه تجارت خود استفاده کرد.

با پرداخت 5 درصد نرخ بهره سالانه موافقت کرد. شما یکی از اوراق قرضه را یک سال پیش به قیمت 1000 دلار خریداری کردید (اوراق قرضه معمولاً به ارزش اسمی 1000 دلار فروخته می شود). شما 5 درصد سود 1000 دلاری یا 50 دلاری دریافت خواهید کرد.

یک سال بعد، شما می توانید اوراق قرضه را به قیمت 1020 دلار بفروشید، زیرا نرخ بهره کاهش یافته است (باعث می شود اوراق قرضه 5% شما نسبتاً جذاب به نظر برسد). شما 20 دلار از فروش اوراق قرضه به دست آوردید و 50 دلار سود دریافت کردید. کل بازدهی شما:

50 دلار + 20 دلار / 1000 دلار = 0.07 یا 7٪

نرخ بازده (RoR) چیست و نحوه محاسبه آن

محدودیت‌های محاسبات نرخ بازده

بحرانی‌ترین مسئله‌ای که محاسبات نرخ بازده را محدود می‌کند، تورم است که در اقتصاد ایران حرف اول را می‌زند. تورم مهم است زیرا ارزش پول را از بین می‌برد و بازده را کاهش می‌دهد.

سرمایه گذاران باید نرخ تورم فعلی یا مورد انتظار را از نرخ بازده اسمی به اصطلاح (در مورد فوق 13%) کم کنند تا نرخ بازدهی تعدیل شده با تورم یا واقعی را نشان دهند.

سرمایه گذاران باید این را در نظر داشته باشند زیرا هرچه سرعت تورم سریع‌تر باشد، بیشتر می تواند بازده آنها را تهدید کند.

نرخ بازده خوب چقدر است؟

نرخ بازده عینی خوبی وجود ندارد. فقط نرخ‌های بازدهی وجود دارد که برای کسب و کار شما منطقی است. به عنوان مثال، بازده بالاتر معمولاً به معنای ریسک بالاتر است.

بازده کمتری که برای سال‌های متمادی بدون کار اضافی ثابت باقی می‌ماند، می‌تواند در نهایت با ترتیبات بازدهی بالاتر/منابع سنگین، پول بیشتری را برای شما به ارمغان آورد.

صنعت شما همچنین می‌تواند بر ارزش درک شده بازده تأثیر بگذارد. برخی از مشاغل با حجم بالا/حاشیه کم با یک درصد سود خوشحال خواهند شد.

کسب و کارهایی که کمتر رقابتی هستند، ممکن است هر چیزی کمتر از 10 درصد را حتی ارزش تلاش را نداشته باشد. برای تعیین اینکه آیا RoR که برای سرمایه گذاری خود محاسبه کرده‌اید برای کسب و کار شما مناسب است، سؤالات زیر را در نظر بگیرید.

  • چقدر حاضرید ریسک کنید؟
  • اگر پولی را که سرمایه گذاری کرده‌اید از دست بدهید چه اتفاقی می‌افتد؟
  • چه مقدار سود از سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از از دست دادن پول نیاز دارید؟
  • اگر سرمایه‌گذاری خاصی را انجام ندهید، با این پول چه کار دیگری می توانید انجام دهید؟

جدای از آن، حسابدار و مدیر تجاری مورد اعتماد خود را پیدا کنید، مشاوره خوبی دریافت کنید و ببینید کسب و کار شما چه چیزی می‌تواند بسازد.

برای تبلیغات بیشتر در کنارتان هستیم

بعد از تولید محتوا نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید :

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست و نحوه محاسبه آن

نوشتن بیزینس پلن چگونه است نکات مهم در نوشتن آن

دیدگاهتان را بنویسید