×
صفحه اصلی شبکه های اجتماعی نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک
تاریخ انتشار : 20 اسفند 1401 زمان مطالعه : 13 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک

نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک

حضور در رسانه های اجتماعی دیگر یک موضوع قابل بحث نیست، بلکه برای همه برندها صرف نظر از مدل کسب و کار یا صنعت به یک امر مسلم تبدیل شده است. در این مقاله، ما شش مزیت اصلی استفاده از رسانه اجتماعی و این که چگونه می تواند کسب و کار تجارت الکترونیک شما را متحول کند، نشان خواهیم داد.

فرصت ها بی پایان هستند، که می تواند راه اندازی یک پروفایل کسب و کار در رسانه های اجتماعی باشد. به همین دلیل است که بر مهم ترین مراحلی که برای بهره مندی از مزایای جوامع دیجیتالی و حضور آنلاین به این شکل و فرم باید بردارید، تمرکز کردیم.

1. تعریف آگاهی از برند در سال های اخیر تغییر کرده است

آگاهی از برند برای کسب و کارها بسیار مهم است، مهم نیست حضور آن ها در بازار تا چه اندازه قوی است. این فراتر از این است که مشتریان محصولات شما را در قفسه ها تشخیص دهند. امروزه آگاهی از برند به این معنی است که اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما برند شما را شناسایی می کنند.

مردم می خواهند در برندهایی که استفاده می کنند نقش داشته باشند و از آن مهم تر، آن ها می خواهند برندها خود را با ارزش ها و باورهایشان هماهنگ کنند. دوران غیرسیاسی بودن و سکوت برندها در مورد مسائل اجتماعی گذشته است و اینجاست که رسانه های اجتماعی می درخشند.

این به برندها و مخاطب آن ها اجازه می دهد تا مستقیما و بدون دخالت شخص ثالث با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

برندها دیگر محصولات خود را نمی فروشند، آن ها سبک زندگی را می فروشند و افرادی که این سبک زندگی را دارند یا آرزوی آن را دارند، می خواهند که برندها از نفوذ آنها استفاده کنند و وقتی بی عدالتی آشکار می شود صحبت کنند.

رسانه های اجتماعی به برندها کمک می کنند تا داستان های خود را بازگو کنند و سطح جدیدی از داستان سرایی را ارائه دهند.

برندها می توانند تمام فرآیندهای پشت صحنه را نشان دهند و توضیح دهند که چگونه مطالب را بدست می آورند، خدمات را تست می کنند و به جوامع خود باز می گردانند. توضیح در مورد فرآیندهایی که مخاطبان قبلا از ان ها مطلع نبودند به یک هنجار جدید تبدیل شده است.

با دیدن این که چگونه آگاهی از برند شامل یک فرآیند طولانی و مستمر است، رسانه اجتماعی یک پلتفرم عالی برای ایجاد آگاهی در میان مخاطبان می باشد. در مورد محصولات و خدمات خود در کانال های مختلف پست منتشر کنید و به طیف وسیع تری از مخاطبان دسترسی پیدا کنید.

برای تاثیر بیشتر، شما می توانید برند خود را اینفلوئنسر مارکتینگ امتحان کنید. اینفلوئنسرها می توانند به شما کمک کنند به مخاطبان مختلف دسترسی پیدا کنید که لزوماً گسترده نیستند، اما در صنعت و نوع محصولات شما محدودتر هستند، که یک برد بزرگ برای هر برندی است.

نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک

2. سرمایه گذاری های کم می تواند باعث افزایش سریع درآمد شما شود

بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی و مقالات PR هنوز هم بسیار گران قیمت هستند، در حالی که هیچ نوع بازخوردی در مورد این که چند نفر تبلیغ را دیده اند یا با آن تعامل برقرار کرده اند، ارائه نمی دهد.

علاوه بر این، با این نوع تبلیغات، شما نمی توانید انتخاب کنید که چه کسی تبلیغات را می بیند، بنابراین هیچ راهی برای به صفر رساندن مشتریان احتمالی وجود ندارد.

این ها مزایای اصلی تبلیغات رسانه اجتماعی هستند، اما بزرگ ترین مزیت همان هزینه پایین تبلیغات در فیسبوک، اینستاگرام و توییتر است. با توجه به این تبلیغات به شما اجازه می دهند تا افراد را بر اساس موقعیت مکانی، سن، تحصیلات، علایق، سبک زندگی، عادت خرید و حتی دستگاهی که برای برای دسترسی به رسانه اجتماعی از ان استفاده می کنند انتخاب کنید، این نوع از تبلیغات به سرعت به گزینه محبوب بازاریاب ها تبدیل شده است.

وقتی یک کمپین به پایان می رسد، می توانید آن را تحلیل کنید و ببینید چه کسی بیشترین تعامل را با آن داشته است و پرسونای خریدار را بر اساس نتایج بدست آمده شخصی سازی کنید.

با فاصله گرفتن از تبلیغات همسان، رسانه اجتماعی دارای فروشگاه های یکپارچه ای است که شما می توانید محصولات خود را مستقیما به فروش برسانید. با فروشگاه اینستاگرام، شما می توانید محصولات خود را برای فروش فهرست کنید، آن ها را مستقیما به فروش برسانید و ارسال ها را مدیریت کنید.

کل فرآیند باعث می شود افراد به راحتی برند شما را کشف کنند و خریدهای خود را کامل کنند، همه این ها در یک پلتفرم انجام می شود. این مزیت بزرگ فروشگاه های رسانه های اجتماعی است، زیرا به جای اینکه آنها مجبور شوند به شما مراجعه کنند، شما به سراغ مشتریان خود می روید.

در طول همه گیری کرونا، بازار تجارت جهانی رسانه اجتماعی با نرخ 4/31 درصد رشد پیدا کرد و ما باور داریم که این رشد ادامه خواهد داشت. یک نکته کلیدی این است که با استفاده از فونت ها، رنگ ها و چت بات ها تجربه کاربر را شخصی سازی کنید.

تجربه را آسان و ساده کنید و سوالات متداول در مورد محصولات، خدمات پرداخت و ارسال را در توضیحات محصول خود بگنجانید.

3. خدمات مشتری که مشتریان شما از آن متنفر نخواهند بود

رسانه اجتماعی خدمات مشتری را متحول کرده است، زیرا به مشتریان یک خط ارتباطی مستقیم با برند می دهد و همچنین بستری که در آن شکایات خود به صورت عمومی مطرح کنند زیرا می دانند که سریع تر نتیجه خواهد داد.

با استفاده از تجزیه و تحلیل تمایل، شما می توانید نگرش نسبت به برند خود در رسانه های اجتماعی را بررسی کنید. با جمع آوری منشن های آنلاین کسب و کار خود و بررسی دلایل افت احساسات، می توانید خیلی سریع به هرگونه بحرانی پاسخ دهید.

با دیدن اینکه مردم چگونه انتظار دارند رسانه های اجتماعی برندها به عنوان پلتفرمی برای خدمات مشتری عمل کنند، باید مطمئن شوید که تجربه مثبتی برای آنها فراهم می کنید. اطمینان حاصل کنید که به سوالات آنها به موقع پاسخ دهید، که می تواند با استفاده از ابزارهای اتوماسیون انجام شود.

اگر سوالات مشابه از شما زیاد پرسیده می شود، پاسخ به آن سوالات را در پاسخ های خودکار خود بگنجانید. حتی می توانید یک مرحله جلوتر روید و یک صفحه FAQ یا سوالات متداول ایجاد کنید و با جزئیات به تمام سوالات پاسخ دهید.

جدا از سرعت، دومین نکته مهم نتیجه نهایی است. اطمینان حاصل کنید که تیم پشتیبانی مشتری شما به رسانه های اجتماعی شما دسترسی دارد تا بتواند پاسخ های واقعی را به مخاطبان شما ارائه دهد، به جای اینکه تیم رسانه اجتماعی شما آنها را به شماره تلفن یا آدرس ایمیل ارجاع دهد.

پشتیبانی از مشتریان در رسانه اجتماعی به پیام های خصوصی محدود نمی شود. شما همچنین باید تمام منشن های عمومی، چه مثبت و چه منفی را پاسخ دهید. این روند ممکن است خسته کننده به نظر آید، اما تحقیقات نشان می دهند که وقتی شرکت ها در رسانه های اجتماعی با مخاطب خود تعامل برقرار کرده و به آن ها پاسخ می دهند، به این معنی است که مشتریان ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر برای شرکت هزینه می کنند.

از انجایی که پشتیبانی از مشتریان با کیفیت تاثیر بسزایی بر مخاطب شما دارد، طبیعی است که باید بر این بخش سرمایه گذاری کنید و آنها را راهنمایی کنید که چگونه با موقعیت های مختلفی که ممکن است با آنها مواجه شوند به بهترین شکل برخورد کنند.

آخرین نکته این است که شخصیت خود را در آن منعکس کنید. از پاسخ های معمولی نترسید و کمی ارتباط صمیمی را با مخاطب خود برقرار کنید.

نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک

4. ترافیک را به وبسایت خود بیاورید و تبدیل را افزایش دهید

بدون شک، هر صاحب کسب و کاری قصد دارد حداکثر ترافیک را به سمت وبسایت خود جذب کند. خوشبختانه، شما می توانید از قدرت رسانه های اجتماعی برای هدایت ترافیک به وبسایت تجارت الکترونیک خود و افزایش دسترسی و رویت پذیری در میان مخاطب هدف استفاده کنید.

وقتی بر روی سایت های رسانه اجتماعی پست منتشر می کنید، لینکی از سایت خود با کلمه کلیدی اصلی درج می کنید و این به ارسال ترافیک به سایت شما به عنوان لیدها کمک می کند و بازدیدکنندگان سایت شما را از طریق رسانه های اجتماعی پیدا می کنند.

مشتریان در هنگام تصمیم گیری برای خرید بیشتر اعمال دیگران را باور می کنند. اگر اعتماد نداشته باشند، نه از وبسایت شما بازدید خواهند کرد و نه محتوای تولید شما را مطالعه می کنند.

بنابراین، با استفاده از تایید اجتماعی و محتوای تولید شده توسط کاربر به خریداران آنلاین خود نشان دهید که شما برندی قابل اعتماد و مطمئن هستید.

در اینجا رسانه اجتماعی می تواند به عنوان منبع تایید اجتماعی عمل کند، با بررسی نظرات مشتریان و توصیف هایی که بر روی پروفایل های کسب و کار شما ظاهر می شوند. این می تواند اعتماد به برند شما را افزایش داده و بر مشتریان احتمالی برای خرید تاثیر بگذارد.

حتی در پلتفرم های رسانه های اجتماعی می توانید یک مسابقه رسانه اجتماعی برگزار کنید و فالوورهای خود را تشویق کنید تا تجربه های خود از محصولات شما را به اشتراک بگذارند. به این ترتیب می توانید از رسانه های اجتماعی برای افزایش ترافیک و نرخ تبدیل استفاده کنید.

پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و پینترست برای کشف محصول موثر هستند و مشتریان از این پلتفرم ها برای کشف محصولات جدید و الهام بخشی استفاده می کنند.

با حضور قوی در این پلتفرم ها، شما می توانید احتمال کشف و خرید مشتریان از فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. حتی با اجرای تبلیغات هدفمند بر اساس دموگرافیک، علایق و رفتارها، می توانید تبلیغات هدفمند ارائه داده و ترافیک و تبدیل را افزایش دهید.

بنابراین، برای هدایت ترافیک از رسانه های اجتماعی به سایت تجارت الکترونیک، یک حضور فعال در رسانه های اجتماعی ایجاد کنید. اما قبل از اتصال و انتشار آنلاین، باید بدانید که هر کانال رسانه اجتماعی چگونه کار می کند تا کانال مناسب را انتخاب کنید و محتوای خود را بر این اساس بهینه کنید.

5. اقدامات سئو خود را تقویت کنید

سئو یکی از المان های کلیدی توسعه وب تجارت الکترونیک موفق است و ارتباط بین سئو و رسانه اجتماعی قابل توجه است. حتی اگر رسانه اجتماعی یکی از المان های رتبه بندی سئو نباشد، با فاکتورهایی که بر رتبه بندی سئو تاثیرگذارند همبستگی دارد.

رسانه های اجتماعی به طرق مختلف بر سئو تاثیر می گذارند، از جمله:

  • توزیع محتوا و ایجاد فرصت های لینک سازی.
  • به حداکثر رساندن طول عمر یک پست.
  • تقویت ترافیک ارگانیک.
  • افزایش رویت پذیری آنلاین و آگاهی از برند.

وقتی صحبت از افزایش دسترسی به محتوا و دستیابی به مخاطبان بیشتر به میان باشد، رسانه اجتماعی یک رویکرد قابل اعتماد است.

از آنجایی که شما به طور مستمر محتوای آموزنده در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، منبع قدرتمندی برای بازدیدکنندگان جدید می باشد. هرچه محتوای مفید بیشتر در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، مخاطبان احتمالاً آن مطالب را با دوستان و دنبال کنندگان خود به اشتراک خواهند گذاشت.

همانطور که اشتراک گذاری ادامه پیدا می کند، به تدریج فاکتورهایی که گوگل برای رتبه بندی یک وبسایت بکار می گیرد با نشان دادن این حقیقت که پست های شما برای مخاطب هدف مفید هستند، تقویت می شوند. زیرا گوگل به تعامل آنلاین شما و نظرات و منشن های مشتریان در مورد کسب و کار شما توجه می کند.

به عنوان مثال، برشته های قهوه Gridlock محتوای آموزنده در مورد موضوعات مختلف در بخش اخبار منتشر می کند.

وقتی آن ها این محتواها را در پروفایل ها رسانه اجتماعی منتشر می کنند، مخاطبان علاقمند به قهوه می توانند با اشتراک گذاری بیشتر آن ها در پلتفرم هایی مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین یا ایمیل به تقویت آن کمک کنند.

این باعث افزایش رویت پذیری، ترافیک و بک لینک ها می شود. همه این سیگنال ها به موتورهای جستجو نشان می دهد که محتوای معتبری را منتشر کرده اید و همین موجب بهبود رتبه جستجو شما خواهد شد. بنابراین، در نتیجه کاربران سایت شما را به صورت ارگانیک ازطریق موتورهای جستجو می یابند.

6. شما می توانید بیشتر در مورد رقابت اطلاعات کسب کنید

در کنار تولید لید و بهبود خدمات مشتریان، شما می توانید عملکرد رسانه اجتماعی برند خود و نیز رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. وقتی از دیدگاه بلندمدت نگاه می کنید، تحلیل رقبا برای توسعه کسب و کار تجارت الکترونیک شما اجتناب ناپذیر است.

بنابراین، برای این که از رقبای خود پیشی بگیرید، باید تحلیل رسانه های اجتماعی برندهای رقیب را انجام دهید و زمینه های کلیدی رشد و توسعه را شناسایی کنید.

با نظارت بر فعالیت رقبا در رسانه های اجتماعی، می توانید بینشی در مورد تبلیغات، عرضه محصولات، کمپین های بازاریابی دیجیتال و سایر فعالیت ها بیاندازید. این به شما کمک می کند تا دید کلی بهتری از حضور برند خود در بازار تجارت الکترونیک خاص خود داشته باشید.

به عنوان مثال، می توانید با نگاهی به تعداد مخاطبان رسانه های اجتماعی رقبای خود و تحلیل این که آیا مخاطبان بیشتری نسبت به شما دارند یا نه، شروع کنید. همچنین، بر پروفایل های رسانه اجتماعی آن ها نظارت کنید و با دقت رفتار آن ها در شبکه های اجتماعی مختلف را زیر نظر بگیرید.

این به شما کمک می کند تا مشخص کنید رقبا در چه شبکه هایی بیشتر متمرکز شده اند. فرض کنید متوجه شدید که رقیب شما در فیسبوک عملکرد واقعا موفقی داشته است، شما نیز می توانید با تمرکز بر این شبکه لیدهای جدیدی برای محصول خود بدست آورید.

حتی با نظارت بر بازخورد مشتریان رقبا، می توانید بینش های ارزشمندی در مورد نقاط قوت و ضعف آنها به دست آورید که به شما کمک می کند بفهمید مشتریان در مورد رقبای شما چه می گویند و در بازار شما به دنبال چه چیزی هستند.

به طور کلی، به شما کمک می کند تا مزیت رقابتی به دست آورید و در مورد استراتژی تجارت الکترونیک خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

نتیجه گیری

رسانه اجتماعی فرصت های بی شماری را در اختیار برندها قرار می دهد تا با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند و نباید آن را هدر دهید. با توجه به این که تعداد وسیعی از افراد روزانه از این پلتفرم های استفاده می کنند، طبیعی است که محتوای تولید خود را در آنجا پست کنید و محصول خود را تبلیغ نمایید.

ایجاد یک پایگاه طرفداران وفادار، افزایش آگاهی از برند و درآمد همگی اهداف قابل دستیابی با استفاده از رسانه های اجتماعی هستند.

برای تبلیغات بیشتر در کنارتان هستیم

برای بیشتر دیده شدن نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع : webalive

بیشتر بخوانید :

چگونه تبلیغات گسترده اینترنتی داشته باشیم

5 راه تبلیغات کسب و کارهای کوچک؛ اینترنتی و رایگان

آموزش مدیریت شبکه‌ های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید