×
صفحه اصلی شبکه های اجتماعی آموزش مدیریت شبکه‌ های اجتماعی؛ مهارت ها و چشم انداز
تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه : 7 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

آموزش مدیریت شبکه‌ های اجتماعی؛ مهارت ها و چشم انداز

آموزش مدیریت شبکه‌ های اجتماعی؛ مهارت ها و چشم انداز

یک مدیر شبکه‌های اجتماعی معمولا مسئول تنظیم استراتژی محتوا و ایجاد تعامل در سیستم عامل‌های اجتماعی یک شرکت است.

برای موفقیت در این نقش، مدیران رسانه‌های اجتماعی اغلب نیاز دارند که در داستان سرایی مهارت داشته باشند، چشمی تیزبین برای طراحی داشته باشند و توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشند که چه چیزی برای مخاطب خوب و جذاب است و به دنبال چه چیزی است؟

رسانه‌های اجتماعی به این دلیل که می‌توانند به مشتری دسترسی داشته باشند و آنها را جذب کنند و همچنین می‌توانند شناختی درست از نیازها، خواسته‌ها و ناامیدی‌های آن‌ها به صاحبان کسب و کار بدهند، نقش کلیدی در حوزه بازاریابی پیدا کرده‌اند.

شرکت‌ها، برندها، سازمان‌های غیرانتفاعی، مقامات دولتی، افراد مشهور حساب‌هایی برای برقراری ارتباط مستقیم با دنبال‌کنندگان خود دارند به این معنی که کار به‌عنوان مدیر رسانه‌های اجتماعی نیز نقش پررنگ و مهمی را برعهده دارد.

در ادامه مسئولیت‌هایی که یک مدیر رسانه‌های اجتماعی دارد، مهارت‌های کلیدی لازم برای انجام این کار و نحوه شروع کار را بررسی می‌کنیم.

مدیر شبکه‌های اجتماعی چه کاری انجام می‌دهد؟

مدیران شبکه‌های اجتماعی معمولا مسئول توسعه استراتژی‌هایی برای افزایش فالوئر، ایجاد و نظارت بر کمپین‌های اجتماعی، تولید محتوا، بررسی تحلیل‌ها و برقراری ارتباط با سهامداران کلیدی در یک شرکت هستند.

به عنوان یک مدیر شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت‌های خاص شما به اندازه شرکت شما بستگی دارد. برای مثال، مدیران شبکه‌های اجتماعی در شرکت‌های بزرگ‌تر معمولا محتواهای تولید شده مانند ویدیوها و عکس‌ها یا متون را تایید یا رد می‌کنند اما مدیران شبکه‌های اجتماعی در شرکت‌های کوچک‌تر تولید محتوا را نیز به عهده دارند.

اگر علاقه‌مند به کار به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی هستید، وظایف شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افزایش فالوئرها و ایجاد تعامل: با افزایش تعداد فالوئرها و میزان تعامل (لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری) که دریافت می‌کنید، پروفایل یک شرکت را در تمام پلتفرم‌های اجتماعی فعال تقویت کنید. ممکن است از شما انتظار برود که برای دستیابی به افزایش تعداد فالوئرها و میزان تعامل پست‌های نوشتاری یا تصویری ایجاد کنید.

استراتژی‌سازی محتوا و کمپین‌ها: برای ایجاد تعامل، شما مسئول ایده‌پردازی و گاهی اوقات اجرای کمپین‌های اجتماعی هستید که با استراتژی‌های بازاریابی بزرگ‌تر یک شرکت همسو هستند. همچنین ممکن است ایده هایی برای محتوای مناسبتی داشته باشید.

تجزیه و تحلیل داده‌ها: علاوه بر کار خلاقانه، شما همچنین زمانی را صرف تجزیه و تحلیل داده‌ها خواهید کرد تا در مورد نحوه عملکرد پست‌ها و محتوای یک شرکت نتیجه‌گیری کنید. برای مثال این  موارد می‌تواند شامل رصد کردن شبکه‌های اجتماعی تا نظارت بر آنچه کاربران رسانه های اجتماعی در مورد یک نام تجاری یا رقبا می‌گویند، باشد.

گزارش به سهامداران کلیدی: شرکت‌ها می‌خواهند بدانند کاری که انجام می‌دهید تأثیر دارد، بنابراین احتمالاً از شما انتظار می‌رود که دستاوردهای خود یا هر مشکلی که پیش می‌آید را به تیم بازاریابی خود و حتی ذی‌نفعان شرکت گزارش دهید.

آنها احتمالاً به دنبال این هستند که ببینند شما چگونه فالوئرهای خود را افزایش می‌دهید، تعامل را را بالا می‌برید و محتوا و کمپین‌های خلاقانه را توسعه می‌دهید.

ارسال و نظارت بر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی: بسته به اندازه تیم خود، ممکن است مسئولیت ارسال و نظارت بر همه پلت‌فرم‌های اجتماعی را بر عهده بگیرید. در این صورت، ممکن است لازم باشد پست‌ها را زمان‌بندی کنید و پاسخ‌های فالوئرها را مشاهده کنید. همچنین ممکن است شما مسئول پاسخگویی به نظرات و پیام های فالوئرها باشید.

آموزش مدیریت شبکه‌ های اجتماعی

مهارت‌های مدیر شبکه‌‌های اجتماعی

اگر علاقه مند به تبدیل شدن به یک مدیر شبکه‌های اجتماعی هستید، ایده خوبی است که مهارت‌های خود را در زمینه‌های زیر بهبود بخشید:

نوشتن: چه در حال تهیه پیش‌نویس پست‌ها یا نوشتن شرح‌نویسی باشید، نوشتن خوب در رسانه‌های اجتماعی فراتر از دستور زبان و املا است. تقویت مهارت‌های نوشتن برای توسعه نوشتار متقاعدکننده که با داستان و صدای یک برند مطابقت دارد و مخاطبان آن را درگیر می‌کند، مهم خواهد بود.

ویرایش: در کنار نوشتن، احتمالاً باید کار اعضای تیم خود را بررسی کنید و از صحت گرامری و بدون خطا بودن آن اطمینان حاصل کنید. تقویت مهارت‌های ویرایش و تصحیح نسخه می‌تواند به شما کمک کند که اطمینان یک شرکت یا برند را به خود جلب کنید.

درک درستی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی: برای مدیریت موفقیت‌آمیز حساب‌ها، باید درک کاملی از چندین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مانند نقاط قوت، ضعف، و جمعیت‌شناسی کاربر، در میان سایر ویژگی‌ها داشته باشید. دانش پلتفرم‌های زیر احتمالاً از همه مهمتر خواهد بود: متا، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب و تیک تاک.

توجه به طراحی: آماده باشید تا در مورد تصاویر، اینفوگرافیک‌ها، ویدیوها و موارد دیگر با طراحان گرافیک، مدیران بازاریابی و سایر سهامداران بازاریابی ارتباط برقرار کنید. تصور یک پست و سپس بیان دلایل تجاری یا استراتژیک برای انتخاب‌های خود بسیار مهم خواهد بود.

ابزارهای تحلیلی: دانستن اینکه چه پیام‌هایی با مصرف کنندگان طنین‌انداز می‌شود، نیازمند چشم تحلیلی و ظرفیت تحقیق است. دانستن نحوه استفاده از ابزارهای شنیداری رسانه های اجتماعی مانند Sprout Social، Hootsuite، و HubSpot و سایر موارد مفید است.

انعطاف پذیری: تغییر در دنیای شبکه‌های اجتماعی ثابت است. هشتگ‌ها، الگوریتم‌ها و ویژگی‌های پلتفرم جدید، اغلب مدیران رسانه‌های اجتماعی را ملزم می‌کنند که تازگی را در کار خود بگنجانند.

به موقع بودن: رویدادهای خبری می‌توانند باعث شوند که برخی از پست‌ها به عنوان یک زائده و غیر حساس به مخاطبان تلقی شوند یا از نظر اهمیت پست شما را تحت الشعاع قرار دهند. مطلع ماندن از اخبار و گفتگوهای کلان که در سطح اجتماع انجام می شود می‌تواند به شما کمک کند تا بر اساس آن واکنش نشان دهید و برند سازمان را حفظ کنید.

چشم انداز شغلی مدیر شبکه‌های اجتماعی در سطح جهان

شبکه‌های اجتماعی هم چنان در حال رشد هستند. طبق داده‌های لینکدین، تقاضا برای مهارت‌های شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است. اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) پیش بینی می کند که تبلیغات و نقش های مدیر بازاریابی بین سال های 2020 تا 2030 در ایالات متحده 10 درصد افزایش پیدا می‌کند. بر اساس گزارش Glassdoor (ژوئیه 2022) در ایالات متحده، مدیران رسانه های اجتماعی به طور متوسط ​​74367 دلار حقوق دریافت می‌کنند.

چگونه مدیر شبکه‌های اجتماعی شویم؟

تبدیل شدن به یک مدیر شبکه‌های اجتماعی اغلب به ترکیبی از تحصیلات و تجربه نیاز دارد، اگرچه مشخصات می‌تواند بر اساس شرکت متفاوت باشد.

مدیران شبکه‌های اجتماعی معمولا دارای مدرک لیسانس هستند. تخصص در زمینه ای که مهارت های ارتباطی یا تجاری شما را تقویت می کند  مانند بازاریابی، روزنامه‌نگاری یا ارتباطات می‌تواند شما را برای این نقش آماده کند.

رفتن به دانشگاه یا دوره‌های آموزشی همچنین می‌تواند شما را در معرض فرصت‌های مختلفی قرار دهد که در آن ممکن است بتوانید تجربه خاصی را در یک محیط حرفه ای به دست آورید. از منابع مرکز شغلی خود برای جستجوی دوره های کارآموزی، فرصت های داوطلبانه یا نقش های پاره وقت استفاده کنید.

آموزش مدیریت شبکه‌ های اجتماعی

در مسیر یادگیری تلاش کنید یک کارآموزی یا شغل پایه شبکه‌های اجتماعی را امتحان کنید. تجربه کار با رسانه های اجتماعی بخش مهمی از مدیر شدن در این زمینه است.

اگر تجربه کمی ندارید، قبل از اینکه بخواهید به سمت یک موقعیت مدیریتی بروید، به دنبال یک موقعیت ابتدایی باشید که بتواند اصول بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را به شما آموزش دهد.

در پایان

یادتان باشد مدیران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به عنوان بلندگوی سازمان برای تعامل با مردم و ارتقای چشم انداز آنها عمل کنند. در نتیجه همیشه گوشه چشمی به مخاطبان و دنبال‌کنندگان شرکت و برندی که برای آن کار می‌کنید، داشته باشید.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

مقالات بیشتر:

نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک

راهنمای تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی؛ ۷ گام موثر

۹ گام موثر برای ایجاد استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؛ فواید، ملزومات و معرفی بهترین پلتفرم ها

دیدگاهتان را بنویسید