×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ ویدئو مارکتینگ (بازاریابی ویدئویی) چیست اهمیت و انواع آن
تاریخ انتشار : 23 اسفند 1401 زمان مطالعه : 10 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

ویدئو مارکتینگ (بازاریابی ویدئویی) چیست اهمیت و انواع آن

ویدئو مارکتینگ (بازاریابی ویدئویی) چیست اهمیت و انواع آن

87 درصد از بازاریابان آنلاین از محتوای ویدیویی در استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند. اگر جزو 13 درصد باقی مانده هستید، این مقاله قطعا برای شما مناسب است. اما حتی اگر شما جزو 87 درصد هستید، ادامه مطلب را بخوانید تا اصول اولیه و همچنین جنبه‌های پیشرفته بازاریابی ویدیویی و نحوه برتری در آن را توضیح دهیم.

بازاریابی ویدئویی چیست؟

بازاریابی ویدئویی به استفاده از ویدئو برای بازاریابی یا تبلیغ برند یا پیشنهاد شما در کانال‌های دیجیتال اشاره دارد.

به زبان ساده، زمانی که از ویدئو برای بازاریابی برند، محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنید، در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت می‌کنید، به مشتریان احتمالی و فعلی خود آموزش می‌دهید و با آنها تعامل می‌کنید، گفته می‌شود که از بازاریابی ویدئویی استفاده می‌کنید.

چرا بازاریابی ویدیویی اهمیت دارد؟

طبق نظرسنجی (Wyzowl) 76 درصد از کسب و کارهایی که از بازاریابی ویدئویی استفاده می‌کنند معتقدند که این بازاریابی باعث بازگشت سرمایه خوب می‌شود. 

93 درصد از کسب و کارها بر این باورند که درک کاربر از محصول یا خدماتشان را افزایش می‌دهد و 72 درصد از کسب و کارها معتقدند که موجب بهبود نرخ تبدیل وب سایت آنها شده است.

این فقط کسب و کارها نیستند که تمایل به استفاده از ویدئو به عنوان یک ابزار بازاریابی دارند، مشتریان نیز تمایل بیشتری به دریافت پیام های بازاریابی در قالب ویدئو دارند.

طبق گزارشی از Hubspot Research، بیش از 50 درصد از مشتریان ویدیو را به سایر انواع محتوای یک برند ترجیح می‌دهند. ویدئوها نحوه ارتباط برندها با مشتریان را متحول کرده است. آنها نحوه فروش یک برند، روش خرید مشتریان، روش مصرف مصرف‌کنندگان و نحوه حفظ روابط تیم‌های خدمات با مشتریان را تغییر داده‌اند.

کسب‌وکارها از ویدیوها در صفحات فرود خود (برای توضیح نحوه عملکرد و مزایای آن)، پست‌های رسانه‌های اجتماعی (برای تعامل با مخاطب)، وبلاگ‌ها (برای حفظ خوانندگان بیشتر)، و حتی در ایمیل‌ها (برای حمایت از کمپین‌های بازاریابی خود) استفاده می‌کنند.

از بین آنها، 83٪ معتقدند که ویدیوی توضیح دهنده صفحه اصلی آنها موثر است، 78٪ معتقدند که ویدیو در رسانه های اجتماعی یک تاکتیک عالی است، و 80٪ معتقدند که ویدیوهای موجود در ایمیل ها ROI مورد نیاز را به همراه دارد.

توسعه استراتژی بازاریابی ویدئویی

یک استراتژی بازاریابی ویدیویی فقط اضافه کردن یک ویدیو برای بازاریابی پیشنهاد شما نیست. این شامل انتخاب دقیق، توسعه، و قرار دادن ویدیوها به عنوان دارایی های جداگانه یا در کمپین‌های بازاریابی موجود است تا بیشترین بهره را از آن ببرید اما قبل از اینکه به بحث در مورد چگونگی توسعه یک استراتژی بازاریابی ویدیویی بپردازیم، باید انواع محتوای ویدیویی را که برای آن استفاده می کنید، بشناسید.

انواع محتوای ویدیویی

محتوای ویدیویی مورد استفاده در استراتژی‌های بازاریابی بسیار متنوع هستند:

نسخه‌ی نمایشی محصول: ویدیوهای عمیقی که USP، ویژگی‌ها و مزایای محصولات را توضیح می‌دهد. این به گونه‌ای طراحی شده است که نشان دهد مشتریان خدمات پس از خرید پیشنهاد دریافت می‌کنند.

مصاحبه‌ها: مصاحبه شامل پرسیدن سوال از یک رهبر فکری در مورد یک موضوع خاص و ارسال ویدیوی آن به صورت آنلاین است.

توصیفات: توصیفات ویدئویی از مشتریان خوشحال یا مشهور شرکت هستند که قدردانی و تجربه خوب خود را با شرکت بیان می‌کنند. این به افزایش اعتماد خریداران احتمالی کمک می‌کند.

ویدیوهای رویداد: این ویدیوها نکات برجسته یک رویداد را پوشش می‌دهند و معمولاً بخشی از استراتژی بازاریابی رویداد را تشکیل می‌دهند.

ویدیوهای توضیح دهنده: معمولاً از ویدیوهای توضیح دهنده برای پاسخ به سؤالات متداول مربوط به پیشنهاد استفاده می‌شود.

وبلاگ: وبلاگ های ویدئویی نسخه‌های ویدیویی وبلاگ‌های سنتی هستند. از طریق وبلاگ‌ها، یک کسب و کار استراتژی‌های بازاریابی خود را با استفاده از ویدیوها اجرا می‌کند.

وبینارها: وبینارها یا سمینارهای مبتنی بر وب، کنفرانس‌های ویدئویی زنده و مبتنی بر وب هستند که میزبان از اتصال اینترنتی برای ارتباط با مخاطبان بینندگان و شنوندگان در سراسر جهان و صحبت در مورد موضوعی خاص استفاده می‌کند.

ارائه‌ها و گفتگوها: این موارد شامل ارسال ویدیوهای ضبط شده از ارائه‌ها و صحبت هایی است که شخصی مرتبط با کسب و کار سازماندهی، ارائه، شرکت یا بخشی از آنها بوده است. چنین گفتگوهایی مانند Tedx به دنبال محتوای ویدیویی در اینترنت هستند.

آموزش‌ها: آموزش‌ها ویدئوهای عمیقی هستند که پیچیدگی‌های پیشنهاد یا سایر مشاغل ارائه‌دهنده را به مشتریان آموزش می‌دهند.

نظرات: اینها نقدهایی هستند که توسط تأثیرگذاران و رهبران فکری درباره محصول یا خدمات ارسال شده است که منجر به تغییر تصمیمات بینندگان می‌شود.

پشت صحنه: بسیاری از کسب‌وکارها اغلب ویدئوهایی از پشت صحنه منتشر می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا با مشتریانی که معمولاً چیزی را که در تبلیغات یا تلویزیون نمی‌بینند، رابطه نزدیک‌تری برقرار کنند.

ویدیوهای زنده: ویدیوهای زنده ویدیوهای مرتبط با نام تجاری یا پیشنهادهایی هستند که به صورت زنده پخش می‌شوند تا موارد مهمی را به نمایش بگذارند یا مستقیماً با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

نحوه انجام بازاریابی ویدئویی

چیزهای زیادی در بازاریابی ویدیویی وجود دارد. شما باید برنامه‌ریزی کنید که چه چیزی بسازید، برای چه کسی باید بسازید، چگونه آن را بسازید و چگونه پس از توسعه آن به مخاطب دست پیدا کنید.

1. اهداف خود را تعیین کنید

این یک مرحله ضروری قبل از شروع هر چیزی است. تعریف کنید که می خواهید با استفاده از فیلم ها به چه چیزی برسید. آیا به دنبال فروش بیشتری هستید؟ یا بیشتر دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی است؟ بازاریابی ویروسی؟ بازاریابی دهان به دهان؟ مشتریان حفظ شده بیشتر؟

در مورد اهداف باید صریح باشید زیرا اهداف مختلف با استراتژی های بازاریابی ویدیویی مختلف پشتیبانی می‌شوند و نتایج متفاوتی را ایجاد می‌کنند.

برای افزایش فروش، ممکن است نیاز به ایجاد یک ویدیوی نمایشی یا توضیحی داشته باشید که می‌توانید آن را در صفحه فرود خود منتشر کنید. با این حال، برای بازاریابی ویروسی، ممکن است نیاز داشته باشید که یک تبلیغ هوشمندانه یا یک کمپین رسانه‌های اجتماعی با هشتگ‌های اختصاصی و یک سری ویدیو ایجاد کنید.

بیشتر اوقات، بازاریابی ویدئویی به عنوان یک استراتژی بازاریابی مستقل استفاده نمی‌شود. اما حتی اگر این کار را انجام می‌دهید، مطمئن شوید که چگونه ROI را اندازه گیری می‌کنید.

2. ویدیوها را برنامه‌ریزی کنید

پس از تعیین هدف، باید ویدیو بعدی خود را برنامه ریزی کنید.

مخاطب هدف: مخاطبان هدف افرادی هستند که ویدیو برای آنها ساخته شده است. آنها می‌توانند مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه یا سایر افرادی باشند که بر تصمیمات مشتریان یا مشتریان احتمالی شما تأثیر می‌گذارند. دانستن بازار هدف شما مهم است زیرا به شما در توسعه پیام ویدیویی کمک می‌کند.

پیام ویدیویی: ویدیو درباره چه چیزی خواهد بود؟ پیام ویدیویی برای مخاطب داخلی مشخص می‌کند که برند می‌خواهد چه چیزی را به نمایش بگذارد یا با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند.

پلتفرم ویدیویی: پلتفرم‌های ویدیویی مختلف ارزش‌های پیشنهادی متفاوتی دارند. در حالی که برخی مانند Vimeo به شما امکان می‌دهند ویدیوهای خود را به طور یکپارچه در پلتفرم‌های مختلف جاسازی کنید، برخی برای SEO (یوتیوب) عالی هستند، و برخی (فیس بوک) به شما کمک می‌کنند افراد را در رسانه‌های اجتماعی هدف قرار دهید.

شما می‌توانید یک پلتفرم واحد یا ترکیبی از پلتفرم‌های دیگر را برای میزبانی و اشتراک گذاری ویدیوهای خود انتخاب کنید.

بودجه: بودجه عامل مهمی است که سایر تصمیمات مربوط به توسعه و بازاریابی ویدیو را هدایت می‌کند.

اسکریپت: اسکریپت پایه ویدیو می‌شود و دلیل بزرگی در پشت موفقیت یا شکست استراتژی بازاریابی ویدیویی است.

نوع ویدیو: تعریف نوع ویدیو بسیار حیاتی است زیرا نحوه توسعه، ارسال و بازاریابی ویدیو را تعیین می‌کند. ویدیوهای زنده معمولاً شامل عکس‌برداری و ارسال همزمان می‌شوند، در حالی که ویدیوهای توضیح‌دهنده ممکن است از انیمیشن‌ها همراه با عکس‌های دیگر استفاده کنند و ویرایش‌های زیادی داشته باشند. تصمیم گیری در مورد نوع ویدیو زودتر تعیین نیازهای خلاقانه، جدول زمانی و سایر الزامات ویدیو را آسان می کند.

نیازهای خلاقانه: این موارد به نوع ویدیو بستگی دارد. ممکن است شامل لباس‌ها، مجوزهای مکان، دارایی‌های دیجیتال و غیره باشد.

برنامه عمل: بیان می‌کند که در چه زمانی چه کاری باید انجام شود. استراتژی و اجرا را ساده می‌کند.

سایر الزامات: سایر الزامات ویدئویی که باید از قبل برنامه ریزی شوند.

3. ویدیو(های) خود را توسعه دهید

این مرحله شامل فیلمبرداری، افزودن fx، امتیاز پس‌زمینه، صداگذاری و هر چیزی است که برای تبدیل اسکریپت نوشته شده به فریم‌های متحرک لازم است. این مرحله اغلب شامل کمک گرفتن از شخص ثالث برای فیلمبرداری یا توسعه انیمیشن ها برای شما است. اما اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، در اینجا چند ابزار برای کمک به شما در این زمینه وجود دارد :

Invideo  یک SAAS : در حال ویرایش ویدیو با هزاران الگو برای هر نوع ویدیوی است.

Wave.video : یک ویرایشگر ویدیوی آنلاین با کشیدن و رها کردن واقعاً ساده برای شما برای ایجاد ویدیو برای کانال های رسانه‌های اجتماعی، کانال های یوتیوب و کانال های دیگر.

Animoto : یک SAAS ویرایش ویدیو مبتنی بر ابر که می‌توانید از آن برای ایجاد ویدیوهای آنلاین با استفاده از هزاران الگو و ویژگی استفاده کنید

 Placeit : یک پلت‌فرم توسعه ویدیویی با قابلیت کشیدن و رها کردن بسیار آسان است که تقریباً برای هر نوع ویدیو، از استوری‌های اینستاگرام گرفته تا ویدیوهای تبلیغاتی گرفته تا تبلیغات فیسبوک، قالب‌هایی دارد.

 Envato : یک سرویس اشتراک برای سازندگان ویدیو است که صدها هزار دارایی دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهد.

4. ویدیوهای خود را بازاریابی کنید

حتی اگر ویدیوها در بازاریابی به عنوان یک دارایی عالی در نظر گرفته می‌شوند، باید آنها را نیز بازاریابی کنید. اگر آن را در یوتیوب یا وب سایت خود آپلود می کنید، روی سئو تمرکز کنید.

اگر اینستاگرام یا توییتر را به عنوان پلتفرم ترجیحی خود انتخاب کرده اید، از هشتگ های مرتبط استفاده کنید. حتی می‌توانید آن را در سایر پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند Reddit یا Tumblr به اشتراک بگذارید یا برای همین یک تبلیغ اجرا کنید (تبلیغات ویدیویی بهتر از تبلیغات تصویری عمل می‌کنند) که می‌تواند به شما کمک کند تا برای تحقق اهدافتان جذابیت بیشتری داشته باشید.

در پایان

نمی‌توانید اهمیت رو به رشد ویدیوها را در بازاریابی و بازاریابی ویدیویی به طور کلی تضعیف کنید. اگر در بازی با استفاده از ویدئو هستید، مطمئن شوید که این کار را بهتر از رقبای خود انجام می‌دهید و اگر در بازی تازه کار هستید، قبل از بازی کردن شات های خود، حتما یاد بگیرید و تحقیق کنید.

برای تبلیغات بیشتر در کنارتان هستیم

برای بیشتر دیده شدن نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید :

تبلیغات ویدیویی چیست؛ آینده، انواع و ترند ها

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؛ نحوه طراحی + کانال ها

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش؛ انواع، شروع و نکات موفقیت در آن

تبلیغات در یوتیوب YouTube؛ بهترین روش تبلیغات ویدیویی و هزینه ها

دیدگاهتان را بنویسید