×
صفحه اصلی تبلیغات توسعه برند چیست و چگونه است؛ دلیل اهمیت + مثال
تاریخ انتشار : 22 فروردین 1402 زمان مطالعه : 10 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

توسعه برند چیست و چگونه است؛ دلیل اهمیت + مثال

توسعه برند چیست و چگونه است؛ دلیل اهمیت + مثال

توسعه برند برای هر شرکتی ضروری و حیاتی است. در میان گفت‌وگوهای روزمره اگر بخواهیم از علایق دوستانمان بدانیم از آنها می‌پرسیم؛ برند مورد علاقه شما چیست؟ و از او درباره شرکت مورد علاقه‌اش سوالی نمی‌پرسیم.

این گفت‌وگو ساده روزمره نشان دهنده اهمیت توسعه برند است. یک برند صرفا جنبه ای از یک شرکت است که مردم به راحتی آن را تشخیص می‌دهند و میان برند شناخته شده با دیگر شرکت‌ها تمایز قائل می‌شوند.

اما کار آسانی نیست که یک برند میان مردم شناخته شود و  برای قابل تشخیص توسط افراد باشد و برای رسیدن به این مهم، شرکت باید مراحل خاصی را طی کند.

توسعه برند چیست؟

توسعه برند یک فرآیند مستمر است که توسط برندها دنبال می‌شود. این فرآیند به برندها کمک می‌کند تا ثبات خود را از نظر کیفیت، شهرت و اهمیت، در میان سایر جنبه‌های برند حفظ کنند.

بنابراین توسعه برند را می‌توان به این شکل تعریف کرد که؛

توسعه برند فرآیندی است که برندها برای حفظ کیفیت، شهرت و ارزش خود در بین مشتریان انجام می‌دهند.

برند چیزی است که مشتری در مورد سازمان یا شرکت درک می‌کند. بنابراین، شرکت باید گام های درستی را در جهت توسعه برند دنبال کند تا از برداشت منفی مشتری جلوگیری کند.

فرآیند توسعه برند چگونه است؟

استراتژی توسعه برند یک برنامه بلندمدت است که توسط شرکت‌ها طراحی شده است تا برای مشتریان مطلوب و قابل شناسایی باشد.

پس حتی زمانی که یک برند شهرت فراوانی داشته باشد نباید توسعه برند خود را فراموش کند و این فرآیند را باید همیشه دنبال کند. توسعه یک برند باید بخشی از برنامه بازاریابی بزرگتر برای شرکت باشد.

این اغلب بزرگترین چالش اما بحرانی‌ترین است. برای توسعه برند خود لازم نیست میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کنید، اما تلاش کردن نتیجه خواهد داد.

ـ هدف برندسازی را مشخص کنید

تقریباً هر چیزی را می‌توانید مارک کنید و آن را توسعه دهید. رایج‌ترین چیزها یک شخص، یک شرکت، یک محصول یا یک خدماتاز جمله این موارد است. بخش مهمی از فرآیند برندسازی این است که دقیقا چه چیزی را برندسازی می‌کنید؛ جایگاه برند، آنچه را که با نام تجاری خود وعده می‌دهید، داستان برند و عناصر و سبک خود را تعیین کنید.

این فرآیند می‌تواند طاقت فرسا، سخت و زمان‌بر باشد اما با کمک یک تیم بازاریابی دقیق و حرفه‌ای می‌توانید آن را محقق کنید.

ـ تحقیقات درباره بازار هدف را کامل کنید

تحقیقات بازاریابی در بازار هدف شما برای توسعه موثر برند بسیار مهم است. این مرحله ای است که بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها از آن غافل می‌شوند زیرا فکر می‌کنند مخاطبان خود را می‌شناسند.

واقعیت این است که تحقیقات بازار حرفه‌ای به شما بینش انتقادی در مورد اینکه چه کسی هدف است، چه چیزهایی را دوست دارند/دوست ندارند، چه چالش‌هایی دارند و چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید، می‌دهد.

ـ برند خود را تعریف کنید

گام بعدی ایجاد یک تعریف واضح از برند است. این تعریف می‌تواند در قالب یک داستان یا بیانیه باشد که به وضوح نشان دهنده آنچه برند شما در مورد آن است، باشد. تیم بازاریابی شما به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید چه چیزی را ارائه می دهید.

مخاطبان هدف شما چگونه از آن سود می‌برند، چه تضمین‌هایی ارائه می‌دهید و پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما (USP) چیست. به یاد داشته باشید که این سوال را بپرسید، این برند چه کاری می‌تواند انجام دهد یا ارائه کند که هیچ برند دیگری نمی‌تواند انجام دهد؟

ـ نام، شعار و لوگوی خود را تعیین کنید

دادن نام، شعار و لوگو به شرکت خود بخش سرگرم کننده توسعه برند است. اما این چیزی نیست که شما بدون فکر دقیق انجام دهید. تیم بازاریابی شما می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید چه نام، برچسب و لوگو با مخاطبان شما طنین انداز می‌شود.

توسعه برند چیست و چگونه است؛ دلیل اهمیت + مثال

ـ برند را راه اندازی کنید

با وجود همه عناصر، زمان راه اندازی برند فرا رسیده است. این بدان معناست که اولین محصولات خود را بسازید، خدمات خود را ارائه دهید، یا نامی برای خود ایجاد کنید.

برای بسیاری از برندها می تواند معانی زیادی داشته باشد، مانند کمپین‌های دیجیتال، اخبار رادیویی، هدف‌گذاری جمعیتی، چاپ یا حتی نمایش در نمایشگاه‌ها. در ظاهر آسان به نظر می رسد اما چرخ دنده‌های متحرک زیادی وجود دارد که باید برای حفظ بازاریابی به سمت جلو هماهنگ شوند.

انواع استراتژی‌های برندسازی

استراتژی های برند بر اساس دسته‌بندی محصولات موجود و جدید و نام‌های تجاری موجود و جدید است.

توسعه خط

یک محصول موجود که به گونه‌های جدید گسترش یافته است – رنگ، اندازه، طعم، شکل، فرم، یا ماده جدید به عنوان توسعه خط شناخته می شود. این به مشتریان گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب از برند مورد علاقه یا آشنا ارائه می‌دهد.

این گزینه به برند اجازه می‌دهد تا انواع جدیدی از محصولات موجود با ریسک کمتر را معرفی کند. با این حال، اگر محصولات یادی را معرفی کند، ممکن است مشتریان را گیج کند.

توسعه نام تجاری

هنگامی که یک نام تجاری موجود محصولات جدیدی را با همان نام تجاری معرفی می‌کند، به عنوان پسوند برند شناخته می‌شود. این زمانی است که یک برند منشعب می‌شود و با خط جدیدی از محصولات به مشتریان خود خدمات ارائه می دهد.

هنگامی که یک برند دارای پایگاه مشتریان وفادار موجود باشد، معرفی محصولات جدید را آسان‌تر می‌کند، زیرا اعتماد مشتریان به محصولات جدید از برندی که قبلا به آن اعتماد دارند، آسان‌تر می‌شود.

توسعه چند برند

چند نام تجاری به برندها کمک می‌کند تا با دسته بندی محصولات مشابه اما نام‌های تجاری متفاوت به بخش های مختلف مشتریان دسترسی پیدا کنند.

برندهای مختلف برای بخش‌های مختلف بازار جذابیت دارند. با برجسته کردن ویژگی‌های متمایز محصولات موجود از طریق نام‌های تجاری جدید، برندها می‌توانند بخش‌های مختلف مشتریان را هدف قرار دهند.

برندهای جدید

شرکت‌ها زمانی که فکر می‌کنند برای جلب توجه مشتری به شروعی تازه در بازار نیاز دارند، یک برند جدید معرفی می‌کنند. آنها می‌توانند با حفظ برند موجود، یک برند جدید ارائه دهند. نام تجاری جدید ممکن است با محصولات جدیدی که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند، به مجموعه‌ای از مصرف‌کننده‌های ناشناخته پاسخ دهد.

لکسوس یک برند خودروی لوکس است که توسط تویوتا برای پاسخگویی به مصرف کنندگان خودروهای لوکس ایجاد شده است.

چرا توسعه برند ضروری است؟

ایجاد آگاهی از برند نیز در کنار ایجاد شهرت برند ضروری است. با دیجیتالی شدن جهان، وب سایت‌ها نقش مهمی در توسعه برند دارند.

مردم از وب سایت شرکت بازدید می‌کنند تا سعی کنند برند را کمی بهتر درک کنند. وب سایت‌ها می‌توانند داستان اصلی شرکت را روایت کنند و آن را جذاب جلوه دهند. شرکت‌ها می توانند مشتریان و مشتریان بالقوه خود را در مورد پیشنهادات کلیدی و خدمات اضافی خود مطلع کنند.

انگیزه‌های زیادی اهمیت توسعه برند را اثبات می‌کند، افزایش آگاهی از برند اولین و مهم‌ترین آنهاست.

ایجاد برندی که بتواند با موفقیت از رقبا متمایز شود، بهتر می‌تواند به جلب توجه گروه هدف کمک کند. برندسازی همچنین به ایجاد اعتماد در بین مشتریان کمک می کند. برندها می توانند با عمل به وعده های برند خود اعتماد مشتری را به دست آورند.

تحقق وعده های برند منجر به وفاداری به برند می‌شود. مشتریان به برندهایی که به آنها اعتماد دارند وفادار می‌مانند. برندها باید بتوانند با برندسازی خود از انتظارات مشتریان فراتر بروند تا از رشد مشتریان وفادار اطمینان حاصل کنند.

ایجاد اعتماد و وفاداری همچنین به این معنی است که مشتریان اکنون انتظاراتی دارند که وقتی برای برند خرج می‌کنند چه انتظاری داشته باشند. به عبارت دیگر، برندسازی انتظارات را تعیین می‌کند. انتظارات به نحوه ارائه و ارزش‌گذاری بازاریابان برای برند در بازار بستگی دارد.

از طریق برندسازی، سازمان‌ها باید نشان دهند که برند آنها بهترین در بازار است یا نشان دهند که چرا برند برای کاربرانش ارزشمند است. نام تجاری نیز برای تعیین فرهنگ شرکت بسیار مهم است. برند باید آنچه را که برای مشتریان و کارمندان خود نشان می دهد منعکس کند.

نمونه‌های توسعه برند

حالا بیایید نگاهی به چند نمونه توسعه برند بیندازیم. همان طور که ممکن است متوجه شده باشید، توسعه برند بر اساس ارزش‌ها، هدف‌ها و شعارهای شرکت است. برای توسعه برندسازی، بازاریابان باید تغییرات یا اضافاتی در این جنبه‌های شرکت ایجاد کنند.

۱. تغییر در ارزش‌های شرکت

شرکت‌ها ارزش‌های شرکت خود را بر روی پلت‌فرم‌ها مانند وب‌سایت‌ها برای مشتریان به نمایش می‌گذارند، به این امید که به مشتریان یا مشتریان بالقوه کمک کنند تا درباره برند بیشتر بیاموزند و ارتباط و منحصر به فرد بودن آن را درک کنند.

ممکن است طرف های مختلف به جنبه های مختلف تجارت علاقه مند باشند. بیایید نگاهی به وب سایت JPMorgan Chase & Co.

این شرکت ارزش‌های خود را در وب سایت خود در صفحه “اصول کسب و کار” نمایش می‌دهد. چهار ارزش این شرکت؛ خدمات مشتری، تعالی عملیاتی، صداقت، انصاف و مسئولیت و فرهنگ برنده به تفصیل توضیح داده شده است.

بیننده می‌تواند مقادیری را که برایش مهم است را با جزئیات انتخاب کرده و بخواند.

۲. ماموریت شرکت

ماموریت این شرکت به مشتریان درباره دلیل وجود شرکت اطلاع می دهد. با کمک به آنها در درک اهداف و روش های شرکت، مشتریان را جذب می کند.

نایک ارزش های برند خود را در وب سایت خود به نمایش می‌گذارد تا مشتریان در مورد برند و عملکرد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند درباره برند در وب‌سایت آن مطالعه کنند. ماموریت نایک این است که «برای هر ورزشکار در جهان الهام و نوآوری بیاورد (اگر بدنی دارید، ورزشکار هستید)».

۳. هویت شرکت

هویت شرکت ابزار کمک بصری است که شرکت‌ها برای کمک به بخش هدف خود از رقبا استفاده می‌کنند. این همچنین نقش مهمی در ایجاد تأثیر نام تجاری در ذهن مردم دارد.

اینها شامل تصاویر، رنگ ها، لوگوها و سایر وسایل کمک بصری است که شرکت ها استفاده می کنند. اپل در حفظ هویت برند خود بسیار موفق بوده است.

این وب سایت از تصاویر سرگرم کننده و خلاقانه برای جذب بازدیدکنندگان وب سایت استفاده می‌کند. تصاویر و جزئیات ساده هستند و مشتریان را گیج نمی‌کنند.

این باعث ایجاد علاقه در افراد می‌شود و آنها را تقریباً میل می ‌ند که سبک زندگی متفاوتی را اتخاذ کنند، که معتقدند در صورت خرید محصول اپل به آن دست خواهند یافت.

توسعه برند چیست و چگونه است؛ دلیل اهمیت + مثال

۴. وعده‌های شرکت

یک عامل مهم در توسعه برند، ارائه آنچه که برند به مشتری وعده داده است است. این امر منجر به اعتماد و وفاداری نسبت به شرکت می‌شود.

دیزنی قول می دهد که “خوشبختی را از طریق تجربیات جادویی” به دیگران منتقل کند، و آنها هرگز در اجرای این وعده کوتاهی نمی‌کنند.

صدها نفر هر روز از پارک های دیزنی دیدن می‌کنند تا با خانواده و دوستان خود لذت ببرند. تا از طریق سواری‌های جادویی دیزنی و سایر امکانات شادی به دست آورند. دلیل بازگشت مردم به دیزنی این است که به وعده خود عمل کرده است.

۵. توضیحات شرکت

برچسب های شرکت عباراتی کوتاه و جذاب هستند که ماهیت یک شرکت را ارائه می‌دهند. شعارهای موفق به یاد ماندنی هستند و به راحتی توسط مردم تشخیص داده می‌شوند.

  • نایک: فقط انجامش بده
  • اپل: متفاوت فکر کن

در پایان

شما اکنون می‌دانید که توسعه برند امری ضروری است و توصیه می‌کنیم حالا که با مراحل آن آشنا شدید، به یکی از شرکت های مورد علاقه خود نگاهی بیندازید و سعی کنید نحوه توسعه برندهای خود را در طول سال‌ها تجزیه و تحلیل کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا موضوع توسعه برند را بهتر درک کنید.

برای تبلیغات و توسعه برندتان در کنارتان هستیم

برای توسعه برند بعد از موارد فوق نیاز به دیده شدن بیشتر دارید و برای این امر ما با تمام تجربه ایی که داریم تمام و کمال در کنارتان هستیم.

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

مقالات بیشتر :

اصول مدیریت برند؛ ۱۰ اصل کلیدی در مدیریت برند

اصول برندینگ چیست؛ دلیل اهمیت و ۸ اصل اساسی آن

صدای برند چیست؛ اهمیت و نحوه کشف صدای برند خود

هویت برند چیست و چگونه یک هویت برند منحصر به فرد ایجاد کنیم

دیدگاهتان را بنویسید