×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ شناسایی و درک دقیق خواسته‌ های مشتریان چگونه انجام می‌شود؟
تاریخ انتشار : 27 فروردین 1402 زمان مطالعه : 10 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

شناسایی و درک دقیق خواسته‌ های مشتریان چگونه انجام می‌شود؟

شناسایی و درک دقیق خواسته‌ های مشتریان چگونه انجام می‌شود؟

آیا فکر می کنید به اندازه کافی نیازها و خواسته‌های مشتریان خود را می‌شناسید؟ اگر این طور نیست، باید شروع ‌کنید به اینکه بفهمید چه چیزی باعث شناخت بهتر شما می‌شود و درک درستی از خواسته‌های مشتری به دست می‌آورید.

برای رشد کسب و کار خود، باید بدانید که جامعه بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ چه چیزی می‌خواهد و چه درخواست‌هایی دارد که باعث می‌شود کار را برای شما سخت کند و رسیدن به این اطلاعات تنها در زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری خود را بهتر بشناسید.

نمونه ای از نیاز مشتری هر روز حدود ساعت 12:00 بعد از ظهر اتفاق می‌افتد. این زمانی است که مردم شروع به تجربه گرسنگی (نیاز) می‌کنند و تصمیم به خرید ناهار می‌گیرند.

نوع غذا، محل رستوران و مدت زمان ارائه خدمات، همه عواملی هستند که افراد چگونه تصمیم می‌گیرند تا نیاز خود را برآورده کنند.

شرکت‌های مشتری‌محور می‌دانند که حل نیازهای مشتری و فراتر از انتظارات در طول مسیر، چگونه می‌توان رشد کسب‌وکار سالم را پیش برد و روابط خوبی را با افرادی که شرکت شما به آنها خدمت می‌کند، تقویت کرد.

اگرچه مشتری مداری مفهوم جدیدی نیست، اما گام های صحیح برای دستیابی به تمرکز بر خدمات مشتری هنوز مبهم است. ادامه مطلب را بخوانید تا با هفت روش قدرتمند برای آشنایی بیشتر با مشتریان خود آشنا شوید.

چرا یادگیری در مورد نیازهای مشتری مهم است؟

هرچه بیشتر در مورد مشتریان خود بدانید، بهتر می‌توانید به آنها خدمات ارائه دهید.  اطلاعاتی مانند:

  • به کدام محصولات یا خدمات علاقه مند هستند؟
  • چه چیزی آنها را در مورد صنعت یا شرکت شما ناامید می‌کند؟
  • چه چیزی آنها را خوشحال می کند؟

آنها برای کسب اطلاعات به کجا مراجعه می‌کنند و چگونه تصمیم می‌گیرند که برای کدام کسب و کارها پول خرج کنند؟

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا پیشنهادات خود را بهبود بخشید، تغییراتی ایجاد کنید که مشتریان شما را خوشحال کند و خود را از رقبا متمایز کند.

علاوه بر این، با شناخت خوب مشتریان خود، قادر خواهید بود با آنها رابطه اعتماد ایجاد کنید. آنها می‌آیند تا شما را به عنوان فردی ببینند که آنها را درک می‌کند و به رفع نیازهای آنها علاقه‌مند است.

این نوع رابطه بسیار ارزشمند است زیرا به این معنی است که مشتریان شما به احتمال زیاد در طولانی مدت با شما همراه خواهند بود.

پیش‌بینی نیازهای مشتری به شما کمک می‌کند قبل از اینکه نیازی به درخواست یک ویژگی، محصول یا راه‌حل جدید برای شما داشته باشند، به مشتریان پاسخ دهید.

اگر شرکت‌ها بتوانند قبل از برآورده نشدن نیازهای مشتریانشان شروع به ایجاد تغییرات کنند، این در نهایت می‌تواند منجر به رشد، نوآوری و حفظ شود.

ایجاد یک شرکت مشتری محور که واقعاً به نیازهای مشتری گوش می دهد می تواند دلهره آور باشد و اگر قبلا به مشتریان توجه زیادی نکرده باشید، منحنی یادگیری شدیدی وجود دارد.

چگونه در ذهن مشتریان خود وارد شوید؟

گوش دادن به نیازهای مشتری بسیار مهم است و از این طریق می‌توانید به هدف بزرگتر که داشتن مشتری‌های وفادار باشید برسید. مشتری‌هایی که محال است از رقیب شما خرید کنند و شما را به دیگران نیز معرفی می‌کند. اما چگونه مشتریان خود را بشناسیم؟

1. نظرسنجی از مشتریان

از مشتریان خود بخواهید پس از خرید، نظرسنجی را پر کنند. یکی از ساده‌ترین راه ها برای شناخت مشتریان بسیار ساده است: از آنها بپرسید. پس از خرید، یک ایمیل برای آنها ارسال کنید و از آنها بخواهید نظرسنجی را تکمیل کنند. در نظرسنجی، می توانید مواردی مانند:

  • _چه چیزی باعث شد آنها تصمیم بگیرند از شما خرید کنند؟
  • _چگونه آنها از کسب و کار شما مطلع شدند؟
  • _نظر آنها در مورد محصول یا خدماتی که خریداری کرده اند چیست؟
  • _تجربه کلی آنها چگونه بود؟
  • _آیا آنها کسب و کار شما را به یک دوست توصیه کنند؟

همچنین می‌توانید از آنها سؤالات باز درباره تجربیاتشان بپرسید. مطمئن شوید که به آنها انگیزه‌ای برای پر کردن نظرسنجی می دهید، مانند تخفیف در خرید بعدی.

2. تشکیل گروه‌ های متمرکز

گروه های متمرکز را اجرا کنید و از مشتریان بخواهید که درباره تجربه خود نظرشان را اعلام کنند. یکی دیگر از راه های عالی برای شناخت مشتریان خود، راه اندازی گروه های متمرکز است. این شامل جمع کردن گروهی از مشتریان به صورت حضوری و پرسیدن سوالاتی در مورد تجربه آنها در کسب و کار شما است.

این یک راه عالی برای دریافت بازخورد در مورد کار شما و دریافت حس تعامل مشتریان با برند شما است. همچنین فرصتی عالی برای ایجاد روابط با مشتریان شماست.

اگر علاقه مند به راه اندازی یک گروه متمرکز هستید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. ابتدا باید مطمئن شوید که گروه متنوعی از مشتریان را انتخاب کرده‌اید تا دیدگاه‌های مختلف را به دست آورید.

به عنوان گام دوم، باید مدیری را تعیین کنید که بتواند بحث را در مسیر خود نگه دارد.

شناسایی و درک دقیق خواسته‌های مشتریان چگونه انجام می‌شود؟

3. از وب‌ سایت‌ها استفاده کنید

داده‌ها را از وب‌سایت‌های بررسی جمع‌آوری کنید و آنچه را که مردم درباره کسب‌وکار شما می‌گویند تجزیه و تحلیل کنید.  تجزیه و تحلیل آنچه مردم در مورد کسب و کار شما می‌گویند راه دیگری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان است.

علاوه بر کسب بازخورد در مورد محصولات خود، این می‌تواند راهی عالی برای یافتن آنچه مشتریان شما می‌خواهند باشد. می توانید این کار را با تنظیم Google Alerts برای نام کسب و کار و محصول یا خدمات خود انجام دهید.

پس از جمع‌آوری داده‌ها، نگاهی به آن بیندازید و ببینید مردم درباره کسب‌وکار شما چه می‌گویند.

  • آیا آنها به طور کلی از تجربه خود راضی هستند؟
  • آیا زمینه‌های خاصی وجود دارد که باید آنها را بهبود بخشید؟

از این اطلاعات برای ایجاد تغییراتی استفاده کنید که مشتریان شما را خوشحال کند. با جمع‌آوری داده‌ها از وب‌سایت‌های بررسی، می‌توانید مشتریان خود را بهتر بشناسید و تغییراتی ایجاد کنید که تجربه آنها را بهبود بخشد.

با این حال، به یاد داشته باشید که فقط روی نظرات مثبت تمرکز نکنید. خواندن نظرات منفی نیز ضروری است، تا بتوانید درک کنید که مشتریان چه چیزی را در مورد تجربه خود دوست ندارند.

برای پاسخ دادن به نظرات مثبت و منفی وقت بگذارید. با این کار به مشتریان خود نشان خواهید داد که برای صداقت ارزش قائل هستید.

 4. Google Analytics را جدی بگیرید

از Google Analytics برای پیگیری نحوه یافتن و تعامل مشتریان با وب سایت شما استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس ابزار قدرتمندی است که می تواند به شما کمک کند تا بدانید مشتریان چگونه وب سایت شما را پیدا می کنند و چگونه با آن تعامل دارند.

استفاده از این اطلاعات می تواند در درک سفر مشتری و نحوه بهینه سازی آن بسیار ارزشمند باشد. برای راه اندازی Google Analytics، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید و کد رهگیری را به وب سایت خود اضافه کنید. پس از انجام این کار، می‌توانید مواردی مانند مدت زمانی که افراد در سایت شما صرف می‌کنند، صفحاتی که بازدید می‌کنند و اقداماتی که انجام می‌دهند را ردیابی کنید.

پس از آن بر اساس این اطلاعات، می‌توانید وب سایت خود را بهبود بخشید و مطمئن شوید که نیازهای مشتریان شما را برآورده می‌کند. همچنین می‌تواند به شما کمک کند بفهمید مشتریان از کجا می‌آیند و به دنبال چه هستند.

اگر قبلا از Google Analytics استفاده نمی‌کردید، مطمئنا ارزش راه‌اندازی را دارد. اگر مشتریان خود را درک کنید، می‌توانید تغییراتی ایجاد کنید که تجربیات آنها را بهتر می‌کند و باعث می‌شود آنها برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند.

5. تجزیه و تحلیل داده‌ خرید مشتری

داده های خرید مشتری را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چه محصولاتی را می‌خرند و چرا؟ اگر محصولاتی را می‌فروشید، داده‌های خرید مشتری می‌تواند معدن طلایی از اطلاعات باشد. داده‌ها می‌تواند به شما بگوید که مشتریان چه محصولاتی را می‌خرند و چرا آنها را می‌خرند.

همچنین می‌تواند به شما در درک بهتر نیازها و انگیزه‌های مشتریان کمک کند. برای شروع، نگاهی به اطلاعات فروش خود بیندازید. همچنین می توانید از ابزاری مانند Google Analytics برای ردیابی آنها استفاده کنید. هنگامی که آن را به دست آوردید، شروع به جستجوی الگوها کنید.

مشتریان چه محصولاتی را با هم می خرند؟ آنها پس از خرید یک محصول خاص تمایل به خرید چه چیزی دارند؟ می‌توانید از اینها برای بهبود پیشنهادات محصول خود استفاده کنید و مطمئن شوید که نیازهای خاص مشتری را برآورده می‌کنید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا کمپین‌های بازاریابی ایجاد کنید که احتمالا با مخاطبان هدف شما طنین‌انداز می‌شوند.

6. رصد رسانه‌های اجتماعی

از نظارت و رصد بر رسانه‌های اجتماعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نیازهای مشتری استفاده کنید. اگر بخواهید بدانید در رسانه‌های اجتماعی چه اتفاقی می‌افتد چه کاری انجام می‌دهید؟

چندین ابزار نظارت بر رسانه های اجتماعی وجود دارد که می‌توانند به شما در ردیابی اطلاعات مورد نظر خود استفاده کنید. رسانه‌های اجتماعی راهی عالی برای به روز ماندن در مورد آنچه مشتریان در مورد کسب و کار شما می‌گویند است.

داده‌هایی که در آنجا پیدا می‌کنید می‌توانند به شما در بهبود حضور در رسانه‌های اجتماعی کمک کنند و اطمینان حاصل کنند که بهترین تجربه ممکن را برای مشتریان خود ارائه می‌کنید.

این ابزار قدرتمند شما را از فعالیت‌های آنلاین مرتبط با نام تجاری خود آگاه می‌کند. با استخراج اطلاعات از شبکه‌های اجتماعی شما بینش بیشتری نسبت به ذهن مشتریان خود به دست خواهید آورد و نگرش آنها نسبت به برند خود را درک خواهید کرد.

آیا می خواهید بدانید آنها از آخرین کمپین بازاریابی چگونه برداشت کردند؟ یا از تخفیف‌هایس شما راضی بوده‌اند؟ جواب این سوال‌ها در رسانه‌های اجتماعی برای شما وجود دارد.

7. گروه‌های تعاملی ایجاد کنید

گروه یا باشگاه‌های را برای تعامل مشتریان با یکدیگر ایجاد کنید. ایجاد گروه‌ها یا باشگاه‌هایی که مشتریان بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای شناخت آنهاست.

این راه می‌تواند یک گروه آنلاین، یک گروه فیس بوک یا حتی یک ملاقات حضوری باشد. آنچه مهم است این است که محیطی ایجاد کنید که آنها بتوانند در آن تعامل داشته باشند. اگر به موضوعاتی که آنها علاقه دارند نگاه کنید، می‌توانید بفهمید که آنها چه موضوعاتی را دوست دارند. همچنین می‌تواند به شما در ایجاد روابط با مشتریان و ایجاد حس اجتماعی کمک کند.

شما مطمئن نیستید که چه موضوعاتی را در آنجا پوشش دهید؟ همه چیز به علاقه مشتریان شما بستگی دارد. شما می‌توانید با چیزهای کلی شروع کنید و سپس با شناخت بهتر آنها، جزئیات بیشتری دریافت کنید.

به عنوان مثال، اگر یک کافی شاپ دارید، می‌توانید با یک گروه برای دوست داران قهوه شروع کنید و سپس زیر گروه‌هایی را برای موضوعات مختلف مانند روش‌های دم کردن، دانه ها و غیره ایجاد کنید. هنگامی که این گروه شکل بگیرد، خود به خود فعال‌تر می‌شود.

مردم دوست دارند بینش و تجربه خود را به اشتراک بگذارند، سؤال بپرسند و فعالانه در گفتگوها شرکت کنند. اما یک نکته وجود دارد که حتما شما باید در ابتدا یک ناظر فعال باشید تا زمانی که گروه کاملا شکل بگیرد.

شناسایی و درک دقیق خواسته‌های مشتریان چگونه انجام می‌شود؟

در پایان

دانستن دقیق بازار هدف شما و برآوردن نیازهای مشتری برای هر کسب و کاری که به دنبال موفقیت است ضروری است. این 7 راه ساده به شما امکان می‌دهد بفهمید آنها چه می‌خواهند و به چه چیزی نیاز دارند، که به نوبه خود به شما کمک می‌کند محصولات و خدماتی را ایجاد کنید که برای آنها جذاب باشد.

این به شما امکان می‌دهد تا کمپین های بازاریابی را طراحی کنید تا به هدف خود برسید. سریعا مسیر شناخت مشتریان خود را پیدا کنید، در مورد نیازهای خاص مشتری یاد بگیرید و فرآیندهای کسب و کار خود را با آنها هماهنگ کنید و منتظر رسیدن به دستاوردهای خوبی باشید.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر به ما اعتماد کنید

دیجیتال مارکتینگ این روز ها که همه از اینترنت استفاده می کنند اهمت زیادی دارد. و کسب کار ها برای تجربه فروش بهتر جدا از بازار سنتی به بازار دیجیتال هم نیاز دارند. دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین به هم گره خورده اند.

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

مقالات بیشتر :

سفر مشتری چیست؛ فواید، تحلیل و ایجاد نقشه سفر مشتری

استراتژی حفظ مشتری؛ روش های کاربردی در ۱۲ مورد

استراتژی تخفیف گذاری برای فروش آنلاین؛ ۷ تکنیک مهم

استراتژی فروش آنلاین و تقویت فروش آنلاین سایت

دیدگاهتان را بنویسید