×
صفحه اصلی تبلیغات ضد بازاریابی چیست و آیا برای هر برندی مناسب است + مثال
تاریخ انتشار : 21 تیر 1402 زمان مطالعه : 6 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

ضد بازاریابی چیست و آیا برای هر برندی مناسب است + مثال

ضد بازاریابی چیست و آیا برای هر برندی مناسب است + مثال

اکثر مردم تبلیغات را دوست ندارند. هر روزه تبلیغات بسیاری به صورت رگباری به سمت مردم پرتاب می‌شود، کمپین‌های مختلف و غیرواقعی در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند و دست تمامی تبلیغات برای مردم رو شده است.

ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که احتمالاً هر جا که توجه خود را معطوف می‌کنید، نوعی تبلیغات را مشاهده می‌کنید.

حمل‌ونقل عمومی، تلویزیون، برنامه‌های موبایل و لباس، همگی نمونه‌هایی از جاهایی است که تبلیغات بر آنها اجرا می‌شود. در این میان اما ضد تبلیغات یا بازاریابی هنوز کاربرد دارند.

ضد بازاریابی یک موضوع رو به رشد در بخش تبلیغات است. اما این دو کلمه که متضاد هم هستند، چه معنایی دارند و چگونه کار می‌کنند؟

ضد بازاریابی به چه معناست؟

ضد بازاریابی یک کمپین یا نقطه‌ای است که پیام‌های بازاریابی مرسوم را به چالش می‌کشد و در عوض تبلیغات سنتی را با لحنی از خودآگاهی مسخره می‌کند.

ضد بازاریابی با اجازه دادن به مصرف کنندگان در یک شوخی مشترک با آنها ارتباط برقرار می‌کند. این روش برای بسیاری از ما یک نفس تازه در یک محیط تبلیغاتی بیش از حد اشباع است.

مدت‌هاست که تبلیغات در مورد متقاعد کردن بوده است، اما مردم هرگز نمی‌خواهند احساس کنند که فریب خورده‌اند.

اگر به درستی انجام شود، ضد بازاریابی با صادق بودن در مورد ایده هایی که همه می دانند، اعتماد بین مصرف کنندگان و بازاریابان ایجاد می‌کند. یادمان نرود که:

ـ مردم از تبلیغات متنفرند

ـ تبلیغات تمایل به اغراق دارند

ـ تبلیغات به معنای واقعی کلمه همه جا هستند

ضد بازاریابی چیست و برای هر برندی مناسب است + مثال

ضد بازاریابی چگونه کار می‌کند؟

در ضد بازاریابی لازم نیست خیلی پر سر و صدا یا کاملاً ساکت باشید. ، ضد بازاریابی نیز راهی برای بازاریابی نام تجاری شماست  اما بدون اینکه مخاطب را با موارد «غیر ضروری» بمباران کنید.

بنابراین بر خلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی ضد بازاریابی بر سر و صدای کمتر، شگفتی بیشتر، جذب به جای ارتقاء، سادگی و انحصار و روانشناسی معکوس کار می‌کند. زمانی که ضد بازاریابی به روش درست اجرا شود، از طریق صداقت بین بازاریاب و مصرف کننده رابطه ایجاد می‌کند که نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

در نهایت، ضد بازاریابی چیزی بیش از یک شوخی است. این به معنای ایجاد درک از مفروضات داخلی است که مردم در مورد یک برند دارند.

این کمپین ها به گونه ای طراحی شده اند که نشان دهند که یک شرکت می داند که مصرف کننده چه انتظاراتی دارد و بلافاصله آن مفروضات را به چالش می‌کشد.

ضد بازاریابی بر خودآگاهی مانور می‌دهد. ممکن است برندهای جدی‌تر در اتخاذ تاکتیک‌های ضد بازاریابی ناخوشایند ظاهر شوند.

مثلا تلاش برای باحال بودن یک روش تضمین شده برای اثبات عدم موفقیت یک برند است. در حالی که خودآگاهی ممکن است مخل به نظر برسد، اما هرچه برندهای بیشتری آن را بپذیرند، قدرت کمتری خواهد داشت. از این رو شرکت‌ها و برندهایی که این استراتژی را در مراحل اولیه اتخاذ می‌کنند، کسانی هستند که موفق می‌شوند.

آیا هر برندی می‌تواند از ضد بازاریابی استفاده کند؟

ضد بازاریابی نباید توسط همه برندها انجام شود. برای بسیاری از محصولات و خدمات، این روش جواب نمی‌دهد. با این حال اگر هدف کمپین شما صرفاً ایجاد آگاهی از نام تجاری است، تمام هدف این است که تبلیغ شما را به یاد ماندنی کنید.

علاوه بر اطمینان از مناسب بودن یک کمپین ضد بازاریابی، مهم است که آن را درست انجام دهید. مرز باریکی بین روانشناسی معکوس و ظاهری پرمدعا وجود دارد.

اگر کسی بگوید “این محصول را نخرید، این محصول برای شما نیست” ممکن است برای هر محصولی جواب ندهد و شما تمایل به خرید خود را از دست بدهید. با چند مثال می‌توان این مفهوم را بیشتر درک کرد.

مثال هایی از ضد بازاریابی

فولکس واگن

ضد بازاریابی چیست و برای هر برندی مناسب است + مثال

برای مثال «Anti-ad» مجموعه‌ای از تبلیغات فولکس واگن بیتل بود که در اواخر دهه 1950 منتشر شد. تبلیغاتی که بعد از گذر سال‌های فراوان از آنها صحبت می‌شود.

اما چرا آن‌قدر خوب بودند؟ زیرا آنها مبتکر، شوخ و مهم‌تر از همه شجاع بودند. فقط تصور کنید فروش یک خودروی زشت آلمانی به مردم آمریکا در دهه های 50 و 60 چگونه ممکن می‌شود؟ آنها تصمیم گرفتند با آنچه که مخاطب از قبل به آن فکر می‌کردند پیش بروند و با طنزی تحقیرآمیز به آن پرداختند و «کوچک فکر کن» از دل آن بیرون آمد.

نشان دادن اینکه چگونه خودرو طی سال‌ها تغییر نکرده بود، نشان داد که از داشتن آخرین مدل ترسی نخواهید داشت. تبلیغات بی‌نظیر بودند و راه را برای آینده هموار کردند.

پاتاگونیا

ضد بازاریابی چیست و برای هر برندی مناسب است + مثال

آگهی چاپی «این ژاکت را نخر» پاتاگونیا نیز یک ضد بازاریابی است که از روانشناسی معکوس بسیار آشکار استفاده می‌کند و مطمئنا توجه مخاطب را جلب می‌کند، شاید می‌توانستند در روشی که این کار را انجام دادند خلاقیت بیشتری داشته باشند با این حال اما توانستند نظر مخاطب را به خود جلب کنند.

در پایان

برخی از مردم ضد بازاریابی را دوست دارند، برخی دیگر از آنها متنفرند. بسیاری از این ضد تبلیغات حس هویت برند را ایجاد می‌کنند و به یاد ماندنی هستند و نمونه‌های موفق آن باعث شده‌اند که سالیان سال مردم درباره آنها صحبت کنند.

یادتان باشد مسخره کردن و به شوخی گرفتن یک برند یکی از قوی‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد، چرا که آنها را در چشم مصرف کننده انسانی و واقعی می‌کند. در پایان، بسیاری از تبلیغات فراموش می‌شوند با وجود این که هزینه بسیاری برای آنها شده است.

با این حال، بازاریابی ضد بازاریابی برای همه مناسب نیست و برای همه برندها و هر مصرف کننده‌ای کار نخواهد کرد.

بسته به هدف شما، این رویکرد ممکن است مناسب باشد یا نباشد. اما به یک چیز مطمئن باشید، این که کمپین های ضد بازاریابی راه موثری برای متمایز کردن خود از بازار پر سر و صدا هستند.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

بازاریابی متمایز چیست؛ ایجاد استراتژی، مزایا و معایب + مثال

راهکارهای فروش که در اوضاع ایران جواب می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید