×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ راهکارهای فروش که در اوضاع ایران جواب می‌دهد
تاریخ انتشار : 14 فروردین 1402 زمان مطالعه : 12 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

راهکارهای فروش که در اوضاع ایران جواب می‌دهد

راهکارهای فروش که در اوضاع ایران جواب می‌دهد

شرایط اقتصادی ایران در وضعیتی قرار دارد که امکان پیش‌بینی برای کسب و کارها را گرفته است.

بسیاری در تلاش برای شروع یک کسب و کار جدید بوده‌اند و حتی پیش از شروع شدن آن زمین خورده‌اند، کسانی دیگر کاسبی خود را با چنگ و دندان نگه داشته‌اند و هر روز با ضرر و زیان ادامه می‌دهند اما تلاش دارند زنده بمانند و ادامه دهند.

اما شاید راه‌هایی باشد که بتوان در شرایط رکود و تورم اقتصادی کسب و کار را نگه داشت و به فردایی بهتر امیدوار بود.

زمانی که مردم در نتیجه شرایط اقتصادی دشوار، هزینه کمتری می‌کنند، برای رقابتی ماندن، باید راه‌های خلاقانه‌ای برای افزایش فروش خود در طول رکود اقتصادی پیدا کنید.

برنامه‌ریزی برای این شرایط بسیار مهم است زیرا اقتصاد می‌تواند در هر زمان تغییر کند و شما باید همیشه آماده باشید.

اگر برنامه ای نداشته باشید، زمانی که رکود و تورم شروع می‌شود، می‌تواند بر فروش کسب و کار شما تأثیر بگذارد. راحت بگوییم که این یک تصور غلط رایج است که کسب و کارها در دوران رکود فروش کمتری خواهند داشت.

حقیقت این است که بازار مانند گذشته رقابتی است. در دوران بد اقتصادی می‌توانید فروش بیشتری داشته باشید. با این حال، اگر نتوانید با رقابت همراه شوید، ممکن است درهای کسب و کار خود را به روی رقبا ببندید. در ادامه این متن چگونگی افزایش فروش در دوران سخت اقتصادی خواهد آمد.

همیشه پول داشته باشید

ضرب‌المثلی است که می‌گوید «اگر موفق به برنامه‌ریزی نشدید، در حال برنامه‌ریزی برای شکست هستید؟»

کسب و کارها برای ادامه حیات باید خود را برای شرایط دشوار اقتصادی آماده کنند. به گفته ربکا هندرسون از مدرسه بازرگانی هاروارد، شما باید شرکت خود را با داشتن پول همیشه زنده نگه دارید تا آن را حتی در مواقع سخت اقتصادی حفظ کنید.

او در این رابطه گفته: «قاعده اول این است: شرکت را خراب نکنید. به عنوان مثال، در کسب و کار خود بی پول نباشید.

آمازون قبل از حباب دات کام در اوایل دهه 2000 سرمایه زیادی برای حفظ تجارت خود داشت. آنها قبل از سقوط بازار 672 میلیون دلار جمع آوری کرده بودند. این پول به آنها کمک کرد تا کسب و کار خود را تأمین مالی کنند، کمپین های بازاریابی انجام دهند و با هزینه ها کنار بیایند.»

بدون این بودجه، آمازون چگونه می‌توانست فروش بیشتری داشته باشد؟ آنها نیز مانند بسیاری از رقبای خود تعطیل می‌شدند. چگونه بدون بودجه به کارمندان حقوق می‌دهید؟ چگونه کمپین‌های پولی را در دوران رکود اجرا می‌کنید؟ شما باید پول کافی برای مدیریت کسب و کار خود در تمام مدت داشته باشید.

بنابراین، اگر می‌خواهید فروش را افزایش دهید یا از شرایط سخت اقتصادی جان سالم به در ببرید، باید بودجه کافی برای انجام فعالیت‌های تجاری خود داشته باشید؛ این قانون شماره 1 است.

به دنبال مشاوره باشید

مشاوره گرفتن از مشاوران مالی و تجاری در دوران سخت اقتصادی راه دیگری برای افزایش فروش است. مشاوره گرفتن یکی از مواردی است که به دنبال مشاوره از آنها است که به شما کمک می کند بفهمید در طول دوران رکود چه کاری باید انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید.

همچنین می توانید با دیگر صاحبان کسب و کار شریک شوید تا استراتژی‌هایی را بیاموزید که برای آنها مفید است. آنها ممکن است استراتژی‌های استفاده نشده‌ای داشته باشند که آنها را موفق‌تر کند.

با تخفیف مشتری را تشویق کنید

زمانی که بازار افت می‌کند، فروش می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، ارائه مشوق‌ها به مشتریان انگیزه می‌دهد تا حتی در مواقع سخت از شما خرید کنند.

برای افزایش فروش باید خلاق و نوآور باشید. یکی از روش‌هایی که ثابت شده است، ارائه مشوق‌ها است. با فروش محصولات خود به صورت بسته با اقلام یا تخفیف‌های رایگان. به عنوان مثال، اگر لباس می‌فروشید، آن را با اقلامی مانند کفش یا سایر پوشاک با تخفیف همراه کنید.

راه دیگری برای افزایش فروش در شرایط رکود اقتصادی این است که به مشتریان بگویید X بخرید و Y را رایگان دریافت کنید.

در دوران سخت و تورمی اقتصادی، هزینه‌ها به حداقل می‌رسد زیرا اقتصاد ضعیف باعث می‌شود مشتریان انگیزه کمتری برای خرید محصولات بیشتر داشته باشند.

یک رویکرد ساده برای ترغیب مردم به خرید بیشتر از شرکت شما، ارائه مشوق‌هایی مانند تخفیف، رایگان یا پاداش پس از خرید است. انجام این کار به مشتریان انگیزه می‌دهد که به جای جستجوی جایگزین یا راه‌حل‌های کم‌هزینه، که در دوران رکود اقتصادی رایج است، به کسب‌وکار شما چسبیده باشند.

راهکارهای فروش که در اوضاع ایران جواب می‌دهد

اهرم فناوری اطلاعات

فناوری به شما کمک می‌کند فروش بیشتری داشته باشید. این ابزار باعث صرفه‌جویی در پول و زمان شما می‌شود و شرکت شما را کارآمدتر و سازنده‌تر می‌کند.

ما اکنون در زمان هوش مصنوعی هستیم که زندگی را آسان‌تر می‌کند. با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توانیم بخش‌هایی از کسب‌وکارمان مانند اسناد مشتری، تحقیقات بازاریابی، نوشتن محتوا، پیش‌بینی مبتنی بر داده، اتوماسیون فروش و بسیاری موارد دیگر را خودکار کنیم.

ما می‌توانیم هر کاری که ممکن است با هوش مصنوعی انجام دهیم. برخی از مردم نگران هستند که هوش مصنوعی جایگزین آنها شود، و جای تعجب نیست. بسیاری از شرکت‌ها از نرم افزار هوش مصنوعی برای افزایش فروش استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند حتی بهتر از انسان ها به اهداف تجاری خود دست یابند.

اتوماسیون بازاریابی می‌تواند بسیاری از کارهای سخت را از دست شما بگیرد و شما را آزاد کند تا کارهای خلاقانه‌تری برای دستیابی به اهداف تعیین شده خود انجام دهید.

برای افزایش کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر فروش، باید از فناوری فعلی استفاده کنید. هوش مصنوعی آینده فناوری، بازاریابی و فروش است. با امکانات هوش مصنوعی در فناوری دیجیتال، کسب‌وکارها می‌توانند بینش و تجزیه و تحلیل وضعیت گذشته، فعلی و آینده صنعت را کشف کنند.

با تحقیق و تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده، شرکت ها بهترین استراتژی برای کسب و کار و موقعیت برای برنده شدن و فروش بیشتر را درک خواهند کرد.

بسیاری از شرکت ها از طریق متاورس Metaverse در حال حرکت از یک محیط ثابت به یک واقعیت مجازی (واقعیت مجازی) هستند.

کسب و کار شما برای افزایش فروش باید خود را با تغییرات و روندهای فعلی فناوری تطبیق دهد. آمازون از فناوری برای فروش آنلاین قبل از ترکیدن حباب دات کام استفاده کرد.

این آنها را از سقوط احتمالی نجات داد و ضد رکود شد. آنها شروع به فروش آنلاین به طور تهاجمی کردند در حالی که رقبای آنها عمدتاً به صورت آفلاین می‌فروشند.

این پیشرفت فناوری به آنها کمک کرد تا بیش از 600 میلیون دلار برای نجات از سقوط دات کام به دست آورند. برای عبور از شرایط تورمی اقتصادی که گریبان اقتصاد ایران را گرفته است باید از روندها و فناوری فعلی استفاده کنید.

راهکارهای فروش که در اوضاع ایران جواب می‌دهد

هزینه عملیاتی را کاهش دهید

یافتن راه‌هایی برای پس‌انداز پول بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. یکی از راه‌هایی که کسب و کارها می‌توانند این کار را انجام دهند، کاهش هزینه‌های عملیاتی است.

با هوش مصنوعی، می‌توانیم کارهای خسته‌کننده و تکراری را که معمولاً زمان‌بر و پرهزینه هستند، حذف کنیم.  کاهش هزینه تولید و هزینه خرید محصولات شما راهی ساده برای بقا در دوران رکود اقتصادی است زیرا مصرف کنندگان همیشه راه حل های ارزان و مقرون به صرفه برای نیازهای خود می‌خواهند.

با این حال، هنگام پرداخت یارانه، اطمینان حاصل کنید که به کیفیت لطمه ای وارد نمی‌کنید زیرا این مهم بیشتر از تفاوت قیمت است.

مشتریان و مشتریان بالقوه شما همیشه بهترین کیفیت را هنگام خرید محصول می‌خواهند. نکته مهم این است که در صنعت خود مقرون به صرفه و رقابتی باشید بدون اینکه کیفیت را قربانی کنید.

به این ترتیب، می‌توانید مشتریان و مشتریان بالقوه بیشتری را به دست آورید زیرا مردم می‌خواهند محصولات ارزان و مقرون به صرفه را خریداری کنند.

در بازاریابی بیشتر سرمایه گذاری کنید

در دوران رکود، مهم است که در بازاریابی سرمایه گذاری کنید تا حضور خود را بالا نگه دارید و مشتریان خود را مطلع کنید.

عدم سرمایه‌گذاری در بازاریابی در این مدت باعث می‌شود رقبا بر شما مسلط شوند و سهم بیشتری از بازار را به دست آورند.

مشتریان موجود بیشتر از شما خرید می کنند و به رشد شرکت شما در شرایط رکود اقتصادی کمک می کنند. با توجه به Constant Contact، 65٪ از مشتریان فعلی شما بیشتر از 13٪ از مشتریان جدید، محصولات شما را خریداری می‌کنند.

ما توصیه می کنیم در این دوران به جای مشتریان جدید، روی مشتریان فعلی تمرکز کنید. بازاریابی و تبلیغات آنلاین در این دوران اقتصادی بسیار مهم هستند. شرکت‌هایی که در بازاریابی سرمایه‌گذاری کردند، شاهد رشد تعدادشان بودند، در حالی که شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری نکردند به تعطیلی نیز رسیدند.

در زیر چند شرکتی وجود دارد که در طول رکود اقتصادی در تجارت، به دلیل افزایش فعالیت های بازاریابی و تبلیغات خود، در برابر رکود مقاوم بودند:

آمازون

در میان مشکلات اقتصادی در سال‌های 2008 و 2009، آمازون به دلیل بازاریابی و نوآوری در محصول، فروش خود را تا 28 درصد افزایش داد. یکی از راه‌هایی که آنها این کار را انجام دادند، راه‌اندازی Kindle بود که خرید کتاب‌های دیجیتال را در طول سال‌ها افزایش داد.

پیتزا هات و تاکو بل

پیتزا هات و تاکو بل ضد رکود بودند زیرا رقیبشان فرصت جدیدی را به آنها ارائه کرد. در سال‌های 1990-1991، مک‌دونالد بودجه بازاریابی و تبلیغات خود را کاهش داد و در نتیجه فروش آن 28 درصد کاهش یافت. در این زمینه، “Pizza Hut” و “Taco Bell” از این مزیت استفاده کردند.

هر دو شرکت بودجه و فعالیت های بازاریابی خود را افزایش دادند که منجر به افزایش فروش 61% (کلبه پیتزا) و 40% (زنگ تاکو) شد. این قدرت بازاریابی در شرایط رکود است. آیا می‌خواهید در شرایط رکود فروش بیشتری داشته باشید؟ شما باید بازاریابی محصولات خود را به صورت استراتژیک در نظر بگیرید.

 در این شرایط چه کارهایی را نباید انجام دهید؟

تا اینجای کار از اقداماتی صحبت کردیم که باید در شرایط بی‌ثبات اقتصادی انجام داد اما مواردی که برای فروش بیشتر باید از آنها اجتناب کرد نیز مهم و ضروری هستند.

1. فروش با قیمت‌های بالاتر

برای یک شرکت مهم است که از وضعیت اقتصادی فعلی و اینکه چگونه می‌تواند بر فروش خود تأثیر بگذارد آگاه باشد.

یکی از مواردی که باید از آن اجتناب کنید این است که محصولات خود را با قیمتی بالاتر از آنچه مردم در حال حاضر پرداخت می کنند ارائه دهید.

اگر شما با نرخ گران بفروشید، باعث می شود مصرف کنندگان کمتر محصول شما را بخرند زیرا فکر می‌کنند می‌توانند چیزی مشابه را با قیمت مقرون به صرفه پیدا کنند.

راهکارهای فروش که در اوضاع ایران جواب می‌دهد

2. اخراج کارکنان

اخراج بسیاری از کارمندان در شرایط رکود اقتصادی می‌تواند شرکت شما را ویران کند. بسیاری از کارکنان را اخراج نکنید در عوض، راه‌های خلاقانه‌ای برای حفظ آن‌ها و در عین حال کاهش هزینه‌ها پیدا کنید.

می‌توانید ساعات کاری آن‌ها را کاهش دهید تا آنها را حفظ کنید تا رها کنید. در سال 2009، بیش از 2.1 میلیون آمریکایی در طول رکود اقتصادی شغل خود را از دست دادند که بر نیروی کار و رشد تجارت بسیاری از شرکت‌ها تأثیر گذاشت.

با این حال، شرکت‌هایی که سایر استراتژی‌های کاهش هزینه‌ها مانند بهبودهای عملیاتی را در اولویت قرار می‌دهند، کمتر تحت تأثیر قرار گرفتند.

اخراج کارکنان برای اقتصاد مضر است. به همین دلیل است: وقتی افراد شغل خود را از دست می‌دهند، نه تنها هیچ درآمدی ندارند، بلکه اغلب به این معنی است که چند نفر از وابستگان آنها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند و نمی‌توانند چیزی بخرند یا به رشد اقتصادی کمک کنند .

این مورد به طور غیرمستقیم بر تجارت شما تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این هزینه استخدام مجدد گران است. استخدام، آموزش و استخدام کارکنان جدید همیشه آسان نیست. شما می‌توانید پس از بازگشت به حالت عادی کارمندان را دوباره استخدام کنید، اما هزینه آن گران است و نکته بسیار مهم است که روحیه تیمی را پایین می‌آورد.

اخراج کارکنان به طور گسترده یکی از بدترین اتفاقاتی است که در یک سازمان رخ می‌دهد. باعث کاهش روحیه نیروی کار فعلی یک سازمان می‌شود. کارمندان همچنین ممکن است احساس کنند که نمی‌توانند بهترین کار خود را انجام دهند زیرا مسئولیت‌های بیشتری به آنها محول می شود.

در پایان

مدیریت یک کسب و کار در دوران سخت اقتصادی همانند شرایط ایران بسیار دشوار است. هر روز تصمیمات کلانی به یک باره گرفته می‌شود که زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از فیلتر یک شبه شبکه‌های اجتماعی تا بالا رفتن قمیت ارز که هر کسب و کاری با هر میزان درآمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هر اندازه سخت اما تلاش کنید خلاقانه‌تر رفتار کنید تا با رشد و توسعه کسب و کار خود روبه‌رو شوید و امید داشته باشید چرا که هر فرد و سازمانی بدون امید و انگیزه پیش از هر کاری محکوم به شکست است.

برای تبلیغات بیشتر در کنارتان هستیم

همانطور که در بالا گفتیم در شرایط رکود و تورم هم نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

مقالات بیشتر :

استراتژی فروش آنلاین و تقویت فروش آنلاین سایت

استراتژی تخفیف گذاری برای فروش آنلاین؛ ۷ تکنیک مهم

چگونه یک تیم فروش حرفه ای بسازیم؛ ۱۰ اصل مهم

استراتژی حفظ مشتری؛ روش های کاربردی در ۱۲ مورد

۱۶ راه ساده محصول نویسی که منجر به فروش می شود

نمونه متن تبلیغاتی برای فروش + نکات نوشتن آن

۵ مشکل رایج فروش و نحوه حل آنها

راه افزایش فروش مغازه؛ راه‌ های سنتی و دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید