×
صفحه اصلی تبلیغات بهترین سیستم تبلیغات در ایران؛ انواع روش ها + مزایا و معایب
تاریخ انتشار : 24 فروردین 1402 زمان مطالعه : 10 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

بهترین سیستم تبلیغات در ایران؛ انواع روش ها + مزایا و معایب

بهترین سیستم تبلیغات در ایران؛ انواع روش ها + مزایا و معایب

قدیمی‌ترین سابقه تبلیغاتی، یک پاپیروس متعلق به 3000 سال قبل از میلاد مسیح است. که در آن یک مصری باستان به نام هاپو که بافنده بوده، ادعا می‌کرد که بهترین پارچه را به خواسته متقاضیان ارائه می دهد.

بعدتر از آن دیوارهای شهر پمپئی روم باستان با هزاران تبلیغ پوشانده شده بود که گلادیاتورهای مختلف را تبلیغ می‌کردند که اکثر آنها به شکل گرافیتی بودند. اولین آگهی چاپی ثبت شده، در سال 1472 در انگلستان منتشر شد و کتاب دعای جدیدی را اعلام کرد.

این مثال‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توان بی‌نیاز از تبلیغات بود و در هر جامعه‌ای با توجه به ذائقه مردم و فضای محیطی و امکانات موجود باید تبلیغات ویژه‌ای را انجام داد.

ایران برای تبلیغات در عصر دیجیتال شرایط خاصی دارد. مشکلات گسترده مربوط به اینترنت بخشی از این محدودیت‌ها است. به همین علت نیاز است با توجه به شرایط خاص ایران، بهترین شیوه‌ای که می‌تواند برای کسب و کارها مفید باشد را شناخت و بر آن سرمایه‌گذاری کرد. ادامه مطلب را بخوانید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

تبلیغات چیست؟

بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ داد که تبلیغات چیست؟

تبلیغات شامل تمام اقداماتی است که یک سازمان انجام می دهد تا محصولات، نظرات یا دلایل خود را به اطلاع عموم یا مخاطبان خاص برساند.

هدف تبلیغات متقاعد کردن مردم برای پاسخگویی به روشی خاص است، خواه برای خرید محصول یا خدمات، یا فکر کردن یا عمل به روش خاصی، مانند اطلاعیه‌های خدمات عمومی که مردم را تشویق به ترک سیگار، رای دادن به یک نامزد خاص یا حمایت می‌کند.

صنعت تبلیغات امروزی در اواخر قرن نوزدهم و زمانی که اولین آژانس های تبلیغاتی تاسیس شدند، به وجود آمد. این شرکت‌ها فروش آگهی‌هایی را که در روزنامه‌ها ظاهر می‌شد، واسطه می‌کردند و در نهایت به ارائه نسخه‌های سرمقاله و آثار هنری برای تبلیغات گسترش می‌دادند.

در دهه 1920، این شرکت ها کمپین های تبلیغاتی کاملی را برای برندهای شرکتی مانند کوکاکولا و شرکت فورد موتور آماده می‌کردند.

اما حالا فناوری‌های دیجیتالی که از طریق پلتفرم‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند به مردم دسترسی پیدا می‌کنند، تبلیغات مدرن را متحول می‌کنند.

درآمد حاصل از تبلیغات اینترنتی در ایالات متحده در سال 2020 با 12.2 درصد افزایش به 139.8 میلیارد دلار رسید و درآمد تبلیغات اینترنتی تا سال 2025 به بیش از 200 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

بهترین روش‌های تبلیغات در ایران

روش‌های تبلیغاتی بسیار زیاد و با بازدهی بالا در سراسر جهان وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد اما در ایران به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، رفتاری و همچنین محدودیت‌های موجود جوابگو نیستند. در نتیجه برخی از این تبلیغات در ایران پررنگ‌تر هستند و کارایی بیشتر دارند:

تبلیغات در فضای مجازی

کسب‌وکارها و سازمان‌ها از تبلیغات ارائه شده از طریق فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و دیگر پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای هدف قرار دادن جمعیت‌شناسی خاص استفاده می‌کنند.

تبلیغات رسانه‌های اجتماعی نوعی از تبلیغات دیجیتالی است که تلاش می‌کند از تعامل زیاد مردم در رسانه‌های اجتماعی و اطلاعات فراوانی که تبلیغ‌کنندگان درباره افرادی که با تبلیغات رسانه‌های اجتماعی خود هدف آنها هستند، بهره‌مند شود.

اما همین تبلیغات در ایران نیز متفاوت است. برای مثال فیس بوک در ایران طرفداران زیادی ندارد اما اینستاگرام  در ایران به شدت پرطرفدار است.

تبلیغات در فضای مجازی کارکردهای دیگری نیز دارد. شرکت ها از ابزارهای تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی برای اندازه گیری میزان دسترسی، تعامل و فروش خود به زیرمجموعه خاصی از مخاطبان رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند.

با جمع‌آوری داده‌ها از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند نتایج تصمیم‌های خود را بر اساس تعداد لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، دنبال‌کردن‌ها، بازتوییت‌ها، پیش‌نمایش، برداشت‌ها و سایر معیارها اندازه‌گیری کنند.

این نکته را فراموش نکنید که  شبکه‌ های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتساپ و تلگرام در ایران محبوبیت بالایی دارند و شبکه های دیگر مانند توئييتر و فیسبوک نسبت به آن‌ها کاربران ایرانی کمتری دارند.

تبلیغات در رادیو و تلویزیون

براساس تحقیقات انجام شده هنوز رادیو و تلویزیون می‌توانند در تبلیغات موثر باشند. البته بازدهی بالاتر تبلیغات به متغییرهایی بستگی دارد.

برای نمونه پخش تبلیغات در میان دو نیمه یک فوتبال حساس بسیار پربازده‌تر از پخش تبلیغات در ساعات کاری است.

فارغ از ایران در سراسر جهان نیز همین الگو وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود درآمد جهانی تبلیغات از رادیو پخش در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۵ درصد و در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۵ درصد رشد کند.

هزینه تبلیغات برای پادکست ها و سایر صداهای آنلاین در سال 2021 با یک سوم افزایش در سراسر جهان به 5.4 میلیارد دلار رسید.

درآمد تبلیغات پادکست 50.9% افزایش یافت و پخش صوتی 28.4% افزایش یافت. پیش بینی می شود تا سال های آینده تبلیغات صوتی آنلاین به 8.3 میلیارد دلار برسد.

تبلیغات تلویزیونی یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی در ایران است که می‌توان آن را بسیار تاثیرگذار نام برد ولی تبلیغات در آن هزینه‌های جانبی زیادی دارد.

همچنین افراد بسیاری هستند که هنوز هم در هنگام رانندگی، قدم زدن یا حتی در خانه رادیو گوش می‌‌کنند. علاوه بر این گفتنی است شبکه نمایش خانگی اخیرا در میان ایرانیان طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و تبلیغات در این شبکه‌ها می‌تواند به یک برند و شرکت کمک خوبی باشد.

تبلیغات در وب‌ سایت‌ های پربازدید

امروزه تبلیغات و درج آگهی در اینترنت به اشکال گوناگون صورت می‌گیرد. مانند تبلیغ در اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های مجازی و همچنین تبليغات در سايت‌های پربازديد، که مورد پسند بیشتر اقشار قرار گرفته است. سایت‌های تبلیغاتی که در ایران در حال فعالیت هستند تعداد زیادی دارند.

سایت‌های فعال ایرانی از سال 1390 شروع به ثبت آگهی تبلیغاتی کردند و روز به روز به پیشرفت آنها اضافه می‌شود. در بین این سایت‌ها تعدادی از آنها هستند که پربیننده‌تر و پربازدید‌تر نسبت به سایت‌های دیگر هستند و به تبع تبليغات در سايت هاي پربازديد بر کیفیت ثبت تبلیغات اثر می‌گذارد.

تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی video advertising  به معنای ساخت ویدیو و استفاده از آن برای بازاریابی و شناساندن محصولات به مشتریان است؛ به‌طوری‌که بتواند نرخ فروش محصولات را افزایش دهد.

همچنین افزایش آگاهی از برند و ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان از اهداف بازاریابی ویدیویی است. بنابراین یک تبلیغ ویدیویی می‌تواند برای معرفی محصولات، سرویس‌ها یا خدمات به مشتریان بالقوه استفاده شود.

همچنین این نوع تبلیغات هم در ایران و هم در سطح جهان به شدت محبوب است و هرروز در تلویزیون، فضای وب و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تبلیغات مختلفی را مشاهده می‌کنیم.

با‌این‌حال، نقطه تمایز این ویدیوها با یکدیگر میزان خلاقیتی است که در هرکدام از آن‌ها استفاده شده است. در ایران می‌توان علاوه بر وب‌سایت، فضای مجازی در سرویس آپارات ویدئوهای تبلیغاتی را در معرض دید قرار داد. بعد از ساخت ویدیو تبلیغاتی خود، می‌توانید در سرویس تبلیغات در آپارات ثبت‌نام کرده و ویدیوی خود را آپلود کنید.

تبلیغات کلیکی

PPC یا همان تبلیغات کلیکی که مخفف کلمه PAT PER CLICK  است یکی از آسان‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌هایی است که می‌توان برندهای مختلف را تبدیل به یک برند معتبر و جهانی کرد.

در واقع همان طور که از نام این کار مشخص است، کاربران می‌توانند در ازای هر کلیک کسب درامد و امتیازهای ویژه داشته باشند. البته تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارد که یکی دیگر آن‌ها COST PER CLILCK  است که مخفف آن تبلیغات CPC است.

بین این  دو تفاوت‌هایی وجود دارد. برای مثال در تبلیغات PPC کسانی که سفارش تبلیغات از طریق ناشران را دارند باید خودشان هزینه‌ای بایت تبلیغ بپردازند در صورتی که در تبلیغات CPC شما باید به صورت کمپین تبلیغات مورد نظرتان را برنامه‌ریزی کرده و به ازای هر تبلیغ هزینه‌ای بپردازید.

از هر دو این تبلیغات می‌توان در سایت‌های داخلی و خارجی استفاده کرد اما مسئله‌ای که برای کاربران ایرانی وجود دارد نرخ بالاتر و با دلار و همچنین مسئله پرداخت پول وجود دارد که برای انجام این کار باید از واسطه‌هایی مانند شرکت‌های تبلیغاتی استفاده کرد.

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی از قدیمی‌ترین تبلیغات دنیاست که نمونه‌های آن بالاتر گفته شد. تبلیغات محیطی به عناصر فیزیکی قابل اجرا برای تبلیغات که در دید مخاطبان قرار بگیرد، گفته می‌شود. این تبلیغات همه جا از جمله تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها، فضاهای تبلیغاتی داخل مترو، بدنه اتوبوس‌ها وجود دارند و هر روزه با آنها ارتباط می‌گیریم.

یکی از مزیت های فوق العاده تبلیغات محیطی که باعث برتری آن با سایر رسانه های تبلیغاتی دیگر گردیده این است که مخاطب ناگزیر به دیدن تبلیغات محیطی بوده است.

تبلیغات چاپی

حتما روزی که در خیابان بوده‌اید تبلیغاتی چاپی را به دست شما داده‌اند. تبلغات چاپی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغات است که در ایران هنوز طرفداران خود را دارد. 

در حال حاضر جدیدترین شکل‌های تبلیغات دیجیتال در حال یافتن راه‌های نوآورانه برای تکمیل یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های تبلیغاتی است.

در حالی که انتظار می‌رود هزینه کلی برای تبلیغات چاپی در سال‌های آینده به کاهش خود ادامه دهد، طبق گزارش FinancesOnline، نزدیک به 30 میلیارد دلار در سال 2021 برای تبلیغات چاپی هزینه شد و پیش‌بینی می‌شود که تقریباً این مقدار برای تبلیغات در سال 2022 هزینه شود.

تبلیغات چاپی مانند همیشه موثر باقی می‌مانند و مزایایی را ارائه می‌دهند که تبلیغات دیجیتالی و پخشی نمی‌توانند با آن مطابقت داشته باشند، مانند اعتماد بالاتری که مردم به تبلیغات چاپی دارند، یادآوری بهتر تبلیغات چاپی نسبت به تبلیغات دیجیتال، ماندگاری بیشتر است.

همچنین بهتر است بدانید که خوانندگان چاپ معمولاً 20 دقیقه یا بیشتر را صرف خواندن یک نشریه چاپی می کنند، در حالی که افراد در سایت های خبری دیجیتال معمولاً کمتر از 5 دقیقه آنجا هستند.

تبلیغات چاپی از شخصی‌سازی که با استفاده از داده‌های اشتراک و سایر منابع اطلاعات شخصی ممکن شده است، بهره می‌برند. چیزی به سادگی اضافه کردن نام مشترک به یک آگهی چاپی، تعامل فرد با نام تجاری و احتمال به خاطر سپردن آگهی را افزایش می دهد.

مطبوعات (روزنامه و مجلات)، بروشور و کاتالوگ، پوستر و بیلبورد های تبلیغاتی، کارت ویزیت، کارت پستال، تراکت و بنر از جمله تبلیغات چاپی هستند.

در پایان

شرکت ها مدیون خود هستند که از فناوری های تبلیغاتی جدید استفاده کنند که راه ها و تکنیک‌های بیشتری را برای دستیابی به مشتریان فعلی و بالقوه فراهم می کند. با این حال، اگر تبلیغاتی را انجام دهند که با شرایط مردم آن منطقه، توازن و هماهنگی نداشته باشد ممکن است با شکست و از دست دادن سرمایه روبه‌رو شوند.

بهتر است پیش از هر گونه انتخاب روش برای تبلیغات، تحقیقا لازم بر کاربر و مخاطبان در محیط‌ها و مناطق جغرافیایی متفاوت را داشت.

برای تبلیغات با بازدهی بالا و دیده شدن بیشتر در کنارتان هستیم

همانطور که مشاهده کردید تبلیغات در ایران شرایط خاص خودش را دارد در صورتی که نیاز به تبلیغات دارید، بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید :

چگونه شرکت خود را در اینترنت تبلیغ کنیم؟

تبلیغات تلویزیونی چگونه است و چقدر هزینه دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید