×
صفحه اصلی محتوا انواع محتوا در شبکه‌ های اجتماعی؛ 7 سبکی که جذب بیشتری دارد
تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه : 10 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

انواع محتوا در شبکه‌ های اجتماعی؛ 7 سبکی که جذب بیشتری دارد

انواع محتوا در شبکه‌ های اجتماعی؛ 7 سبکی که جذب بیشتری دارد

رسانه های اجتماعی در سال 2023 به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده‌اند. مردم روزانه چندین ساعت وقت خود را در این رسانه‌ها می‌گذرانند و حداقل از 4 رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. فارغ از چالش‌های زندگی مجازی، فرصتی برای دیده شدن برندها ایجاد شده که بتوانند مشتریان خود را پیدا کنند و با آنها ارتباط بگیرند.

اما این ارتباط به چه شکلی است؟

محتوای رسانه‌های اجتماعی به مقوله‌ای مهم تبدیل شده که باید در مورد آن دانش داشت تا بر مخاطب تاثیرگذار باشد. 

ممکن است یک محتوا در پلتفرمی خاص تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد و در حالت خوشبینانه در پلتفرمی دیگر ناکارآمد و خنثی باشد و نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود، تغییرات شدید در رسانه‌های اجتماعی است. قبل از هر کاری باید بدانید چه نوع محتوایی در رسانه‌های اجتماعی بیشترین جذب را دارند.

محتوای رسانه‌های اجتماعی چگونه باشد؟

اگر به دنبال افزایش تعامل، لایک، اشتراک گذاری و دنبال کننده از محتوای رسانه‌های اجتماعی خود هستید، از خود بپرسید که چه نوع محتوایی بیشترین ارزش را به شما می‌دهد.

منظور ما از ارزش، بازگشت سرمایه (ROI) است. به عبارت دیگر، شما می‌خواهید روی محتوایی سرمایه‌گذاری کنید که بازده پولی که خرج می‌کنید را فراهم کند.

در غیر این صورت، سرمایه گذاری در محتوای رسانه‌های اجتماعی یا مدیریت سود چندانی ندارد. در ادامه 7 نوع محتوای رسانه‌های اجتماعی توضیح داده خواهد شد:

1. محتوای آموزشی

طبق تحقیقات انجام شده محتوای آموزشی، به‌ویژه اینفوگرافی‌ها، می‌تواند اشتراک‌گذاری‌های زیادی با خود به همراه داشته باشد. این تحقیقات که توسط نیویورک تایمز انجام شد، نشان می‌دهد خوانندگان مقالات طولانی‌تر را نسبت به مقالات کوتاه‌تر ایمیل می‌کنند.

انواع محتوای آموزشی که می‌توانید در رسانه‌های احتماعی استفاده کنید شامل آموزش ویدیویی، اینفوگرافی، پرسش‌های متداول، تحقیقات صنعتی، مطالعات موردی، نکات و ترفندها، و نحوه ارسال پست‌ها می‌شود.

اما چگونه می‌توان محتوای آموزشی تولید کرد؟

یکی از راه‌ها این است که در مطالب خود از طنز استفاده کنید. همچنین تعامل را در محتوای خود بگنجانید، به عنوان مثال، چیزی بنویسید که نیاز به تعامل دارد و بازخوردهایی را که جمع آوری می‌کنید، بررسی کنید. علاوه بر این سعی کنید ایده‌ی متفاوتی را به روال معمول خود اضافه کنید.

برای مثال اگر تمایل به نوشتن زیاد و ارائه وبینارها دارید از ویدیو استفاده کنید. می‌توانید داستان‌های بگویید که افراد، مکان‌ها یا چیزهای قابل‌ارتباط را شخصی‌سازی کنید و هر چه بیشتر مخاطب را درگیر کنید.

راه دیگر ارائه بیوگرافی‌های جذاب است. یک نشست آنلاین برگزار کنید و یک کتاب یا مستند را معرفی کنید. مراقب باشید که در این نوع تولید محتوا به حفظ مشتری نیز دقت کنید و تنها به دست آوردن مشتری جدید مهم نیست.

2. محتوای الهام بخش

بیان مطالب انگیزشی و الهام بخش باعث ایجاد حس خوبی میان مخاطبان و شما می‌شود و به شکلی به شما اعتیاد پیدا می‌کنند و نمی‌خواهند شما را از دست بدهند می‌توانید برای شروع این نوع از محتوای اشبکه‌های اجتماعی داستان موفقیت خود یا دیگرانی را بگویید که میان مردم محبوب هستند.

اخبار خوب را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید تا آن‌ها در کنار شما روحیه و انگیزه بگیرند. یادتان باشد که زندگی هر روزه مردم پر از داستان‌های کوچکی است که از کنار آن‌ها رد می‌شویم در حالی که می‌تواند برای بقیه جالب و الهام بخش باشد.

اما چه داستان‌هایی را به اشتراک بگذارید؟

اولین مورد باید تجربه آن قدر خوب، منحصر به فرد یا جدید باشد که به اشتراک گذاشته شود. دوم این است که با نشان دادن برتری خود به دیگران توجه را جلب کنید.

به عنوان مثال شما بخشی از یک باشگاه انحصاری خریداران بودید یا اطلاعات داخلی دارید. سومین مورد باید از تمایل به کمک و ابراز مراقبت یا دوستی محتوا تولید کنید و چهارم این که آن قدر فوق العاده، خنده دار یا درخشان است که فقط حتما باید به اشتراک گذاشته شود.

علاوه بر این موارد باید انواع محتوای رسانه‌های اجتماعی که می‌توانید از آنها استفاده کنید عبارتند از نقل قول‌ها، داستان‌های شخصی پیروزی و تصاویر.

انواع محتوا در شبکه‌های اجتماعی

3. محتوای تعاملی

خوب است بدانید که مردم ایده‌های ممکن درباره خودشان یعنی آن‌طور که هستند یا ممکن است روزی باشند را تصور می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند.

علاوه بر این اطلاعاتی به اشتراک می‌گذارند که با نظر خودشان مطابقت دارد. به همین دلیل است که برخی افراد نظرات سیاسی را به اشتراک می گذارند، نسبت به برخی مسائل خشمگین می‌شوند یا داستان موفقیت افرادی را به اشتراک می‌گذارند که امیدوارند روزی شبیه آنها شوند.

در این مسیر انواع محتوای رسانه‌های اجتماعی که می‌توانید از آنها استفاده کنید شامل آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها، بازی‌ها، واقعیت مجازی، کلاس‌ها، ویدیوها، اینفوگرافی‌ها، مسابقات، سؤالات، هر چیزی از من بپرسید، است.

چگونه می‌توانید مخاطبان خود را سرگرم کنید و محتوای قدیمی را زنده کنید؟

شما می‌توانید  از اینفوگرافی‌ها برای آموزش و اطلاع رسانی به خریداران بالقوه استفاده کنید. همچنین سطح آگاهی و دانش را با یک مسابقه امتحان کنید. از GIF های متحرک استفاده کنید، که مشابه ویدیو عمل می‌کنند.

در مسابقاتی که در رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنید، مخاطبان را تشویق به شرکت کنید و در آخر از نظرسنجی‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان خود و علایق آنها استفاده کنید.

4. محتوای غیررسمی

رابین دانبار، انسان شناس بریتانیایی، کشف کرده که اندازه مغز یک پستاندار و میانگین اندازه گروه اجتماعی آن به هم مرتبط است.

دانبار با تعمیم این موضوع به انسان‌ها پیشنهاد کرد که افراد تنها می‌توانند 150 رابطه اجتماعی پایدار را به راحتی حفظ کنند.

این رقم به عدد دانبار معروف است و در بسیاری از نشریات به آن اشاره شده است. عدد 150 نشان دهنده سختی کار شما در رسانه‌های اجتماعی است و باید هوشمندانه رفتار کنید. یکی از راه‌های خاص که می‌توانید برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید عبارتند از:

_ تصاویر یا ویدیوهای پشت صحنه

_ پیش نمایش محصول برای دنبال کنندگان

_ داستان‌ها

_ تصاویر/ فیلم‌های شخصی از زندگی شما از جمله سرگرمی‌ها، تعطیلات، خانواده

_ پست‌های مرتبط با نوستالژی

_ ویژگی‌های کارمندان

_ عکس‌هایی از رویدادهایی که در آن شرکت می‌کنید

_ تشکر از مخاطبان

چگونه م‌ توانید از این نوع محتوا در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید؟

حس شوخ طبعی را نشان دهید. تجربیات آنلاین و درون فروشگاهی را با هم ترکیب کنید و با ادبیاتی جذاب منتشر کنید. مخاطبان خود را درگیر مکالمه کنید. اشتباهات خود را بپذیرید. مشتریان را غافلگیر کنید و منحصر به فرد باشید.

5. محتوای تبلیغاتی

در سال 1887 کوکاکولا برای اولین بار کوپن‌هایی را معرفی کرد که مشتریان می‌توانستند یک لیوان کوکا کولا رایگان در هر داروخانه‌ای دریافت کنند.

از آن زمان این روش محبوبیت پیدا کرد و شکل‌های دیگری از محتوای تبلیغاتی، از تخفیف‌ها گرفته تا پیشنهادات رایگان را به وجود آورد.

دکتر پل جی. زاک، استاد اقتصاد در تحقیقاتی که انجام داده تاثیر کوپن‌ها را بر سلامت، استرس و شادی افراد بررسی کرده است. او کشف کرده که کسانی که کوپن 10 دلاری دریافت کردند، افزایش 38 درصدی سطح اکسی توسین را تجربه کرده و  نسبت به کسانی که کوپن دریافت نکرده‌اند، 11 درصد شادتر بودند.

همچنین 32 درصد کاهش در تعداد تنفس و 5 درصد کاهش در ضربان قلب داشتند. به عبارت دیگر، کسانی که کوپن دریافت کردند، شادتر، استرس کمتر و آرامش بیشتری داشتند. این نشان می ده د که 57 درصد از خریداران انگیزه دارند که برای اولین بار خرید خود را در زمانی که می‌توانند یک کوپن بازخرید کنند، انجام دهند.

در نتیجه بدانید که محتوای تبلیغاتی که آزمایش‌ها یا تخفیف‌های رایگان ارائه می‌دهد بسیار محبوب هستند.

چگونه محتوای تبلیغاتی جذاب ایجاد کنید

ابتدا مخاطب هدف خود را مشخص کنید. محتوای تبلیغاتی را با رسانه‌های بصری و رنگ برجسته کنید تا توجه مخاطبان خود را به خود جلب کنید.

کانال های مناسب برای انتشار محتوا را انتخاب کنید. پیام خود را واضح و ساده نگه دارید تا مخاطبان خود را گیج نکنید. یک بازه زمانی مشخص را تعیین کنید. اهداف یا KPI های قابل اندازه‌گیری را برای کمپین خود تعیین کنید و در پایان برای رسیدگی به هجوم سفارشات آماده شوید.

6. مطالب خبرساز

دقت کنید که انواع محتوا همیشه برای هر کسب و کاری یکسان نیست. محتوای خبرساز به شدت مفید است اما این نوع محتوا ممکن است برای همه صنایع خوب کار نکند.

برای اکثر سازمان‌ها، اشتراک گذاری محتوای خبرساز می‌تواند یک چالش باشد. رقابت زیادی وجود دارد و مهم‌تر از آن، تولید این نوع محتوا به طور کلی به منابع زیادی نیاز دارد.

7. محتوای سرگرم کننده

مردم دوست دارند بخندند یا سرگرم شوند، بنابراین وقتی با یک محتوا به این حس برسند در پی تمدید حال خوب خود هستند.

از نقطه نظر تجاری، محتوای سرگرم کننده می‌تواند به ایجاد شبکه‌سازی انسانی میان یک کسب و کار و مخاطبانشان کمک کند.

انواع محتوای رسانه‌های اجتماعی که باید به عنوان سرگرمی در نظر گرفته شوند عبارتند از:

پازل، محتوای سرگرم‌کننده مربوط به تعطیلات، میم‌ها، ویدیوهای ویروسی، جوک‌ها، کمیک‌ها، مسابقات یا هدایا و محتوای مرتبط با نوستالژی.

چگونه محتوای سرگرم کننده ایجاد می‌کنید؟

از اطلاعاتی که مردم به سادگی دارند مانند شایعات در ویدیو استفاده کنید. با دست گذاشتن به یک موضوع نسبتا ظریف، مخاطبان خود را باهوش جلوه دهید.

انواع محتوا در شبکه‌های اجتماعی

در پایان

برای اطمینان از اینکه بیشترین ارزش را از محتوای رسانه های اجتماعی خود دریافت کنید، می‌توانید یکی از هفت نوع دسته بندی محتوای رسانه‌های اجتماعی را که در بالا مورد بحث قرار گرفت، امتحان کنید.

با این حال، قبل از شروع، باید در مورد مخاطبان خود، آنچه می‌خواهند و علایق آنها اطلاعات کسب کنید. فقط به این دلیل که نشان داده‌ایم این نوع محتوا کار می‌کند به این معنی نیست که نتایج مشابهی دریافت خواهید کرد.

این احتمال وجود دارد که مخاطبان شما نیازهای خاصی داشته باشند یا چیزی کاملاً متفاوت از آنچه شما تولید می‌کنید، بخواهند.

بنابراین مخاطبان خود را بشناسید، تجزیه و تحلیل های خود را بررسی کنید، انواع مختلف محتوا را آزمایش کنید، و یک استراتژی رسانه اجتماعی مبتنی بر مخاطبان خاص خود تولید کنید.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

مقالات بیشتر:

۹ گام موثر برای ایجاد استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی

نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک

بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؛ فواید، ملزومات و معرفی بهترین پلتفرم ها

دیدگاهتان را بنویسید