×
صفحه اصلی تبلیغات بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؛ انواع + مثال و مدل آن
تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه : 10 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؛ انواع + مثال و مدل آن

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؛ انواع + مثال و مدل آن

بازاریابی چریکی یک رویکرد تبلیغاتی است که از مفهوم جنگ چریکی یا عنصر غافل‌گیری برای برقراری ارتباط با مخاطب هدف استفاده می‌کند.

در این شکل از بازاریابی بر نمایش‌های غیرمتعارف و مبتکرانه برای غافلگیری و ایجاد شوک استفاده می‌شود.

همچنین بازاریابی چریکی از فضاهای عمومی به روش‌های خلاقانه و غیرمنتظره‌ای استفاده می‌کند تا رهگذران را خوشحال کند. با بازاریابی چریکی، یک شرکت می‌تواند یک کمپین را بدون صرف هزینه برای تبلیغات گسترش دهد.

بازاریابی چریکی چگونه آغاز شد؟

بازاریابی چریکی که در سال 1984 توسط جی کنراد لوینسون، مدیر تبلیغاتی ابداع شد. این نوع از بازرایابی نشان دهنده تغییر از رسانه‌های سنتی مانند چاپ، تلویزیون و رادیو به بازاریابی ویروسی و دیجیتال بود.

لوینسون اولین دهه‌های زندگی خود را در تبلیغات در Leo Burnett و JWT گذراند و روی کمپین‌های انقلابی مانند Energizer Bunny، United’s Friendly Skies، Pillsbury Doughboy و Jolly Green Giant کار کرد.

او سپس بازاریابی چریکی را مفهوم‌سازی کرد؛ کمپین‌های غیرسنتی که با بودجه‌ای کم اجرا می‌شوند تا در فضاهای عمومی سر و صدا ایجاد کنند.

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی پارتیزانی یک استراتژی تبلیغاتی است که از تاکتیک‌های غیر متعارف برای جلب رضایت و جذب مشتریان استفاده می‌کند.

این روش یک جایگزین برای بازاریابی سنتی، مانند رسانه‌های چاپی، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها است. بازاریابی چریکی با توجه به این که در فضاها و رویدادهای عمومی تغییر ایجاد می‌کند در ذهن مخاطب به یاد می‌ماند و این تداعی در ذهن ممکن است منجر به خرید شود.

به طور معمول، بازاریابی چریکی بر تعامل انسانی در مناطق شهری برای ایجاد تاثیر بزرگ با بودجه اندک است.

بازاریابی چریکی در اوایل دهه 2000 محبوبیت زیادی پیدا کرد و در آن زمان ایده‌های بسیاری اجرایی شد. استراتژی‌های امروزی برای رقابت در این حوزه برای جلب توجه باید بسیار نو و بدیع باشند.

این روزها، بازاریابی دیجیتال بازده سرمایه گذاری (ROI) بالاتری دارد زیرا نشان می‌دهد که مصرف کنندگان را باید در خیابان یا اینترنت پیدا کرد.

در حال حاضر، 90 درصد از آمریکایی‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند و به نسبت دهه گذشته، زمان صرف شده در اینترنت دو برابر افزایش پیدا کرده است. اگر بازاریابی چریکی با موفقیت اجرا شود به هدف نهایی خود که افزایش آگاهی از برند در پلتفرم‌های دیجیتال است، می‌رسد.

برای پیاده‌سازی بازاریابی چریکی، رسانه‌های اجتماعی یک کانال بازاریابی دیجیتال است که می‌توان از آن حداکثر استفاده را داشت.

هنگامی که یک محتوای تولید شده توجه مخاطبان مورد نظر خود را جلب کند، می‌تواند در عرض چند دقیقه ویروسی شود، زیرا کاربران رسانه‌های اجتماعی محتوا را در چندین پلت فرم رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و توییتر به اشتراک می‌گذارند و مجددا ارسال می‌کنند.

محتوای بازاریابی چریکی موثر برای رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به شکل ویدیوها و تصاویر جذابی باشد که مخاطب را غافلگیر کند. همچنین ممکن است هدایا و مسابقاتی که از یک هدف خوب حمایت می‌کنند، ایده خوبی برای بازاریابی چریکی باشد.

مزایا و معایب بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی در نحوه تعامل با مشتریان به روش‌های غافلگیرکننده و مشارکتی منحصربه‌فرد است، اما این تاکتیک می‌تواند با برخی از خطرات بالقوه همراه باشد. اگر می‌خواهید از بازاریابی چریکی برای برند خود استفاده کنید، این مزایا و معایب را در نظر داشته باشید:

مزایای بازاریابی چریکی

کمتر خرج کنید: بازاریابی چریکی می‌تواند حتی با بودجه کم اجرایی شود و به نتیجه مطلوب برسد.

خلاقیت: شما باید خلاق باشید و ایده‌های غیرمعمولی برای ساختن یک برند ایجاد کنید.

شناخت مخاطب: بر اساس واکنش افراد، می‌توانید بهتر درک کنید که آنها در مورد برند چه احساسی دارند.

محتوای ویروس : کمپین شما می‌تواند در رسانه‌های اجتماعی چه توسط برند یا توسط شرکت‌کنندگان، به اشتراک گذاشته شود تا حداکثر در معرض دید قرار گیرد. رسانه‌ها نیز ممکن است باعث جلب توجه شوند.

مشارکت: ممکن است بتوانید با یک مکان، سازمان، پارک، جشنواره یا برند دیگر، یک مشارکت سودمند دوجانبه ایجاد کنید.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؛ انواع + مثال و مدل آن

معایب بازاریابی چریکی

شکست ریسک: در بازاریابی چریکی، نام تجاری در معرض نمایش عمومی قرار می‌گیرد و اگر کمپین ضعیف اجرا شود، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

از دست دادن فرصت: در صورت بروز شرایط غیرقابل پیش بینی، مانند آب و هوای بد یا تنش‌های سیاسی، ممکن است پول یا سود را از دست بدهید.

ترساندن مخاطب: برخی از اشکال بازاریابی چریکی از کمین کردن، فیلمبرداری یا تاکتیک‌های ترساندن استفاده می‌کنند که ممکن است باعث شرمساری یا ترساندن مردم شود و تاثیر منفی برجای بگذارد.

خطر ریسک: بسته به نتیجه کمپین ممکن است با مسائل حقوقی یا تبلیغات منفی مواجه شوید.

از دست دادن سرمایه‌گذاران: اگر یک کمپین بسیار پرخطر یا غیر متعارف باشد، ممکن است توسط مدیرانی که ترجیح می‌دهند دلارهای بازاریابی را برای استراتژی‌های قابل اعتمادتر هزینه کنند، تایید نشود.

انواع بازاریابی چریکی

چهار نوع اصلی بازاریابی چریکی وجود دارد: فضای باز، داخلی، کمین رویداد و تجربی.

1. بازاریابی چریکی در فضای باز

بازاریابی چریکی در فضای باز معمولا به این شکل است که یک چیز غیرعادی در یک محیط قرار داده می‌شود و معمولا در مناطق شهری با ترافیک زیاد انجام می‌شود.

نمونه‌هایی از بازاریابی چریکی در فضای باز عبارتند از قراردادن مجسمه یا قرار دادن یک ماکت بزرگ از یک شی معمولی کوچک مانند یک تیکه کیک در پارک، یا قرار دادن اشیاء در خیابان‌ها مانند مبل‌های IKEA  در ایستگاه‌های اتوبوس در استرالیا.

نمونه دیگر برند GOLDTOE است که خط جدیدی از لباس بوکسرها را در سال 2010 راه‌اندازی کرد، آنها یک جفت لباس زیر غول پیکر GOLDTOE  را به گاو نر بورس نیویورک پوشاندند.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؛ انواع + مثال و مدل آن

2.  بازاریابی چریکی داخلی

بازاریابی چریکی داخلی از فضاهای عمومی بسته برای ایجاد تبلیغات استفاده می‌کند. این مکان‌ها می‌تواند شامل پردیس‌های دانشگاه، ایستگاه‌های قطار یا موزه‌ها باشد.

در سال 2009، T-Mobile  از یک فلش ماب در ایستگاه خیابان لیورپول حمایت کرد که بیش از 40 میلیون بازدید در یوتیوب داشت، برنده تبلیغات تلویزیونی سال در جوایز تبلیغات تلویزیونی بریتانیا شد و به افزایش 52 درصدی در فروش منجر شد.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؛ انواع + مثال و مدل آن

3. رویداد کمین بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی در کمین رویداد، محصول یا خدماتی را در یک رویداد از قبل موجود، مانند یک کنسرت، رویداد ورزشی یا جشنواره، گاهی اوقات بدون اجازه تبلیغ می‌کند. این نوع بازاریابی، اتفاقی غیرعادی است که شرکت‌کنندگان در رویداد را غافلگیر می‌کند.

در مراسم جوایز گلدن گلوب 2019، پاپاراتزی‌ها طبق معمول از افراد مشهور روی فرش قرمز عکس می‌گرفتند. پشت سر ستاره‌های بی‌خبر سینما، یک مدل با لباس آبی تیره که سینی آب فیجی را در دست داشت، در تمامی عکس‌ها حضور داشتند. قرار دادن محصول استراتژیک در یک رویداد تلویزیونی معروف توجه بسیاری را به این برند جلب کرد و حتی هشتگFijiGirl  به عنوان یک شیرین کاری تبلیغاتی به شدت پرطرفدار شد.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؛ انواع + مثال و مدل آن

4. بازاریابی چریکی تجربی

بازاریابی چریکی تجربی می‌تواند در هر مکانی مانند فضای باز، داخل خانه، در یک رویداد انجام شود و حاضران را به تعامل با برند دعوت کند.

این روش می‌تواند از نمونه رایگان نوشیدنی و سر خوردن به داخل گودال بالش‌های مارک دار، یا پله‌های مترو که شبیه کلیدهای پیانو به نظر می‌رسند، متفاوت باشد. کمپین و آزمایش اجتماعی فولکس واگن نشان داد که 66 درصد بیشتر از حد معمول مردم ترجیح می‌دهند از پله‌های آهنگی بروند و برای آنها حکم سرگرمی داشت.

کوکاکولا کمپین جهانی ماشین شادی خود را در سال 2009 راه اندازی کرد تا مردم را تشویق کند تا لذت‌های ساده زندگی را بشناسند.

دانش‌آموزان دانشگاه سنت جان در نیویورک زمانی که یک کوکاکولا از دستگاه خودپرداز خریدند شوک شدند چرا که یک دست از دستگاه بیرون آمد و به آنها گل، عینک آفتابی، سپس پیتزا و در نهایت، یک ساندویچ غول‌پیکر داد.

در دانشگاه ملی سنگاپور، دستگاه خودپرداز «مرا در آغوش بگیر» به جای پول، فقط به آغوش گرفتن پاسخ می‌داد.  کوکاکولا به خاطر کمپین‌های تاثیر عاطفی بالا مشهور است.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؛ انواع + مثال و مدل آن

در تحقیقات خود در زمینه بازاریابی چریکی، ممکن است با انواع دیگری علاوه بر مواردی که تاکنون بررسی کرده‌ایم، برخورد کنید. اینها می‌توانند راهی عالی برای دستیابی به اهداف بازاریابی شما باشند:

ویروسی: مشتریان را تشویق می کند تا پیام برند را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند.

پنهان کاری: تبلیغات از طریق قرار دادن محصول یا بازاریابی مخفیانه

محیط: تبلیغات را در مکان‌ها یا مکان‌های غیرمعمول قرار می‌دهد

Projection:  تصاویر یا ویدیوها را بر روی یک ساختمان یا منظره نمایش می‌دهد

Astroturfing:  نظرات یا بحث های پولی را در انجمن هایی مانند Reddit یا Amazon قرار می دهد

مردمی: یک گروه کوچک را برای گسترش آگاهی هدف قرار می‌دهد

انتشار: پوسترها را در کناره‌های ساختمان ها قرار می‌دهد

خرده فروشی پاپ آپ: از یک روند با یک فروشگاه موقت بهره می‌برد

آیا بازاریابی چریکی برای برند شما مناسب است؟

بازاریابی چریکی می‌تواند تأثیری ماندگار و احساسی در بازار هدف شما بگذارد. اما اگر به خوبی اجرا نشود می‌تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد. در اینجا چند سوال وجود دارد که به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که آیا این تاکتیک برای برند شما مناسب است یا خیر:

_ آیا ایده جالب و بدیع برای جذب یا غافلگیر کردن مشتریان بالقوه دارید؟

_ آیا ایده شما از فضای یا فرهنگ محلی به شیوه‌‍ای محترمانه استفاده می‌کند؟

_ آیا رهگذران می‌توانند در کمپین شما شرکت کنند؟ چگونه؟

_ آیا این ایده با جایگاه برند شما همخوانی دارد؟ هدف از پیامی که می‌خواهید بفرستید چیست؟

_ آیا قانونی است؟ آیا بحث برانگیز است؟

_ آیا می‌توانید نتایج کمپین خود را مستند و اندازه‌گیری کنید؟

_ آیا پتانسیل ویروسی شدن را دارد؟

کلام آخر

هنگامی که خطرات بالقوه و بازگشت سرمایه را در نظر گرفتید، ممکن است آماده راه اندازی یک کمپین بازاریابی چریکی باشید.

به طور معمول، بازاریابی چریکی برای برندهای بزرگ‌تری که مکان خاصی را هدف قرار می‌دهند و برای گسترش کمپین در سطح ملی یا جهانی به تبلیغات شفاهی تکیه می‌کنند، بهترین کار را انجام می‌دهد.

با این حال، برندهای کوچک محلی نیز می‌توانند در رویدادها ظاهر شوند تا اعتبار را افزایش دهند. صرف نظر از صنعت، بازاریابی چریکی می‌تواند راهی کم هزینه برای خوشحال کردن مشتریان بالقوه و تقویت سایر تلاش‌های بازاریابی مانند تبلیغات نمایشی و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی باشد.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

مقالات بیشتر:

بازاریابی آنلاین (اینترنتی) چیست؛ مزایا، ابزارها و نحوه شروع

بازاریابی قطره ای یا drip marketing چیست؟

بازاریابی برونگرا(outbound marketing) چیست؟

بازاریابی تجربی (Experiential Marketing) چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست و نحوه عملکردش

دیدگاهتان را بنویسید