×
صفحه اصلی تبلیغات تبلیغات کارهای خدماتی چگونه است؛ انواع و ویژگی های برجسته
تاریخ انتشار : 04 تیر 1402 زمان مطالعه : 11 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

تبلیغات کارهای خدماتی چگونه است؛ انواع و ویژگی های برجسته

تبلیغات کارهای خدماتی چگونه است؛ انواع و ویژگی های برجسته

خدمات منحصر به فرد هستند و ویژگی‌های زیادی آنها را از کالاها جدا می‌کند. به همین ترتیب شیوه تبلیغات برای خدمات متفاوت از تبلیغات برای کالاهاست.

ویژگی‌های خاص خدمات، چالش‌ها و فرصت‌هایی را برای بازاریابان خدمات ایجاد می‌کند. خدمات دارای ویژگی‌های مهمی هستند که پیامدهایی برای بازاریابی دارند.

در همین حال خدمات دارای برخی ویژگی‌های برجسته است که با استفاده از آنها می‌توان تبلیغات منحصر به فردی را پیاده‌سازی کرد. متخصصانی که به خوبی از این ویژگی‌ها آگاه نیستند، تصمیم‌گیری خلاقانه را دشوار می‌دانند.

در ادامه ویژگی‌های برجسته را با دیدگاه ابزاری بودن آنها در تصمیم‌گیری‌های بازاریابی مرور می‌کنیم.

بازاریابی و تبلیغات خدمات چیست؟

بازاریابی خدمات فرآیند تبلیغ و فروش یک خدمت یا یک کالای نامشهود به گروه خاصی از افراد است. این یک روش جدید بازاریابی و تبلیغات است که بسیار محبوب شده است و به شرکت‌ها در سراسر جهان کمک می‌کند خدمات خود را ارتقا دهند.

به چگونگی تبلیغ یک نوع خدمات در بازار می‌پردازد. اگرچه بازاریابی خدمات یک ایده منحصر به فرد است، اما به راهی برای نشان دادن کالاهایی که قابل مشاهده نیستند (خدمات) نیاز دارد.

بازاریابی خدمات متفاوت از بازاریابی محصول است که شامل تبلیغ محصول قابل مشاهده است. در عوض، بازاریابی خدمات شامل ترویج خدماتی است که قابل مشاهده نیست اما همچنان به مشتریان فروخته می‌شود.

خدمات فقط چیزهایی هستند که به عنوان یک کالا در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. مشتریان می‌توانند از طیف گسترده‌ای از خدمات انتخاب کنند. در نهایت، حوزه جهانی تبدیل به یک مرکز خدماتی شده است که خدمات زیادی را به مشتریان در سراسر جهان ارائه می‌دهد.

انواع بازاریابی و تبلیغات خدمات

به طور کلی، سه نوع بازاریابی خدماتی وجود دارد که باید در مورد آنها یاد بگیرید تا ایده را به عنوان یک کل بهتر درک کنید.


تبلیغات کارهای خدماتی چگونه است؛ انواع و ویژگی های برجسته


1. بازاریابی خدمات خارجی

اولین نوع بازاریابی خدمات، بازاریابی خدمات خارجی نامیده می‌شود. این زمانی است که یک شرکت خدمات خود را در محیطی خارج از شرکت برای مشتریان تبلیغ می‌کند. این نوع پیشنهاد می‌کند که خدمات با استفاده از روش‌های آزمایش شده و واقعی مانند قیمت، محصول و خریداران تبلیغ شوند. بازاریابی خدمات خارجی همه چیز در مورد ترویج خدمات در دنیای خارج (بین شرکت و مشتریانش) است تا از آنها به خوبی استفاده شود.

2.  بازاریابی خدمات داخلی

بازاریابی خدمات داخلی وجود دارد. برای ارتقای خدمات در شرکت (کارکنان شرکت) استفاده می‌شود. این به این معنی است که این سرویس در داخل تبلیغ می شود تا کارمندان بدانند کجاست و بتوانند این خبر را بهتر منتشر کنند. از آنجایی که کارکنان بخش مهمی از زنجیره بازاریابی هستند، بازاریابی خدمات داخلی بیشتر به آنها توجه می کند تا مشتریان. برای کارمندان یک شرکت بسیار مهم است که اطلاعات زیادی در مورد خدمات داشته باشند تا بتوانند این خدمات را گسترش دهند و به شرکت کمک کنند تا خدمات را در مقیاس بزرگ ارتقا دهد.

3. بازاریابی خدمات تعاملی

شاید خدمات فنی نیز بخش بسیار مهمی باشد که نیاز به نوع سوم بازاریابی خدمات دارد که به آن بازاریابی خدمات تعاملی می‌گویند. ارتقای خدمات در این مورد بین کارکنان و مشتریان (کارکنان-مشتریان) اتفاق می‌افتد. بازاریابی تعاملی نوعی است که در آن کارمندان همانطور که از نام آن پیداست برای ارتقای خدمات شرکت خود با مشتریان صحبت می‌کنند. به عنوان مثال، هتل‌های زنجیره‌ای تاج هتلز می‌خواهد خدمات خود را برای افراد مناسب تبلیغ کند. در اینجا فهرست کوتاهی از انواع مختلف بازاریابی خدماتی که برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کند، آورده شده است:

در مرحله اول، این شرکت تبلیغاتی ایجاد می‌کند که نشان می دهد هتل های زنجیره ای چه خدماتی را به مشتریان خود ارائه می دهد (خارجی).

در مرحله دوم، شرکت خدمات خود را در درون خود تبلیغ می‌کند تا مطمئن شود که کارکنانش از آنچه که ارائه می‌دهد به خوبی آگاه هستند تا بتوانند به ترویج و فروش خدمات کمک کنند (داخلی).

در مرحله سوم، در نهایت، کارمندان شرکت هنگام استفاده از خدمات با مشتریان صحبت خواهند کرد. این بدان معناست که کارکنان باید به روش‌های اداری و کیفی مختلف (Interactive) به مشتریان خدمات ارائه دهند.

ویژگی‌های برجسته در تصمیم‌گیری‌ های بازاریابی و تبلیغات خدمات

ناملموس بودن

ناملموس بودن یک ویژگی مهم و قابل توجه است که مسئولیت عملکردی یک مدیر بازاریابی را پیچیده می‌کند، به ویژه در حین تأثیرگذاری و ایجاد انگیزه بر مشتریان بالقوه کار سخت‌تر می‌شود.

کالاهایی که ماهیت ملموس دارند می‌توانند نمایش داده شوند، مشتریان بالقوه یا خریداران می‌توانند آن را ببینند و حتی می‌توانند قبل از تصمیم‌گیری برای خرید آن را آزمایش کنند. بنابراین فرآیندهای فروش آسان تر می‌شوند.

در مقابل خدمات ماهیت نامشهودی دارند و این ناملموس بودن است که وظیفه تصمیم گیرندگان را پیچیده می‌کند.

همچنین ایجاد انگیزه برای مشتری، اجرا و نمایش تبلیغات را با مشکل مواجه می‌کنند و نظرات مثبت یا منفی در مورد خدمات تنها پس از تکمیل فرآیند استفاده مطرح می‌شود.

مشتری نمی تواند خدمات را لمس کند چرا که یک جسم فیزیکی نیست. پوشش بیمه‌ای که مادام‌العمر خریداری شده یا خودرو یا خدمات ارائه شده توسط مشاور یا مشاور ازدواج قابل مشاهده، لمس و یا بوییدن نیست.

از سوی دیگر، ملموس بودن تلویزیون یا تلفن همراه به مشتریان این امکان را می‌دهد که آنها را ببینند، لمس کنند، بشنوند و حتی بو کنند.

اما برای این مشکل چه کاری می‌توان انجام داد و چگونه می‌توان آن را به یک مزیت تبدیل کرد؟

در حین فروش یا تبلیغ خدمات، باید روی مزایا و رضایتی که خریدار پس از خرید می‌تواند کسب کند، تمرکز کنیم. به عنوان مثال، بانک‌ها کار خود را با تجسم راحتی و آسایشی که مشتریان در حین استفاده از خدمات آنها دارند، به تصویر می‌کشند.

همچنین مردم از یک شرکت هواپیمایی انتظار خدمات ایمن، سریع و مناسب را دارند. خدمتی که پدیده‌ای انتزاعی است و باید در این مورد نیز بر تجربه مثبت مشتریان کار کرد.

منقضی شدن (فسادپذیری)

نکته دیگری که کار تبلیغات خدمات را پیچیده می‌کند، ماهیت فسادپذیری است.

اگر یک کالا امروز فروخته نشود، می‌توان آن را ذخیره کرد و برای فروش بیشتر نگهداری کرد. بنابراین، عنصر ریسک در اینجا به شکل دیگری است.

اما در زمینه خدمات، اگر نتوانیم خدمات را بفروشیم، برای آینده از بین می رود. اگر یک صندلی در هواپیما فروخته نشود، اگر یک اتاق خواب در هتل رزرو نشده بماند، یک صندلی در سالن سینما خالی می‌ماند و فرصت از دست می‌رود.

خدمات را نمی‌توان ذخیره یا نگهداری کرد. راهکار این است که تصمیم‌گیرندگان یا مدیران اجرایی با استفاده از حرفه‌ای بودن خود، فرصت‌ها را استفاده کنند.

جدای ناپذیری

تفکیک ناپذیری یا جدایی‌ناپذیری نیز ویژگی تاثیرگذار دیگری است. خدمات به طور همزمان ایجاد و ارائه می‌شود. مانند رقصندگان، نوازندگان، دندانپزشکان و سایر متخصصان به طور همزمان خدمات ایجاد و ارائه می‌کنند.

به عبارت دیگر، خدمات و ارائه دهندگان آنها یکسان هستند. له این معنا که کالاها تولید، فروخته می‌شوند و سپس مصرف می شوند، در حالی که خدمات فروخته می‌شوند و سپس تولید و مصرف می‌شوند. این جدایی ناپذیری است که کار تبلیغات را کمی سخت می‌کند.

کالاها در یک نقطه تولید می‌شوند و سپس توسط دیگران در نقاط دیگر توزیع می‌شوند. در خدمات، فرآیندهای فروش را می‌بینیم که راه‌هایی را برای تولید خدمات ایجاد می‌کند. بنابراین، متخصصان در حین بازاریابی خدمات، مسئولیت حذف یا به حداقل رساندن شکاف بین خدمات وعده داده شده و خدمات ارائه شده را دارند.

تفکیک ناپذیری باعث می‌شود که ارائه‌دهندگان خدمات حرفه‌ای عمل کرده و رفتار کنند تا فرآیندهای بازاریابی راه‌ها را برای انحطاط کیفیت هموار نکنند.

به عنوان مثال، خدمات بهداشتی بیماران را ملزم می کند که به کلینیک های بهداشتی مراجعه کنند و مسافر باید هواپیما را چک کند تا بتواند از خدمات آنها استفاده کند. از طرف دیگر، مشتریان برای خرید محصولات خود به کارخانه نوکیا یا کارخانه تویوتا نمی روند.

تبلیغات کارهای خدماتی چگونه است؛ انواع و ویژگی های برجسته

ناهمگونی

ویژگی دیگر ناهمگونی است که کار را دشوار می‌کند. کیفیت خدمات را نمی‌توان استاندارد کرد. ممکن است قیمت‌های پرداخت شده خیلی بالا یا خیلی پایین باشد.

در مورد سرگرمی و ورزش هم همین را می‌بینیم. یک نوع خدمات را نمی‌توان به همه مشتریان فروخت، حتی اگر قیمت یکسانی را بپردازند. مصرف کنندگان خدمات را به روشی متفاوت ارزیابی می‌کنند.

البته به دلیل تفاوت در برداشت افراد در سطوح ارائه دهندگان و کاربران است. مسئولان تبلیغات حرفه‌ای با استفاده از برتری خود مسئولیت به حداقل رساندن مشکل را دارند.

مالکیت

مالکیت باعث می شود خدمات به روشی کمی متفاوت بازاریابی شود. کالاهای فروخته شده از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شود، مالکیت نیز منتقل می‌شود و این فرصتی را برای خریداران فراهم می‌کند تا دوباره بفروشند.

در مورد خدمات این گونه نیست. کاربران فقط به این سرویس دسترسی دارند. به عنوان مثال، یک مصرف‌کننده می‌تواند از خدمات مراقبت شخصی استفاده کند یا می تواند از اتاق هتل یا استخر شنا استفاده کند، اما مالکیت آن بر عهده ارائه دهندگان است.

همین موضوع یعنی عدم انتقال مالکیت را می‌تواندبه عنوان یک ابزار انگیزشی استفاده کرد. در صورت ارائه خدمات، متخصصان با مشکلاتی روبرو می‌شوند زیرا ما هیچ زمینه‌ای برای انتقال مالکیت پیدا نمی‌کنیم.

بنابراین متخصصان باید در هنگام فروش یا بازاریابی خدمات دقت بیشتری داشته باشند.

همزمانی

خدمات را نمی‌توان به مشتریان یا کاربران تحویل داد. خدمات از طریق کانال توزیع حرکت نمی‌کنند. برای بهره مندی از خدمات، ضروری است که کاربران به ارائه دهندگان یا ارائه دهندگان به کاربران مراجعه کنند.

درست است که بگوییم خدمات دارای محدوده جغرافیایی محدودی هستند. برای مثال اتاق‌های هتل و هواپیما را نمی‌توان برای مشتریان آورد.

اندازه گیری کیفیت

کیفیت خدمات به ابزار دیگری برای اندازه گیری نیاز دارد. ما نمی‌توانیم آن را از نظر سطح خدمات اندازه‌گیری کنیم. رتبه بندی یا تعیین کمیت کل خرید بسیار دشوار است.

به عنوان مثال، ما می‌توانیم غذای سرو شده در یک هتل را کمیت کنیم، اما نحوه سرو آن توسط گارسون یا حمل‌کننده یا محیط کلی یا رفتار سایر کارکنان را نمی‌توان در ارزیابی کل فرآیند نادیده گرفت. از این رو، می‌توانیم میزان رضایت کاربران را تعیین کنیم.

نمونه های بازاریابی خدمات

صنعت بهداشت و درمان

پزشکان، پرستاران، جراحان و سایر افرادی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند نمونه‌های خوبی هستند که با دیدن و مراقبت از بیماران، خدمات بهداشتی خود را به فروش می‌رسانند.

صنعت هتلداری

صنعت مهمان‌نوازی از مکان‌هایی مانند هتل‌ها و رستوران‌ها تشکیل شده است که غذا سرو می‌کنند، اتاق‌ها را اجاره می‌کنند، ماساژ می‌دهند و کارهای دیگری را برای مشتریان خود انجام می‌دهند.

خدمات حرفه ای

حسابداران، وکلا، معلمان، نویسندگان، سنگ تراشان، نجار، سرآشپز، برق و لوله کش همگی نمونه‌هایی از مشاغل مبتنی بر خدمات هستند. بسته به شغل، آنها ممکن است بیش از یک سرویس را به مشتریان خود ارائه دهند.

در پایان

بازاریابی و تبلیغات خدمات راهی برای یک شرکت برای ترویج خدمات خود است که نامشهود هستند، قابل تقسیم نیستند و ماندگاری محدودی دارند. با توجه به رشد روزافزون بخش خدمات جهانی، این امر به روش های مختلف انجام می‌شود.

همچنین با بازاریابی محصول بسیار متفاوت است و موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر داشت. در سال‌های اخیر، بازاریابی خدمات اهمیت زیادی پیدا کرده است، زیرا خدمات بیشتری مانند آموزش، بانکداری و غیره به کالاهای محبوب تبدیل می‌شوند.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

۵ راه تبلیغات کسب و کارهای کوچک؛ اینترنتی و رایگان

تبلیغات آنلاین چیست؛ چه مزایایی دارد و انواع آن کدامند؟

آموزش تبلیغات در فضای مجازی به صورت کامل؛ ۰ تا ۱۰۰

مزایای تبلیغات اینترنتی چیست؛ ۸ فایده تبلیغ آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید