×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ تحقیقات بازار جدید چگونه است؛ نحوه تحقیقات و تکنیک ها
تاریخ انتشار : 30 فروردین 1402 زمان مطالعه : نام نویسنده : پرستو بیرانوند

تحقیقات بازار جدید چگونه است؛ نحوه تحقیقات و تکنیک ها

تحقیقات بازار جدید چگونه است؛ نحوه تحقیقات و تکنیک ها

شما صاحب یک کسب و کار هستید و مسلما قصد گسترده کردن کار خود را دارید. برای این که رونق بیشتری به کسب و کار خود بدهید نیاز به یکسری اطلاعات و تحقیق درباره بازار خود دارید. تحقیقات بازار فرآیند جمع‌آوری اطلاعاتی است که یک شرکت با استفاده از یک سری روش‌ها و ابزارها که امروزه دیجیتالی هستند، روی مخاطبان هدف و بازار مرجع خود انجام می‌دهد.

تحقیقات بازار چه کمکی به کسب و کارها می‌کند؟

تحقیقات بازار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به تعدادی از اهداف مهم دست یابند، مانند تایید موفقیت یک پیشنهاد تجاری، تکرار دقیق یک محصول موجود (به ویژه بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها)، و داشتن درک دقیقی از نحوه درک برند.

موردهایی که گفته شد در بازاریابی به شدت مهم هستند و همین سوالات نشان از این دارد که تا چه هد تحقیقات بازار دارای اهمیت است و چرا باید جز  اهداف هر شرکت یا کسب و کار قرار بگیرد.

برای رسیدن به یک شناخت درست باید فضاهای در دسترس را به خوبی شناخت. کانال‌های دیجیتالی نسبت به کانال‌های سنتی دارای حجم ترافیک غیرقابل مقایسه‌ای هستند و همچنین بسیار سریع‌تر هستند.

برای همگام شدن با سرعت تغییر عادات مشتری، یک استراتژی بازاریابی و به ویژه بازاریابی دیجیتال باید بر اساس یک پایه محکم ساخته شود؛ تحقیقات بازار جامع، پویا و به موقع.

سوال چگونگی انجام تحقیقات بازار به هیچ وجه بی اهمیت نیست بلکه این مسئله در مورد این است که آیا یک شرکت می‌تواند به طور موثر ارزش و سود خود را از نظر افزایش درآمد بیان کند.

در ادامه متن تلاش می‌کنیم تا به این سوالات پاسخ دهیم که چگونه می‌توان یک تحقیق بازار انجام داد که نتایج ملموسی به همراه داشته باشد؟ یک شرکت برای دستیابی به دانش مرتبط با مصرف کنندگان، رفتارهای خرید و بازار که واقعا به آن نیاز دارد، باید چند مرحله و چه مراحلی را طی کند؟

تحقیقات بازار جدید مبتنی بر چیست

تحقیقات بازار و به‌ویژه شکل مبتنی بر داده‌ها، راه منحصر به فردی برای دستیابی به دانش و اطلاعات است و شما می‌توانید بر اساس آن در کار خود عمیق شودی و آن چه مد نظرتان است را پیگیری کنید و به منظور شکل دادن انتظارات منطقی و سازماندهی فعالیت های تجاری از آن استفاده کنید.

این موارد مفاهیم انتزاعی نیستند، بلکه روش‌شناسی‌های محکمی هستند که پیامدهای فوری بر اقتصاد یک شرکت دارند. بازار خدمات تحقیقات بازار به سرعت در حال رشد است.

از حدود 75 میلیارد دلار ثبت شده در سال 2021 که برای تحقیقا بازار صرف شده، انتظار می‌رود این رقم در سال 2025 به 90 میلیارد دلار برسد که نرخ رشد سالانه آن 5 درصد است.

تحقیقات بازار ماهیت عملگرایانه دارد و به کار بردن تکنیک‌های آن و همچنین پیاده سازی آن نوعی مداخله و جهت دهی به دنیای واقعی و بیرونی است حتی اگر تنها به صورت مجازی با مصرف کنندگان بالقوه ارتباط داشته باشید

تحقیقات بازار اولیه و ثانویه

بسته به اهداف شرکت شما و کسب و کاری که قصد بررسی آن را دارید، مطالعه تحقیقات بازار می‌تواند اولیه و ثانویه باشد یا می تواند شامل عناصر هر دو باشد.

تحقیقات اولیه شامل جمع آوری اطلاعات دست اول در مورد بازار و مشتریان در آن بازار است. در این نوع تحقیقات، نظرسنجی‌ها توسط شرکت بر اساس معیارهای تعیین شده داخلی انجام می شود. تحقیقات اولیه با موفقیت برای تقسیم‌بندی مخاطبان و تعیین شخصیت‌های خریدار استفاده می‌شود.

تحقیقات ثانویه شامل تمام داده‌ها و اسناد عمومی است که در حال حاضر در دسترس هستند به عنوان مثال، گزارش‌های روند صنعت، آمار بازار، انواع مختلف محتوا و داده‌های فروش شرکت. تحقیقات ثانویه به ویژه برای تجزیه و تحلیل رقبا مفید است.

آنچه تحقیقات اولیه و ثانویه را متمایز می کند منبع داده‌ها است. در تحقیقات ثانویه، نظرسنجی‌ها و آزمایش‌هایی که قبلا انجام شده است، ارزیابی شده و سپس بر اساس معیارهایی که توسط کسانی که پژوهش را انجام می دهند و نه توسط خود شرکت، تعریف شده پردازش می‌شوند.

تحقیقات بازار ناب که هر دو اولیه و ثانویه را شامل می‌شود، در مورد ماهیت اطلاعات منبع نیست، بلکه روشی است که کل فرآیند تحقیق انجام می شود.

در واقع، این روش که به طور گسترده در بازاریابی فعلی استفاده می‌شود، که شامل اجرای چرخه‌ای از بهبودهای تدریجی است. به این شکل که با شروع داده‌ها، تحقیق با بازخورد در مورد محصول ادامه پیدا می‌کند، که به عنوان سوخت برای تکرار و اعتبار سنجی عمل می‌کند.

تکنیک‌های تحقیق بازار

تکنیکهای تحقیق بازار

 مصاحبه‌ها و نظرسنجی‌ها را اولویت‌بندی کنید. تعدادی تکنیک برای چگونگی انجام تحقیقات بازار وجود دارد. هر کدام بر جنبه خاصی از صنعت یا مشتری بالقوه تمرکز می‌کنند و از ابزارهای خاصی استفاده می‌کنند:

  • ـ مصاحبه‌ها
  • ـ نظرسنجی‌ها
  • ـ گروه‌های متمرکز
  • ـ تحقیق استفاده از محصول/خدمت
  • ـ تحقیق مبتنی بر مشاهده
  • ـ تحقیق در مورد شخصیت خریدار
  • ـ تحقیق تقسیم بندی بازار
  • ـ تحقیق قیمت
  • ـ تحقیق تحلیل رقابتی
  • ـ تحقیق در مورد رضایت مشتری و وفاداری
  • ـ تحقیق در مورد آگاهی از برند
  • ـ تحلیل کمپین دیجیتال مارکتینگ

نظرسنجی‌ها و مصاحبه ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا نمای نزدیک و در نتیجه ممتازی از سیستم ملاحظات و انتظاراتی که یک فرد در مورد یک موضوع خاص دارد ارائه می‌دهد. در هر دو مورد، این تحقیق کیفی بازار است:

نظرسنجی‌ها از پاسخ‌دهندگان مجموعه‌ای کوتاه از سؤال‌ها (باز یا بسته) می‌پرسند که به روش‌های مختلف از طریق اشتراک‌گذاری صفحه، از طریق ایمیل یا از طریق تلفن بین گیرنده توزیع می‌شوند.

از سوی دیگر، مصاحبه‌ها شامل مکالمات «رو در رو» امروزه اغلب از طریق ویدئو کنفرانس است که برای عمیق‌تر شدن موضوعات مرتبط مثلاً با خواندن سیگنال‌های غیرکلامی مفید است.

مصاحبه‌ها بینش دقیقی را امکان پذیر می‌کنند زیرا بهتر از سایر اشکال تحقیقات بازار، می‌توانند ایجاد یک رابطه همدلانه بین مصاحبه کننده و مصاحبه شونده را تقویت کنند.

هم نظرسنجی‌ها و هم مصاحبه‌ها را می‌توان از طریق ابزارهای دیجیتال تعاملی، مانند آپلود سوالات در سایت های کوچک شخصی سازی شده که هم به عنوان یک مخزن و هم به عنوان ابزار ارتباطی عمل می‌کنند، یا ادغام سوالات در محتوای ویدیویی و قابل اجرا کردن آنها از طریق فرم‌ها انجام داد.

نحوه انجام تحقیقات بازار جدید

اکنون که انواع اصلی تحقیقات بازار و تکنیک های مورد استفاده را بررسی کردیم، بیایید به اصل موضوع بپردازیم و نحوه انجام تحقیقات بازار را گام به گام دریابیم.

1. شخصیت‌های خریدار را تعریف کنید

شخصیت‌های خریدار، نمایش های ساختگی و تعمیم یافته از مشتریان ایده آل هستند. آنها پروفایل هایی هستند که دارای ویژگی های متمایز مشتری هستند و اقدامات احتمالی تکرار شونده را گزارش می‌دهند.

شخصیت‌های خریدار سعی می‌کنند روایتی روزانه ایجاد کنند که تلاش می‌کند تا مشتریان، چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند و فرآیندهای تصمیم‌گیری که برای انتخاب محصولات و خدمات به کار می‌گیرند، بیشتر درک کند.

2. گروهی از شخصیت‌ها را برای تعامل شناسایی کنید

هنگامی که ویژگی‌های کلیدی خریداران را مشخص کردید، این اطلاعات باید برای شناسایی گروهی از افراد واقعی که می‌خواهید از آنها سوال بپرسید استفاده شود. اگر انتخاب به طور دقیق انجام شده باشد، این گروه باید یک نمونه نماینده از مشتریان هدف باشد.

3. سوالاتی را برای شرکت‌کنندگان آماده کنید

گام بعدی این است که سوالات را به گونه‌ای آماده کنید که یک مسیر واضح و غیر پراکنده را ترسیم کند. اطمینان حاصل کنید که مصاحبه را به ترتیبی ساختار می‌دهید که عمق درک را تضمین می‌کند و زمان خود را به گونه‌ای مدیریت می‌کنید که بتوانید همه سؤالات مهم را بپرسید.

4. رقبای اصلی خود را فهرست کنید

در این مرحله، دفترچه‌ای تهیه کنید که تمام رقبای اصلی را فهرست کرده و توصیف کند. نقاط قوت و ضعف، وضعیت مالی، شهرت و غیره را برای هر کدام مشخص کنید.

5. یافته‌های خود را خلاصه کنید

در اینجا، هدف ایجاد یک سند خلاصه است که در آن بتوانید نتایج تحقیقات بازار را سازماندهی کنید. ابزار انتخاب شده باید ارتباط شفاف و به اشتراک‌گذاری دانش کسب شده را با سایر اعضای تیم، با مدیران پروژه، CMOها و مدیران سایر بخش‌ها و غیره تسهیل کند.

6. داستان بگویید

اکنون، موضوع ساختاربندی آنچه تحقیقات بازار ما برجسته کرده است به شکلی است که بلافاصله قابل درک، جامع و جالب است. جلب توجه سهامداران (به عنوان مثال، روسای بخش یا مدیران اجرایی که آماده سازی تحقیقات بازار را دنبال نکرده اند اما به نتایج علاقه مند هستند) یک موضوع بی اهمیت نیست. به همین دلیل، یک راه حل ممکن است تبدیل نتایج به یک داستان و ایجاد بعد روایی آنها باشد.

7. راه ارائه اطلاعات را مشخص کنید

فناوری‌هایی را انتخاب کنید که فرآیندهای جمع آوری داده، ارتباطات و اشتراک‌گذاری را خودکار و ساده می‌کند. در مورد تحقیقات بازار، داده‌ها با ارزش ‌رین منبع هستند. به منظور ارتقا و بهینه‌سازی آن و در دسترس قرار دادن آن برای فرآیندهای بازاریابی بعدی (ارتباطات با مشتری، تولید سرنخ و… ، لازم است به یکپارچگی و امنیت اسنادی که در آن داده‌ها در نتایج تحقیق، تعبیه شده است، احترام گذاشته شود. داده‌ها همچنین در ایجاد محتوای ارزشمندی که می‌تواند در استراتژی تجربه مشتری استفاده شود، نقش می‌بندد.

نحوه انجام تحقیقات بازار جدید

تحقیقات بازار عنصر تعیین کننده از استراتژی بازاریابی

برای فروش به مصرف کنندگان باید نیازها، خواسته‌ها و انتظارات آنها را بشناسید.

 اول از همه، واقعیتی جدیدتر از آنچه ما فکر می‌کنیم را توصیف می کند. ارتباطات فروش و به طور کلی بازاریابی، که ارتباطات اهرم اصلی آن است، چند دهه طول کشیده است تا دیدگاه از محصول به مشتری تغییر یابد.

ثانیا، دیجیتالی شدن انبوه یک رویکرد کاملا مشتری محور را ممکن کرده است. این به این دلیل است که تنها زمانی که شرایط فنی و اقتصادی و اجتماعی به حدی رسیده بود که بازاریابی مبتنی بر داده‌ها می‌توانست توسعه یابد، برندها توانستند از دارایی‌های اطلاعاتی خود برای طراحی طرح‌هایی متناسب با اهدافی که به طور فزاینده‌ای مشخص می‌شدند استفاده کنند.

نکته این است که بازاریابی مبتنی بر داده، اگرچه بدون شک رویکردی ارزشمند در نظر گرفته می‌شود، اما از نظر هزینه‌ها و مهارت‌هایی که باید به‌دست می‌آیند، به‌عنوان در دسترس شناخته شود. با این حال، توانایی استخراج ارزش از مقادیر زیاد داده دقیقاً همان چیزی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد با قدرتی که مصرف‌کنندگان در طول زمان به دست آورده‌اند، واسطه شوند.

از طریق تحقیقات بازار، بازاریابان نه تنها می‌آموزند که خریدارانشان چه کسانی هستند و چگونه رفتارهای آنها را تشخیص دهند، بلکه به درک عمیقی از بازاری که در آن رقابت می‌کنند و عناصری که بر تصمیم‌گیری‌های خرید تأثیر می‌گذارند نیز می‌رسند.

به همین دلیل است که تحقیقات بازار یک نقطه شروع عالی را فراهم می کند و به همین دلیل است که دانستن نحوه انجام تحقیقات بازار و مهم‌تر از آن، نحوه انجام آن ضروری است.

برای ورود و دیده شدن بیشتر در دنیای دیجیتال به ما اعتماد کنید

دنیای دیجیتال این روز ها که همه از اینترنت استفاده می کنند اهمیت زیادی دارد. و کسب کار ها برای تجربه فروش بهتر جدا از بازار سنتی به بازار دیجیتال هم نیاز دارند. دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین به هم گره خورده اند.

بعد از انجام تحقیقات بازار می توانید هدفمند تر تبلیغات داشته باشید. مشاوران ما هم می توانند در این امر به شما کمک شایانی داشته باشند

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

بیشتر بخوانید :

بازاریابی B2B چیست؛ استراتژی های رایج و نحوه ایجاد آن

توسعه برند چیست و چگونه است؛ دلیل اهمیت + مثال

بازاریابی تجربی (Experiential Marketing) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید