×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ وفاداری برند چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟
تاریخ انتشار : 26 فروردین 1402 زمان مطالعه : 9 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

وفاداری برند چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

وفاداری برند چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

وفاداری به برند فراتر از شناخت مشتریان از محصولات شما در قفسه است. وفاداری در مورد اعتماد، ارزش‌های مشترک و تجربیات مثبت است.

مصرف‌کنندگانی که به برند شما وفادار هستند، متعهد به خرید از شما هستند. به عبارتی دیگر وفاداری به برند میزان عشق، فداکاری و تعهدی است که مشتریان نسبت به یک برند خاص دارند. برندهایی که وفاداری از سمت مشتریان به آنها بالاست به نسبت همتایان خود 2.5 برابر سریعتر از همتایان خود در صنعت درآمد کسب می کنند.

تجربه مشتری، اعتماد و ارزش‌های مشترک به وفاداری به برند کمک می‌کند. دستیابی به وفاداری قوی به برند به شما این امکان را می‌دهد که زمان و پول کمتری را برای جذب مشتری صرف کنید که در طول زمان منجر به درآمد بیشتر می شود.

وقتی یک پایگاه هواداران قوی در اطراف برند خود ایجاد می کنید، مشتریان شما فقط مشتری نیستند. آنها مشتاق، مدافع و حامی هستند.

وفاداری به برند چیست؟

وفاداری به برند با میزان عشق، فداکاری و تعهد مشتریان به یک برند خاص تعریف می‌شود. مشتریان وفادار بسیار بیشتر از مشتریان تکراری هستند. آنها نشر دهنده برندی هستند که آنقدر به شرکت شما اعتقاد دارند که بدون در نظر گرفتن قیمت به راحتی از شما خرید می‌کنند.

برای درک قدرت وفاداری به برند، به کوکاکولا و پپسی فکر کنید. مزه آنها شبیه به هم است اما این را به یک مصرف کننده کوکاکولا بگویید و مطمين باشید با شما مخالفت می‌کند.

در واقع، مصرف کنندگان کوکاکولا ترجیح می‌دهند آب لوله‌کشی بنوشند تا اینکه در رستوران پپسی سفارش دهند. این واکنش ربطی به قیمت یا در دسترس بودن ندارد، بلکه همه چیز به احساسات مربوط می‌شود. کسانی که وفاداری به برند بالایی دارند، برند را بر ترجیحات شخصی برتر می‌دانند.

تفاوت وفاداری به برند در مقابل وفاداری مشتری و تمایل به برند

وفاداری به برند، وفاداری مشتری و تمایل به برند مفاهیم مشابهی هستند، اما چندین تفاوت کلیدی وجود دارد که باید به آنها اشاره کرد.

به طور خلاصه، وفاداری به برند وفاداری به شرکت است، وفاداری مشتری یک رابطه معاملاتی مبتنی بر قیمت‌ها و تخفیف‌ها است، و وابستگی به برند به احساس مصرف کنندگان در مورد برند شما مربوط می‌شود.

وفاداری به برند

وفاداری به برند زمانی است که مشتری تجربیات مثبتی از یک محصول یا خدمات داشته باشد و در نتیجه خریدهای خود را در طول زمان تکرار کند.

محصولات با کیفیت بالا، تجربه مشتری استثنایی، خدمات رضایت بخشی به مشتری و ارزش های مشترک همه عواملی هستند که بر وفاداری به برند تأثیر می گذارند. وفاداری به برند به دلیل قیمت یا راحتی نیست. وقتی مصرف کنندگان از برندهایی که دوست دارند خرید می کنند، از برندهای رقیب نیز اجتناب می کنند، حتی اگر آن برندها قیمت های بهتری ارائه دهند.

وفاداری مشتری

در مقایسه، وفاداری مشتری یک رابطه معاملاتی مبتنی بر تخفیف و قیمت است. برند شما می‌تواند وفاداری مشتری را از طریق مشوق هایی مانند برنامه های وفاداری مشتری، برنامه های پاداش، پاداش ها، گیمیفیکیشن و پرورش بازاریابی افزایش دهد.

به The North Face فکر کنید. این خرده‌فروش پوشاک، یک برنامه پاداش VIPeak را ارائه می‌کند که به مشتریان وفادار این امکان را می‌دهد تا “علاقه خود به ماجراجویی را به پاداش واقعی تبدیل کنند.” با این برنامه، مشتریان با هر خرید امتیاز کسب می‌کنند.

تمایل به برند

وابستگی به برند نشان می دهد که مشتریان چه احساسی نسبت به محصول یا خدمات در سطح احساسی و شخصی دارند.

با تمایل به برند، مصرف کنندگان هویت خود را به یک برند خاص گره می زنند. با وابستگی به برند، مشتریان با برند ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و خواه به محصول نیاز داشته باشند یا نه، آن را خریداری می‌کنند.

قیمت تبدیل به موضوعی نمی شود. به این فکر کنید که مردم چگونه خود را با اپل مرتبط می کنند. آنها احساس می‌کنند که تمایل آنها به آیفون یا مک نشان دهنده شخصیت آنهاست.

چرا وفاداری به برند مهم است؟

افزایش 7 درصدی در وفاداری به برند، 85 درصد ارزش طول عمر مشتری بالاتری را به همراه دارد. همچنین شرکت هایی با وفاداری به برند قوی 5 برابر ارزش سهامداران بیشتری ارائه می دهند.

77 درصد از مصرف کنندگان ایالات متحده به مدت ده سال به یک برند وفادار مانده اند. وفاداری به برند مهم است زیرا فرصتی برای ایجاد رابطه با پایگاه مشتری شماست. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند حفظ مشتری را بهبود ببخشید و کسب و کار را بسازید.

به طور خاص، بر اساس مطالعه هاروارد بیزینس ریویو، به طور خاص، شرکت هایی با امتیازات وفاداری بالا 2.5 برابر سریعتر از همتایان خود در صنعت رشد می‌کنند.

همان تحقیق نشان داد که شرکت‌هایی که در وفاداری به برند برتری دارند تا 5 برابر سود سهامداران را در یک دوره 10 ساله ارائه می‌کنند.

با وجود اینکه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به سرعت در حال تغییر است و بازه‌های توجه کوتاهی دارد، اما وفاداری به برند قدرت ماندگاری دارد و نتایج بلندمدتی را برای برندها به ارمغان می‌آورد.

نحوه ایجاد وفاداری به برند

حفظ مشتریان ارزان‌تر و موثرتر از به دست آوردن مشتریان جدید است. اما واقعا چگونه می‌توان وفاداری به برند را ایجاد کرد؟

برای ایجاد مشتریان وفادار به چیزی بیش از یک محصول یا خدمات عالی نیاز دارید. شما باید عشق به برند را تقویت کنید. در اینجا 9 نکته برای ایجاد وفاداری به برند ماندگار وجود دارد.

وفاداری برند چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

1. هدف برند خود را روشن کنید

با پرسیدن سوالات درست هدف برند خود را مشخص کنید: چگونه برند شما می تواند تفاوت ایجاد کند؟ در چه زمینه هایی سرآمد هستید؟

2. اصیل باشید و به ارزش های خود صادق باشید

اگر هدف شما ساختگی و غیرواقعی به نظر برسد، ارتباط واقعی با بازار هدف خود ایجاد نخواهید کرد. به همین دلیل است که معتبر بودن ضروری است. اصالت نحوه ایجاد اعتماد است.

کسب و کار شما ممکن است ده، بیست یا سی ساله باشد و به مرور زمان هدف اولیه ای را که با آن شروع کرده اید از دست داده باشید. برای تقویت وفاداری به برند، به ریشه های خود برگردید و هدف خود را به خط مقدم برسانید.

3. به مشتریان خود گوش دهید

مشتریان از شما می‌خواهند که به آنها گوش دهید و آنها را جدی بگیرید. بنابراین صدای بازخورد مشتری (VoC) را به بخش اصلی تحقیقات بازار خود تبدیل کنید.

از ابزارهای گوش دادن اجتماعی استفاده کنید، رونوشت های خدمات مشتری را مرور کنید، با فروشندگان خط مقدم خود مشورت کنید و یک هیئت مشاوره مشتری ایجاد کنید تا مشتریان خود را عمیق تر درک کنید.

انجمن‌های انجمن را ارائه دهید، رونوشت‌های چت را مرور کنید، نظرسنجی‌های مشتریان را انجام دهید، نظرات آنلاین را بخوانید و موارد دیگر.

حتی می‌توانید نظرات آنلاین رقبا را بررسی کنید تا فرصت‌ها را در جایی که ضعیف هستند ببینید. این صدای تلاش‌های بازاریابی مشتری راه طولانی برای بهبود وفاداری به برند و اطمینان از برآورده کردن نیازهای مشتریان دارد.

4. تداعی‌های مثبت برند را ایجاد کنید

تداعی برند شما مانند شخصیت برند شماست. مردم چه ویژگی‌هایی را با نام تجاری شما مرتبط می‌کنند؟

5. خدمات مشتری را در اولویت قرار دهید

خدمات مشتری یک عامل مهم در وفاداری به برند است. به گفته گارتنر، وقتی مشتریان «تجربه‌های خدمات مشتری بی‌دردسر» دارند، 94 درصد بیشتر احتمال دارد که دوباره خرید کنند و 88 درصد بیشتر با این نام تجاری خرج می‌کنند. 94٪ از مشتریان اگر تجربه خدمات مشتری بی دردسر داشته باشند، دوباره خرید می کنند.

6. سفیران برند را توانمند کنید

سفیران برند و مشارکت های استراتژیک برای قرار گرفتن در مقابل مخاطبان جدید و تثبیت جایگاه شما در قلب مشتریان حیاتی هستند.

سفیران برند خود را برای به اشتراک گذاشتن پیام شما با سهولت انجام این کار توانمند کنید. کپی و دارایی های رسانه های اجتماعی را برای همکاران، شرکا و سفیران برند ارائه دهید تا در اینستاگرام، پینترست، فیس بوک، لینکدین و دیگر پلتفرم های رسانه های اجتماعی ترجیحی خود منتشر کنند.

زمانی که پیام‌ها از چندین منبع می‌آیند، دسترسی خود را بسیار افزایش می‌دهید.

7. یک جامعه بسازید

برندهایی با جامعه متعصب وفاداری بیشتری به برند کسب می‌کنند. هارلی دیویدسون یک مثال عالی در این زمینه است. هارلی دیویدسون با انتقال از تمرکز بر محصول به تمرکز بر جامعه، میلیون ها طرفدار را با گروه مالکان هارلی (H.O.G.) ایجاد کرده است.

یکی از استراتژی‌های موثری که HD به کار گرفت، ایجاد شعبه‌های محلی در سراسر جهان بود که هر کدام به نمایندگی‌های محلی مرتبط بودند.

این تضمین می کند که رویدادها، فعالیت ها و ارتباطات محلی بسیار مرتبط با هر H.O.G است.  چگونه می توانید یک جامعه برند بسازید؟ با یک دلیل خوب برای پیوستن افراد شروع کنید. مشتریان شما با پیوستن به انجمن شما چه چیزی به دست می آورند؟ چرا باید با آن درگیر شوند؟ دعوت کردن دیگران را به جامعه آسان کنید تا رشد کند.

8. دنیا را بهتر کنید

مصرف کنندگان به ارزش های شما اهمیت می دهند و یکی از ارزش های اصلی که بسیاری از آنها به آن اهمیت می دهند، تاثیر اجتماعی و زیست محیطی کسب و کار شما است. 88 درصد از مصرف کنندگان گفتند که به مارک هایی روی می آورند که از دلایل اخلاقی و محیطی حمایت می کنند.

وفاداری برند چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

9. از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

رسانه‌های اجتماعی یک راه آسان برای ملاقات با مشتریان شما در جایی است که هستند: آنلاین. با گفتن داستان برند خود، تشویق محتوای تولید شده توسط کاربر و گفتگوی واقعی با مشتریان خود، تعامل بیشتری با رسانه های اجتماعی ایجاد کنید.

بزرگترین طرفداران شما احتمالاً شما را در رسانه های اجتماعی دنبال می کنند.

یک مطالعه Marketing Dive نشان داد که 90٪ مردم از برندهایی که در رسانه های اجتماعی دنبال می‌کنند خرید می‌کنند. بنابراین، به وضوح، کانال اجتماعی به ایجاد وفاداری به برند کمک می‌کند.

در پایان

نمونه‌های بسیاری برای وفاداری به یک برند و چگونگی شکل گیری آن وجود دارد. نایک یکی از آنهاست. نایک از طریق یک جریان بی پایان بازاریابی که واکنش های احساسی را برمی انگیزد، جامعه عظیمی از طرفداران را پرورش داده است.

نایک در تبلیغات خود به ندرت از کفش یا فناوری آنها صحبت می‌کند. در عوض، استراتژی بازاریابی آن‌ها به افراد عادی این امکان را می‌دهد تا ورزشکار درونی خود را آزاد کنند.

کمپین نمادین “Just Do It” پس از گذشت 35 سال از معرفی هنوز قدرتمند است. علاوه بر این، نایک با باشگاه انحصاری و مختص اعضا احساس خاصی را در مشتریان خود ایجاد می کند. این گروه انحصار، جامعه، شخصی‌سازی و تجربه‌ای عالی را ارائه می‌دهد. چنین برندهایی را سرمشق خود قرار دهید.

برای تبلیغات و افزایش وفاداری به برندتان در کنارتان هستیم

برای افزایش وفاداری به برند بعد از موارد فوق نیاز به دیده شدن بیشتر دارید و برای این امر ما با تمام تجربه ایی که داریم تمام و کمال در کنارتان هستیم.

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

مقالات بیشتر :

آگاهی از برند Brand awareness چیست؛ ایجاد و افزایش آن

اصول مدیریت برند؛ ۱۰ اصل کلیدی در مدیریت برند

هویت برند چیست و چگونه یک هویت برند منحصر به فرد ایجاد کنیم؟

توسعه برند چیست و چگونه است؛ دلیل اهمیت + مثال

صدای برند چیست؛ اهمیت و نحوه کشف صدای برند خود

اصول برندینگ چیست؛ دلیل اهمیت و ۸ اصل اساسی آن

برندینگ (برندسازی) چیست؛ انواع و المان های اساسی آن

دیدگاهتان را بنویسید