×
صفحه اصلی تبلیغات میانگین درآمد به ازای مشتری (ARPU) چیست + افزایش آن
تاریخ انتشار : 28 شهریور 1402 زمان مطالعه : 8 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

میانگین درآمد به ازای مشتری (ARPU) چیست + افزایش آن

میانگین درآمد به ازای مشتری (ARPU) چیست + افزایش آن

درآمد متوسط ​​به ازای هر مشتری یا Average Revenue Per User یک KPI مهم تجارت الکترونیک و مدیریت موجودی است که میزان درآمد شما از فروش یک واحد موجودی را اندازه می‌گیرد.

معمولاً در مشاغل مبتنی بر اشتراک استفاده می‌ شود، همچنین نشان دهنده میزان درآمدی است که از هر مشترک یا کاربر ایجاد می کنید.ARPU  بیشتر در صنعت رسانه و جریان و همچنین توسط اپراتورهای تلفن، ارائه دهندگان خدمات اینترنت و شرکت های نرم افزار به عنوان سرویس استفاده می شود.

در زمینه تجارت الکترونیک، همچنین می تواند برای خدمات جعبه اشتراک و مشاغل تجارت الکترونیک مبتنی بر عضویت استفاده شود. بنابراین در حالی که این یک معیار مهم برای مدیریت موجودی است، برای محاسبه عملکرد زمانی که نمی‌توان فروش محصول را اندازه‌گیری کرد نیز مفید است.

چرا محاسبه درآمد متوسط ​​به ازای هر واحد یک ضرورت است؟

چه یک برند تجارت الکترونیک معمولی یا یک سرویس جعبه اشتراک باشید، دلایل زیادی برای محاسبه میانگین درآمد شما در هر واحد وجود دارد.

در حالی که این مزایا منحصر به فرد هستند، اما در نهایت به سودآوری بهتر و افزایش درآمد کمک می کنند.  درآمد هر واحد (ARPU) نشانگر سودآوری یک محصول بر اساس میزان پولی است که از هر یک از کاربران یا مشترکان آن تولید می شود.

این اندازه گیری به ویژه برای شرکت هایی در صنایع مخابرات و رسانه که به مشترکین یا کاربران متکی هستند، بسیار مفید است. ARPU  معمولاً به عنوان درآمد کل تقسیم بر تعداد واحدها، کاربران یا مشترکین محاسبه می‌شود.

اغلب از آن به عنوان درآمد متوسط ​​برای هر کاربر یاد می‌شود. حتی ممکن است ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه از آن به عنوان درآمد متوسط ​​هر سیم کارت یاد کنند.

مفاهیم کلیدی میانگین درآمد به ازای مشتری (ARPU)

میانگین درآمد هر واحد (ARPU) میزان درآمد تولید شده به ازای هر کاربر یا واحد را اندازه گیری می‌کند. این رقم اغلب توسط شرکت های مخابراتی و شرکت‌های رسانه‌ای گزارش می‌شود.

تحلیلگران و سرمایه گذاران مقایسه اعداد ARPU از رقبا در همان صنعت را مفید می‌دانند. این نشان می‌دهد که کدام یک بهترین کار را برای به حداکثر رساندن درآمد مشترکین یا کاربران خود انجام می‌دهد.

مدیریت تعداد ARPU را بررسی می کند تا ببیند کدام محصولات یا بخش های تجاری بهترین و بدترین عملکرد را دارند. نرخ ریزش و نرخ رشد مشترکین معیارهای دیگری هستند که در بخش‌های مخابراتی و رسانه‌ها به دقت دنبال می‌شوند.

میانگین درآمد به ازای مشتری (ARPU) چیست + افزایش آن

درک میانگین ​​درآمد در هر مشتری (ARPU)

ARPU یک معیار GAAP نیست. به این معنا که یک شرکت مجبور به تولید یا ردیابی ARPU برای رعایت اصول پذیرفته شده حسابداری نیست.

با این حالARPU  اطلاعات مفیدی برای مدیران شرکت و سرمایه گذارانی است که می خواهند توانایی تولید درآمد و رشد شرکت را در سطح هر واحد درک و پیگیری کنند.

این امر به ویژه برای شرکت‌های مخابراتی و رسانه‌ای مرتبط است، زیرا تجارت آنها بر اساس مشترکین یا کاربران فعال است، نه بر اساس خریداران محصولات فیزیکی.

نحوه محاسبه میانگین ​​درآمد در هر مشتری (ARPU)

برای محاسبه دقیق ARPU، ابتدا باید یک دوره زمانی استاندارد تعریف کرد و بهترین آن ماهانه است.

کل درآمد تولید شده در طول دوره زمانی استاندارد بر تعداد واحدها یا کاربران تقسیم می شود.

تاریخ پایان دوره برای مخرج استفاده نمی شود زیرا ممکن است نتواند نوسانات را در طول دوره ثبت کند. در عوض، تاریخ شروع و تاریخ پایان دوره معمولاً میانگین می‌شوند.

قابل ذکر است که تعداد کاربران نیز در هر بازه زمانی مشخص در نوسان است، به ویژه در صنایعی مانند رسانه و مخابرات. بنابراین، تعداد واحدها برای یک دوره معین باید تخمین زده شود تا به دقیق ترین رقم ARPU ممکن برسد. سه سایت برتر رسانه های اجتماعی جهان از نظر ARPU به ترتیب TikTok، Facebook و LinkedIn هستند.

مزایا و معایب ARPU

برای شرکت‌هایی که آن را منتشر می‌کنند، ARPU بالا یک نقطه افتخار است. ARPU را می توان برای بینش در مورد پاسخ مشتریان به قیمت های مختلف و پیشنهادات برتر شرکت تجزیه و تحلیل کرد.

همچنین می تواند به وضوح مسیر شرکت را به سمت (یا دور از) رشد نشان دهد. با این حال، ممکن است برای تحلیلگران و سرمایه گذاران خارج از شرکت چندان مفید نباشد. آنها ممکن است شماره ARPU را داشته باشند اما فاقد جزئیات باشند.

در آن صورت یک معیار در سطح کلان است. حتی به عنوان یک معیار در سطح کلان، ARPU می تواند برای تحلیلگران و سرمایه گذاران مفید باشد. همانطور که موسسه مالی شرکتی اشاره می کند. می توان از آن به عنوان نقطه مقایسه در بین شرکت های یک بخش استفاده کرد.

می توان از آن برای پیش بینی پتانسیل رشد یک شرکت استفاده کرد. همچنین می تواند بینش هایی در مورد موفقیت نسبی بخش های بازار شرکت ارائه دهد.

  • برای سرمایه گذاران، ARPU یک نقطه مقایسه آسان در بین رقبا است.
  • برای شرکت ها، نقطه شروعی برای تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف کسب و کار.
  • این یک اندازه گیری سطح کلان است، ARPU را می توان بدون جزئیاتی که آن را معنادار می کند ارائه کرد.
  • رشد کاربر و ریزش کاربر ممکن است برای نشان دادن جهت شرکت مفیدتر باشد.
میانگین درآمد به ازای مشتری (ARPU) چیست + افزایش آن

ARPU یکی از چندین معیار مورد استفاده برای ارزیابی مالی یک شرکت مخابراتی است. سایر ارقام کلیدی عبارتند از:

نرخ ریزش: این نشان دهنده تعداد مشترکانی است که خدمات شرکت را کنار می گذارند و احتمالاً به یک رقیب تغییر می کنند. نرخ ریزش بالا نشان می دهد که این شرکت مشتریان ناراضی زیادی دارد. یا پایگاه مشتریان آن در حال کاهش است یا مجبور می شود پول زیادی را برای جذب مشتریان جدید برای جایگزینی مشتریانی که ترک می کنند، خرج کند.

رشد مشترکین که در صورت‌های مالی شرکت «اضافه‌های خالص» نیز نامیده می‌شود، این یک شاخص قوی از سطح موفقیت مستمر شرکت است. اینها می توانند به همان اندازه در ارزیابی شرکت های رسانه ای مهم باشند. اما چشم انداز رسانه ها بسیار پیچیده و تقسیم بندی شده است، با رقبا در رسانه های اجتماعی، رسانه های خبری، سرگرمی، تجارت و غیره. هر کدام از اینها معیارهای خاص خود را برای موفقیت دارند.

چه چیزی در محاسبه ARPU گنجانده شده است؟

در اصل، ARPU به سادگی کل درآمد تقسیم بر تعداد کل کاربران است. سوال این است که چه چیزی در درآمد باید لحاظ شود. این شماره معمولاً شامل موارد زیر خواهد بود:

  • ـ خریداران یا مشترکینی که برای اولین بار اقدام به پرداخت هزینه اولیه می کنند
  • ـ درآمدهای مکرر مانند پرداخت های ماهانه
  • ـ افزایش فروش، از طریق خرید محصولات ممتاز
  • ـ فروش متقابل یا خرید محصولات از دیگران در معاملات تقسیم درآمد
  • ـ این برای برخی از شرکت‌ها مانند Comcast کار می‌کند، که از طریق اشتراک‌های اولیه، اشتراک‌های ممتاز و خریدهای پخش جریانی درآمد کسب می‌کند.

با این حال، بسیاری از شرکت های رسانه ای جریان های درآمدی بسیار متفاوتی دارند. بخش عمده ای از درآمد آنها از تبلیغات به دست می آید. آن‌ها ممکن است هزینه‌های اشتراک اولیه ناچیز یا بدون هزینه داشته باشند، اگرچه ممکن است از سطوح برتر خدمات یا معاملات تقسیم درآمد کسب درآمد کنند. همه اینها در ارقام ARPU آنها گنجانده می شود.

چگونه یک شرکت می تواند ARPU را افزایش دهد؟

بسیاری از شرکت‌ها، به ویژه مخابرات، سعی می‌کنند ARPU خود را با فروش سطوح بالاتر یا بسته‌های خدماتی به مشتریان فعلی خود افزایش دهند. برخی دیگر مانند شرکت های رسانه ای بر افزایش درآمد تبلیغاتی تمرکز می کنند.

هم شرکت‌های مخابراتی و هم شرکت‌های رسانه‌ای، اعداد داخلی خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا گروه‌های جمعیتی را که برای آنها بیشترین ارزش را دارند، شناسایی کنند.

اگر مصرف‌کنندگان Gen X یا خانواده‌های دارای فرزند به نظر با ارزش‌ترین مشتریان آن‌ها هستند، از نظر سهمی که در ARPU دارند، این گروهی است که شرکت برای رشد هدف قرار خواهد داد.

میانگین درآمد به ازای مشتری (ARPU) چیست + افزایش آن

ARPU پیش پرداخت و پس پرداخت چیست؟

ARPU پیش پرداخت و پس پرداخت مخصوص شرکت های خدمات مخابراتی است. آنها به مشتریان خود گزینه های مختلفی را ارائه می دهند که به نسخه های پیش پرداخت یا پس پرداخت تقسیم می شوند.

سرویس پیش پرداخت کاربر را ملزم به پرداخت هزینه ثابت ماهانه، قبل از استفاده از آن می کند. این گزینه “پرداخت به عنوان شما” است که می تواند در هر زمان لغو شود. صورتحساب خدمات پس از پرداخت به صورت ماهانه انجام می شود.

این نوع طرحی است که ممکن است همراه با تلفن “رایگان” یا تخفیف دار و تعهد قراردادی برای ادامه خدمات برای چند ماه مشخص باشد.

اگر قصد سرمایه گذاری در یک شرکت مخابراتی یا رسانه ای را دارید، ممکن است ARPU را عدد خوبی برای تماشا در طول زمان بیابید. همچنین یک نقطه مقایسه مفید در بین رقبا در همان فضا است.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

استفاده از خدمات آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت می‌تواند به شما کمک کند تا در دیده شدن و جذب مشتری بیشتر موفق‌تر باشید. با تجربه و تخصص چندین ساله در این زمینه، تیم مگنت می‌تواند بهترین راهکارها و استراتژی‌ها را برای شروع کار و معرفی محصول جدید به شما ارائه دهد.

با ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی اینترنتی، شما می‌توانید از:

بهره ببرید.

با کمک مشاوران ما، می‌توانید از مشاوره و راهبری، استراتژی‌گذاری، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آن‌ها در کانال‌های مناسب بهره مند شوید.

هدف ما ایجاد یک کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه است که به شما کمک کند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب کسب کنید و بازاریابی موثر و جذاب برای مخاطبان خود انجام دهید.

اگر احتیاج به کمک در معرفی محصول جدید و جذب مشتریان هدف دارید، می‌توانید با آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت تماس بگیرید و از خدمات حرفه‌ای ما بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:

نرخ نگهداشت مشتری چیست و ۷ راه افزایش آن

روش‌ های جذب مشتری تلفنی؛ ۱۰ روش صحبت با مشتری

جملات و متن تبلیغاتی برای جلب اعتماد مشتری؛ نکات و مثال ها

نکات افزایش مشتری برای کسب و کار ها در فضای حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید