×
صفحه اصلی تبلیغات تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش؛ معنا، نحوه انتخاب + مثال
تاریخ انتشار : 25 تیر 1402 زمان مطالعه : 13 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش؛ معنا، نحوه انتخاب + مثال

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش؛ معنا، نحوه انتخاب + مثال

رنگ‌ها به طور قابل توجهی بر نحوه درک ما از برندها و تصمیمات خرید ما تأثیر می‌گذارد؟ رنگ قرمز روشن کوکاکولا و زرد نمادین مک دونالد ثابت می‌کند که رنگ ها بخش مهمی از بازاریابی هستند. رنگ‌ها احساسات را برمی‌انگیزند و با یک برند پیوند ایجاد می‌کنند.

درک روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی به کسب و کارها کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی پرباری را ایجاد کنند که با مخاطبان هدف آنها همسو باشد.

آیا به دنبال یادگیری اهمیت رنگ ها در بازاریابی هستید؟ کشف کنید که چگونه رنگ بر رفتار مصرف کننده تأثیر می‌گذارد؟ چگونه کسب و کارها می‌توانند به نفع خود از آن استفاده کنند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها ادامه مطلب را بخوانید.

تاثیر رنگ‌ها در بازاریابی

تمایل انسان به قضاوت درباره یک شخص، مکان، محیط و محصول بر اساس ظاهر اولیه آن است. بنابراین، لازم است اولین برداشت مثبت از محصول خود به مشتری جدید ایجاد کنید. شرکت‌ها با استفاده از چند طرح رنگی خاص در بازاریابی خود، ثبات هویت برند را حفظ می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا تصویری ماندگار از برند در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کنند.

رنگ‌ها می‌توانند یکی از دلایل اصلی خرید یک محصول باشند و می‌توانند تنها دلیل عدم امکان فروش یک محصول نیز باشند.

به همین دلیل است که حتی بازاریابان سنتی نیز شروع به تغییر برنامه بازاریابی دیجیتال خود به رنگ‌های خاص برندسازی کرده‌اند.

در این متن، ما در مورد تئوری رنگ‌ها و نحوه استفاده از رنگ‌ها در بازاریابی برای تغییر شخصیت برند و قصد خرید و اینکه از چه ترکیب رنگی می‌توان برای بهبود محبوبیت برند خود استفاده کرد، صحبت می‌کنیم.

معنا و تاثیر رنگ‌های مختلف

رنگ‌های مختلف به طرق مختلف بر احساسات مشتری تأثیر می‌گذارد. برخی می‌توانند هیجان‌انگیز و جسور به نظر برسند، برخی آرام، برخی خوش‌بین و برخی بدبین. بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه انسان‌ها به طور کلی رنگ‌های مختلف را به طور ناخودآگاه تفسیر می‌کنند و چگونه رنگ‌ها بر تصمیم‌گیری آنها تأثیر می‌گذارند.

قرمز

مغز انسان قرمز را به عنوان یک رنگ تهاجمی تعبیر می‌کند. چیزی جسورانه، سعی می‌کند توجه شما را جلب کند. اغلب برندهای غذا و نوشیدنی را به رنگ قرمز خواهید دید. کوکاکولا یا رد بول نمونه هایی برای جلب توجه شما هستند حتی اگر در گوشه‌ای از سوپرمارکت باشند.

دلیل آن ماهیت هیجان انگیز، فعال و جسورانه رنگ است. این رنگ بر تکانه‌های عصبی، ضربان قلب و فشار خون تأثیر می‌گذارد و احساس فوریت را ایجاد می‌کند و این فوریت برای فروش ترخیص کالا ایده آل است. نمونه‌های آن لوگو نتفلیکس، سی‌ان‌ان و کوکاکولا است.

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش؛ معنا، نحوه انتخاب + مثال

سبز

رنگ سبز، سخاوت، ایمنی و تعادل  را تداعی می‌کند. برندهایی مانند BP، TicTac  و Lacoste از نمادهای رنگ سبز برای نشان دادن هدف برند خود استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید هر برندی باشید و هر خدماتی را ارائه دهید، فقط از رنگ سبز برای پرداختن به هر مشکل زیست محیطی در بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید و شگفتی‌های آن را ببینید. نمنه‌های آن قهوه استارباکس و اسپاتیفای هستند.

آبی

وقتی به رنگ آبی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ این رنگ به طور کلی با بهره‌وری، آرامش، بلوغ و حس فضا مرتبط است.

برخی از غول‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر با نمادهای رنگ آبی شناخته می‌شوند. آبی در کنار سایه‌هایش یکی از پرکاربردترین رنگ های دیجیتال مارکتینگ است. فورد، اینتل، آی بی ام و اچ پی نمونه‌های آن هستند.

زرد

رنگ زرد نشان دهنده شادی، دوستی، اعتماد به نفس و خوش بینی است. به درستی به عنوان رنگ مثبت نامیده م‌ شود. شما می‌خواهید توجه مشتریان را به گونه‌ای جلب کنید که آنها احساس نکنند که تحت فشار هستند زیرا رنگ زرد بیش از حد می‌تواند باعث اضطراب، عزت نفس و ترس شود. لایز و مک دونالد نمونه‌های آن هستند.

نارنجی

رنگ نارنجی به معنای ارتباط و ماجراجویی است. خلق و خو و انرژی شما را بالا می‌برد، برخلاف واکنش فیزیکی رنگ قرمز، نشان دهنده واکنش روده است.

رنگ نارنجی را به خودی خود می‌توان ترکیبی از قرمز و زرد دانست که یک رنگ ثانویه است و تاثیرات آن بر مغز انسان نیز مشابه آنهاست. احساس راحتی و آرامش می دهد. SoundCloud، Fanta، Oranged نمونه‌های موفق در این برندسازی با رنگ نارنجی هستند.

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش؛ معنا، نحوه انتخاب + مثال

اهمیت رنگ‌ها در بازاریابی و تبلیغات

رنگ‌ها باید نشان دهنده برند شما باشند. شاید هرگز متوجه نشده باشید، اما برندهای مورد علاقه شما از ترکیب رنگ‌های خاصی در بازاریابی و برندسازی خود استفاده می‌کنند. آنها از چند رنگ اصلی خاص که استفاده می‌کنند زیاد منحرف نمی‌شوند. اما اهمیت رنگ‌های در بازاریابی و تبلیغات چیست؟

1. رنگ‌ها بخش مهمی از هویت برند هستند

لوگو، تایپوگرافی تصاویر و مهم‌تر از همه، رنگ‌ها به ایجاد یک تصویر برند قابل تشخیص کمک می‌کنند. رنگ‌ها به یاد ماندنی‌ترین عنصر در هویت بصری یک برند هستند.

به عنوان مثال، وقتی به برخی رنگ‌ها فکر می‌کنید، بلافاصله برندهای خاصی را به یاد می‌آورید. به رنگ آبی فکر کنید و بلافاصله شما را به یاد مارک هایی مانند فیس بوک و توییتر می‌اندازد. هنگام توسعه هویت برند خود، تحقیق کنید و تصمیم بگیرید که کدام رنگ بیشتر به برند شما می آید.

هنگامی که در مورد یک رنگ تصمیم گرفتید، از آن در تمام بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید. به طور کلی، رنگ‌ها به ایجاد هویت برند منحصر به فرد و به یاد ماندنی برای شرکت شما کمک می‌کنند. حال بیایید چند مثال عملی را ببینیم که این موضوع را اثبات می‌کند.

 مک دونالد: رنگ زرد و مک دونالد پیوند خاصی دارد. رنگ زرد یک هویت بصری قوی برای مک دونالد ایجاد کرد زیرا آنها از این رنگ در لوگو، بست‌ ها، دکور فروشگاه‌ها و مکان‌های دیگر استفاده می‌کنند.


کوکاکولا: کوکاکولا از رنگ قرمز در برند خود استفاده می‌کند. کوکاکولا از رنگ قرمز در همه مطالب بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می‌کند. این به آنها کمک می‌کند تا یک هویت برند به یاد ماندنی ایجاد کنند.

Apple: اپل به دلیل رویکرد طراحی مینیمال خود شناخته شده است. رنگ‌هایی که آنها استفاده می‌کنند سفید است و به ایجاد هویت به یاد ماندنی برای برند آنها کمک می‌کند. استفاده مداوم از سفید به آنها کمک می‌کند تا برندی ایجاد کنند که با سادگی و ظرافت همراه است.

 2. رنگ‌ها احساسات و حالات را در مخاطب هدف شما برمی‌انگیزند

آیا می‌دانستید رنگ‌ها می‌توانند احساسات خاصی را در افراد برانگیزند؟ در بازاریابی و تبلیغات، رنگ‌ها برای برانگیختن احساسات و نزدیک شدن به مخاطب هدف ضروری هستند.

رنگ‌های مختلف با احساسات و حالات مختلف مرتبط هستند. به عنوان مثال، وقتی زرد را می‌بینید، شادی و سرگرمی را به شما یادآوری می‌کند. درست مانند آن، احساسات مختلفی در ارتباط با رنگ‌ها وجود دارد. برندها می‌توانند تصاویر برند خاصی را با استفاده از رنگ‌ها در استراتژی بازاریابی خود ایجاد کنند.

رفتار انسان با توجه به رنگ‌هایی که در بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌کنید تغییر می‌کند. یادگیری تداعی‌های احساسی که رنگ‌های مختلف می‌توانند ایجاد کنند، به برندها اجازه می‌دهد تا از رنگ در مواد بازاریابی و تبلیغات خود استفاده کنند تا تصویری خاص از برند را ارائه دهند یا به آن توجه کنند.

3. رنگ‌های مختلف دارای تداعی‌های فرهنگی متفاوتی هستند

رنگ‌های مختلف دارای تداعی‌های فرهنگی متفاوتی هستند که می‌توان از آنها برای نزدیک شدن به گروه‌های فرهنگی خاص استفاده کرد. در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از انجمن های فرهنگی در بازاریابی و تبلیغات آورده شده است:

قرمز: رنگ قرمز در فرهنگ چینی به عنوان یک رنگ خوش شانس در نظر گرفته می‌شود که نشان دهنده شانس و موفقیت است. قرمز ممکن است در مواد بازاریابی و تبلیغات توسط شرکت‌هایی استفاده شود که می‌خواهند مشتریان چینی را برای برانگیختن احساس شانس یا موفقیت جذب کنند. به عنوان مثال، شرکت‌ها از رنگ قرمز برای تبلیغات در حوالی سال نو چینی استفاده می‌کنند تا مشتریان چینی را جذب کنند.

 سفید: سفید اغلب در فرهنگ‌های غربی با خلوص، بی‌گناهی و پاکی مرتبط است. ممکن است برندها در مواد بازاریابی و تبلیغات خود از رنگ سفید استفاده کنند تا احساس تمیزی یا خلوص را منتقل کنند. به عنوان مثال، رنگ سفید اغلب در تبلیغات و بسته‌بندی برای تمیز کردن کالاهایی مانند Clorox و Lysol استفاده می‌شود.

 سبز: رنگ سبز به عنوان رنگ مقدس در سنت اسلامی تلقی می‌شود که هم بهشت را نشان می‌دهد. ​استفاده از رنگ سبز می‌تواند با برانگیختن حس اهمیت مذهبی به برندها کمک کند تا به مصرف کنندگان مسلمان دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، موسسات مالی اسلامی مانند بانک اسلامی دبی اغلب از رنگ سبز در برندسازی و تبلیغات استفاده می‌کنند.

حقایق شگفت‌انگیز در مورد تأثیر رنگ‌ها در بازاریابی

  • _ 85 درصد از تصمیمات خرید تحت تأثیر رنگ‌ها هستند. 85 درصد از خریداران اعلام کردند که رنگ محصول انگیزه اصلی خرید بوده است.
  • _ 93 درصد از تصمیمات خرید تحت تأثیر ظاهر بصری محصولات است.
  • _ تبلیغات با رنگ‌ها توسط مردم بیشتر از تبلیغات رنگارنگ کمتر ترجیح داده می‌شود.
  • _ رنگ‌ها آگاهی برند را تا 80 درصد افزایش میدهند.
  • _ 57 درصد از مردان رنگ آبی را به رنگ‌های دیگر ترجیح می‌دهند.
  • _ 33 درصد از برندهای برتر جهان از آبی در لوگوی خود استفاده می‌کنند.
  • _ رنگ‌های نارنجی و قهوه‌ای کمتر مورد علاقه مردان و زنان هستند.
  • _ 60 درصد از خریداران محصولات را بر اساس رنگ آنها می‌پذیرند یا رد می‌کنند.
  • _ اکثر برندها از دو رنگ بیشتر در لوگوی خود استفاده نمی‌کنند.
  • _ مشکی در برندهای درجه یک محبوب است. مشکی اغلب برای برندهای لوکس و گران قیمت استفاده می‌شود.
تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش؛ معنا، نحوه انتخاب + مثال

رنگ‌ها نشان‌دهنده برند

تصمیم‌گیری در مورد رنگ‌هایی که در نماد برند خود استفاده کنید یا رنگ‌هایی که نشان‌دهنده برند شما هستند باید یکی از گام‌های اولیه در شروع کسب‌وکار شما باشد.

اکنون که کمی از ماهیت رنگ ها آگاهی دارید، در مورد چند رنگی که نشان دهنده برند و محصولات شما هستند تصمیم بگیرید. چه ترکیب هوشمند یا سایه‌هایی از رنگ‌ها را می‌توانید برای جذب مشتریان در حین بازاریابی از جمله بازاریابی رسانه‌های دیجیتال، تبلیغ محصولات و بازار خود بدون گم شدن در میلیون‌ها تبلیغ به کار ببرید.

کاملاً به برند، محصولات و داده‌هایی که می‌خواهید تبلیغ کنید بستگی دارد. اینکه داده ها متوالی، کیفی یا واگرا باشند.

نقش روشنایی و انتخاب رنگ باید با توجه به هدف باشد. به عنوان مثال، تصمیم گیری در مورد رنگ قرمز اگر مقداری فروش ارائه می‌دهید ایده خوبی است. رنگ صورتی در محصولات کودک می تواند به همان اندازه مفید باشد. سبز گرم و دعوت کننده است.

تصور کنید دو آگهی آنلاین دریافت کنید، یکی از یک کیک فروشی با موضوع سبز و دیگری از یک شرکت طراحی داخلی با موضوع محیطی. هر دو از یک رنگ سبز استفاده می‌کنند، اما اکثر مردم بیش از 3 ثانیه برای تبلیغات کیک صرف نمی‌کنند.

از طرف دیگر، تم های رنگ سبز می‌توانند برای یک شرکت طراحی داخلی معجزه کنند و توجه شما را برای مدت طولانی به خود جلب کنند.

کل ایده دیجیتال مارکتینگ این است که توجه مشتریان را تا زمانی که ممکن است حفظ کند و استفاده مناسب از رنگ و سایه ها این امکان را فراهم می کند.

طراحی سایت و رسانه‌های اجتماعی براساس رنگ

تصور کنید وارد اکانت فیسبوک خود شده‌اید و به غیر از لوگوی آبی رنگ، همه چیز صورتی است. ممکن است همچنان ادامه دهید و مرور کنید، اما دوست داشتنی بودن کاهش می‌یابد.

تصور کنید اگر فیس بوک در روزهای ابتدایی خود این کار را می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد. مسلما موفقیت امروز را نداشت. لوگو و وب سایت شما باید سازگار باشد. البته، رنگ ها نباید به تنهایی نشان دهنده لوگوی شما باشند، بلکه باید نشان دهنده محصولات و خدماتی باشند که ارائه می‌کنید.

پایبندی دقیق به رنگ‌های لوگو امکان‌پذیر نیست و ایده‌آل نیز نیست، اما باید برای یک سفر روان مشتری در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی شما، ثبات را حفظ کرد.

رنگ بر الگوهای خرید مشتریان تأثیر می‌گذارد و باید همیشه در هنگام ایجاد پست‌های رسانه‌های اجتماعی حفظ شود. شما می‌توانید گهگاه بر اساس مخاطبان هدف خود، بازاریابی دیجیتال خود را کمی نامتعارف کنید. اما باید مکمل باشد.

هر یک از پست های رسانه‌های اجتماعی و صفحات پوشش رسانه‌های اجتماعی شما باید برند شما را تقویت کند.

بهترین گزینه های رنگ برای بازاریابی

بهترین رنگ برای بازاریابی وجود ندارد. همه چیز به برند، محصولات و خدمات شما بستگی دارد. رنگ ها را برای بازاریابی نام تجاری خود به گونه ای ترکیب کنید که در ذهن مشتریان تثبیت شود. به عنوان مثال، موتور جستجوی گوگل از چهار تا پنج رنگ در لوگوی برند استفاده می‌کند.

رنگ‌ها باید تصویر برند و محصولات شما را بدون خواندن آنچه روی آن‌ها نوشته شده توسط مشتری نشان دهند. اگرچه توصیه همچنان استفاده از سایه‌های لوگوی خود، استفاده از رنگ‌های اصلی، ثانویه و سوم، استفاده مؤثر از تن و رنگ‌ها، استفاده از رنگ‌های گرم یا سرد بسته به تبلیغات، کنتراست زیاد یا کم و رنگ‌های مکمل است.

از کنتراست برای کاهش فشار روی چشم مشتریان استفاده کنید تا بتوانند روی محصول تمرکز کنند.

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش؛ معنا، نحوه انتخاب + مثال

در پایان

رنگ در برندسازی و بازاریابی مهم است و دانستن اینکه مردم چگونه آن را درک می‌کنند، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا تاکتیک‌هایی را توسعه دهند که برای بازار هدفشان جذاب باشد.

اهمیت رنگ در بازاریابی، از ایجاد آگاهی از برند گرفته تا فراخوانی احساسات و تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید، قابل تأکید نیست.

با استفاده از تأثیر رنگ، کسب و کارها می‌توانند تأثیری ماندگار بر مشتریان خود بگذارند و در یک بازار شلوغ برجسته شوند.

از این رو، چه رنگ قرمز کوکاکولا، چه سبز استارباکس یا آبی تیفانی و شرکت، انتخاب رنگ مناسب ممکن است از نظر توسعه یک نام تجاری موفق، تفاوت ایجاد کند.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

کال تو اکشن (CTA) چیست؛ نحوه نوشتن و ساخت خلاقانه آن

چندین ایده برای طراحی سایت فروشگاهی

بهبود تجربه کاربری (ux) وب سایت چگونه است؛ انواع روش‌ها

روش‌های خلاقانه تبلیغات و نمونه تبلیغات خلاقانه موفق

دیدگاهتان را بنویسید