×
صفحه اصلی سئو بهبود تجربه کاربری (ux) وب سایت چگونه است؛ انواع روش‌ها
تاریخ انتشار : 02 خرداد 1402 زمان مطالعه : 11 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

بهبود تجربه کاربری (ux) وب سایت چگونه است؛ انواع روش‌ها

بهبود تجربه کاربری (ux) وب سایت چگونه است؛ انواع روش‌ها

بهبود تجربه کاربری (User Experience) چیست و چرا تا این حد مهم است؟ برای اهمیت این قضیه بهتر است بدانید که در ابتدا باید انسان‌ها را بر ماشین‌ها اولویت دهید.

یک وب‌سایت با تجربه کاربری عالی (UX) مانند یک فروشگاه با نمای بیرونی و داخلی خوب است که توجه هر رهگذری را جلب می‌کند. علاوه بر این یک فروشگاه فیزیکی دارای فروشندگانی است که به روش‌های مختلف سعی می‌کنند، آنچه را که برای مشتریان مهم است شناسایی و نیاز مشتری را رفع کنند و فروش را بالا ببرند.

در فضای آنلاین چه چیز یا چه کسی نقش فروشندگان فروشگاه فیزیکی را بازی می‌کند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید تجربه کاربری چیست و چگونه می‌توان آن را بهبود بخشید.

تجربه کاربری User Experience چیست؟

در بازاریابی دیجیتال، دو نوع طراحی به نام طراحی رابط و طراحی تجربه کاربری وجود دارد. تجربه رابط کاربری (User Interface) یا UI به نحوه ظاهر یک وب سایت می‌پردازد.

این طرح در مورد نحوه ظاهر دکمه‌ها، پالت رنگ وب سایت، نحوه نمایش عناصر تعاملی و غیره است. اما تجربه کاربری یا UX  درباره نحوه عملکرد یک وب سایت است.

UX مخفف User Experience است/ طراحان UX روی ایجاد وب‌سایتی کار می‌کنند که ظاهر خوبی داشته باشد و استفاده از آن آسان باشد و در تلاش برای ساخت یک صفحه وب هستند که از منظر فنی به خوبی کار می‌کند و هنگام جست‌و‌جو برای یافتن اطلاعات عملکرد بهتری دارد.

طراحی تجربه کاربری بر این هفت اصل اصلی تمرکز دارد.

سودمندی: وب سایت شما باید به مشتری کمک کند تا به هدف خود برسد.

قابلیت استفاده: استفاده از وب سایت آسان و شهودی است.

مطلوبیت: از عناصر وب سایت برای برانگیختن یک واکنش مثبت استفاده می‌شود.

ارزش: وب سایت ارزش افزوده را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

قابلیت یافتن: یافتن هر چیزی در وب سایت آسان است.

اعتبار: باید وب سایت قابل اعتماد باشد.

دسترسی: وب‌سایت باید برای همگان قابلیت استفاده باشد مثلا افراد دارای معلولیت.

از این اصول برای راهنمایی در هنگام بهبود تجربه کاربری وب سایت خود استفاده کنید.

چرا تجربه کاربری وب سایت مهم است؟

بهینه سازی وب سایت نیاز به سرمایه گذاری و تعهد به این فرآیند برای مدت طولانی دارد. آیا برای افزایش ترافیک بیشتر باید به جای بازاریابی یا سئو روی بهینه‌سازی فنی سرمایه گذاری کرد؟

حقیقت این است که داشتن تعداد زیادی بازدیدکننده بسیار زیاد از یک سایت و تجربه کاربری ضعیف مانند حمل آب در یک کوزه سوراخ است.

مهم نیست چقدر آب در کوزه است. به هر حال بیرون می‌ریزد و مشتریان از دست می‌روند. همین امر در مورد وب سایتی که برای بهبود تجربه کاربری خود تلاشی ندارد، صدق می‌کند. حتی با حجم ترافیک بالا، بازدیدکنندگان سایت پس از تجربه بدی در سایت شما را ترک خواهند کرد.

مهمترین کاری که بهبود UX برای سایت شما انجام می‌دهد ایجاد یک تجربه راحت، روان و شفاف برای مشتری است.

این کار تضمین می‌کند که مشتریان بالقوه زیادی را در مراحل مختلف قیف فروش حفظ کنید. برای مثال مشتری  را تصور کنید که به دنبال یک محصول خاص است، سه صفحه اولی که گوگل به او پیشنهاد می‌دهد را انتخاب و آنها را باز می‌کند.

اولین مورد وب سایت شما است، اما محصول دقیقاً همان چیزی نیست که مشتری به دنبال آن است. مشتری در ادامه گشت و گذار در وب سایت شما به قسمت دسته‌بندی می‌رود اما آن جا نیز به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

در این لحظه مشتری صفحه وب سایت شما را می‌بندد و به صفحه دیگری می‌رود اما شما یک مشتری بالقوه را از دست داده‌اید. اگر شما کار با سایت خود را آسان کنید، می‌توانید مشتری وفادار پیدا کنید.

88 درصد از بازدیدکنندگان سایت پس از یک تجربه بد به آن برنمی‌گردند. باز نمی‌گردند. در مقابل آن تجربه کاربری خوب می‌تواند تجربیات منفی را به حداقل برساند.

بهبود تجربه کاربری (ux) وب سایت چگونه است؛ انواع روش‌ها

نکاتی برای بهینه سازی تجربه کاربری وب سایت شما

آیا برنامه دارید که برای بهبود تجربه کاربری وب سایت خود وقت بگذارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است بهتر است از روش‌هایی که در ادامه می‌آید، استفاده کنید:

1. محتوای جذاب ایجاد کنید

پست‌های وبلاگ اولین نقطه تعامل برای بسیاری از شرکت‌ها، به ویژه B2B ها است. بسیاری از بازدیدکنندگان سایت با جستجو اطلاعات شرکت شما به دست می‌آورند.

به همین دلیل است که باید با در نظر گرفتن تجربه کاربر به بهینه سازی محتوا نزدیک شوید.

گام اول این است که اطمینان حاصل کنید که همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. این به معنای افزودن گزینه ای برای گوش دادن به متن در فرمت صوتی و اطمینان از خوانایی فونت در دستگاه های تلفن همراه نیز هست. هنگام ایجاد محتوا، مفید بودن، اعتبار و ارزش را در نظر داشته باشید.

محتوا باید به سوالات اصلی مشتری پاسخ دهد و چیزهای بیشتری به آن اضافه کند. محتواهای مختلف را به آزمایش بگذارید و در این راه تردید نکنید.

اگر یک ویدیو یا محتوای تولید شده واکنش بهتری گرفته است، همان شیوه را تکرار کنید. یکی دیگر از گام‌های مهم برای بهبود تجربه کاربری، انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی است. یافتن کلمات کلیدی مناسب به شما امکان می‌دهد راحت‌تر به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید.

2. زمان بارگذاری را کاهش دهید

مطالعات متعدد نشان می دهد که بهبود Core Web Vitals هم رتبه جستجو در موتورهای جستجو و هم تبدیل را بهبود می‌بخشد. یکی از اولین چیزهایی که می‌خواهید در یک وب سایت بهبود ببخشید سرعت بارگذاری است.

تنها دو ثانیه تأخیر برای ترغیب مشتریان بالقوه کافی است، در نتیجه بازگذاری سریع‌تر صفحات شما راهی سریع برای کاهش نرخ پرش است و مشتری ترجیح می‌دهد باز هم به سایت شما سر بزند.

  • در این مرحله به موارد زیر دقت کنید :
  • _ بهینه سازی تصاویر برای وب
  • _ کوچک کردن CSS و JS.
  • _ اسکریپت‌های خارجی را کم کنید
  • _ از افزونه‌های زیادی در وردپرس استفاده نکنید
  • _ یک سرویس میزبانی با CDN پیدا کنید

ابتدا شما باید سایت خود را از نظر نقاط ضعف تجزیه و تحلیل کنید و لیستی از کارهایی که می‌توانید برای افزایش سریع سرعت بارگذاری و سایر موارد حیاتی وب اصلی انجام دهید آماده کنید. بهبود سرعت بارگذاری در سایت نه تنها برای تجربه کاربری مهم است، بلکه یکی از نکات مهم برای سئو نیز محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید : چگونه سرعت سایت وردپرس را افزایش دهیم

3.  به روز باشید

موفقیت تیم آنلاین در حوزه فروش به این بستگی دارد که آیا تیم از فناوری‌های جدید استقبال می‌کندیا خیر؟

در حال حاضر 60 درصد از ترافیک وب از دستگاه‌های تلفن همراه می‌آید که از نظر اندازه صفحه نمایش متفاوت هستند، داشتن یک وب سایت که این مورد را در نظر بگیرد به شدت به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند.

یک وب‌سایت سازگار با موبایل نه تنها باید با دستگاه‌های تلفن همراه، راحت باشد که باید به طور فعال با هر صفحه‌ای مطابقت داشته باشد. نگران اجرایی کردن آن هم نباشید چرا که کار سصختی نیست.

می‌توانید تم های وردپرس سازگار با موبایل زیادی را استفاده کنید یا اگر سایت شما ورزد پرسسی نیست با تیم فنی صحبت کنید. می‌توانید یکی از محبوب‌ترین مدل‌های گوشی‌های هوشمند را انتخاب کنید تا ببینید سایت شما در صفحه نمایش آن چگونه به نظر می‌رسد.

4. تقویت Website Navigation (ناوبری سایت)

Website Navigation یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش‌های تجربه کاربری است. ناوبری اصولی سایت، برای بهبود تجربه کاربران از حضور در سایت و چرخش درست خزنده‌های موتور‌های جستجوگر در صفحات سایت و یافتن صفحات جدید، اهمیت بسیاری دارد و برای طراحی یک سایت موفق نمی‌توانید به این نکته بی توجه باشید.

ناوبری یا مسیریابی سایت، به عوامل و نکات مختلفی بستگی دارد. بخشی از این نکات به برنامه ریزی و نوع اجرای شما برمی‌گردد و بخش دیگر به نوع طراحی قالب‌تان مربوط می‌شود.‌ فهرستی از سناریوهایی که بازدیدکنندگان احتمالاً در وب سایت شما تجربه می کنند ایجاد کنید.

این می تواند رفتن به صفحه فرود و تکمیل خرید، یافتن پاسخ به سؤالات خاص یا تماس با شما باشد. هر سناریو را مرور کنید و سعی کنید مراحلی را در فرآیند فروش ببینید که ممکن است کار را برای کاربر سخت‌تر کند.

بهتر است چند نفر از اعضای تیم این کار را انجام دهند، زیرا افرادی که وب سایت را توسعه می‌دهند ممکن است از قبل همه میانبرها را بدانند و به این راحتی مشکلات را تشخیص ندهند.

برای بررسی درست نیز می‌توانید ازGoogle Analytics استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید مسیر مشتری را دنبال کنید که چرا به تبدیل به صفحه آخر ختم نمی‌شود و سعی کنید آنها را بهبود ببخشید.

5. جستجوی سایت را تنظیم کنید

جست و جو در سایت خود  را حرفه‌ای کنید. شما می‌توانید نوار جستجو را در مکانی قابل دسترس و در معرض دید، قرار دهید. همچنین برای اشتباهات تایپی، مترادف‌ها و جایگزین‌هایی در نظر بگیرید. چند کلمه را برای جست وجو به صورت خودکار قرار دهید.

6.  مشتری را به تعامل تشویق کنید

هر چه مشتری در صفحه شما بیشتر بماند، نتیجه بهتری را خواهید گرفت و تعامل شما بالاتر خواهد رفت. برای این کار می‌توانید تست محصول مجازی را قرار دهید. لازم نیست که این یک نسخه نمایشی کامل باشد، فقط بخشی از توانایی های محصول شما را نشان دهد. علاوه بر این کامنت‌ها و نظرات را مدیریت کنید چرا که مخاطبان شما نظرات را مرور می‌کنند تا ببینند آیا قابل اعتماد هستند یا خیر؟

7. پاپ آپ

پاپ آپ‌ها معمولاً به عنوان یک پنجره برای تبلیغات سایت ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرند. یعنی سایت اصلی در قبال دریافت مبلغی از سایت دیگر، پنجره‌ای از این سایت یا تبلیغات این سایت را نمایش می‌دهد. این دسته معمولاً آزاردهنده تر هستند، چون سایت اصلی در قبال هر بازدیدکننده ای که به سایت تبلیغ کننده بفرستد هزینه‌ای دریافت خواهد کرد.

در چنین شرایطی این سایت همه ی سعی خود را به کار می‌بندد که شما مجبور باشید وارد پنجره سایت تبلیغ دهنده شوید. سایت‌های تبلیغ دهنده می‌خواهند با استفاده از تبلیغ پاپ آپ تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهند. البته این استراتژی در تعداد بازدیدها نباید خلاصه شود.

بهبود تجربه کاربری (ux) وب سایت چگونه است؛ انواع روش‌ها

8. از چت بات‌ها استفاده کنید

کاربران حرفه‌ای ممکن است از محصول شما به صورت غیر خطی استفاده کنند. بهتر است آنها را مجبور به عبور از یک مسیر خاص نکنید بلکه به آنها اجازه دهید در صورت نیاز به جستجو بپردازند و به منابع دیگر رجوع نمایند. باید هنگامی که مشتری در بن بست قرار می‌گیرد، یک راه نجات ارائه دهید.

راه حل آن یک چت بات است که مشتریان را به راهنمای مناسب هدایت می‌کند. به خصوص اگر آنها به دنبال نمونه کدهای پیچیده یا اطلاعات تخصصی باشند که قرار گرفتن آنها در رابط کاربری، بسیار طولانی خواهد شد.

چت بات ها راه حلی برای UX نیستند، اما دسترسی را بهبود می‌بخشند. ممکن است یکی از مشتریان در جستجوی سایت راحت‌تر باشد و دیگری روی چند گزینه گفتگو در یک ربات چت کلیک کند. رضایت کاربر شامل دادن کانال به هر دو نوع مشتری برای تعامل با سایت است.

9. نشان دهید که امن هستید

ایجاد اعتماد برای خرید آنلاین ضروری است. بسیاری از کاربران در حال حاضر مراقب هستند که اطلاعات شخصی خود را به چه کسی می دهند. برای نشان دادن ایمن بودن وب سایت خود می‌توانید چندین کار انجام دهید.

گواهی HTTPS یک الزام است، زیرا اگر مرورگر آن‌ها بگوید ناامن است، تعداد کمی از مردم مایلند با شما خرید کنند. برای تقویت بیشتر اعتبار خود، گواهینامه های ایمنی خود دریافت و آنها را در معرض دید مشتری قرار دهید.

یک راه ساده برای نشان دادن اعتماد این است که قابل اعتماد به نظر برسید. کاربران وب معمولاً یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت می کنند و اگر وب سایتی حرفه ای به نظر برسد، بیشتر به آن اعتماد می‌کنند.

در پایان

بهینه سازی تجربه کاربری وب سایت شما ممکن است ماه ها طول بکشد و مجبور باشید که آزمایش‌های مختلفی انجام دهید اما در نهایت پاداش شما یک وب‌سایت خواهد بود که جستجوی اطلاعات و خرید تجربه‌ای خوشایند و بدون ناامیدی را برای مشتری ایجاد می‌کند که انتظارات کاربر را برآورده کرده است.

در طولانی مدت نیز می‌توانید از مزایای فروش بیشتر استفاده کنید.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

مقالات بیشتر :

تفاوت UX (تجربه کاربر) و UI (رابط کاربری) در چیست

ساختار سایت (معماری سایت) چیست و نحوه تنظیم آن

چندین ایده برای طراحی سایت فروشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید