×
صفحه اصلی سئو تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research) چیست و چه اهمیتی دارد؟
تاریخ انتشار : 16 فروردین 1402 زمان مطالعه : 13 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research) چیست و چه اهمیتی دارد؟

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research) چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر در مورد سئو SEO و نحوه انجام دیجیتال مارکتینگ یاد می گیرید، شکی نیست که تحقیق کلمات کلیدی چیزی است که در مورد آن زیاد خوانده‌اید. اما، چرا مردم اینقدر در مورد آن صحبت می‌کنند؟

هر بار که شخصی در اینترنت جستجو می‌کند، از کلمات کلیدی استفاده می‌کند. این بخش اول راهنمای سئو ما توضیح می‌دهد که دقیقاً کلمات کلیدی چیست و چرا به توجه بی‌نظیر شما نیاز دارند.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی بخش مهمی از تولید محتوا برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) است. برای بسیاری از کسب و کارها، این اولویت در نظر گرفته می‌شود.

در واقع، گوگل تا کنون بیش از 2 تریلیون جستجو را در سال 2022 ثبت کرده است. با چنین آمار چشمگیری، می‌توانید ببینید که چرا انجام تحقیقات کلمات کلیدی مورد نیاز است. دستیابی به مصرف کنندگان بیشتر مهم است اما برای بهره مندی از آنها باید به مصرف کنندگان مناسب برسید.

در این پست، در مورد اینکه تحقیق کلمات کلیدی چیست، چرا برای وب سایت یا کسب و کار شما مهم است و تمام نکاتی که برای انجام درست آن نیاز دارید، بحث خواهیم کرد.

کلمه کلیدی کلمه یا عبارتی است که محتوای شما را مشخص می کند. وقتی صحبت از سئو به میان می‌آید، یک کلمه کلیدی اصطلاحی است که کاربر اینترنت برای جستجوی چیزی که به آن علاقه دارد وارد می‌کند.

به عنوان مثال، اگر شما علاقه مند به تبدیل شدن به یک دونده معمولی هستید، ممکن است نکات دویدن را جستجو کنید.

شاید شما به دنبال بهترین کفش برای دویدن هستید. این احتمال وجود دارد که شما عبارت بهترین کفش دویدن را جستجو کنید. این عبارات جستجو کلمات کلیدی هستند و هر کسی که از موتور جستجو استفاده می کند از آنها استفاده می‌کند.

تحقیق کلمات کلیدی و جذب کاربر

تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی است برای تعیین اینکه از چه کلمات کلیدی در محتوای نوشتاری خود استفاده کنید که به جذب بازدیدکنندگان به سایت شما کمک کند.

تحقیق کلمات کلیدی تکنیکی است که کسب و کارها و بازاریابان برای تعیین اینکه مردم در جستجوی چه چیزی هستند استفاده می‌کنند. این نحوه سنجش آنهاست که کدام کلمات محبوب ‌ترین هستند.

نتایج تحقیقات کلمات کلیدی خوب در محتوای جدید (یا محتوای موجود) گنجانده می‌شود تا به افزایش رتبه سئو آنها در صفحات رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک کند.

تحقیق کلمات کلیدی برای SEO و همچنین اهداف بازاریابی عمومی مفید است. علاوه بر این، تحقیقات کلمات کلیدی می‌تواند به بازاریابان کمک کند تا کلماتی را که ممکن است به آن فکر نکرده باشند کشف کنند که می تواند هنگام ایجاد محتوای صفحه جدید یا محصولات مفید باشد.

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research) چیست و چه اهمیتی دارد؟

چرا تحقیق کلمات کلیدی برای سئو مهم است؟

تحقیق کلمات کلیدی فواید زیادی دارد. از جمله به دست آوردن بینش ارزشمند در مورد مخاطبان، امکان افزایش ترافیک ارگانیک و بهبود رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو است.

تحقیقات کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا با نشان دادن آنچه که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند، بفهمید که چه چیزی می‌خواهند.

شما یاد خواهید گرفت که آنها از موتورهای جستجو برای کمک به حل مشکلاتی که با آن روبرو هستند می‌پرسند. اگر کسب‌وکار شما کفش‌های مخصوص دویدن می‌فروشد، تحقیقات کلمات کلیدی می‌تواند شما را با مشتریان بالقوه‌ای که به دنبال خرید آن هستند، ارتباط دهد.

یکی از راه های خوب برای اندازه گیری این، استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی است. آنها ابزارهای خوبی هستند که به شما کمک می‌کنند تا تعیین کنید افراد بر اساس یک عبارت جستجوی خاص چه چیزی را جستجو می کنند. ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند کمک کند.

افزایش ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک ترافیکی است که با کیفیت محتوای سئو شما به دست می‌آید و هرچه ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت کنید، رتبه شما در موتورهای جستجو بالاتر می رود.

همچنین، ترافیک ارگانیک رایگان است، بنابراین از نقطه نظر بازاریابی، سرمایه گذاری روی یک استراتژی کلمه کلیدی خوب و سایر تکنیک های سئو ارزش وقت و انرژی را دارد. این به شما امکان می دهد بدون استفاده از تبلیغات PPC به بالای رتبه بندی جستجو برسید. به علاوه، اگر محتوای شما به صورت ارگانیک به بالاترین سطح برسد، نرخ کلیک بسیار بهتری نسبت به تبلیغات پولی خواهید داشت.

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research) چیست و چه اهمیتی دارد؟

بهبود رتبه‌بندی در SERP ها

تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند به شما کمک کند در نتایج جستجو در موقعیت بهتری قرار بگیرید. با کلمات کلیدی مناسب، افراد بیشتری می‌توانند شما را بر اساس آنچه که جستجو می‌کنند، پیدا کنند. وقتی در رتبه‌بندی موتورهای جستجو بالاتر می‌روید، نه تنها احتمال دیده شدن، بلکه کلیک‌های بیشتری را برای وب‌سایت خود افزایش می‌دهید.

به دست آوردن مشتری بیشتر

اگر وب سایت شما دارای کپی رایتینگ SEO خوب با کلمات کلیدی است که مصرف کنندگان مناسب را هدف قرار می‌دهد، بهتر است نیازهای آنها را برآورده کنید. تحقیق در مورد کلمات کلیدی بر اساس هدف جستجو به جای حجم، یک استراتژی عالی برای به دست آوردن تجارت بیشتر است.

ساخت یک استراتژی کلمات کلیدی SEO

وقتی صحبت از تحقیق کلمات کلیدی می شود، به داشتن یک استراتژی خوب از قبل کمک می‌کند. انجام این کار شانس شما را برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب، کسب نتایج بهتر در موتورهای جستجو، افزایش ترافیک سایت و به دست آوردن مشتریان جدید افزایش می‌دهد.

یک استراتژی کلمه کلیدی خوب در استراتژی کلی سئوی شما که شامل ایجاد محتوای سئو و تکنیک‌های خوب سئو می شود، جدایی ناپذیر خواهد بود.

در اینجا چند عنصر مهم برای ایجاد استراتژی کلمات کلیدی برای سایت شما آورده شده است. داشتن درک عمیق از وب سایت یا تجارت خود و آنچه ارائه می دهید (محصولات، خدمات، محتوا و غیره) اولین قدم عالی برای تحقیق کلمات کلیدی است.

این به شناسایی نوع موضوعات و محتوایی که می خواهید در سایت خود بگنجانید کمک می کند. اگر شما یک شرکت میزبان هستید، احتمالاً وب سایت شما حاوی محتوایی (صفحات فرود، پست های وبلاگ و غیره) در مورد خدمات میزبانی شما (مانند “میزبانی وردپرس” یا “بهینه سازی سرعت صفحه” خواهد بود. به شما ایده می دهد که از کجا می‌توانید تحقیق کلمات کلیدی خود را شروع کنید.

1) مخاطبان دنبال چه چیزی هستند؟

علاوه بر درک آنچه شما باید ارائه دهید، همچنین باید در نظر بگیرید که مخاطب (یا مشتری بالقوه) شما به دنبال چه چیزی است.

قبل از تحقیق در مورد کلمات کلیدی که یک مخاطب عام به دنبال آن هستند، احتمالاً بهتر است ابتدا متوجه شوید که مشتری هدف خاص شما در سایت شما به دنبال چه چیزی است. ممکن است در حال حاضر ایده خوبی از آنچه که این بر اساس شخصیت مشتری و یا نقشه سفر مشتری است داشته باشید.

داشتن این بینش در مورد مخاطبان به شما کمک می کند کلمات کلیدی مناسبی را بیابید که نه تنها ترافیک بیشتری را به سایت شما هدایت می کند بلکه باعث افزایش تبدیل سایت نیز می شود.

2) رقبا را بشناسید

دانستن اینکه رقیب شما چه کاری انجام می‌دهد می تواند به شما کمک کند تا در مورد تحقیق کلمات کلیدی تصمیم بگیرید که چه کاری باید انجام دهید و آن را انجام ندهید.

اگر نمی‌دانید رقبای اصلی شما چه کسانی هستند، برای پیدا کردن آن وقت بگذارید. تحقیق در مورد رقابت مستقیم شما کلید شکست دادن آنها در رتبه‌های جستجو است.

به نوع محتوایی که آنها تولید می‌کنند، موضوعاتی که پوشش می‌دهند و کدامیک بهترین عملکرد را دارند نگاه کنید. این به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی کلمه کلیدی ایجاد کنید که از بسیاری جهات، استراتژی رقابت شما را مهندسی معکوس کند.

بعلاوه، می‌توانید کلمات کلیدی با بالاترین رتبه آنها را یادداشت کنید و تعیین کنید که آیا کلمات کلیدی با حجم بالایی را که برای کسب و کار شما مفید است را از دست داده‌اند یا خیر.

3) شناخت موتورهای جستجو

درک اینکه چگونه موتورهای جستجو محتوای با رتبه برتر را با توجه به استفاده از کلمه کلیدی فهرست می‌کنند به شما کمک می‌کند تا این فرآیند را برای استراتژی کلمه کلیدی خود دوباره ایجاد کنید.

همچنین ایده خوبی است که با صفحات رتبه بندی موتورهای جستجو (SERP) و نحوه نمایه سازی و نمایش قطعه های برجسته بر اساس کلمات کلیدی استفاده شده و ساختار (یا نشانه گذاری طرحواره) محتوای خود آشنا شوید.

اگر به دنبال ابزارها یا افزونه های خوبی برای کمک به شما در طرحواره خود هستید، وردپرس موارد زیادی را دارد که می توانید به سایت خود اضافه کنید.

4) تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده های وب سایت خود با استفاده از گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل به شما کمک می‌کند تا محتوای فعلی خود را ارزیابی کنید و ایده هایی برای موضوعات یا کلمات کلیدی جدید به شما ارائه دهد.

از ابزارهای تجزیه و تحلیلی که در اختیار دارید استفاده کنید تا هر آنچه را که باید در مورد وضعیت فعلی محتوای خود و محتوای رقبای خود بدانید، بیاموزید. این ابزارها را با افزونه وردپرس آنالیتیکس خیلی راحت نصب کنید.

5) یافتن ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی SEO مناسب

هزاران ابزار رایگان سئو برای کمک به شما در جستجوی سئو و جستجوی کلمات کلیدی وجود دارد. ابزارهایی مانند SEMrush، Ahfers، Moz و Google Ads: Keyword Planner همگی ابزارهای بسیار خوبی هستند که باید در نظر بگیرید.

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research) چیست و چه اهمیتی دارد؟

مراحل اساسی نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی

برای موفقیت در انجام تحقیقات کلمات کلیدی، چند نکته وجود دارد که می توانید دنبال کنید. بیایید آنها را به صورت جداگانه مورد بحث قرار دهیم تا بتوانید درک بهتری از نحوه به دست آوردن سئو بهتر در وب سایت خود به دست آورید.

1) آماده کردن فهرست موضوعاتی که برای مخاطبان مفید است

قبل از انجام تحقیقات عمیق در مورد کلمات کلیدی، باید ایده خوبی در مورد موضوعات و هدف گذاری داشته باشید.

بهترین‌ها هم برای کسب و کار شما و هم برای مشتریان بالقوه شما منطقی خواهند بود. به همین دلیل است که داشتن درک خوب هم از کسب و کار و هم از مخاطبان هدف به شما کمک می کند.

2) آزمایش کردن کلمات کلیدی

برخی از کلمات کلیدی را بر اساس مرتبط‌ترین محتوای خود طوفان فکری کنید. با شناسایی 5 تا 10 موضوع شروع کنید تا تحقیق خود را شروع کنید. اینها احتمالاً در سراسر سایت شما تکرار می شوند و بیشترین وزن را در محتوای شما دارند.

همچنین، در مورد موضوعات پرطرفدار تحقیق کنید تا ببینید مردم به دنبال چه چیزی هستند که ایجاد محتوا برای شما منطقی است.

3) هدف جستجو را براساس ایده را تعیین کنید

گوگل استاد تطبیق جستجوها با هدف کاربر است. به همین دلیل، می توانید از نوار جستجوی گوگل برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای برند خود استفاده کنید.

استفاده از این روش می‌تواند ایده های بسیار کمی برای سایت شما در اختیار شما قرار دهد و همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی ثانویه فوق العاده ای را نیز کشف کنید.

گوگل 3 ویژگی را ارائه می‌دهد که می‌تواند کلمات کلیدی با حجم بالا تولید کند، از جمله :

  • تکمیل خودکار
  • همچنین درخواست افراد
  • جستجوهای مرتبط.

4) تکمیل خودکار گوگل

تکمیل خودکار زمانی اتفاق می افتد که شما شروع به تایپ یک کلمه کلیدی در نوار جستجوی گوگل می کنید. گوگل تمام تلاش خود را می‌کند تا با استفاده از مجموعه ای از جستجوهای محبوب دیگر کاربران، آنچه را که در آینده تایپ می کنید پیش بینی کند. فقط با استفاده از این یکی از ویژگی های گوگل می توانید اطلاعات زیادی به دست آورید.

5) جستجوهای مرتبط

علاوه بر هدف کاربر، عبارات جستجوی مرتبط را بررسی کنید تا ایده هایی برای کلمات کلیدی به دست آورید. به عنوان مثال، سعی کنید کفش های دویدن را در گوگل جستجو کنید.

در زیر نتایج جستجوی برتر، گوگل بخش «افراد نیز می‌پرسند» را با برخی از عبارات جستجوی رایج ارائه شده توسط کاربران دیگر در اختیار شما قرار می‌دهد. این یک مرحله اغلب نادیده گرفته شده در یک استراتژی خوب تحقیق کلمه کلیدی است. اینها به عنوان کلمات کلیدی seed شناخته می شوند

6) جستجوی کلمات کلیدی گوگل

علاوه بر این، گوگل جستجوهای مرتبط را در اختیار شما قرار می‌دهد. اینها جستجوهای بالقوه بر اساس جستجوی کلیدواژه اصلی کفش دویدن هستند.

در برخی موارد، حتی برخی از مارک ها به شما داده می شود که می توانید آنها را در تحقیقات کلمات کلیدی خود بگنجانید.

اغلب اوقات، بازاریابان خوب کلمات کلیدی را در عناوین و توضیحات متا خود قرار می دهند. نتایج جستجوی برتر گوگل را جستجو کنید و به آن قسمت‌های نتایج جستجو نیز توجه کنید.

سوالات متداول تحقیق کلمات کلیدی

با تمام اطلاعاتی که به شما داده می شود، مطمئناً سؤالاتی خواهید داشت. در ادامه مهم‌ترین سوالات در مورد کلمات کلیدی را پاسخ داده‌ایم.

چگونه می‌توانم هدف جستجوی کاربر را تعیین کنم؟

یکی از بهترین راه‌ها ثبت نام برای ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Ahrefs است. اگر به تازگی شروع به کار کرده‌اید و پول نقدی برای استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی ندارید، بهترین استراتژی شما این است که کلمات کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید.
گوگل کار فوق العاده‌ای را برای رمزگشایی قصد کاربر هنگام جستجو انجام می دهد. همانطور که قبلاً ذکر شد، Google هنگام تایپ یک کلمه کلیدی از جمله تکمیل خودکار، درخواست افراد و جستجوهای مرتبط، سه رویکرد متفاوت دارد.
استفاده از نوار جستجوی خود گوگل یک راه عالی برای کسب دانش در مورد هدف کاربر است. این یک راه ساده برای شروع است و می تواند هنگام توسعه محتوای جدید مفید باشد

چگونه بفهمم یک کلمه کلیدی خوب است؟

آنها را ردیابی کنید. سئوی خوب آزمون و خطا است و نیاز به نگهداری زیادی دارد. شما نمی توانید به سادگی یک وب سایت با محتوای عالی بسازید، سپس بنشینید و منتظر بمانید تا مردم به آن سر بزنند.
شما باید با کلمات کلیدی که در مورد آنها تحقیق کرده اید شروع کنید، سپس بر عملکرد آنها نظارت کنید.
یک ابزار عالی برای این کار SEMrush است. آنها برنامه های رایگان و پولی را ارائه می دهند که برای ردیابی کلمات کلیدی شما مفید هستند

بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

می‌توانید از مجموعه‌ای از ابزارهایی مانند Google Search Trends، Google Search، و SEMrush یا یک راه‌حل همه کاره مانند Ahref استفاده کنید.
شما به احتمال زیاد چند مورد را امتحان خواهید کرد تا زمانی که موردی را که برای شما مناسب است پیدا کنید.

آیا سایت من بدون تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند رتبه‌بندی کند؟

بله امکانش وجود دارد اما صد در صد نیست. تحقیق کلمات کلیدی یکی از اجزای حیاتی سئو است. امروزه با حجم رقابتی که در اینترنت وجود دارد، بهترین اقدام این است که کاری را انجام دهید تا بهترین امتیاز را در رتبه های بالا در نتایج جستجو به دست آورید.

چند بار باید از یک کلمه کلیدی در محتوای خود استفاده کنم؟

تراکم کلمات کلیدی عامل زیاد مهمی نیست که باید در نظر گرفته شود، کیفیت محتوا و اینکه پاسخ کاربر را داده باشد مهم تر است. باابن وجود چگالی کلمه کلیدی خاصی وجود ندارد که بتوانید از یک کلمه کلیدی در یک صفحه یا پست استفاده کنید،گاهی هم ممکن است در آن زیاده روی کنید.

در پایان

تحقیق کلمات کلیدی بخش مهمی از استراتژی کلی سئو شما است. دانستن کلمات کلیدی خود و سپس انجام کار برای تعیین اینکه آیا آنها به خوبی با محتوای شما کار می‌کنند کمک زیادی به رتبه‌بندی وب سایت شما در موتورهای جستجوگر خوب می‌کند.

به خاطر داشته باشید که تحقیق با کیفیت کلمات کلیدی به ابزارهای مناسب برای کمک به ایجاد لیستی از کلمات کلیدی مناسب برای شما نیاز دارد. پس از آن، این به شما بستگی دارد که محتوا را با استفاده از آن کلمات کلیدی به طور موثر ایجاد کنید.

برای تبلیغات و فروش بیشتر به ما اعتماد کنید

بعد از تحقیق کلمات کلیدی و انتشار محتوای با کیفیت برای بیشتر دیده شدن نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

مقالات بیشتر :

بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست و نحوه عملکردش

اصول سئو در تولید محتوا و نحوه تقویت محتوا

محتوای همیشه سبز چیست و چگونه تولید می شود + مثال

۱۶ راه ساده محصول نویسی که منجر به فروش می شود

دیدگاهتان را بنویسید