×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ پرسونال برندینگ (برند سازی شخصی) چیست؛ نحوه ایجاد + مثال
تاریخ انتشار : 13 خرداد 1402 زمان مطالعه : 16 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

پرسونال برندینگ (برند سازی شخصی) چیست؛ نحوه ایجاد + مثال

پرسونال برندینگ (برند سازی شخصی) چیست؛ نحوه ایجاد + مثال

برندها همیشه بخش بزرگی از زندگی شما بوده‌اند و یک چیز مسلم است که رشد و موفقیت بیشتر شرکت‌ها و افراد به دلیل پیام‌های واضح مانند نام تجاری است که آنها را فورا قابل تشخیص می‌کند.

مشتریان کلمات، احساسات و تصاویر خاصی را با برندها مرتبط می‌کنند و این نوع شناخت جهانی به قدرت، نفوذ و فرصت‌ها تبدیل می‌شود.

این اصول در مورد استارتاپ‌ها، کارآفرینان و کسب و کارها در هر اندازه اعمال می شود. در کنار برند برای نام‌های تجاری بزرگ پرسونال برندینگ نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

اگر کنجکاو هستید که چگونه یک برند شخصی ایجاد کنید، یا اگر علاقه‌مندید بدانید که چرا پرسونال برندینگ یک عنصر کلیدی برای موفقیت است، ادامه مطلب را بخوانید.

پرسونال برندینگ چیست و چرا مهم است؟

وقتی نوبت به متمایز شدن از جمعیت و تعریف «برند» خاص شما می‌رسد، همان رویکردی که برای شرکت‌های بزرگ اعمال می‌شود. به گفته لورا لیک، نویسنده و حرفه‌ای بازاریابی، برندهای شخصی می‌توانند شما را در مجموعه‌ای از رزومه‌ها متمایز می‌کند.

توسعه برند شخصی شما یک روش فعال برای پیشرفت شغلی و نحوه درک شما در بازار است. ساختن یک برند شخصی به شما این امکان را می‌دهد که چشم اندازی روشن از خود و آینده خود ایجاد کنید که به ایجاد فرصت‌های حرفه ای و کارآفرینی کمک می‌کند.

شما می‌خواهید کارفرمایان، همکاران، سرمایه گذاران و مشتریان بالقوه تصور واضحی از اینکه شما چه کسی هستید، از چه چیزی دفاع می‌کنید و آنچه می توانند از شما انتظار داشته باشند را کسب کنند. این زیبایی برندسازی شخصی است.

به علاوه، برندسازی شخصی فقط در زمینه شغلی به شما کمک نمی‌کند. در واقع، یک برند شخصی به شما کمک زیادی می‌کند تا اینکه صرفاً خود را به عنوان یک کارآفرین بازاریابی کنید.

برای مثال، ایجاد یک ایده روشن از اینکه چه کسی هستید و چه چیزی باید ارائه دهید، به زندگی دوستی و دوست یابی شما کمک می‌کند.

با پرسونال برندینگ شما راحت‌تر می‌توانید، خودتان را در رسانه‌های اجتماعی و در حین سخنرانی عمومی توصیف کنید و در هر موقعیتی که باید بهترین کار را انجام دهید.

ادامه متن به شما توصیه‌های عملی و گام‌های مشخصی را ارائه می‌دهد که می‌توانید برای شروع ایجاد برند شخصی خود بردارید تا بتوانید در جهت تبدیل شدن به یک متخصص مورد اعتماد، رهبر صنعت و ایجاد کننده تغییر، کار کنید.

تفاوت برندسازی شخصی و برند تجاری چیست؟

قبل از اینکه در مورد نحوه ایجاد برند شخصی خود بپردازیم، مهم است که تفاوت بین یک برند شخصی و یک برند تجاری را شناسایی کنید.

اساساً، برندسازی شخصی حول شما به عنوان یک فرد متمرکز است، در حالی که برند تجاری، شرکتی را که شما ایجاد می‌کنید، توصیف می‌کند.

با یک برند شخصی، برندی را حول مهارت‌ها، علایق و ویژگی‌های منحصر به فرد خود به عنوان یک شخص می‌سازید.

بسیار مرتبط و جذاب است و به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود اعتماد کنید. اما ایراداتی نیز دارد. شما نمی توانید کار خود را برون سپاری کنید، اگر کار را متوقف کنید، برند شما ارزش خود را از دست خواهد داد.

هر سبکی از برندسازی مزایای خود را دارد و شما ممکن است هر دو را در حرفه خود انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است چندین برند تجاری مختلف برای هر یک از شرکت ها یا پروژه های خود داشته باشید، اما ممکن است همزمان یک برند شخصی نیز برای خود ایجاد کنید.

چگونه یک برند شخصی ایجاد کنیم؟

۱. اهداف خود را مشخص کنید

اینکه بتوانید به سرعت و به طور موثر بیان کنید که چه کسی هستید و چه چیزی برای ارائه دارید، برای برندسازی شخصی ضروری است.

شما باید در مورد توجه چه کسی، سبک طبیعی شما و داستانی که می خواهید بگویید صادق باشید. برای فکر کردن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود وقت بگذارید.

  • شما می‌خواهید به چه چیزی برسید؟
  • شعار شما چیست؟
  • چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌کند؟

همان طور که این فرآیند را طی می‌کنید، به یاد داشته باشید که به خودتان وفادار بمانید. نگران کارهایی که دیگران انجام می‌دهند نباشید.

این چیزی است که شما باید ارائه دهید و چه چیزی شما را به فردی تبدیل می کند که مردم باید با او کار کنند یا روی آن سرمایه گذاری کنند.

هنگامی که یک برند تجاری ایجاد می کنید، به طور خاص به شما مرتبط نیست، بنابراین شما پتانسیل آن را دارید که آن را بفروشید و از شرکت خارج شوید.

حتی می‌توانید به صورت ناشناس کار کنید یا کار را به دیگران برون سپاری کنید. با این حال، ممکن است احساس شخصی کمتری داشته باشد و ارتباط با مخاطبان شما چالش برانگیزتر باشد.

برای شروع می‌توانید به این سوال‌ها پاسخ دهید:

  • ۱. شخصیت محل کار خود را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • ۲. حضور خود در شبکه‌های اجتماعی را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • ۳. وقتی یکی از همکاران از شما کمک می‌خواهد چه واکنشی نشان می‌دهید؟
  • ۴. کدام عبارت اهداف شغلی فعلی شما را بهتر توصیف می‌کند؟
  • ۵. در مورد رویدادهای شبکه چه احساسی دارید؟
  • ۶. زندگی خود را در خارج از محیط کار چگونه توصیف می‌کنید؟

بهتر است در مورد پرسونال برندینگ به این فکر کنید که 30 ​​ثانیه وقت دارید تا خودتان را برای کسی که هرگز ندیده اید توصیف کنید.

اگر فقط چند ثانیه فرصت داشتید که تأثیر ماندگاری داشته باشید، چه تجربیات یا دستاوردهایی را می خواهید ذکر کنید؟ چگونه می توانید به سرعت و به طور خلاصه بیان کنید که چه کسی هستید؟

۲. تخصص خود را کشف و از آن استفاده کنید

با استفاده از نکته شماره ۱ می‌توانید درک بهتری از ویژگی‌ها و تخصص‌های منحصر به فرد خود را به دست آورید.

همچنین باید در نظر داشته باشید که چه کارهایی را بهتر از رقبای خود می‌توانید انجام دهید و چگونه می‌توانید از این اهرم استفاده کنید تا به یک بازار خاص علاقه‌مند شوید.

این “تخصص” شماست. قدم بعدی این است که تا حد امکان از تخصص خود استفاده کنید و آن را توسعه دهید.

همان‌طور که استاد بازاریابی دیجیتال، نیل پاتل، می‌گوید: «کار خاصی را انتخاب کنید که بتوانید بهتر از ۹۰ درصد از جهان انجام دهید.» احتمالاً می‌توانید کارهای خوب زیادی انجام دهید، اما این بدان معنا نیست که در هر یک از آنها متخصص هستید.

تنها راه برای ایجاد یک برند شخصی، تبدیل شدن به یک مرجع معتبر و شناخته شده در یک موضوع خاص است. در مورد اینکه چه چیزی شما را متفاوت می‌کند و چگونه می‌توانید چیزی ارزشمند را به میز بیاورید، دقت کنید.

ارائه یک تخصص محدودتر به شما کمک می‌کند تا با افراد مناسبی که به مهارت های منحصر به فرد شما نیاز دارند ارتباط برقرار کنید. هنگامی که حس واضحی از تخصص خود پیدا کردید، روی خودتان سرمایه گذاری کنید.

کاری که می‌توانید در حرفه خود انجام دهید به توانایی شما برای انطباق با بازارهای در حال تغییر و همگام شدن با فناوری بستگی دارد.

در کنفرانس ها شرکت کنید. به کلاس رفتن عادت کنید تا هر چیز را بهتر یاد بگیرید. منابع کم هزینه و رایگان زیادی وجود دارد که می تواند به شما در ادامه پیشرفت حرفه ای کمک کند.

۳. شبکه بسازید

هنگامی که بینش یا دانش ارزشمندی در مورد یک موضوع خاص دارید، میلیون‌ها بار آسان‌تر است که شبکه‌سازی کنید و در گفتگوها شرکت کنید.

هرچه بیشتر با افراد حوزه خود و حتی حوزه های مرتبط ارتباط برقرار کنید، برند شما بیشتر قابل تشخیص خواهد بود. با برقراری ارتباط با مردم، می‌توانید جامعه‌ای بسازید که می‌تواند به عنوان سفیران برند کار کند و به گسترش نفوذ شما کمک کند.

به دنبال جوامعی از افراد همفکر باشید، در رویدادهای شبکه محلی شرکت کنید، در کنفرانس‌های ثبت نام کنید، در کلاس‌ها شرکت کنید و از آخرین رویدادهای حوزه کاری خود به‌روز باشید.

در حین برقراری ارتباط و شبکه سازی، به خاطر داشته باشید که باید چیزی با ارزش ارائه دهید و از تخصص خود استفاده کنید.

۴. مشورت بگیرید

ارتباط با یک مشاور به شما کمک می کند تا درک عمیق تری از زمینه یا مأموریت مربوطه خود به دست آورید. مهم است که از موفقیت دیگرانی که با چالش های مشابه روبرو شده اند، درس بگیریم.

یک مشاور می‌تواند دیدگاه تازه ای در مورد برند، کسب و کار و رویکرد شما ارائه دهد. اگر به دنبال ورودی از منابع خارجی نباشید، تجربه دید تونلی آسان است. بهترین راه برای جلوگیری از این دام این است که از همان ابتدا در جستجوی مشاوران حرفه‌ باشید با مشاور خود یک جلسه حضوری ترتیب دهید تا بتوانید مکالمه را آغاز کنید.

 راه دیگر برای دریافت مشاوره تخصصی عمیق‌تر، شناسایی رهبران فکری یا متخصصان معتبر در زمینه خود و پیروی از آنها است.

لینکدین و توییتر مکان‌های بسیار خوبی برای تشخیص اینکه مردم به چه کسانی اعتماد دارند و به آنها گوش می‌دهند، هستند. از آنجا، می‌توانید وب‌سایت‌های شخصی، کانال‌های یوتیوب را بررسی کنید تا هرچه بیشتر بیاموزید.

اگر می‌خواهید این کار را حتی بیشتر از این پیش ببرید، در واقع آنها را دنبال کنید. نه، به طور فیزیکی آنها را در خیابان تعقیب نکنید، بلکه این سوال را از خود بپرسید: این شخص در موقعیت من چه خواهد کرد؟ سپس، وانمود کنید که آنها هستید و رویکرد آنها را دنبال کنید.

با استفاده از تکنیک ها و استراتژی هایی که رهبران صنعت انجام می دهند، آزمایش و تمرین کنید و ببینید که چه کاری برای شما انجام می دهد.

۵. از تصاویر برای تقویت برند شخصی خود استفاده کنید

کانال های توزیع محتوا به سرعت در حال رشد هستند و داشتن عک‌ ها و محتوای جذاب بسیار مهم است.

داشتن محتوای ویدیویی قوی در وب‌سایت شما، شما را رقابتی می‌کند و افراد را وادار می‌کند که درگیر شوند و با شما بمانند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک دارید، به جای اینکه فقط تصاویر محصول خود را در پس‌زمینه سفید پست کنید، یک هلدینگ انسانی بیاورید یا از محصول آنها برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده کنید.

به همین ترتیب، برای تقویت برند شخصی خود، می‌توانید از رنگ، تصاویر و دیگر عناصر طراحی برای ایجاد رویکردی جامع‌تر و شخصی‌تر استفاده کنید. اگر به تازگی شروع به کار کرده‌اید، می تواند وسوسه انگیز باشد که در طراحی و لوگوها صرفه جویی کنید.

با این حال، این تصاویر مهم هستند و زمانی که به خوبی انجام شوند، بازگشت سرمایه ای را ایجاد می کنند که ارزش پول را دارد. خوشبختانه، منابع بسیار خوبی وجود دارد که به شما کمک می کند با طراحان با استعدادی که نرخ های رقابتی ارائه می دهند ارتباط برقرار کنید.

 همچنین گرفتن عکس های حرفه ای از خودتان برای اهداف برندسازی شخصی بسیار مهم است. شما به آنها برای صفحه «درباره» وب سایت خود و همچنین پروفایل های شبکه های اجتماعی و لینکدین خود نیاز خواهید داشت.

ارزش سرمایه گذاری در خدمات یک عکاس حرفه ای را دارد که عکس هایی می‌گیرد که شما را به بهترین شکل ظاهر کنید. عکاسی با برند شخصی یک هنر است و یک عکاس با کیفیت خوب در مورد تصویری که می‌خواهید منتقل کنید با شما صحبت می‌کند و عکسی تنظیم می‌کند که سبک منحصر به فرد شما را منعکس می‌کند.

6. با تمرکز بر نتایج و تعیین کمیت موفقیت خود، اعتبار ایجاد کنید

فابیان گیرهالتر اشتیاق خود به برندسازی را با طراحی لوگوهای نایک بر روی کفش های شخصیت های اسنوپی که در کودکی کشیده بود پیدا کرد.

از آن زمان، او برای به دست آوردن نتایج برای مشتریانش تلاش می کند و به آنها کمک می کند تا برند خود را از طریق کارگاه های آموزشی، کتاب های پرفروش، پادکست‌ها، مشاوره و صحبت‌های اصلی ایجاد کنند.

او با تمرکز بر کسب برنده برای مشتریان خود و همچنین شفافیت در روش های خود، خود را به عنوان یک متخصص صنعت و یک استراتژیست برند مورد اعتماد معرفی کرده است.

تبلیغ تخصص و مهارت های شما بسیار مهم است اما بیشتر مردم ترجیح می‌دهند نتایج را ببینند تا این که حرف های زیادی را بشنوند. در اینجا چند نکته سریع وجود دارد:

  • ـ از همکاران، کارفرمایان و مشتریان گواهی نامه تایید کار بخواهید
  • ـ قوی ترین نمونه های کار خود را جمع آوری و به اشتراک بگذارید
  • ـ برای ایجاد چیزی به یاد ماندنی و ارزشمند با برندهای مورد اعتماد و معتبر در زمینه کاری خود همکاری کنید
  • ـ تخصص خود را به اشکال مختلف به اشتراک بگذارید، اما توجه داشته باشید که کدام مسیر برای مخاطبان شما مفیدتر است و آن را دو برابر کنید (مانند کتاب، مقاله، پادکست، ویدئو، سخنرانی، راهنمایی، کارگاه‌های آموزشی)

هدف یافتن راه هایی برای ایجاد ارزش و سپس کمی سازی آن موفقیت است. اگر با شرکتی کار کردید تا به آنها کمک کنید تا یک استراتژی محتوای جدید ایجاد کنند، اطلاعاتی در مورد چگونگی بهبود بازدیدکنندگان، تبدیل‌ها و درآمد آنها در نتیجه تلاش‌های خود ارائه دهید.

ارائه مثال‌های ملموس به شما کمک می‌کند اعتبار خود را بسازید و به منبعی قابل اعتماد و جستجو برای اطلاعات تبدیل شوید. پس از جمع‌آوری توصیه‌ها، ایجاد مجموعه‌ای از کار خود و جمع‌آوری شواهدی از نتایج خود، آن را به اشتراک بگذارید.

مطمئن شوید که پیدا کردن آن آسان است. حتما این اطلاعات را در حساب لینکدین، وب سایت خود و هر پروفایل حرفه ای دیگر قرار دهید. این به شما کمک می کند دیده شدن را افزایش دهید و برند خود را قوی کنید.

7. یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید

همه چیز با محتوا شروع می‌شود. با ترکیبی خوب از تصاویر و ویدیوهای کوتاه، روی جذاب بودن بصری تمرکز کنید. از مخاطبان خود دعوت کنید تا به بهترین شکل ممکن درگیر شوند. حتی یک بودجه اسمی را برای افزایش دسترسی محتوای خود به مخاطب مناسب اختصاص دهید.

ساخت یک برند مستلزم سرمایه گذاری زمان و انرژی برای استراتژی های محتوای بلند مدت است. شما باید به طور مداوم محتوای باکیفیت تولید کنید و آن را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی و دیگر انجمن ها به منظور جلب توجه قرار دهید.

انتظار نداشته باشید یک شبه نتایج را ببینید و اگر ماه ها کار سخت طول می‌کشد قبل از شروع به دست آوردن پاداش‌های قابل توجه، ناامید نشوید. پیگیر  به استراتژی خود پایبند باشید و در نهایت شاهد تحقق چشم انداز خود خواهید بود.

وقتی صحبت از رسانه های اجتماعی می شود، ثبات کلیدی است. همه ما ثبات را دوست داریم. اگر نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی شما در کانال های مختلف یکسان باشد، بازدیدکنندگان شما تداعی های مثبتی را ایجاد خواهند کرد.

بر اساس مخاطبان و محتوای شما، تعیین کنید که کدام پلتفرم برای شما بهترین است. سپس بر تلاش‌های خود برای ارسال مرتب در این پلتفرم‌ها تمرکز کنید.

نمونه هایی از برندهای شخصی موثر

بهترین راه برای یادگیری در مورد برندسازی شخصی موثر، دیدن آن در عمل است. در اینجا چند نمونه عالی از افرادی که در هنر برندسازی شخصی تسلط دارند آورده شده است:

نیل پاتل

نیل پاتل نامی شناخته شده در دنیای بازاریابی است و به عنوان 10 بازاریاب برتر توسط فوربس جایزه دریافت کرد. نیل پاتل به وضوح آنچه را که بهترین انجام می دهد، یعنی رتبه بندی وب سایت ها در گوگل، مشخص کرده است.

او نام تجاری خود را بر اساس ارائه آموزش های مفید و واضح در مورد مشاوره سئو و بازاریابی دیجیتال ساخته است که هر کسی می تواند دنبال کند و از آن استفاده کند.

گای کاوازاکی

گای کاوازاکی پادکستر و نویسنده مشهور است. گای کاوازاکی در بسیاری از سرمایه گذاری های تجاری مختلف، از جمله Canva و پادکست او Guy Kawasaki’s Remarkable People شرکت دارد.

کاوازاکی در هر پروژه ای که روی آن کار می‌کند، خود را یک «انجیل» می داند. این اصطلاحی با ریشه یونانی است که به معنای «خبر خوب آوردن» است و توضیح می‌دهد که چگونه کاوازاکی مشتاقانه از هر کاری که روی آن کار می‌کند حمایت می‌کند.

کندرا اسکات

بسیاری از شما کندرا اسکات به عنوان یک طراح مد پیشرو می شناسید، اما چیزی که قطعی است: او در ارتباط با برند شخصی خود و آنچه برای او مهم است، کار مرگباری انجام داده است.

برند کندرا اسکات بر اساس سه ارزش اصلی او ساخته شده است: خانواده، مد و بشردوستی. او با رفتار با کارکنان و مشتریانش مانند خانواده، شهرت مثبتی برای خود ایجاد کرده است.

این یک نمونه عالی از یک برند شخصی است که بر اساس احساسات و ارزش ها ساخته شده است. همه چیز در مورد نحوه ارائه خود اسکات حول این موضوع است که چقدر به مشتریان خود و افرادی که با آنها کار می‌کند اهمیت می‌دهد.

پرسونال برندینگ (برند سازی شخصی) چیست؛ نحوه ایجاد + مثال

ماری اسمیت

ماری اسمیت به عنوان “ملکه فیس بوک” شناخته می شود و او یک برند شخصی بر اساس تخصص خود در این پلتفرم رسانه اجتماعی خاص ساخته است. در واقع، او چنان متخصصی در فیس بوک به حساب می آید که گاهی حتی فیس بوک از او کمک می خواهد.

اسمیت یک مثال عالی از این است که چگونه می‌توانید برند شخصی خود را با تخصص در یک چیز قوی تر کنید. به جای یک «مشاور رسانه‌های اجتماعی» عمومی، او تصمیم گرفت عمیقاً روی فیس‌بوک تمرکز کند و خودش را به عنوان «ملکه» معرفی کند، و این کار می‌کند.

در مصاحبه ای با اسمیت، وقتی از او پرسیده شد چه چیزی او را به بهترین نسخه از خودش تبدیل می‌کند، او توضیح داد که هر روز تلاش می‌کند تا در مورد نحوه ظاهرش در دنیا با وجدان عمل کند. این شامل افکار و احساساتی است که او دارد، نحوه صحبت او با دیگران و آنچه که روی آن متمرکز است.

در پایان

در دنیای امروز، برندسازی شخصی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. اجازه ندهید این دانش به هدر برود.  اگر شما فعالانه برند شخصی خود را تعریف نکنید، دیگران این کار را برای شما انجام خواهند داد و شما نمی خواهید چیزی به مهمی شهرت شخصی و حرفه ای شما خارج از کنترل شما باشد.

اگر به درستی انجام شود، برند شخصی شما می تواند به شما در ایجاد اعتماد و بازتاب آنچه شما را متمایز می کند کمک کند. تصویر واضحی از اینکه چه کسی هستید، برای چه چیزی اهمیت قائل هستید و چگونه می‌توانید به دیگران کمک کنید، درها را برای آینده ای روشن تر و همچنین زندگی معنادارتر باز می‌کند.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

مقالات بیشتر:

برندینگ (برندسازی) چیست؛ انواع و المان های اساسی آن

اصول برندینگ چیست؛ دلیل اهمیت و ۸ اصل اساسی آن

سفیر برند چیست، نحوه انتخاب و سفیر برندهای معروف

وفاداری برند چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

هویت برند چیست

دیدگاهتان را بنویسید