×
صفحه اصلی تبلیغات بازاریابی تلفنی چگونه است؛ انواع، اصول و انجام حرفه‌ای آن
تاریخ انتشار : 28 تیر 1402 زمان مطالعه : 9 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

بازاریابی تلفنی چگونه است؛ انواع، اصول و انجام حرفه‌ای آن

بازاریابی تلفنی چگونه است؛ انواع، اصول و انجام حرفه‌ای آن

در حالی که بازاریابی دیجیتال در حال حاضر عادی است، بازاریابی تلفنی هنوز یک تکنیک موثر و پرکاربرد در بخش خدمات عمومی، بیمه، کارت‌های اعتباری و بخش‌های غیردولتی است.

بازاریابی تلفنی در دهه 1960 توسط زنان خانه‌دار شروع شد که با مردم شهر خود تماس می‌گرفتند تا کلوچه بفروشند.

امروزه، بازاریابی تلفنی هنوز یک روش پرکاربرد برای فروش است، بلکه برای موسسات خیریه، جمع آوری کمک های مالی و کمپین های سیاسی نیز استفاده می شود. یک فروشنده با استفاده از فهرستی از شماره های تلفن از یک منطقه خاص، بخشی از کشور یا جمعیت، مشتریان را از طریق تلفن جذب می‌کند. در ادامه این متن، بازاریابی تلفنی از جمله مشکلات، مزایا، موارد استفاده و نحوه انجام آن را برای کسب و کار را بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی یک تکنیک تبلیغاتی است که توسط شرکت‌ها برای تماس با مشتریان بالقوه و صحبت با آنها در مورد محصولات و خدماتشان استفاده می‌شود. به طور سنتی، این کار از طریق تلفن انجام می‌شود، اما امروزه شرکت‌ها از ویدئو کنفرانس نیز استفاده می‌کنند، به خصوص در مراحل پیشرفته‌تر فرآیند خرید.

به عنوان مثال، یک بازاریاب تلفنی ممکن است مجموعه ای از شماره تلفن ها را از یک جامعه بازنشستگان یا منطقه ای با نرخ بالای بازنشستگان دریافت کند و برای ارائه خدماتی مانند بیمه عمر یا مزایای بیمه درمانی با آنها تماس بگیرد.

معروف‌ترین مثال بازاریابی تلفنی، تماس سرد است، که در آن یک شرکت برای اولین بار با یک فرد به قصد فروش محصولات یا خدمات خود تماس می‌گیرد.

بیشتر بازاریابی تلفنی با تکنیکی به نام تماس سرد انجام می شود که در آن یک فروشنده با افرادی تماس می‌گیرد که قبلاً در مورد محصولات یا خدمات ارائه شده تعامل نداشته‌اند یا حتی ابراز علاقه نکرده‌اند.

فروشنده‌ای که در تماس سرد موفق است باید بسیار پیگیر باشد و بتواند طرد شدن را تحمل کند، زیرا معمولاً مشتریان احتمالی علاقه‌ای به محصول یا خدمات ارائه شده ندارند.

تماس سرد معمولاً در بازاریابی تلفنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای ماهرترین متخصصان تنها 2 درصد موفقیت ایجاد می‌کند.

به گزارش مارکت بیزینس نیوز، بازاریابی تلفنی روشی موثر برای تنظیم قرار ملاقات برای نمایش خدمات، فروش محصولات از راه دور، ایجاد فروش، ایجاد سرنخ و ایجاد ارتباط با مشتریان است. با این حال، این تکنیک کاربردهای زیادی دارد، از جمله:

  • ـ تولید سرنخ
  • ـ تایید حضور در رویدادها
  • ـ پیگیری پس از فروش
  • ـ ارزیابی رضایت مشتری


بازاریابی تلفنی چگونه است؛ انواع، اصول و انجام حرفه‌ای آن

مزایای بازاریابی تلفنی

ارتباطات شخصی بیشتر

در مقایسه با بازاریابی ایمیلی، بازاریابی تلفنی رویکرد شخصی‌تری است که می‌تواند ارتباط بین فروشنده و مشتری احتمالی را تسهیل کند. این روش می‌تواند به ویژه برای مشاغلی که محصولات یا خدمات با ارزش بالا را می‌فروشند مفید باشد.

در مدت زمان کوتاهی با تعداد زیادی مشتری در تماس باشید

بازاریابی تلفنی به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که در مدت زمان کوتاهی به مشتریان بالقوه زیادی دسترسی پیدا کنند. این راه می‌تواند یک راه ارزشمند برای ایجاد سرنخ و فروش باشد.

هزینه کم

بازاریابی تلفنی می‌تواند راهی نسبتا کم هزینه برای بازاریابی یک کسب و کار باشد. این به ویژه در مقایسه با سایر کانال‌های بازاریابی صادق است.

کمک به پاکسازی پایگاه‌های اطلاعاتی

می‌توان از آن برای کمک به پاکسازی و به‌روزرسانی پایگاه‌های اطلاعاتی مشتریان استفاده کرد. این مزیت می‌تواند برای کسب و کارهایی مفید باشد که می‌خواهند مطمئن شوند که فقط برای مشتریانی که به محصولات یا خدمات خود علاقه مند هستند بازاریابی می‌کنند.

ارائه اطلاعات زیاد از محصول

در بازاریابی تلفنی شما وقت دارید تا مقدار زیادی اطلاعات در مورد محصول یا خدمات ارائه دهید و محصول یا خدمات خود را دقیقاً با نیازهای مشتری بالقوه تطبیق دهید.

ایجاد یک تصور و تجربه خوب برای مشتری

این مزیت بازاریابی تلفنی می‌تواند به کسب و کار شما در ایجاد روابط و تشویق مجدد تجارت کمک کند.

معایب بازاریابی تلفنی

مزاحم است

شما در حال قطع رابطه با مشتری بالقوه هستید تا اطلاعاتی را که درخواست نکرده است به آنها ارائه دهید. این کار می‌تواند به عنوان مزاحم تلقی شود و بر شهرت شرکت تأثیر منفی بگذارد.
  

محدودیت‌های شماره تلفن

همیشه شماره تلفن‌هایی از افرادی وجود دارد که دسترسی به آنها سخت است و نمی‌توان از آنها برای بازاریابی تلفنی استفاده کرد.

نرخ تبدیل پایین

پیدا کردن فرد مناسب و زمان مناسب برای ارائه خدمات دشوار است، به خصوص اگر پایگاه داده خوبی نداشته باشید.

چگونه نتایج بازاریابی تلفنی شرکت خود را بهبود بخشید؟

در اینجا بهترین روش ها برای موثرتر کردن بازاریابی تلفنی شما آورده شده است.

سرمایه گذاری در آموزش

برای تجربه مشتری ثابت و نتایج بهتر، لازم است برای هر تماس به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها پایبند باشید. آموزش متخصصان مرکز تماس به آن‌ها کمک می‌کند تا متن را درک کنند و با موقعیت‌هایی که ممکن است در تماس پیش بیاید سازگار شوند و اطمینان حاصل شود که آنها برند شما را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهند.

سرمایه‌گذاری در سیستم ردیابی تماس نیز برای نظارت بر نحوه پیروی نمایندگان از اسکریپت و شناسایی مشکلات احتمالی توصیه می‌شود.

بازاریابی داخلی انجام دهید

 موفقیت یک استراتژی بازاریابی تلفنی به شدت به افراد بستگی دارد. اگر گردانندگان تماس احساس انگیزه و ارزشمندی نکنند، بسیار سخت خواهد بود که نمایندگان خوبی برای یک برند باشند.

بهترین بازاریابی تلفنی از شرکت‌هایی می‌آید که در آن کارکنان احساس ارزشمندی می‌کنند و فرهنگ سازمانی مثبت است. این نه تنها عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد، بلکه گردش مالی و در نتیجه هزینه‌های پرسنل را کاهش می‌دهد.

از روش Inbound استفاده کنید

 روش بازاریابی درونگرا به دنبال این است که مردم را به سمت برند نزدیک کند، نه برعکس. این با ارائه محتوای ارزشمند به کاربران مطابق با علایق آنها به دست می آید.

بازاریابی ورودی با دنبال کردن یک قیف تبدیل کار می‌کند، که مراحلی را که کاربر از اولین باری که درباره برند شما می‌شنود تا تبدیل شدن به یک مشتری وفادار را ردیابی می‌کند. فقط زمانی با مشتری تماس بگیرید که بدانید او آماده تبدیل است.

روش‌های تماس بیشتری را پیشنهاد دهید

 در این روزها مشتریان ترجیحات مختلفی برای نحوه تماس با کسب و کارها دارند. برخی از مشتریان حتی ترجیح می‌دهند در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل مهم است که یک استراتژی بازاریابی همه‌کانالی داشته باشید زیرا افراد هنگام تماس با شرکت‌ها عادات و ترجیحات متفاوتی دارند.

به‌جای محدود کردن خود به بازاریابی تلفنی، توصیه می‌کنیم مرکز تماسی ایجاد کنید که وقتی مشتریان می‌خواهند با برند شما در تماس باشند مانند ایمیل، چت، پیام‌رسانی، شبکه‌های اجتماعی و غیره، امکانات مختلفی را به مشتریان ارائه می‌دهد.

تعیین اهداف و نظارت بر انطباق

 آخرین توصیه برای بازاریابی تلفنی موثرتر، داشتن یک استراتژی بهبود مستمر است. این به معنای تعیین اهداف و شاخص های روشن، نظارت بر انطباق و تنظیم در صورت نیاز است.

اهداف باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان باشند. به عنوان مثال، یک هدف برای یک کمپین بازاریابی تلفنی ممکن است افزایش تعداد سرنخ های تولید شده به میزان 10 درصد در سه ماهه آینده باشد.

انطباق میزانی است که تیم بازاریابی تلفنی به اهداف و شاخص‌ها دست پیدا می کند. این را می توان با ردیابی معیارها و اطمینان از پیشرفت خوب آنها نظارت کرد.

بهبود مستمر به معنای انجام تنظیماتی در استراتژی بازاریابی تلفنی در صورت نیاز است. این ممکن است شامل تغییر اهداف، شاخص‌ها یا نحوه عملکرد بازاریابی تلفنی باشد. سپس، یک سری کنترل های دوره ای را برای نظارت بر برآورده شدن این شاخص ها ایجاد کنید و استراتژی را بر اساس آن اصلاح کنید.

بازاریابی تلفنی چگونه است؛ انواع، اصول و انجام حرفه‌ای آن

7 نمونه از بازاریابی تلفنی

فروش محصول

این نوع رایج ترین نوع بازاریابی تلفنی است که در آن فروشنده با مشتری احتمالی تماس می‌گیرد تا سعی کند محصولی را به او بفروشد. تماس‌ها را می‌توان هم با مشتریان جدید و هم با مشتریان فعلی برقرار کرد.

فروش خدمات

این نوع بازاریابی تلفنی مشابه فروش محصول است، اما فروشنده سعی می‌کند به جای یک محصول، خدماتی را بفروشد.

بازاریابی تلفنی: B2B

 این بازاریابی به جای مشتریان فردی به مشاغل مربوط می‌شود. کسب و کارها از بازاریابی تلفنی B2B برای فروش محصولات یا خدمات خود به سایر مشاغل استفاده می‌کنند.

بازاریابی تلفنی ورودی

زمانی است که یک مشتری بالقوه با یک شرکت تماس م‌ گیرد و نه برعکس. این نوع بازاریابی تلفنی اغلب برای پشتیبانی مشتری برای جمع آوری بازخورد از مشتریان استفاده می شود.

پشتیبانی فنی

مثال دیگری از تماس مشتری با نام تجاری، در این مورد، برای درخواست کمک در مورد مشکل مربوط به محصول یا خدمات.

نظرسنجی رضایت

این نوع برای جمع آوری بازخورد از مشتریان در مورد رضایت آنها از محصولات یا خدمات یک شرکت استفاده می شود.

بازاریابی تلفنی سیاسی

این نوع توسط کمپین های سیاسی برای تماس با رای دهندگان و اطلاع رسانی در مورد نامزدها، سیاست ها و موارد دیگر استفاده می شود.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

روش‌ های جذب مشتری تلفنی؛ ۱۰ روش صحبت با مشتری

بازاریابی موبایلی چیست؛ انواع آن و ابزارهای موبایل مارکتینگ

شرایط انجام اس ام اس مارکتینگ چیست و انواع متن پیام

دیدگاهتان را بنویسید