×
صفحه اصلی تبلیغات بازاریابی موبایلی چیست؛ انواع آن و ابزارهای موبایل مارکتینگ
تاریخ انتشار : 04 خرداد 1402 زمان مطالعه : 13 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

بازاریابی موبایلی چیست؛ انواع آن و ابزارهای موبایل مارکتینگ

بازاریابی موبایلی چیست؛ انواع آن و ابزارهای موبایل مارکتینگ

بازاریابی موبایلی به تبلیغ محصولات و خدمات در دستگاه‌های تلفن همراه مانند تبلت، آی پد، گوشی‌های هوشمند و آیفون از طریق کانال‌های مختلف می‌گویند و جزئی از بخش اصلی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی محسوب می‌شود.

بازاریابی موبایلی شامل مشارکت و اجرای عناصر مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی، پیامک، MMS، اعلان‌های فشاری و وب سایت‌ها برای تبلیغ برند شما به مخاطبان هدف از طریق دستگاه های تلفن همراه است.

اهمیت بازاریابی موبایلی چیست؟

آمارها اگر درست به دست آمده باشند، نشان‌دهنده واقعیت هستند. براساس گزارش‌های مختلف در حوزه دیجیتال مارکتنیگ بازاریابی موبایلی مزایای بسیاری دارد. بر اساس گزارش 99 شرکت در این حوزه:

ـ دستگاه‌های تلفن همراه برای بیش از 40 درصد از تراکنش‌های آنلاین استفاده می‌شوند.

ـ 80 درصد از کاربران اینترنت گوشی هوشمند دارند.

ـ تبلیغات موبایلی کاربران بیشتری را به خرید تشویق می‌کند.

ـ 91 درصد از کاربران معتقدند که محتوا تبلیغات موبایلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ـ گوگل 96 درصد از ترافیک جستجوی موبایل را در اختیار دارد.

ـ 80 درصد خریداران هنگام خرید از تلفن هوشمند استفاده می‌کنند.

ـ 56 درصد از خریداران B2B اغلب از تلفن‌های هوشمند برای بازیابی اطلاعات استفاده می‌کنند.

این نکته مهم است که بازاریابی تلفن باید با توجه به تاثیر بر مصرف‌کنندگان بالقوه همراه باشد. همان‌طور که هرزنامه یک عامل بازدارنده برای کمپین‌های ایمیل موثر است، بازاریابی تلفن همراه بسیار تهاجمی نیز می‌تواند مصرف کنندگان را برای همیشه از شما دور کند.

از سوی دیگر، بازاریابی موثر موبایلی می‌تواند به راحتی مصرف‌کنندگان بی میل را به مشتریان وفادار تبدیل کند.

تفاوت بازاریابی ایمیلی و بازاریابی موبایلی

بسیاری از مردم بازاریابی ایمیلی و بازاریابی موبایلی را یکی می‌دانند. بازاریابی ایمیلی به انتشار و انتقال اطلاعات مرتبط از طریق ایمیل به یک گروه متمرکز اشاره دارد.

بازاریابی موبایلی مفهوم بسیار گسترده‌تری است که برای ایجاد یک کمپین بازاریابی آنلاین مولد به چندین کانال نیاز دارد.

تفاوت اساسی این دو بازاریابی این است که بازاریابی ایمیلی یکی از بخش‌های مهم بازاریابی موبایلی است. بازاریابی موبایلی به شکل پیامک، اعلان ها، برنامه‌های درون بازی، برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی و غیره است.

به عنوان مثال، بیشتر جستجوها و بازدیدها در اینستاگرام و پینترست از طریق برنامه‌های تلفن همراه آنها در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها انجام می‌شود.

به ندرت می‌توانید کسی را پیدا کنید که علاقه‌مند باشد از طریق دسک‌تاپ از این برنامه‌ها استفاده کند. به این دلیل است که دسترسی به این برنامه‌ها از طریق دستگاه تلفن همراه بدون پیچیدگی و روان است و در زمان نیز صرفه جویی زیادی می‌کند.

حتی در مورد وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، افراد بیشتری فقط از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود با این وب‌سایت‌ها درگیر می‌شوند. از گشت و گذار در وب سایت گرفته تا خرید یک کالا و در نهایت پرداخت از طریق تراکنش‌های آنلاین، بیشتر آن با گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود.

تلفن‌های همراه دستگاهی کاملا ترجیحی برای باز کردن ایمیل ها هستند. بنابراین، بازاریابی ایمیلی زیرمجموعه بازاریابی تلفن همراه به عنوان یکی از کانال‌های کلیدی ارتباط و تبلیغات یک نام تجاری و ابزارهای آن قرار می‌گیرد.

بنابراین لازم است بر بهینه سازی بازاریابی موبایلی از طریق مطالعه داده‌ها و تحلیل‌های مختلف، شناسایی مصرف‌کنندگان هدف برای برند و سپس ارزیابی بودجه مورد نیاز تاکید شود. در نهایت یک استراتژی را کنار هم قرار دهید که به حداکثر نتایج کمک می‌کند.

 نکات ضروری در بازاریابی موبایلی

  • اهداف خود را مشخص کنید آیا بازاریابی تلفن همراه با بودجه شما امکان پذیر است؟
  • برای چه کسانی تبلیغ می‌کنید؟
  • استراتژی فعلی، در صورت وجود، چقدر موثر بوده است؟
  • حوزه‌های کلیدی که می‌خواهید در آن‌ها پیشرفت کنید کدامند؟
  • چگونه می‌توان حداکثر برنامه‌های کاربردی را در دستگاه‌های تلفن همراه خود برای تأثیر بیشتر بهینه کرد؟

همیشه باید آمارهای مختلفی را در نظر داشته باشید که به ما نشان می‌دهد مردم چقدر از دستگاه‌های تلفن همراه خود برای نیازهای خود استفاده می‌کنند. بازاریابی موبایلی یکی از جنبه های اساسی بازاریابی دیجیتال است.

چند ابزار اندازه گیری عملکرد و معیارهای بازاریابی موبایلی :

بافر

Buffer یک برنامه مدیریت رسانه‌های اجتماعی است که به شما کمک می‌کند تا ابتکارات بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود را با وضوح سازماندهی و اجرا کنید.

ارسال تصاویر، متون و غیره در هنگام استفاده از این برنامه بسیار آسان‌ است زیرا به برنامه‌ریزی سیستماتیک کمک می‌کند. همچنین گزارش های دقیقی از عملکرد حساب های رسانه های اجتماعی شما ارائه می‌دهد.

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

گوگل آنالیتیکس به شما یک ایده واضح از سطح تعامل و نحوه عملکرد صفحات فرود می‌دهد. شما می‌توانید آمار بازدیدهای خود را داشته باشید و تعیین کنید که کدام دستگاه برای صفحه فرود شما و سایر صفحات بهتر کار می‌کند.

این ابزار به شما ایده می‌دهد که دستگاه‌های مختلف چقدر کارآمد هستند. شما می‌توانید پس از مطالعه این گزارش‌ها گام های مناسبی برای بهبود تعامل با مشتریان بردارید.

همچنین Amplitude  ابزار دیگری است که عملکرد را در زمان واقعی اندازه گیری می‌کند. جلسات، نوع دستگاه، زبان، کشور، برخی از ویژگی‌هایی هستند که امکان دسترسی به آنها را برای درک بهتر رفتار کاربر فراهم می‌کند.

SEMrush

SemRush  یکی از محبوب‌ترین ابزارهای SEO است که اطلاعات زیادی در مورد کارایی کلمات کلیدی، تولید سرنخ، ترافیک و غیره در اختیار شما قرار می‌دهد تا عملکرد کلی بازاریابی تلفن همراه شما را بهبود بخشد.

سئو نقش بسیار مهمی در بازاریابی تلفن همراه ایفا می‌کند زیرا اکثر مردم در اینترنت گشت و گذار می‌کنند و پاسخ‌ها را در موتورهای جستجوی مختلف فقط از طریق دستگاه‌های تلفن همراه جستجو می‌کنند.

Bitrix24

این نرم افزار پرکاربردترین نرم افزار بازاریابی پیامکی است که دارای ویژگی‌های فوق العاده‌ای مانند CRM است. این نرم افزار دارای امکانات پیام رسانی انبوه، پشتیبانی از ابر و دسترسی به کد منبع باز است.

بازاریابی موبایلی چیست؛ انواع آن و ابزارهای موبایل مارکتینگ

10 عنصر بازاریابی موبایلی

۱. بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی به فرآیند برقراری ارتباط اطلاعات مفید و مرتبط برای تبلیغ برند و ویژگی‌های آن به مشتریان از طریق پیام‌های متنی مختصر اشاره دارد.

بازاریابی پیامکی باعث بهبود روابط با مشتری، حفظ مشتریان فعلی و ایجاد وفاداری به برند در بین مشتریان شما می‌شود. این پیام ها عمدتا جذاب و مزاحم کاربر نیستند. گزارش‌ها می‌گویند، پیام‌های متنی 8 برابر جذاب‌تر هستند.

ابزارهای بازاریابی پیامکی به تقسیم‌بندی مشتریان و ارسال محتوا و پیشنهادات هدفمند به سرنخ‌هایی که شانس بالایی برای تبدیل دارند کمک می‌کند.

این یک روش مقرون به صرفه و موفق برای اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر است. از این رو بسیاری از شرکت‌ها برای تبلیغ ویژگی‌ها و پیشنهادات ویژه خود از بازاریابی پیامکی استفاده می‌کنند.

۲.  پوش نوتیفیکیشن Push Notifications

اگر یک کاربر فعال موبایل هستید، در زندگی روزمره خود با پوش نوتیفیکیشن Push Notifications مواجه خواهید شد. پوش نوتیفیکیشن پیام‌های بسیار هدفمندی هستند که توسط برنامه‌های کاربردی مختلف برای تعامل و ایجاد علاقه در بین مصرف‌کنندگان ارسال می‌شوند.

ما امروز تعداد زیادی برنامه در تلفن‌هایمان داریم و واقعیت این است که گاهی اوقات ما حتی برنامه‌هایی را که مدتی قبل دانلود کرده بودیم به خاطر نمی‌آوریم.

پوش نوتیفیکیشن به این برنامه‌ها و نهادهای تجاری کمک می‌کنند تا دوباره با مصرف‌کنندگان درگیر شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند و از این طریق آنها را به مصرف‌کننده مرتبط نگه دارند. پوش نوتیفیکیشن ویژگی‌های مبتنی بر مجوز هستند و فقط زمانی آنها را دریافت می‌کنید که به طور خاص به این موضوع اشاره کنید که این اعلان‌ها را می‌خواهید.

شما همیشه این امکان را دارید که از Push Notifications انصراف دهید و در صورت تمایل دوباره به آن بازگردید. Push Notifications یک گزینه بسیار مفید و موفق برای بازاریابان تلفن همراه است.

اما درست مانند ایمیل های ناخواسته، اعلان‌های زیاد می‌تواند مصرف کننده شما را آزار دهد. به یاد داشته باشید که ارسال این اعلان‌ها را متعادل کنید. مهم است که قبل از ارسال پوش‌نوتیفیکشین‌ها، داده‌ها را در نظر بگیرید.

۳. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

در مورد تلفن‌های همراه، باید نهایت دقت را برای بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی خود برای استفاده سازگار با موبایل انجام دهید.

همان طور که قبلاً در اینجا تکرار شد، امروزه کاربران به اکثر برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی از طریق تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها دسترسی دارند.

این برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی با ویرایشگرهای داخلی و سازندگان تبلیغات برای راحتی کسب و کار و همچنین کاربران ارائه می‌شوند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای خود را مطابق با کانال رسانه اجتماعی خاص با در نظر گرفتن زیبایی شناسی برند خود و سلیقه و خواسته های مصرف کننده خود تنظیم کنید.

اینستاگرام با استوری‌های اینستاگرام و پست‌ها، با ترکیبی جذاب از تصاویر، اینفوگرافیک‌ها و متن‌های جذاب می‌تواند، پیام اصلی یک برند را برجسته کند. شما گزینه‌های زیادی برای سفارشی‌سازی محتوای خود دارید تا نتایج بیشتری از این پلتفرم‌ها به دست آورید.

۴. بازاریابی کیو ار کد QR

کدهای QR شکل فزاینده‌ای از بازاریابی موبایلی هستند که کاربران را قادر می‌سازد تا با اسکن یک کد در دستگاه تلفن همراه از مزایایی استفاده کنند.

فرم کامل QR کد پاسخ سریع است. این یک نوع بارکد است که از چندین مربع سیاه و سفید تشکیل شده است. هنگامی که روی یک دستگاه دارای کد QR اسکن می‌شود (تلفن هوشمند شما عمدتاً این ویژگی را دارد) شما را به URL یک وب سایت، وبلاگ یا یک برنامه تجارت الکترونیک می‌برد.

کدهای QR یک روش جدید برای اجرای کمپین‌های بازاریابی تلفن همراه مثبت هستند. پیشنهادات و کوپن‌های هدیه مشوق‌های خوبی برای مصرف‌کنندگان هستند و کسب‌وکار شما در معرض دید لازم برای ماندن در رقابت قرار می‌گیرد.

۵. تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان

 همان طور که بیشتر و بیشتر کاربران به تلفن های هوشمند عادت می‌کنند، ابزارهای تلفن همراه روز به روز افزایش است. اکنون برندها دائماً به دنبال نوآوری و ارائه اشکال جدیدی از بازاریابی هستند که الهام بخش و آگاه کننده مصرف کنندگان است.

بازاریابی مبتنی بر مکان یکی دیگر از انواع بازاریابی تلفن همراه است. کسب و کارها این را در آمیخته بازاریابی برای محتوای هدفمند بهتر برای مشتریان و مشتریان می‌گنجانند. داده های مکان به یک ویژگی بسیار مهم در ارائه اطلاعات دقیق و مرتبط به کاربران تبدیل شده است.

این دو هدف را حل می کند؛ شخصی‌سازی محتوا و همچنین تبلیغات برای برندها. فرض کنید در یک مکان خاص نزدیک به یک برند بزرگ در یک مرکز خرید هستید که پیشنهادات عالی برای مجموعه پوشاک جدید خود دارد.

موقعیت مکانی شما به این مارک‌ها کمک می‌کند تا پیام‌های متمرکزی را برای شما ارسال کنند تا بر اساس آن عمل کنید.

این به مصرف‌کنندگان شما امکان می‌دهد از پیشنهادات استفاده کنند. این به نوبه خود باعث افزایش وفاداری به برند برای کسب و کار شما می‌شود. این پیام‌های سفارشی امروزه در دنیای دیجیتال مارکتینگ تازگی دارند اما به سرعت در حال افزایش محبوبیت هستند.

۶. صفحات وب بهینه شده برای موبایل

 از آنجایی که تلفن‌های هوشمند دارای رابط کاربری فوق‌العاده راحت هستند و کار با آن‌ها آسان است، بیشتر کارهای روزمره ما بر روی تلفن همراه انجام می‌شود.

چه خبری باشد که اول صبح می خوانیم یا یک فروشگاه خرده فروشی تجارت الکترونیکی که در آن گشت و گذار می کنیم، بیشتر اوقات همه این کارها روی تلفن های همراه ما انجام می شود. از این رو، صفحات وب و وب سایت ها باید برای استفاده از تلفن همراه بهینه شوند.

تعداد کاربرانی که ممکن است در صورت نداشتن سایتی که مطابق با قابلیت استفاده و همچنین پیمایش در دستگاه تلفن همراه باشد، از دست بدهید، بسیار زیاد است. علاوه بر این، بازخورد منفی برای کسب و کار شما را می‌طلبد.

شما باید در اجرای اقدامات مختلف فعال باشید. تصاویر، دکمه‌ها و متن را بررسی کنید تا ببینید که آیا آنها برای موبایل مناسب هستند یا خیر. هر قسمت از صفحه به خصوص قسمت‌های مهم را با وضوح تعریف کنید. اطمینان حاصل کنید که قابلیت خوانا بودن بالایی داشته باشد.

راه آسان دیگر برای اطمینان از اینکه وب سایت شما بدون خطا است، ایجاد صفحه‌ای است که به طراحی واکنش‌گرا باشد. این بدان معنی است که طرح وب سایت شما به طور یکپارچه با هر دستگاهی که کاربر برای باز کردن صفحه انتخاب می‌کند، قرار می‌گیرد.

۷. تبلیغات موبایلی

تبلیغات موبایلی تبلیغ مستقیم ویژگی های برند یا محصول شما از طریق تبلیغات است. می تواند به شکل:

بنر تبلیغاتی

رایج ترین شکل تبلیغات موبایلی است که در آن یک بنر تبلیغاتی مستطیلی شکل در انتهای صفحه وب مشاهده می کنید که بیشتر دارای علامت ضربدری در گوشه سمت راست بالای آن است.

این تبلیغات سعی می‌کند کاربر را تحت تأثیر قرار دهد تا روی تبلیغی که به صفحه وب تبلیغ کننده هدایت می شود کلیک کند. تبلیغات بنری جذاب و گاهی اوقات بسیار جالب هستند.

تبلیغات بینابینی

این نوع تبلیغات یک ویژگی معمولی در بازی‌های آنلاین و برنامه‌های خواندن مختلف مانند Wattpad، Inkitt و غیره است. هنگامی که کاربر از یک فصل به فصل دیگر یا یک سطح به سطح دیگر در یک بازی می‌رود، در مرحله انتقال ظاهر می‌شود.

بازاریابی بینابینی در بازی در برنامه‌های بازی آنلاین نمونه هایی از تبلیغات بینابینی هستند. تبلیغات بینابینی دارای نرخ کلیک بالایی هستند زیرا از نظر بصری جذاب تر هستند و بسیار برجسته تر هستند. آنها معمولا یک دکمه CTA دارند که از شما می‌خواهد یک مورد را در یک وب سایت نصب، مشاهده یا خریداری کنید.

تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی در تبلیغات موبایلی نقش به سزایی دارند. مقدار هنگفتی که برای تبلیغات ویدیویی خرج می شود، گواهی بر محبوبیت این روش به عنوان نوعی بازاریابی است.

8. تبلیغات بومی (همسان)

 بیشترین یادآوری تبلیغات بومی اینستاگرام، آمازون و غیره است. آنها بسیار محجوب هستند و با طراحی وب سایت بی عیب و نقص به شما تجربه کاربری بهتری می دهند.

همان طور که در میان آنها پیمایش می‌کنید، این تبلیغات را در برنامه‌های تلفن همراه خود پیدا می‌کنید و این تبلیغات با محتوای عالی ارائه می‌شوند تا توجه شما را به خود جلب کنند.

بازاریابی موبایلی چیست؛ انواع آن و ابزارهای موبایل مارکتینگ

۹. بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن

 از آن جایی که اکثر زمان کاربران صرف تعامل با اپلیکیشن‌های موبایل می‌شود، به نظر می‌رسد بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن یکی از بهترین روش‌ها برای ماندن در ذهن کاربران شما باشد.

این‌ها چندین کمپین هستند که حول محور ایجاد علاقه، تعامل با مشتریان بالقوه، و تبدیل آنها به وفاداران به برند از طریق برنامه هایشان برای شرکت های تجاری بزرگ می چرخند.

رویکردهای مختلفی برای بازاریابی موبایلی مبتنی بر اپلیکیشن وجود دارد. برخی ممکن است هنگام تعامل با برنامه خود مشوق‌هایی ارائه دهند، برخی پاداش‌ها و امتیازها را حفظ می‌کنند.

کلید موفقیت در بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن، ایجاد فرصت‌هایی برای نمایش، بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها، بصری‌سازی آن‌ها، بررسی این برنامه‌ها برای عملکرد بهتر، تبلیغ آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی و غیره است.

۱۰. بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یکی از ویژگی‌های برتر بازاریابی موبایلی است. چندین ابزار رایگان و پولی برای بهینه‌سازی کمپین‌های شما برای بازاریابی موبایلی وجود دارد.

از این نرم افزار برای ایجاد ایمیل‌های جذاب و سازگار با موبایل استفاده کنید که برای کاربران شما ارزشمند است. بازاریابی ایمیلی می‌تواند تلاش‌های بازاریابی تلفن همراه شما را تا حد زیادی افزایش دهد، مشروط بر اینکه تمام شرایط لازم برای کمپین‌های ایمیلی مؤثر را برآورده کنید.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

بازاریابی آنلاین (اینترنتی) چیست؛ مزایا، ابزارها و نحوه شروع

آموزش تبلیغات در فضای مجازی به صورت کامل؛ ۰ تا ۱۰۰

دیدگاهتان را بنویسید