×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ کمپین تبلیغاتی آنلاین؛ خدمات و اجرا، اصول راه اندازی با مگنت
تاریخ انتشار : 16 شهریور 1401 زمان مطالعه : 7 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

کمپین تبلیغاتی آنلاین؛ خدمات و اجرا، اصول راه اندازی با مگنت

کمپین تبلیغاتی آنلاین؛ خدمات و اجرا، اصول راه اندازی با مگنت

کمپین‌های تبلیغاتی یک استراتژی بازاریابی مهم برای انواع مختلف کسب و کارهایی هستند که می‌خواهند آگاهی از برند و درآمد برند خود را افزایش دهند.

در فرایند ایجاد و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی، فاکتورهای متعددی نقش دارند، اینکه هدف اصلی آن چه باشد، از طریق چه کانالی ارائه شود، نوع محتوای آن در چه قالبی ارائه شود و … از جمله مهم‌ترین فاکتورها برای شکل دادن به یک نمونه کمپین تبلیغاتی موفق به شمار می‌روند.

در این مقاله، شما برخی از کلیدی‌ترین اصول کمپین تبلیغاتی را همراه با نکاتی برای ایجاد، مدیریت و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین موثرتر برای شما آورده‌ایم.

راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم. خدمات 360 درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در خدمات 360 درجه آژانس مگنت وجود دارد.

مثلا برای معرفی محصولی در زمینه پوشاک ورزشی ابتدا باید مشخص کنید که این نوع پوشاک برای چه نوع مخاطبی مناسب است. اگر این پوشاک برای افراد مسن مناسب باشد، طبیعتا باید در روند طراحی کمپین خود به علایق و نیازهای آنها بیشتر توجه کنید.

یک کمپین تبلیغاتی چیست؟

یک کمپین تبلیغاتی، مجموعه‌ای از تبلیغات است که حول یک پیام واحد می‌چرخد و قصد آن دستیابی به یک هدف خاص است. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است یک کمپین تبلیغاتی را برای دستیابی به یکی از اهداف زیر ایجاد کند:

  • برای ایجاد آگاهی از برند برای یک محصول جدید
  • برای افزایش فروش یک محصول یا خدمات
  • برای ایجاد لید با درخواست از افراد برای ثبت نام در لیست ایمیل یا پیشنهاد رایگان دیگری

در این مقاله، تمرکز ما بر روی کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین است. کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین بسیار قدرتمند هستند زیرا فعالیت آنلاین بسیار قابل اندازه‌گیری است.

هرچه داده و معیارهای بیشتری را در مورد روش‌های تعامل افراد با تبلیغات جمع آوری کنید، بهینه‌سازی آن تبلیغات برای دستیابی به نتایج بهتر با هزینه کمتر،‌ راحت‌تر خواهد بود.

به عنوان مثال برای طراحی و راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام، نوع محتوای آن بستگی به هدفی دارد که در نظر گرفته‌اید؛ اگر هدف، افزایش نرخ بازدید از وب‌سایت است، باید به فکر تولید محتوایی باشید که مخاطب را به سمت کلیک کردن روی آدرس وب‌سایت در بایو، ترغیب کند.

این ترغیب باید هم در محتوای متنی و هم در محتوای بصری کمپین شما برجسته باشد تا مخاطب نسبت به انجام چنین فعالیتی تمایل نشان دهد.

در طراحی یک کمپین تبلیغاتی توجه به این نکته ضروری است:

کمپین‌های تلبلیغاتی چیزی بیش از تبلیغ‌های چشم‌نواز و محتواهای جذاب هستند. محتوای جذاب و طراحی بصری در روند تأثیرگذاری روی مخاطبان بسیار تأثیرگذار است.

اما قبل از طراحی و تولید چنین محتوایی باید به عوامل دیگری نیز توجه کنیم: تحقیقات بازار، شناخت مخاطبان، شناسایی اهداف تجاری و تحقیق کلمات کلیدی، در خط مقدم طراحی کمپین‌های تبلیغاتی قرار دارند.

بنابراین فرایند رسیدن به یک برنامه تبلیغاتی درست از مراحل متعددی عبور می‌کند:

ابتدا باید هدف از کمپین را مشخص کنیم. در گام بعد باید تحقیقات بازار و شناسایی مخاطبان را در دستور کار قرار دهیم تا در نهایت با مشخص کردن کلمات کلیدی مرتبط، محتوای مناسبی را هم از نظر متنی و هم از نظر بصری تولید کنیم.

در پایان نیز باید آن را در مناسب‌ترین کانال ارتباطی منتشر کنیم تا به دست مخاطبان واقعی خود برسد و هدف اصلی آن تحقق پیدا کند.

برخی از انواع کمپین تبلیغاتی آنلاین

برخی از محبوب‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین عبارتند از:

کمپین تبلیغاتی آنلاین چیست؛ اهمیت و اوصول راه اندازی

کمپین‌های گوگل ادز

گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغاتی جستجوی پولی است که به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا تبلیغات اسپانسر شده خود را در نتایج جستجوی گوگل و نیز در شبکه نمایش گوگل مانند جیمیل، یوتیوب و موارد دیگر قرار دهند.

تبلیغات جستجوی گوگل به طور خاص می‌تواند بسیار خاص باشد زیرا عبارات جستجو هدف زیادی را نشان می‌دهند: به عبارت دیگر، شما می‌توانید با بررسی کلماتی که افراد در گوگل جستجو می‌کنند،‌ بفهمید که دقیقا چه می‌خواهند.

این به شما امکان می‌دهد کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کنید که واقعاً نیازهای آنها را برآورده کند.

این نکته کلیدی است زیرا گوگل ادز به تبلیغ‌کنندگانی که تبلیغات بسیار مرتبط ایجاد می‌کنند، با رتبه‌بندی بهتر و هزینه کمتر پاداش می‌دهد. درباره نحوه عملکرد این سیستم رتبه‌بندی که امتیاز کیفیت نام دارد بیشتر بدانید.

کمپین‌های تبلیغاتی فیسبوک

فیسبوک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در سراسر جهان است، به طوری که حدود 2 میلیارد کاربر در فعال در ماه دارد. این نه تنها بیانگر مخاطب احتمالی بسیار زیاد برای کمپین‌های تبلیغاتی است، بلکه فیسبوک این امکان را به شما می‌دهد تا با کمپین‌های تبلیغاتی خود مخاطب خیلی خاص را مورد هدف قرار دهید.

شما می‌توانید تبلیغات خود را بر اساس دموگرافیک، سن، سطح درآمد، علایق، عناوین شغلی،‌ حزب سیاسی، سرگرمی‌ها و موارد دیگر هدف‌گذاری کنید.

کمپین‌های تبلیغاتی فیسبوک در مقایسه با سایر انواع تبلیغات بسیار مقرون به صرفه هستند.

سایر انواع کمپین‌های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی

چند مورد محبوب از کمپین‌های تبلیغاتی دیگر عبارتند از:

  • کمپین‌های تبلیغاتی توییتر
  • کمپین‌های تبلیغاتی اینستاگرام
  • کمپین‌های تبلیغاتی لینکدین

بیشتر کسب و کارها برای دستیابی به بهترین نتایج تصمیم می‌گیرند چندین کمپین تبلیغاتی را در چند رسانه اجتماعی مختلف اجرا کنند.

کمپین تبلیغاتی آنلاین چیست؛ اهمیت و اوصول راه اندازی

چرا کمپین‌های تبلیغاتی مهم هستند؟

در فرایند بازاریابی و تبلیغات، ایجاد کمپین از این نظر اهمیت دارد که تمرکز شما را در این فرایند افزایش می‌دهد. طراحی کمپین تبلیغاتی می‌تواند روی قسمت‌های مهم کسب‌وکارتان بیشتر متمرکز شده و نتایج بهتری را به دنبال داشته باشد.

با توجه به اینکه بازاریابی دیجیتال نقش مهمی در فرایندهای تبلیغاتی دنیای امروز ایفا می‌کند، کمپین‌نویسی نقش مهمی در فرایند دیجیتال مارکتینگ دارد تا از طریق راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی به طیف گسترده‌تری از کاربران اینترنتی دسترسی داشته باشید، کاربرانی که در صورت برنامه‌ریزی درست و ارائه محتوای مناسب، از حد یک بازدیدکننده خارج شده و به مشتری شما تبدیل خواهند داشت.

از آنجایی که کمپین‌های تبلیغاتی در فضای دیجیتال امکان سنجش و اندازه‌گیری را برای شما فراهم می‌کنند، در پایان می‌توانید به نتایج قابل قبولی در شناخت مخاطبان خود دست پیدا کنید. مسلما این نتایج و داده‌های آماری در روند راه‌اندازی کمپین‌های بعد تأثیر مثبتی خواهند داشت.

نحوه دستیابی به موفقیت کمپین تبلیغاتی

برای یک کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق باید کارهای زیادی انجام داد.

مشخص کردن هدف کمپین

بیایید با هم صادق باشیم؛ حتی اگر یک طرح جذاب در ذهن داشته باشید اما هدف اصلی خود را مشخص نکرده باشید، آن طرح راه به جایی نخواهد برد.

کمپین‌های تبلیغاتی در صورتی موفق عمل خواهند کرد و برای تجارت شما مفید خواهند بود که دارای یک هدف اصلی و عمده باشند.

بنابراین به خاطر داشته باشید که هر چقدر هم برنامه‌ها و ایده‌های جذاب داشته باشید، این ایده‌ها و برنامه‌ها باید به صورت هدفمند اجرا شوند تا روی مخاطبان‌تان تأثیر بگذارند.

متداول‌ترین اهداف در طراحی یک کمپین تبلیغاتی مواردی مثل دستیابی به مشتریان جدید، تبلیغ موفقیت‌آمیز محصولات کنونی، معرفی محصولات و خدمات جدید و بالا بردن سطح آگاهی از برند است. بنابراین ابتدا هدف خود را مشخص کنید و بعد به کمپین‌نویسی بپردازید.

مشخص کردن مخاطبان هدف

کمپین تبلیغاتی شما قرار است برای چه کسانی به نمایش در بیاید؟ شما این برنامه را برای کدام گروه از مخاطبان طراحی کرده‌اید؟ اینها سؤالاتی هستند که در مرحله دوم ایجاد کمپین باید از خود بپرسید.

شناسایی مخاطبان هدف باید به صورت جزئی در برنامه شما مشخص شود. در تعیین این گروه از مخاطبان باید ویژگی‌های مختلف آنها مانند سن، جنسیت، تأهل، موقعیت اجتماعی، عادات و علایق، تحصیلات، موقعیت جغرافیایی، سرگرمی‌ها و مسائلی از این دست را در نظر بگیرید تا بتوانید دقیق‌ترین مخاطبان کمپین خود را شناسایی کنید.

ساختار یک کمپین تبلیغاتی سالم

فرقی نمی‌کند که از چه پلتفرمی برای کمپین تبلیغاتی خود استفاده می‌کنید، مهم است که به ساختار کمپین خود توجه کنید.

کمپین‌های تبلیغاتی باید بر اساس اهداف کسب و کار سازماندهی شوند. شما نباید تبلیغاتی را که برای افزایش آگاهی از برند در نظر گرفته شده است با تبلیغاتی که برای افزایش فروش در نظر گرفته شده است ترکیب کنید، زیرا این تبلیغات باید بسیار متفاوت ساخته شوند و نتایج و معیارها برای انواع مختلف تبلیغات بسیار متفاوت هستند.

کمپین تبلیغاتی آنلاین چیست؛ اهمیت و اوصول راه اندازی

جستجوی کلمات کلیدی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی آنلاین، تعریف مخاطب هدف است: چه کسانی تبلیغات شما را مشاهده خواهند کرد؟

در کمپین‌های جستجوی پولی، این هدف با استفاده از جستجوی کلمات کلیدی، فرآیند کشف کلمات کلیدی واقعی که افراد برای جستجوی موضوعات مرتبط با کسب و کارشان استفاده می‌کنند، محقق می‌َشود.

شما سپس می‌توانید آن کلمات کلیدی را پیشنهاد دهید به گونه‌ای که گوگل ادز شما در هنگام جستجوی آن موضوعات نمایش داده خواهد شد.

به عنوان مثال، اگر شما یک لوله‌کش هستید، می‌خواهید تبلیغات آنلاین شما زمانی نمایش داده شود که افراد در گوگل عباراتی مانند «لوله‌کش اضطراری»، «لوله‌کش نزدیک من» یا «نشتی دوش» را  در گوگل جستجو می‌کنند.

این فرآیند کمی برای کمپین تبلیغاتی فیسبوک متفاوت است؛ فیسبوک معمولا هدف‌گذاری کلمات کلیدی را ارائه نمی‌دهد. در عوض، شما کمپین تبلیغاتی خود را برای دستیابی به یک مخاطب هدف خاص راه اندازی می‌کنید، به عنوان مثال، «مادران زیر 30 سالی که در کالیفرنیا زندگی می‌کنند».

همچنین می‌توانید مخاطبان مشابه ایجاد کنید (روشی برای یافتن افرادی که شبیه مشتریان فعلی شما هستند) یا در فیسبوک برای افرادی که در گذشته از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند، بازاریابی مجدد کنید.

انتخاب ابزار تبلیغاتی مناسب

ابزاری که برای نمایش کمپین انتخاب می‌کنید به اندازه خود کمپین مهم است. در کمپین‌های تبلیغاتی که در فضای آنلاین راه‌اندازی می‌شود، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که با توجه به نوع مخاطبان و محتوای کمپین باید مناسب‌ترین کانال را برای انتشار انتخاب کنید. در ادامه دو نمونه از رایج‌ترین ابزارهای تبلیغات در فضای دیجیتال معرفی می‌شوند:

کمپین تبلیغاتی آنلاین چیست؛ اهمیت و اوصول راه اندازی

رسانه‌های اجتماعی

یکی از گزینه‌های قابل قبول و پرمخاطب شما برای انتشار کمپین‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی هستند؛ اما اینکه کدام یک از آنها را انتخاب کنید، اهمیت بیشتری دارد.

اگر شما یک کسب‌وکار B2C هستید احتمالا لینکدین برای نمایش کمپین‌تان مناسب‌تر باشد؛ ولی اگر در حوزه B2B فعالیت می‌کنید، شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در گروه‌های سنی مختلف در مقابل شما قرار دهد.

پس با توجه به نوع محتوایی که منتشر می‌کنید و هدفی که از کمپین دارید، باید یکی از آنها را برای تبلیغ درشبکه‌های اجتماعی انتخاب کنید.

پست الکترونیک

ایمیل مارکتینگ در فرایند بازاریابی دیجیتال کماکان به قوت خود باقی است. لیست ایمیل شما طیف گسترده‌ای از مخاطبان را نشان می‌دهد که احتمالا قبلا با کسب‌وکار شما آشنا شده و ایمیل خود را در اختیارتان قرار داده‌اند.

بر این اساس کمپین‌هایی که محتوای آنها پیشنهادات و هدیه‌های خاص به کاربران است، می‌تواند از طریق پست الکترونیک انتشار پیدا کرده و بازخورد خوبی دریافت کنند.

سنجش و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی

اگر می‌خواهید برای کمپین تبلیغات آنلاین خود به ROI دست یابید، (به این معنی که بیشتر از آنچه هزینه می‌کنید درآمد بدست می‌آورید و چه کسی این را نمی‌خواهند؟)، باید عملکرد کمپین را از نزدیک بسنجید و بر آن نظارت داشته باشید تا اصلاحات مورد نیاز را انجام دهید.

برخی از معیارهای کلیدی کمپین تبلیغات آنلاین که می‌خواهید بر آن‌ها نظارت داشته باشید، عبارتند از:

  • نرخ کلیک
  • هزینه به ازای کلیک
  • هزینه به ازای اقدام
  • نرخ تبدیل
  • سهم نمایش تبلیغ

نتیجه‌گیری

قبل از راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی باید مفهوم آن را به درستی درک کرده و اهمیت آن در فرایند بازاریابی برای ما روشن شود. کمپین‌های تبلیغاتی بخش قابل توجهی از تبلیغات دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند و این روزها برندهای مختلف برای هر بخش از برنامه‌های بازاریابی خود، کمپین‌های مجزایی را طراحی و راه‌اندازی می‌کنند.

رعایت 4 نکته در راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی اهمیت دارد: مشخص کردن هدف، مشخص کردن مخاطبان، تقسیم‌بندی مخاطبان و انتخاب ابزار مناسب برای ارائه کمپین. در این مقاله بعد از تبیین مفهوم کمپین تبلیغاتی، به اهمیت آن در برنامه‌های بازاریابی پرداخته شد و در ادامه مراحل راه‌اندازی یک کمپین موفق معرفی شدند.

سایر خدمات مگنت:

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

منبع : wordstream

بیشتر بخوانید :

تبلیغات آنلاین چیست؟ چه مزایایی دارد و انواع آن کدامند؟

۷ روش تارگتینگ در تبلیغات آنلاین

بهترین روش تبلیغات در وب سایت را یاد بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید